Elekroniikkagurua etsitään tampereen seudulta!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 01.02.2004 14:35
Paikkakunta: tre

Elekroniikkagurua etsitään tampereen seudulta!

Viesti Kirjoittaja mk »

Eli kaveri tinasi v40 tdi volvoon teholastuille (ja vakioille) sopivaa jalkaa, ja nyt ei auto lähde käymään vakiolastuilla ,eikä teholastuilla. Eli jos löytys joku kaveri tai tutun tuttu joka pystyis tarkistamaan mikä on vikana ja tinais jalat uudellen . Itse en löytänyt mitään vikaa suurennuslasillakaan. Eli tännepäin apuja kiitos! Hommasta maksetaan kyllä ihan käypä tuntikorvaus.

040-5347494
katajism@students.cc.tut.fi
e300 w210 tdt avantgarde
exC36 amg-94
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Tämä ei ole vastaus varsinaisesti siihen mitä kysyit.
Oletko aivan varma että ne mikropiirit joita yrität kantaan laitaa ovat ehjiä. Piirit ovat hyvin herkkiä staattiselle sähkölle ja pahimmassa tapauksessa ne ovat molemmat viottuneet jos niitä on säilytetty väärin. Piirejä tulisi säilyttää esim. foliopaperissa siloin kun ne eivät ole kiinni piirilevyssä. :roll: .

Muussa tapauksessa en usko ettö mitään korvaamatota on päässyt tapahtumaan Ellei juotoksissa ole käytetty liian suurta kolvia jolloin ynpäristö olisi päässyt kärähtämään (ympäröivät piirit). Ja onhan asennusjalka/piiri laitettu oikein päin :roll:
W210 290TD T
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep. Piirit on hyvin herkkiä hajoamaan jo pelkästä kosketuksesta kun eivät ole kiinni kytkennässä.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Etenkin jos niitä käsitellään kolinshousut jalassa kangaspenkillä ilman maadoitettua rannesuojaa. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katsoitteko onko jokin läpivienti hajonnut siitä kun piiri irroitettiin. Se on helppo korjata juottamalla (ei tinaamalla) siitä hajonneesta kohdasta piirin jalka (siis kannan jalka) molemmin puolin piirilevyä kiinni, niin tietysti se kannattaa mitata ensin. Yleensä nuo läpiviennit eivät kestä piirien irroittelua kotikonstein.

No siis piirin jalka kun menee piirilevyn läpi siinä reiässä on holkki tai kuparointi, joka yhdistää piirilevyn puolet toisiinsa. Tätähän ei silmällä näe. Tuon voi tarkistaa kun katselee onko sellaisia jalkoja, joissa on sekä ala- että yläpuolella foliossa vedot. Niihin kohtiin juotos molemminpuolin.

Helpommalla taitaa päästä kun hakee romikselta uuden ohjausyksikön ja tekee homman uudelleen huolella juottamalla, ei tinaamalla :lol:

Mikäli sieltä on jostain syystä jokin piiri hajonnut niin ei sitä kukaan osaa kylmiltään korjata...
Avatar
mk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 01.02.2004 14:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja mk »

Vai niin. Pintaliitos piirejä on kaikki, ja nelikerroksinen piirilevy on kyseessä. antistaatisella alustalla käsittelin . ei ollut ranne maadoitusta. t paita päällä, ja muutenkaan vaatteet ei olleet mitään muovia. Toisessa jalassa on kaksi pinniä yhdessä, mutta en millän löytänyt että se olisi tinauksesta johtuvaa. Käytössä oli pintaliitos käyttöön takoitettua tinaa ja kolvit, ja tinaimurit. lastuja kyllä pidettin käsissä ja katseltiin. Olisko kellään volvo v 40 tdi vm 2000 sopivaa ecua?
e300 w210 tdt avantgarde
exC36 amg-94
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuliko siihen pintaliitos ic-kanta, eikös ne ole aika epäluotettavia. Semmoisten kanssa on prommereiden yhteydessä puuhasteltu ja kytkentäluotettavuus ollut varmaan jotain 25..50 %...mutta ei tämä nyt auta ei, semmosella suurennuskoneella voisi jotain nähdä. En nyt usko, että se staattisesta olisi kuitenkaan hajonnut kun kerroit missä on käsitelty.

Mikäli se piiri on jotenkin tunnettua tyyppiä, esimerkiksi jokin kontrolleri niin voihan sitä koittaa lähteä mittailemaan (oskillosskoopilla kelloa yms.), mutta on se vaikeata.

Ei taida mersuforumilta löytyä boxin mutta kurkkaa varaosahausta (http://www.varaosahaku.fi/) ... klup 400...450 €
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

mk kirjoitti:nelikerroksinen piirilevy on kyseessä
:shock:

Minun synonyymisanastossa "nelikerroksinen levy pintaliitoskomponenteilla" = "anna olla" = "helppo korjata paskaks". Eli jos ei ole asiansa oikeasti osaava henkilö kolvin jatkeena niin tuuria tarvitaan. :roll:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No juu, suosiolla sitä jätti piirien irroituksen siihen vihkiytyneen näppäräsormisen frouvan tehtäväksi kun elektroniikkatehtaassa aikoinaan tehtiin töitä.

