Takarenkaat kuluneet sisäreunoista huomattavasti W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Takarenkaat kuluneet sisäreunoista huomattavasti W124

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Vaihdoin isäni W124 takajarrupalat ja huomasin, että molemmat renkaat olivat kuluneet huomattavasti sisäreunoista, kangasta jo hieman näkyvissä. Kulmat ovat pielessä, mutta mikä mahtaa olla syynä, kun kulmat ovat muuttuneet yhtäkkiä. Olisiko tää niitä narinanivelongelmia. Käsillä ei välystä rengasta heiluttamalla tunne.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onko madallettu? :roll: Jos on niin tyypillistä.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ei ole madallettu. Ihan vakiokuntoinen auto W124 300 D -86 495tkm
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Jokseenkin normaalia Mersuissa ja Bemareissa, ( " vapaasti roikkuva perärakenne " ) mutta kannattaa varmistaa että tukivarsien kumit / puslat ei ole väljät josta voisi johtua pyörän "repsotus" ja väärä asento.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Benzo kirjoitti:Jokseenkin normaalia Mersuissa ja Bemareissa, ( " vapaasti roikkuva perärakenne " ) mutta kannattaa varmistaa että tukivarren kumit / puslat ei ole väljät josta voisi johtua pyörän "repsotus" ja väärä asento.
Ei taida viskata maalta merelle jos tilaa KL:stä koko helahoidon uusiksi. Noilla metreillä sinne on jo palikoita vaihdeltukin, nimittän ristiin rastiin. Auto muuttuu tyystin kun uusit sinne kaikki tukivarret. Oliko se nyt jotain 250 e? :roll:

Näin minä tekisin.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Näin ei kulu renkaat meillä missään muussa autossa lähipiirissä BMW ja mersuja. Huom! sisäreunassa kulunut kangas näkyville aivan renkaan reunalta. Ulkoreuna ja keskusta ovat erittäin hyvässä kunnossa. Kyllä tämä on vika ei ominaisuus! Kaikkien tankojen vaihto on varmasti varteenotettava vaihtoehto ja kulmien säätö päälle. Kiitos vastauksista. Dealerin vastausta ei ole vielä kuulunut :wink:
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Meillä on 2 madallettua Mersua joissa molemmissa kaikki alustan kumit ja puslat ym kulmat kunnossa ja tahtoo kuluttaa enemmän sisäreunasta rengasta. Tulee aina kauden päätteeksi käytyä noita renkaita työntömitalla mittaillen läpi, Bmw ajoilta samoja kokemuksia, mutta sileiksi ei ole koskaan mennyt, johtuen kai siitä että on tullut hommattua melkein joka toinen kesä uudet kumit.

Noissa madalletuissa se ilmiö onkin täysin normaali. Perässähän kulmat menee jo "pieleen" jos painoa tulee akselille, tai alusta madaltuu, edessä on vähän eri juttu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Uusi vaan kardaani ne kaikki tukivarret ja sitte pyöränkulmien säätö niin ongelma poistuu, eikä maksa kaikkineen ku alle yhden rengas-sarjan hinnan.

Mun 124:seen laitettiin kaikki uusiksi ja "pikkasen" muuttu myös ajo-ominaisuudet ja ei ainakaan huonompaan suuntaan :)

Madallettuhan tosiaan "syö" kuten benzo jo totesikin niin aina sisälaitoja renkaista, ellei ole säädettäviä camber takoja...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kova kuorma (asuntovaunu + 4 aikuista kunnon kuorman kanssa, mm kiviä)
ja löysät jouset toi teräkset näkyviin yhdellä Norjan matkalla (1000 km).

Rengas ilmanpaineet ovat tärkeässä osassa, kun auto kuormataan.
Omassakin nostetaan painetta 0,8 bar. Muutenkin tarvitaan nykyrenkaisiin vähän ekstra painetta. En olisi uskonut, mutta nyt uskon :idea:
Löysät jouset muuttaa myös kulmaa, vaunun vetoon vahvistetut
Nelipyöräsuuntauksessa mitataan auton asento, takapäässä, asian huomiomiseksi.
autodidakti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jotain on pielessä kun renkaat kuluvat epätasaisesti.

Helppo sanoa että vaihda tukivarsisarja kun ei ole itse maksajana, tosin se ei auta yhtään jos vika on narinaheloissa.
Niin että vaihda samalla kumihelasarjakin...

Ei vaan, voisihan sen tutkia mitä on rikki ja vaihtaa tarvittavat osat jonka jälkeen nelipyöräsuuntaus.

Jos tukivarsien päätyhelojen kumit pursuilevat välistä pois ja kyse on autosta jota on tarkoitus pitää vielä vuosia, koko roskan uusiminen on ihan paikallaan.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin