Hyvin on mulla kestäny 250 vaparikone autokärryn edessä , koneella on kilometrejä takana yli 600tkm ja ahdettuna 25 tkm .Öljynjäähdytin ja isompijäähdytin on ollut suunnitelmissa kun lämmöt huitelee 100 astetta ohituksissa ja pitkissä ylämäissä ,läppäri täysillä niin kone ei kiehu .Ilmeisesti männät on pelastanu nokan kokoinen välijäähdytin ja kiloon rajatut paineet ,pakopaine 0,5 enemmän kun ahtopaine.JP74 kirjoitti:Joo, tutun näköinen mäntä.
Mutka 250d.hen
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Sekin auttaa kummasti mikäli malttaa olla kääntämättä syöttöä 130+ kuutiomilliin.sunbeam kirjoitti:Hyvin on mulla kestäny 250 vaparikone autokärryn edessä...
Huomasin tuossa aamulla töihin ajellessa, että näytti ahdot nousevan 1,7 bariin vaikka olen ruuvaillut säätöä pienemmälle. Näinpä ollen on aika tarkistaa onko hukkaportin letku irronnut. Tehoa ei ole ollut yhtään enempää vaikka ahdot ns. karkasi, pikemminkin päin vastoin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Omassa ei lämmöt oikeestaan yli 90:n ole nousseet ikinä. Normaalisti on siellä jossain 82. Heti alkaa kohota lämmöt jos vetää isoa ylämäkeä 120km/h. (onneksi täällä ei ole isoja mäkiä eikä 120Km/h rajoituksia
)
Omaan suunnittelen asentaa väyrysen suodatin jalan, jossa on lämmönvaihdin tyyppinen öljynlauhdutin kyljessä. Helpompi toteuttaa, eikä tarvii pelätä kennon rikkoutumista/ tukkeutumista. Ei ehkä niin tehokas ,mutta varmasti riittävä.

Omaan suunnittelen asentaa väyrysen suodatin jalan, jossa on lämmönvaihdin tyyppinen öljynlauhdutin kyljessä. Helpompi toteuttaa, eikä tarvii pelätä kennon rikkoutumista/ tukkeutumista. Ei ehkä niin tehokas ,mutta varmasti riittävä.
Joku mersupurkaamo??
jaa, mulla on ollut tapana päivittäin vetää nuo varsinaissuomen ylämäet 140 lasissa ja 1900 kiloa painoa päällä. Niissä on niin mukava ohittaa, jos meinaa letkaa tulla. Ei se mitään lämpiä tuo originaali turbokone, ehkä 85 astetta. Varmasti asiassa auttaa öljynjäähdytin ja sitä taasen vesien kautta toimiva kunnollinen, no se pääjäähdytin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
TULIPA TESTATTUA.... Ensimmäinen vapari turbo otti ja sulatti jostain kumman syystä 5 mukin kiertokangen
kesti se noin 20 km. sit palo käämit
ostettiin orginal turpo kones.. osina
aloin kotona tarkemmin kattoon sitä niin nelos pytty oli kulunu huomattavasti enemmän ku muut. Siellä oli ollut "sökö" mäntä mutta ehjä mukaan. putkitukseen ja vanha mäntä kiinni. kun kone tuli putkituksesta oli viä vähä vastoin käymisiä mut sit kaks ehtoota nii kone oli käynnissä ja seuraavana ehtoona ajossa
tehoa ei ollenkaa riitävästi
nyt on kuitenki hyvä tosta jatkaa... ajattelin vain muille tierottaa tällä että kannattaa hakea heti orkkis turbo... ja että tuli toi rojekti kuntoon mutta mikä sulatti vapari koneen
ja mikä on syöny nelos pytyn
öljyruisku oli puhdas 










aikas pieni ahdin... kilon paikkeilla tais olla paineet(ei ollu mittaria just silloin) pumppu oli vakio mut ruuvattu. se alkoi pikkuhiljaa kilkattamaan sit viä ajelin pajalle (5km) ku öljy paineet oli viä yli kilon... laitan kuvia kun saan vain kameran käyttöön.ainiin laitoin merkit muka paikallensa ja sit vasta ketju kiristimen... purkaessa oli nokka jako hampaalla pielessä ja pumppu oli 25 jykk ku olis pitäny olla se 13...
onneksi auto on ny nipus n 500 km takana... huomenna vähä pumppua suuremmalle jos jaksaa/viittii/osaa
eikös se samalla periaattella toi pumppu ruuvata ku vapariski
ainiin toi männänrengas teoria kyl vois toimia...



Hmm... Mielenkiintoista kumminkin tuon vapari alakerran rikkoontuminen. Minusta tuntuu että siinä on ollut jotain jo vikana ennen ahtamista. Perustelen sillä, että mun käsityksen mukaan tuo vaparinkin alakerta on varsin luja. Siis eikös ensimmäiset super-turbot olleetkin juuri OM603 vapareista tehtyjä, ja käsityksen mukaan alakertaan ei ollut tehty muuta muutoksia kuin turbon kk-laakerit?? Ja eikös ne ensimmäiset superit kumminkin kestäneet käyttöä usemman 10 tkm yli 100 hv/litra tehoilla??
nelosen putki on alkuperäisessä turbo koneessa ja hoonailtu yhtä väliäksi kuin muutkin pytyt. eli ei leikkaa enää
ja toi ensimmäinen otos vaparikoneella oli semmoinen että ensi tehtiin remonttia mm turbon laakerit,männänrenkaat, kansi oikastiin, koe ponnistettiin, 5 venttiiliä laitettiin ja saman verta seetiä vaihdettiin... ei ollu halpa
nyt se on turhana hyllyssä.. tossa vaparissa täytyi tulla jokin typerä virhe ku hajos 



Kasausvirhe tod. näk. jos noin pienellä ajolla hajoaa. Vapari alakerta kestää melko paljonkin, mutta lämmöt ei saa nousta yhtään ja ahtopaineet on pidettävä kohtuullisina, alle 1.5 baria. On aina muistettava, että monella moottorilla on ajettu jo vaikkapa 0.5 miljoonaa kilometriä ennen virittämistä, joten mikäpä ihme tuo on, jos joku paikka joskus pettää.
nii munki mielestä. tottahan se voi temppuilla jos on huono laatuinen putki/putkitus... tuohon kyseiseen koneeseen laitettiin mahlen putki ja hoonailtiin se yhtä "harvaksi" ku muutki pytyt ja käytetyllä männällä kasaan
räjähtää jos räjähtää... ei näillä mun painella ainakaa vielä hetkeen voi rajusti ajaa kaan
saa ny nähdä kuinka käy saako koskaa lisää palikoita irti
Tehoa


saa ny nähdä kuinka käy saako koskaa lisää palikoita irti
