Uolevin (W123) armoton kolina kovenee!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Uolevin (W123) armoton kolina kovenee!!!

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Uolevi pitänyt kolinaa vasemmasta takakulmasta koko meillä olo ajan. Pitemmän matkan aikana alkaa paukuttaa nopeuden mukaan muuttuen.

Epäilin viaksi vetoakselia, mutta eräs mersunsa purkanut mies sanoi, että se on laakeri ja helppo vaihtaa....lupasi lainata hylsyä.

Olen jo varannut vetoakselin toiselta puolelta Suomea ja huomenna olis tarkoitus ottaa pyörä pois ja tarkastaa kuitenkin ensiksi se laakeri, jos laakeri on ehjä ostankokuitenkin uuden? Meinaan jos sitten vaihdan myöhemmin sen vetoakselin, kannattaako/pitääkö laakeri uusia samalla? Eli ostanko huomenna laakerin KL:stä kimpassa muitten tilaamieni osien kanssa hyvällä alennuksella jokatapauksessa?

Tämä paukutusasia palasi mieleen, kun vaimo soitteli äsken sotkamosta tulomatkalla, että paukutus heiluttaa jo koko autoa ja meno muuttuu nykiväksi....Kohta ilmeisesti hirttää kiinni koko voimansiirto. Vielä olis 50km matkaa jäljellä.....
Peukut pystyyn ja ässä ensiviikoksi ajoon..ja Uolevi vastaavasti pukille.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jos vetoakselin vaihtaa, niin pyöränlaakeriin ei w123.ssa tarvitse kajota.

Jos se tosiaan on pyöränlaakeri, mikä siellä paukkaa, niin se voi kyllä hirttää kiinni millon vain. :shock: Pakittamalla voi saada pyörimään ainakin vähäksi aikaa.

Olen vaihtanut yhden takapyöränlaakerin w123:een ja tuhosin pyörännavasta melkein jengat. Pitää niin pe.....i vastaan se kokoonpuristuva hela siellä välissä. Puristin sitä hieman linttaan (vajaan millin) ennen kuin asensin sen sinne.

Jos jarrukilpi näyttää huonolta, niin kannattaisi varmasti vaihtaa sekin samalla. Nimittäin jos kilven joutuu vaihtamaan, niin pyörännapa pitää irrottaa.
w115,123,124,126,210 yms.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Epäilisin sitä vetoakselia. Omassani oli samanlaisia oireita, vaihdoin akselin ja äänet katosivat.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

joo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Vetoakselin nivel on rakenteeltaan sellainen, että nivelen "sormien" välissä
on isot kuulat ( kokoluokkaa 15 mm ), näissä "rutinatapauksissa " tuo
kuula on yleensä karkuteillä - ja varmasti tulee kolinaa .
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
diisselin kannattaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
Paikkakunta: keskeinen suomi

..

Viesti Kirjoittaja diisselin kannattaja »

Muistatko meillä oli vanhassa 123:ssa sama juttu. Tuli silloin ilmi kun ajoin kauhealla vauhdilla elokuvatyyliin siihen isoon lätäkköön keskustassa.
Sen jälkeen alko kolina.Sitten rupes vatkaamaan ja tekemään vaikka mitä.
Päästiin Vaasaan herra korjaamosetä sanoi että takaisin Keskeiseen Suomeen ette olis onää päässeet. Heilu rengas sivusuunnassa nääs niin pirusti. Kaipa se ois hirttänt kiinni tai irronnu koko *aska.
Olisko just sama hommeli kyseessä. Korjatkaa ennen lumia.On kiva ajaa autolla jolla pääsee.Hehe :wink:
Tullaan kylään lähiaioina
200D -91, aiemmin 220D -77
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

diisselin kannattaja kirjoitti:Muistatko meillä oli vanhassa 123:ssa sama juttu. Tuli silloin ilmi kun ajoin kauhealla vauhdilla elokuvatyyliin siihen isoon lätäkköön keskustassa.
Sen jälkeen alko kolina.Sitten rupes vatkaamaan ja tekemään vaikka mitä.
Päästiin Vaasaan herra korjaamosetä sanoi että takaisin Keskeiseen Suomeen ette olis onää päässeet. Heilu rengas sivusuunnassa nääs niin pirusti. Kaipa se ois hirttänt kiinni tai irronnu koko *aska.
Olisko just sama hommeli kyseessä. Korjatkaa ennen lumia.On kiva ajaa autolla jolla pääsee.Hehe :wink:
Tullaan kylään lähiaioina
Tulkaa toiki kylään, mutta varoittakaa vähän ennen. Viikonlopput ollaan melkein reissussa kuukausi eteenpäin.

Uolevin paukutus on ollut 40tkm ajan olemassa, joten kyllä sillä vielä pääsee. Vika on eri kun teidän biilissä, vetoakselin rikkoutuminen ei vaikuta suoranaoisesti pyörän heilumiseen :)

Ollaan muuten etsimässä W124:sta tuon Uolevin tilalle....
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Day Downhill kirjoitti:
diisselin kannattaja kirjoitti:Muistatko meillä oli vanhassa 123:ssa sama juttu. Tuli silloin ilmi kun ajoin kauhealla vauhdilla elokuvatyyliin siihen isoon lätäkköön keskustassa.
Sen jälkeen alko kolina.Sitten rupes vatkaamaan ja tekemään vaikka mitä.
Päästiin Vaasaan herra korjaamosetä sanoi että takaisin Keskeiseen Suomeen ette olis onää päässeet. Heilu rengas sivusuunnassa nääs niin pirusti. Kaipa se ois hirttänt kiinni tai irronnu koko *aska.
Olisko just sama hommeli kyseessä. Korjatkaa ennen lumia.On kiva ajaa autolla jolla pääsee.Hehe :wink:
Tullaan kylään lähiaioina
Tulkaa toiki kylään, mutta varoittakaa vähän ennen. Viikonlopput ollaan melkein reissussa kuukausi eteenpäin.

