290 TD kevyt viritys

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
ems
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 10.08.2005 22:49

290 TD kevyt viritys

Viesti Kirjoittaja ems »

Mikä mahtaisi olla järkevin konsti virittää vuoden -97 290TD Mersua. Elikkäs niin että potkua saataisiin edullisesti pikkaisen lisää, kuitenkaan lyhentämättä suuremmin moottorin ym. käyttöikää. Boxia vai lastua? Ja mistä kannattaa kysellä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 290 TD kevyt viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ainakin tuollainen on tehty ja koettu: Klick

eli Karala/turbotec on taas kerran se hyvä osoite.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Re: 290 TD kevyt viritys

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

ems kirjoitti:Mikä mahtaisi olla järkevin konsti virittää vuoden -97 290TD Mersua. Elikkäs niin että potkua saataisiin edullisesti pikkaisen lisää, kuitenkaan lyhentämättä suuremmin moottorin ym. käyttöikää. Boxia vai lastua? Ja mistä kannattaa kysellä?
Terve !

Tässä omakohtainen kokemus. Polte lisätehon saamiseksi oli aikoinaan kova. Seurasin eri boxi ja lastu keskusteluja. Samalla katselin erilaisia tehon ja väännön lisäys taulukoita. Kustannukset piti pysyä kurissa ja samalla auton tuli olla katsastettavissa ja vähintäänkin helposti olla muutettava takaisin lailliseksi. (onko tuttua :shock: )

Yleinen kanta oli että tehoja lisättäessä nälkä kasvaa syödessä. Itse ajattelin että pieni budjettitason viritys kyllä riittää... 8)

Parhaaksi vaihtoehdoksi koin Karalan räätälöimän lastutuksen. Joka myös toteutettiin. Homma tehtiin oikeastaan kaksi kertaa. Aluksi penkissä todettiin että autosta ei saada ulos kuin sata heppaa. Eli jotain oli vinossa. Epäilykset kohdistuivat joko tukkoiseen katalysaattoriin, pakoputkeen tai imusarjaan. Takapönttö vaan reilusti rälläkällä pois. Tämä ei tuonut asiaan mitään vaikutusta.
Ei muuta kuin kotiin ja selvittämään muut vaihtoehdot. Katalysaattorin sai pois leikkaamalla etuvaimentajan auki. katalysaattori ei ollut tukossa joten vika ei ollut siinäkään. (samala se poistettiin kokonaan)
Sitten oli ohjelmassa imusarjan ja ahtopaineputkien irrotus. Putkissa oli puolen sentin paksu piki. (pakokaasun kierrätyksen aiheuttamaa p**aa ) Pari pulloharjaa jatkovarrella, tiskiharja, sekä liuotinpesuainetta pari pulloa, niin putkisto oli kuin uusi. (työ on todella likaista puuhaa!).

Auto uudestaan penkkiin. >Tehoja nyt lähes tehtaan lukemat. Eli putkiston puhdistus antoi noin 30hv lisätehoja :!: :!: :!:


Sitten säätämään.
Autosta otettiin ulos se mikä kohtuudella oli saatavissa. Ahtopaineita nostettiin. Pumppuun lisättiin vähän syöttöä. Lastu räätälöintiin tälle autolle sopivaksi. Kovemmilla polkaisuilla auto työnsi jo aika mustaa savua.

Nyt tullaan kysymykseen kannattiko.

Plussaa:
Kustannukset eivät olleet kohtuuttomia ja kyllä teho ja vääntö lisääntyivät. Jopa selvää potkun tunnetta oli havaittavissa.

