C200CDI automaatti, tehot häviävät.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Matti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 05.07.2004 13:06
Paikkakunta: Salo

C200CDI automaatti, tehot häviävät.

Viesti Kirjoittaja Matti M »

Tänään ilmeni "mielenkiintoinen" vika autossa.
Isommassa vauhdissa (yli 100km/h), kun tulee suhteellisen jyrkkä ylämäki niin moottorista katoaa tehot. Rajoittaa kierrokset n. 3000-3500, eikä vaihda pienempää vaikka nappaisi kick downin pohjaan. Auton kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan niin alkaa taas toimia ja toimii ihan ok siihen asti, kunnes taas tulee tarpeeksi jyrkkä mäki.
Eli riittävästi kuormitusta niin hyytyy. Ilmeisesti heittää auton vikatilaan, joka sitten nollaantuu sammutuksessa, mutta vika palaa kun autoa tarpeeksi kuormitetaan. Tasaisella ajettaessa ei ole ongelmia vaikka vetäisi kaasu pohjassa, eli se ylämäki siihen tarvitaan.

Osaako ketään arvella, että mistä johtuu?

Olisiko esim. ahtopaineen säädössä tai ilmamassan mittarissa? Taikka moottorin ohjausboxissa?
Autossa oli kiinni PSI:n boxi, joka ilmeisesti hajosi... joten se on saattanut tuolla moottorin ohjausboxissa jotain tehdä... eli mahtaisiko vaikka kärvähtänyt sulake aiheuttaa moista? PSI boxin irrotin hetki sitten, mutta vika säilyi.

edit: vähän tarkennusta tuohon pienemmälle vaihtamis ongelmaan...
Eli hitaasta vauhdista kiihdyttäessä auto vaihtaa "mahdollisimman" nopeasti suurempaa vaihdetta sisään ja sen jälkeen ei ripeä kiihdyttäminen onnistu. Jos manuaalisesti vaihtaa esim. 100km/h vauhdista kolmosen sisään ja saa kierrokset nousemaan yli kolmen tonnin niin kierrokset laskevat hieman samantien ja sen jälkeen vaikka iskee kaasun pohjaan niin kierrokset eivät nouse millään.
C200T CDI A -00
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Testeriin.....
Muuten tuo tuskin helposti selviää.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Matti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 05.07.2004 13:06
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Matti M »

Ari66 kirjoitti:Testeriin.....
Muuten tuo tuskin helposti selviää.
Näin mä itsekin ajattelin ja kävipä kerrankin hyvä tuuri, sain ajan jo huomiselle iltapäivälle.
C200T CDI A -00
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kerro sitten huomenissa, mitä testeri kertoi.

Otetaan kuitenkin vihjerivi:
Kohde yksi, ykkönen (ilmamassamittari), kerroin 1,15
Kohde kaksi, kakkonen(ahtopaineensäädin), kerroin 1,75
Kohde kolme, risti (likainen ilmansuodatin), kerroin 1,50

Musta hevonen on pakokaasunkierrätyksen tukkima imusarja ;)

Katsotaan, tuleeko huomenna voittoa :)
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Matti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 05.07.2004 13:06
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Matti M »

veppe kirjoitti:Kerro sitten huomenissa, mitä testeri kertoi.

Otetaan kuitenkin vihjerivi:
Kohde yksi, ykkönen (ilmamassamittari), kerroin 1,15
Kohde kaksi, kakkonen(ahtopaineensäädin), kerroin 1,75
Kohde kolme, risti (likainen ilmansuodatin), kerroin 1,50

Musta hevonen on pakokaasunkierrätyksen tukkima imusarja ;)

Katsotaan, tuleeko huomenna voittoa :)
Tästä saatiin kertoimeksi tuo 1,75. Eli ahtopaineensäätö se siellä temppuilee. Valitettavasti ei ollut varaosaa varastossa, joten vasta tiistaina saadaan auto kuntoon.
C200T CDI A -00
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Itselläni oli se musta kumiletku imusarjan päällä halki,ota irti ja tarkista
ja mahdollisesti lyhennä murtuman kohdalta.
Aiheuttaa juuri tuollaista.
C220 CDI vm.2000
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Matti M kirjoitti:
Tästä saatiin kertoimeksi tuo 1,75. Eli ahtopaineensäätö se siellä temppuilee. Valitettavasti ei ollut varaosaa varastossa, joten vasta tiistaina saadaan auto kuntoon.
No olis kannattanu pistää rahaa jo likoon :lol:
Tuo mitä Miljoona(tuntia) sanoi, kannattaa varmaan tehdä ennen kuin haet uuden osan. Meinaan ettei se senkin jälkeen vielä temppuile.. Vaikka testeri näyttää tietyn mittalaitteen olevan elämänsä päässä, niin vika-arvo saattaakin johtua ylimääräisistä vuodoista matkan varrella... Kun sen mittalaitteen vikahan kai päätellään siten, että tietyillä kierroksilla lukema pitäis olla tietty (ainakin ilmamassamittarin tapauksessa). Ja jos nyt välistä karkaa paineet harakoille, niin eihän se totuutta kerro...
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Testerihän antaa vaan vähän vihjettä että mistä suunnasta aletaan vikaa etsimään. Ei se suoraan kerro, että missä osassa vika on.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Niin siinä kumiletkun päässä on siis ahtopaineentunnistin.
Aika vikaherkkä,koska kone heiluu jonkin verran aina jolloin se kumiletku
hapertuu .
Hankala havaita,siksi kannattaa irroittaa ja tarkistaa.
C220 CDI vm.2000
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Miljoona(tuntia) kirjoitti:Aika vikaherkkä,koska kone heiluu jonkin verran aina jolloin se kumiletku
hapertuu .
Paljonkos sillä autolla muuten on ajettu?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Matti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 05.07.2004 13:06
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Matti M »

Ari66 kirjoitti:
Miljoona(tuntia) kirjoitti:Aika vikaherkkä,koska kone heiluu jonkin verran aina jolloin se kumiletku
hapertuu .
Paljonkos sillä autolla muuten on ajettu?
about 224tkm on ajettu.
C200T CDI A -00
Avatar
Matti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 05.07.2004 13:06
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Matti M »

Miljoona(tuntia) kirjoitti:Niin siinä kumiletkun päässä on siis ahtopaineentunnistin.
Aika vikaherkkä,koska kone heiluu jonkin verran aina jolloin se kumiletku
hapertuu .
Hankala havaita,siksi kannattaa irroittaa ja tarkistaa.
Kiitoksia hyvästä vinkistä. Letkuhan siellä oli hajalla. Uusi ahtopaineentunnistin olisi maksanut 110eur, uusi letku maksoi 1,50eur, eli mukavasti säästyi rahaa :)
Tein suht. huolellisen testiajon ja nyt tuntuu toimivan taas moitteettomasti. Asensin boksinkin takaisin ja tehot on tallella, eli boksi toimii ihan ok.
C200T CDI A -00
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Hyvä tietää että vika oli siellä :!:
Myöskin siitä helppo "vika" ettei tarvitse edes testerissä nollauttaa,vaan vikamuistin voi tyhjentää jolu toinen kerta,siis kovaa ajoa vain
:wink: :wink:
C220 CDI vm.2000
Vastaa Viestiin