Uolevin paukutus on ollut 40tkm ajan olemassa, joten kyllä sillä vielä pääsee. Vika on eri kun teidän biilissä, vetoakselin rikkoutuminen ei vaikuta suoranaoisesti pyörän heilumiseen :)

Ollaan muuten etsimässä W124:sta tuon Uolevin tilalle....
Kaverilla saattaisi olla -91 200D automaatti myynnissä, valkoinen...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
Kaverilla saattaisi olla -91 200D automaatti myynnissä, valkoinen...
Kysäseppä siltä :)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ainakin w115:ssa vetoakselin kolina loppuu, kun ottaa suojakumin (ehjänä) pois, lykkää sinne niveleen vain riittävästi sopivaa rasvaa ja kumi vain takasin päälle. Ja taas mennään 300 000 km eli noin 25 vuotta meikäläisen ajomäärällä... 8)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Maiju

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Maiju »

[/quote]
Uolevin paukutus on ollut 40tkm ajan olemassa, joten kyllä sillä vielä pääsee. Vika on eri kun teidän biilissä, vetoakselin rikkoutuminen ei vaikuta suoranaoisesti pyörän heilumiseen :)

[/quote]

No dämetskugge kun sitä ei vielä varmasti tiedä edes D.D, että mikä meidän autossa on! Ihan hyvin voi olla sama vika kun Diisselin kannattajalla, ainakin ajotuntuma Sotkamosta kotiinpäin oli sellainen että ties vaikka pyöräkin vemppaisi, sen verran se nytkytti ja keikutti. Matkassa meni 45 min enemmän kuin tavallisesti, kun pysähtelin että olisin saanut äänen lakkaamaan. :evil:

Eli toistaiseksi ei mitään varmuutta, onko sieltä vetoakseli vai laakeri vai mikälie hajalla :( Eihän tässä muuta väliä, mutta kun päästä pitäisi... Ja ikävä kyllä se tosiseikka, että kolinan kanssa on päästy JO 40 tkm, ei takaa sitä että sillä pääsisi vielä vaikka miten pitkälle...

Tarjoilkaahan niitä W124:sia! :D

T. Maiju
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Day Downhill kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
Kaverilla saattaisi olla -91 200D automaatti myynnissä, valkoinen...
Kysäseppä siltä :)
-90, 537 tkm, automaatti, kauko-ohj. keskuslukko + hälytin. Alustasarja, 2 renkaat 1 alut. Jarrut uudet, auraukset laitettu jne. Etulokarit menevät kohta vaihtoon, eli ovat uudet.

Että tälläinen..
Avatar
diisselin kannattaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
Paikkakunta: keskeinen suomi

autoja!

Viesti Kirjoittaja diisselin kannattaja »

Day Downhill!

Täällä meiän kaupungissa on sellanen firma kuin SterneCar Oy tai mikä lienee. On hyvännäkösiä saksantuliaismersuja piha täynnä.
Jos kiinnostaa, käy tsekkaamassa tai soita niin mä käyn kattoos mitä niillä on.
Ainakin hovisetä sanoi että onpahan ne saksantuliaiset mitä se on nähny olleet hvetin hyviä. Mua ainakin kiinnostaisi jos olis tosi kyseessä...

Vois vaikka näyttää ja tutkia hovimestarin kans ja sitte sillalailla...
200D -91, aiemmin 220D -77
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: autoja!

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

diisselin kannattaja kirjoitti:Day Downhill!

Täällä meiän kaupungissa on sellanen firma kuin SterneCar Oy tai mikä lienee. On hyvännäkösiä saksantuliaismersuja piha täynnä.
Jos kiinnostaa, käy tsekkaamassa tai soita niin mä käyn kattoos mitä niillä on.
Ainakin hovisetä sanoi että onpahan ne saksantuliaiset mitä se on nähny olleet hvetin hyviä. Mua ainakin kiinnostaisi jos olis tosi kyseessä...

Vois vaikka näyttää ja tutkia hovimestarin kans ja sitte sillalailla...
No hyvä. Sinne teidän kaupunkiin 0nkin pian asiaa. Rengaskauppojen merkeissä. Hovimestarille ei uskalla mennä, kun olen sille 300€ velkaa :(
Sitten vasta sinne, kun on lyödä rahat tiskiin...sille kun ei kelpaa visa-kortti.

Maurille:
Kiinnostaa todella....Mitä hintapyyntöä se miettii?
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Maiju kirjoitti:Ja ikävä kyllä se tosiseikka, että kolinan kanssa on päästy JO 40 tkm, ei takaa sitä että sillä pääsisi vielä vaikka miten pitkälle...

Tarjoilkaahan niitä W124:sia! :D

T. Maiju
Jos yhtään lohduttaa niin ajoin Lumikilla yli kymppitonnin takapyöränlaakeri ja pino puslia solmussa takarenkaan päästessä liikkumaan senttitolkulla. Ei edes pitänyt ääntä. Meikäläinen vain ihmetteli kun on niin outo ajotuntuma ollut viime aikoina... :oops:

Kyllähän sulle W124sen tuon jos tarvii!

T: Henkka

ps: Kiitos viimeisestä

ps2: miittiin mars!

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Vastaa Viestiin