Miinusta:
Moottorin luonne on jotenkin kolmijakoinen.> kaasua painaessa ei alakierroksilla tapahdu paljon mitään. lähestyttäessä 3000 kierrosta kone hyökkää ja tulee selvä vedon tunne. Ja taas kierroksia lisättäessä ei "potkun" antama lupaus oikein täyty ja tehoja ei tule niin kuin oli kuvitellut. Savua kyllä tulee reippaasti. :evil: :oops:

Ahtopaineiden ja tehojen nostamiseksi on moottorin pieni ahdin ensimmäinen tulppa. Ahdin toimii hyvin tehdastehoilla ja väännöillä. Moottori tuntuu jopa jouhealta jos ei niin äärimmäisen tehokkaalta. :roll:
Koska ahdin ei ole muuttuvasiipinen, tarvitaan jonkin verran kierroksia ennen ahtopaineiden nousemista. Kun tehoja halutaan lisää alkaa ahdin rajoittamaan virtausta ja pakopaine nousee. = auto kiertää tukkoisesti. :cry:

...Nyt ei se aikaisempi tehon lisäys oikein jaksa ilahduttaa. Tehoja tarttis lisää ja moottoriin lisää luonnetta > Isompaa ja muuttuvasiipistä ahdinta sekä uudet säädöt... eli ensimmäinen "kevyt viritys" oli oikeastaan hukkainvestointi. (joku sanois tähän: mikset uskonut mitä sulle sanottiin :oops: )

Oma mielipitteeni on että unohda kevytviritykset ainakin tämän moottorin kohdalla. Puhdista imukanavat ja nauti auton leppoisasta ja sitkeästä luonteesta sellaisenaan. :D

PS. Käyttöikään ei "virityksellä" ole mitään vaikutusta kun ollaan alle 200 hv tehoissa. Moottori on niin aliviritteinen ja järeärakenteinen että tehoa saa olla reilusti ennen tekninen kestävyys tulee vastaan
--Ei tehot moottoria ja autoa hajota vaan järjetön repiminen :wink:
W210 290TD T
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

:? Mulla ei ole mitään muuta kuin karalan softa ja K&N paneelifilsu...Tehoero vakioon on selkeä ja auton "alavääntö" ei ole ainakaan vakiosta huonontunnut...Kulkupuoli on parantunnut selvästi esim ohituskiihtyvyys...ja tästä on kyllä konkreettista kokemusta...vakiolla ei paljoa ohiteltu..se ei mennyt mihinkään!! Jo pelkästään (G-tech mittarilla) 0-100km/h kiihtyvyys parani huimasti melkein 3s. Eihän auto vieläkään ole mikään "raketti" mutta arvio tehoista liikkuu 160-170hv tuntumassa ja momenttia varmaan noin 370-400nm.

Mitä tulee auton muuhun käyttäytymiseen niin ainoastaan häiritsee tuo automaatin käyttäytyminen...heittää aivan turhan herkästi pienempää ja ohjelman myötä lisääntynnyt momentti jää välillä täysin hyödyntämättä...
GLE 580 2021
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Näinhän se on että tehoon tottuu yllättävän nopeasti.

Siis tuo pakokaasun takaisinkierrätys kierrättää ilmansuodatinkoteloon takaisin, eikä imusarjalle, onko näin? En ole itse vielä perehtynyt ollenkaan tuohon systeemiin.. Tarkistitko cooleria ollenkaan? jos kerta imusarja ja ahtoputket on nuin pinttyneet, niin voi vaan kuvitella että millainen se cooleri sitten on :shock:
E320CDI
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Ehkä hiukan OT, mutta tuli mieleen tästä lastuvirityksestä että jos ostaa uuden auton kannattaako ostaa tehokkaampi vai vähän kesympi versio. Tsekkasin uuden Viton kohdalta asiaa. Yllättäen Vito kiinnosti henkilökohtaisesti eniten.

109 CDI Norm 31390€
111 CDI Norm 33990€
115 CDI Norm 35790€

Eli kalleimman (tehokkain) ja halvimman välillä on 4400€. Sen sijaan 111CDI ja 115 CDI:n ero on enää 1800€. Eli jos aikoisi lastulla hakea samat tehot niin 109 CDI olisi kannattava vaihtoehto. Tosin hintaeroja kun katsoo niin epäilyttää että heikkotehoisimmassa ei ole ihan samat kilkkeet koneessa kun kahdessa tehokkaammassa versiossa jolloin siitä ei saisi ihan samoja tehoja ulos? Jos lastutus maksaa n.2000€ niin kahdesta tehokkaammasta versiosta kannattaa ottaa jo sitten se kalliimpi 115 CDI.