Piirejä ei edes yritetty irroittaa millään juotinjujulla ja muistaakseni käytössä oli asema, jolla saatiin ainakin kaikki nastat lämmitettyä yhtä aikaa ja siinä oli vielä jokin juju, jolla piirin alla oleva liima saatiin pehmitettyä. Viisaammat tai paremmin muistavat korjatkoot.

[OT] Mutta kyllä sellainen perus 2-puolinenlevy ja pintaliitos peruspiirit on vielä selätettävissä. Minulla on tälläistä vinkkiä tuohon kohtaan. Aluksi putsataan kohde hyvin, sitten juotetaan kuhunkin nastaan hieman lisää juotosta, näin saadaan juoksutteen avulla juote jälleennotkeaksi. Ohuella tinaimusukalla juote varovasti pois. Jäähdytys, chippipinsetillä varovasti nostetaan kukin pinni irti piirilevystä samalla kun juotos lämmitetään. Nyt piiri jää liimapisteensä varaan, mikäli liimaus on tehty väärin (liikaa liimaa) voi senkin irroitus ollaongelma, lämpöä, tähän on olemassa ihan oma työkalu, mutta ei liikaa lämpöä. Oleellista on ollut juuri tuo ensin juotetaan ja sitten vasta poisteaan juotos, se on pelastanut monta levyä. Niin ja kun piiriä ei yleensä tarvinnut säästää sen nastat napsuteltiin poikki ja yksi kerrallaan juottimella irti.

Piirikantaa en kyllä voi suositella pintaliitoksille varsinkaan autokäyttöön. Helpommalla pääsee kun hommaa viriecun ja tavanecun ja vaihtelee niitä.
Avatar
mk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 01.02.2004 14:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja mk »

Vika löytyi ja auto kulkee hienosti!! Kiitos kaikille vastanneille! Yksi jalka ei yhdistänyt kunnolla... mutta nyt yhdistää.
e300 w210 tdt avantgarde
exC36 amg-94
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Mahto helpottaa aika lailla kun kone hyrähti käyntiin :D . Säästihän siinä muutaman sata euroa ja maineen ennenkaikkea 8)

Tosta piirin irrotuksesta niin jossain näin kuvasarjan jossa ECU:n piiri irrotettiin Kuumailmapuhaltimella. Puhaltimen suutin vain oli oikean muotoinen neliö.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Harmilor kirjoitti:Tosta piirin irrotuksesta niin jossain näin kuvasarjan jossa ECU:n piiri irrotettiin Kuumailmapuhaltimella. Puhaltimen suutin vain oli oikean muotoinen neliö.
Niissä käytetään tai pitäisi käyttää sellaista suutinta, jossa kuuma ilma kohdistuu hyvin paikallisesti pelkästään pinneihin, pelkkä neliö, joka puhaltaa myös chipin pinnalle, on melko karu sillä se kyseinen chip ei todennäköisesti kestä lämpöä.

Toimivaa ecua ei kannata lähteä muokkaamaan mikäli ei ole päässyt harjoittelemaan jollain romuelektroniikalla piirin irroittelua, on se sen verta taiteenlaji...ja maailamahan on täynnä romuelektroniikkaa, jolla on hyvä harjoitella.
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

Viesti Kirjoittaja mikko »

Itse olen irroitellut noita pintaliitospiirejä kahdella kolvilla.
molemmille sekä oikeille että vasemmille jaloille REILUSTI lisää tinaa. sitten kolveilla vetelee edestakas molemmin puolin siten että saa sulaksi kaikki jalat yhtäaikaa ja nyppää piirin irti. ylimääräine tina lähtee kopistelemalla ja lämmittämällä.

vastuuta en tästä kikasta kyllä ota, sillä piirin lämmöt saattaa nousta aika huimiksi irroituksen aikana
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

On se lutikan irroittaminen ja uudelleen kiinnittäminen melko helppoa niin kauan kuin ne jalat on näkyvillä. Täällä meikäläisen maailmassa kun ollaan siinä tilanteessa, että piirin alla on tinapallot (muutama sata kpl) ja infrapunalla tai kuumalla ilmalla kuumennetaan pallot kotelon läpi, eli kotelo sekä pii on kuumempi kuin se tinaseos.
Vaan eipä tässä vielä kaikki, lyijytön tinaseos on juotosominaisuuksiltaan suoraan per...tä ja vielä kun ne pallot on 0.5mm jaolla, niin saa röntgen-kuvasta varsin tarkkaan tarkkaan sihdata onko pallo juottunut siihen 10-kerroksiselle piirilevylle (halogeenivapaa) vai onko se kuvassa näkyvä möykky sittenkin sokea läpivienti 4. ja 5. kerroksen välillä.... :shock: :D
Vastaa Viestiin