15-reikäisten vanteiden erot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

15-reikäisten vanteiden erot

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Alla on kaksi kuvaa 15-reikäisistä vanteista. Kumpikin on kuvattu S124:n alla.

Kuva
Kuva

Tietoisuuteeni iski vasta tänä kesänä, että noitahan on kahta eri mallia! Onko kenelläkään tarkempaa tietoa, mistä ero johtuu? Tuskin niitä on myyty kahtena eri mallina, onko sitten kyseessä valmistajaero?

Molemmat vanteet ovat alkuperäisiä. Ylemmässä varaosanumero alkaa 201..., alemmassa 124 ... . Kuitenkin, mm. 5/90 W124-esitteessä on peräkkäisillä sivuilla autot, joissa toisessa on ylemmän kuvan, toisessa alemman kuvan vanteet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nniin, onhan noissa selkeästi eroja ulkonäössä. Ehkä varaosanumeroista voisi päätellä jotain -- itselläni on tuntuma, että noita 201-alkuisia on näkynyt nimenomaan enemmän 190:sten alla. Olisko brosyyrin kuvauksiin vaan otettu autoon lähinnä kuvauspaikkaa löytyneet vanteet...:?

Kiitos ja anteeksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

:D Tämä on tuttu juttu! Itselläni on nuo alemmat. Lisäksi liiteristä löytyy noiden ylempien näköiset, mutta alempien aukotuksella. Taitaa olla et:llä jotain tekemistä myös ulkonäön kanssa. Nämä "sekoitusvanteeni" levittävät reilusti ja ovat aika raskastekoiset (tarvikkeet) :oops: Taisit kuitenkin kysellä noista alkuperäisistä..
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyse on nimenomaan alkuperäisistä vanteista, ei sotketa tarvikkeita tähän.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
ML65
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1644
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja ML65 »

Ainakin vanteiden leveyksissä on eroja itselläni on muutama sarja molempia. Niissä leveydet 6" ja 6½".
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Itselläni on tuossa Avantgardessa alemman kuvan vanteet, olleet uudesta asti, tehtaalta lähtiessä.
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

-86 300D:ssä oli tuollaiset alakuvan vanteet oikein kantakortinkin mukaan ja olivat kuin uudet vielä yli 200tkm:n jälkeen. 126:sissa on näkynyt noita molempia; oliskohan tuo pyöreäreikäinen uudempi malli, W126:sen alkuperäinen 15-reikäinen vanne on A 126 400 34 02 ja se on jossain vaiheessa korvattu A 126 400 30 02 :lla. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Minulta löytyvät nuo ylemmät auton alkuperäisvarusteena. Luulen että ne ovat uudempi versio alemmista, ässäni on viimeisimpiä satakakskutosia.
ML65
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1644
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja ML65 »

Ylempänä olevaa sarjaa 7x15 et 44 2014001302 olis kierros ylimääräisenä.
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

Onko alkuperäisille alumiinivanteille olemassa mitään värikoodia? Ovatko ne edes kaikki samanvärisiä?
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Näyttää löytyvän vielä kolmaskin versio:
Kuva

Ei mitään tietoa, onko orggikset vai hara-kirit.

EDIT: vaihdoin paremman kuvan...
Ja kun tarkemmin katsoo, niin on tuo Timo L:n ylempi malli...
Viimeksi muokannut jorma-k, La 13.08.2005 18:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Löytyy alta alemmat orggis-vanteet , uutena vm-89/W124.
W201 :sissä taisi tosiaan Mersun esitteissä olla tuo ylempi versio ja taisi tulla jopa hiukan myöhemmin saataville ?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kuva
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ei saa Rale kiusailla Rantti-Lorinsereilla, mää nään muutenkin märkiä unia noista... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

PM kirjoitti:Ei saa Rale kiusailla Rantti-Lorinsereilla, mää nään muutenkin märkiä unia noista... :lol:
Huuda itelles :lol: eBays:tä :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Löytyipä viimein vastaus vanhaan aiheeseen.

Ylemmät, pyöreillä rei'illä varustetut vanteet ovat taotut Fuchs-vanteet, jotka olivat saatavilla noin 12/89 saakka.

Alemmat ovat valetut vanteet, saatavana 1/90 alkaen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Timo L. kirjoitti:Löytyipä viimein vastaus vanhaan aiheeseen.

Ylemmät, pyöreillä rei'illä varustetut vanteet ovat taotut Fuchs-vanteet, jotka olivat saatavilla noin 12/89 saakka.

Alemmat ovat valetut vanteet, saatavana 1/90 alkaen.
Eli tuo tarkoittaa että 107:ssa tulee olla ylemmän malliset jotta on orggis.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ahaa, tämäpä oli mukava tieto. Tuli siis metsästettyä oikeat vanteet omaan kakkosnelkkuun (ovat nuo neliöreiälliset ehkä hieman paremman näköisemmätkin). :oops:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, farkussa on tällä hetkellä pyöreäreikäiset, ja saavat nyt ollakin. Noista valetuista saattaa olla helpompi pitää puhtaana nuo reiät, kun ovat vähän isommat. Hankin juuri Ryobin "rotaatiotyökalun" jolla ajattelin käydä puhdistaman reikiä, on nimittäin palanut pöly niihin aika hyvin kiinni.

Jos oikein tarkoiksi mennään, niin mitäkähän käytännön eroa noilla valmistustavoilla on?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Jatkan tähän vanhaan aiheeseen.

W126 faceliftissähän tuli nämä Fuchsin 15-reikäset (Kanaldeckelit) saataville. Se oli jo tiedossa että jenkit ovat hapattaneet sekä 14 että 15-tuumaiset barokit kromattavina, ja myös 8-reikäsiä saa siellä kromattuna sekä 15- että 16-tuumaisena kait.