Tosin niinhän siinä sitten käy kumminkin että jos 111CDI:tä lastuttaa niin siihen laitetaan samalla enemmän potkua kun 115 CDI:stä löytyy 8)
Ja 109CDI:tä ei saa tomaatilla. Eli ei kun kauppaan ja ostamaan 111CDI.....
ai niin se 33990€ :cry: **herää päiväunilta ja lähtee rassaan lokareita vanhaan Vitoon**

...hetkinen mistä keksin että lastutus maksaa 2000€. Kai sen nyt halvemmallakin jostain saa. Onhan tuo jo melkein 12000 mummoa!!!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

CDI Vitosta:

Klick kun viimeksi moista on pohdittu. Veikkaanpa että siinä mopoimmassa on tiettyjä komponentteja jätetty turhina pois ja 111cdi:stä saa sen 170 hv tehon ulos. Aika näyttää miten poikii noilla tehoilla.

Aivan varmasti saa lastun alle 2000 euron...
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

V-M kirjoitti:Näinhän se on että tehoon tottuu yllättävän nopeasti.

Siis tuo pakokaasun takaisinkierrätys kierrättää ilmansuodatinkoteloon takaisin, eikä imusarjalle, onko näin? En ole itse vielä perehtynyt ollenkaan tuohon systeemiin.. Tarkistitko cooleria ollenkaan? jos kerta imusarja ja ahtoputket on nuin pinttyneet, niin voi vaan kuvitella että millainen se cooleri sitten on :shock:
Pakokaasunkierrätys ei kulje ilmansuodattimen eikä cuulerin kautta. Kierrätys toimii siten että imukanavassa on läppä joka sulkeutuu alipainekellon avulla. Lähinnä silloin kun kierrokset on matalia, kulkeutuu imuilman joukkoon pakokaasuja imusarjaan. (pakosarjasta tulee putki imusarjaan menevälle putkelle) Imukanavissa on aina vähän oljyä mm. huotuksesta johtuen. Öljy ja pakokaasu kerääntyy ajanmyötä imusarjan seinämille ja heikentää ilmansaantia. Oma autoni oli n. 160th ajettu kun puhdistin imusarjan ja suljin pakokaasun kierrätyksen. Tehohäviö oli likaisena todellakin se 30hv. Vääntöön putkien tukkoisuudella ei ollut niin suurta vaikutusta kuin huipputehoon. Automaatilla arkiliikenteesssä ajaessa sitä tehohukkaa ei heti edes havainnut.

Kyllä sitä pakokaasuöljyseosta on täytynyt cuulerillekkin jonkin verran mennä. Olisi kiva kuulla kommentteja sellaisilta jotka ton cuulerin on vanhassa autossa avanneet :?:
W210 290TD T
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Oletteko huomanneet, että putsaantuuko tuo imusarja itekseen ajanmyötä kun takasinkierrätys on otettu käytöstä pois.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Arto S kirjoitti:Oletteko huomanneet, että putsaantuuko tuo imusarja itekseen ajanmyötä kun takasinkierrätys on otettu käytöstä pois.
taitaa mennä kohta vähän OT

Oma näkemykseni on ettei se moska sieltä mihinkään itsestään häviä. Imusarja tulee niin kuumaksi että se moska kyllä karstaantuu kiinni, mutta ei niin kuumaksi että se polttais pien pois. Irroittaminen vaatti ihan mekaanista työtä. mm kannessa oleva tila heti imuventtiilin jälkeen ei puhdistunut kuin ruuvimeisselillä kaapimalla ja pikkuhiljaa liottamalla. :evil:
W210 290TD T
Vastaa Viestiin