Itselleni oli yllätys että Kanaldeckeleitä (tai niiden tapaisia) saa myös kromattuna:

Kuva

Vai onko nuo kapselit :? . Ei näy pultteja :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jenkkilässä tuntuu näkyvän noita "pölymiinikapseleita" tai erittäin suurella tähdellä varustettuja tarvikevanteita kovastikin. Ja kuten mainittua, tehdas ei ole toimittanut noita klassisia vanteita kromattuina.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Jenkkilässä tuntuu näkyvän noita "pölymiinikapseleita" tai erittäin suurella tähdellä varustettuja tarvikevanteita kovastikin. Ja kuten mainittua, tehdas ei ole toimittanut noita klassisia vanteita kromattuina.
Eli ne ovat siis jälkikäteen kromautettuja? Siis nekin missä MB:n numero.

M100 foorumille putkahti toinenkin kuva 15-reikäkromeista, ne ovat siis vanteet eikä kapselit.

Kuva

Nämä vanteet olisi kaiken lisäksi myynnissä, itärannikolla vielä. Mutta noiden erikseen rahtaaminen Suomeen ei varmaan ole kannattavaa... :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Kromattuja 15 x 7 et25 vanteita löytyy varmaankin Saksan eBaysta. Niitä tulee jenkkituontien alla, ja sakemannit vierastaa kovasti kromisia kun eivät ole originaalitavaraa..
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

15-reikävanteet W124 ja W201

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Ajattelin koota tähän vähän tietoja noista 15-reikäsistä originaalivanteista, aluksi W201 ja W124 -malleista. Näitä metsästäessäni olen törmännyt niin moniin eri variaatioihin, että ihan jo perässä pysyäkseni ajattelin tän listan tehdä ja täydentää tarvittaessa.

Tietoja on koottu osittain EPC:stä ja osittain eBaysta, joten ne eivät ole täydellisiä. Mm. eBayssa myynnissä olevissa vanteissa on saatettu merkitä osanumero väärin, jolloin ihan varma ei voi olla ko. vanteesta ja EPC:stä puolestaan ei löydy ET:tä.

Osanumeroa klikkaamalla näet myös vanteen kuvan.

Päivitetään listaa vaikka porukalla sitämukaa kun tietoa esim. vuosimalleista löytyy.


Koko..................ET....MB-osanro..............Huom
____________________________________________________
6 J x 15 H 2.......49....201 400 12 02........W201
6 J x 15 H 2.......49....201 400 15 02........W201
6.5 J x 15 H 2....49....124 400 18 02........W124 vm. from B 164230
6.5 J x 15 H 2....49....124 400 19 02........W124 vm. up to B 164229
6.5 J x 15 H 2....48....124 401 08 02........W124 vm. ??
6.5 J x 15 H 2....48....B6 6 47 0019..........W124 vm. ??
7 J x 15 H 2.......41....124 401 09 02........W124 Sportline
7 J x 15 H 2.......44....201 400 13 02........W201 Sportline?
8 J x 16 H 2.......34....129 400 01 02........R129 / W201 Evo I?
8 J x 16 H 2.......34....129 401 06 02........R129 / W201 Evo I?

7 J x 15 H 2.......25....126 400 30 02........W126
6.5 J x 15 H 2....21.5..126 400 41 02........W126
(EDIT: Käytin ketjua hyväksi ja lisäsin myös W126:ssa käytetyt 15-reikäiset vanteet)
Viimeksi muokannut Sami H., Ti 01.12.2015 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tuli taas tehtyä vannehankintoja ruotsist, Talon uusimmat on klassikot ovat 129 401 06 02 eli selvemmin OEM 8x16et34 15 reikäinen! Edellinen omistaja sanoi että ovat peräisin W124 500E:stä.

KuvaKuva

vertailun vuoksi molemmat 15 reikäiset rinnakkain, tuo toinen on 140 401 05 02 eli 7,5x16et51 joka myös on aivan tuore hankinta.

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
ruikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Pe 03.09.2010 22:05

Viesti Kirjoittaja ruikku »

Hmmm, mitäs eroa nuilla 129 400 ...ja 129 401...vanteilla?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

taitaa olla vain jotain valmistusteknistä eroa, tehtaan numero tms. Näitähän vanteen valmistajia on useita.

Sen tiedän että juuri näitä 8x16et34 vanteita on ainaki 4 erilaista, joissa erot on silmin havaittavissa, etupuolelta ei ilman mittatikkua huomaa eroja mutta takapuoli on hyvinkin erilainen eri valmistajien kesken.

Numeroita en ole aikasemmin tallettanut kun tuo "AHAA" elämys on tullut vasta lähiaikoina.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

paljonkohan alkuperäisten kaivonkansien kromaaminen mahtas maksaa :roll: piisaiskohan pullakahveet ja kossupullo :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuhannenviittäsataa dollaria ameriikan pojat on maksellut. ja kuvittelen että tääl se ei ainakaa halvempaa ole, ellei jopa mahdotonta. vrt. alumiinin kromaus topic
Viimeksi muokannut Sergey, La 30.10.2010 11:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Sergey kirjoitti:tuhannenviidestäsadasta dollarista ameriikan pojat on maksellut. ja kuvittelen että tääl se ei ainakaa halvempaa ole, ellei jopa mahdotonta. vrt. alumiinin kromaus topic
kait se on pakko tyytyä noihin kuppasiin kaivon kansiin sitten, taikka jos joku vaikka kiillottelis ne :roll: vaikka olen muuten hiljanen, mutta kiillotus hommaan mulla ei ihan hihat piisaa :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin