Pikakysymys. Tietääkö M103:sta vuosimallin perusteella, onko motissa Boschin vai Bremin virranjakajan kansi/pyörrin. Uusi pitäisi tilata, KL:n verkkokauppa on auki toisella koneella mutta meikäläisellä ei ole aavistustakaan kumpi B omassa autossa on. Voiko vuosimallin (-89) perusteella veikata, vai onko näitä ollut rinnakkain tuotannossa erilaisilla jakajilla?
PS. edit: Omassa koneessa jakaja on Bosch ja kun autot ovat samaa vuosikertaa, niin alihankkijatkin lienevät tehneet diilit samalla jaksolla. Muistaakseni toimitussopimukset kestävät 2-3 vuotta kerrallaan. Ainakin jarruvalmistajat ovat kieppuneet ATEn ja Boschin välillä jotensakin noilla periodeilla. Näin ainakin kylillä horistaan .
Muistelempa vaan aikaa W201:n kanssa, kun -89 autoon oli tarjolla muistaakseni jopa kolmea eri B:ta eli Boschia, Bremiä ja Berua. Niin, ja Biltemaa tietysti myös...
Mutta ratkaisuhan tähän on. Soittanenpa tästä Vehoon ja rekisteritunnuksen perusteella selviää valmistenumerokin, ja loppuhan löytyy sitten varaosapäällikön tietokoneesta.
Aaarrggghhh, niin tietenkin. Mutta Beellä alkoi sekin. Mistähän tuo Bosch nyt jäänyt niin juntturaan noiden kaikkien kahden aivosolun ja selkäytimen risteykseen. Johtuneeko siitä, että radio suoltaa DJ Big Bändin Cha cha blow jobia.... vanha erkkikin siitä jo saisi sielulleen vaurion...
Jukka N. kirjoitti: Johtuneeko siitä, että radio suoltaa DJ Big Bändin Cha cha blow jobia.... vanha erkkikin siitä jo saisi sielulleen vaurion...
Mainittakoon, että eräällä tutullani oli aikanaan levy, jolla vastaavasti oli raita nimeltä "Donald Duck gets a blow job..."
Jokainen voi nyt itse kuvitella, mitä ko. pläjäys pitää sisällään. Kröhöm.
Joop. Boschin oli virranjakaja, kannella hintaa 83,80 ja pyörijällä 32,10. Hemmetti. Kysäisin sitten vielä "ei-merkkiliikkeestä" noiden tulpanjohtojen hintaa, joka olikin mukavat 170 euroa/sarja.
Tuota noin... Olisiko nyt kuitenkin niin, että tuo Bremin kansi kävisi ?
( Olisi varmaankin halvempi ? )
Olen nimittäin laitellut Bremin kansia ' vaihtokelpoisena ' Boschin jakajiin,
eikä ole ollut ongelmia.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Petri M. kirjoitti:Sopiiko kysyä minkä (vaivan) vuoksi vaihdat kyseiset osat?
Moro. Sopii. Tuossa jo jukan kanssa hiukan aiheesta privailtiinkin. Tuttuja M103:n käynnistystutinoita ja pitkää vieteriä tässä koetetaan taltuttaa. Viimeinen pisara (no, melkein ainakin) oli se, että auton tyhjäkäynti heittäytyi perjantaina viikon seisokin jälkeen aivan hervottomaksi. Alkuperäistä, 194 tkm ajettua jakajaa voi syyttää osaltaan melko raa´asti sahanneesta tyhjäkäynnistä -- toisaalta, niin ilmeisesti myös kahta eristeeltään hajonnutta tulpanjohtoa.
Kun luvassa on taas enempikin kosteaa ja kylmää, niin pannaanpa nämä - jo näistä pikkupakkasista rietastuneet - osat uusiksi. Jos Boschin osien sopii odottaa kestävän kunnialla seuraavat 14 vuotta ja vajaat 200 tkm, niin meikäläinenhän tilailee vastaavia palikoita seuraavaksi 38-synttärinsä kunniaksi...
Henry V. kirjoitti:Tuota noin... Olisiko nyt kuitenkin niin, että tuo Bremin kansi kävisi ?
( Olisi varmaankin halvempi ? )
Olen nimittäin laitellut Bremin kansia ' vaihtokelpoisena ' Boschin jakajiin,
eikä ole ollut ongelmia.
On se halvempi. AInakin M102:ssa nämä eivät ole vaihtokelpoisia, toisessa on oikein ruuvikiinnitys ja toisessa jousen voimalla kiristyvä "koukku", joka vain vetäisee kannen tiukalle pohjaa vasten. Kummassa kumpikin on, Boschissa vai Bremissä, sitä en muista.
Ja tämä tieto siis koskee W201:aa, jossa aikanaan asian kanssa painiskelin.
Aku P kirjoitti: Joop. Boschin oli virranjakaja, kannella hintaa 83,80 ja pyörijällä 32,10. Hemmetti. Kysäisin sitten vielä "ei-merkkiliikkeestä" noiden tulpanjohtojen hintaa, joka olikin mukavat 170 euroa/sarja.
Onkos nyt niin, notta 4Matic-lisää laitetaan myös sähkökomponentteihin ? Tässä pöydän kulmalla on kuitti, jossa seisoo kannen maksaneen 65,50€ ja pyörijän 27€. Vaihdettu toissa syksynä. Vai olisiko hinnat noin kovasti nousseet. Boscheja silti ovat.
Viimeksi muokannut Kaapo, Ma 20.10.2003 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henry V. kirjoitti:Näyttäisi olevan sama Bosch -jakaja kaikissa M 103- moottoreissa,
vuosimalleissa ' 85- 92, paitsi w126 -korissa katkeaa - ' 89.
Oletko muistanut voidella pyörijän alla olevaa huopaa, eli ennakon säätöä ?
Niin, oliko tuossa KE-Jetronicissakin "mekaaninen" ennakonsäätö huopineen päivineen, vai hoitaako boksi tämän? Itse en ole koskaan vielä TE:n jakajaan kurkistanutkaan....
Tuosta B vs B-asiasta vielä. Aika jännältä tuntuu, Vehossa taas tiedusteltiin varta vasten valmistenumeroa, jotta tiedettäisiin minkämerkkinen jakaja on. Vaikka heti kärkeen tokaisin, että W124 on kyseessä. Hmmh.
Ite vaihoin tohon M103:seen kannen ja pyöriän. Ensinnä ostin varaosa putkasta beru merkkisen, hintaa 130€. Pyöriä ei menny etes paikalleen. Vein takasiin ja ostin veholta koko paketin hintaan 109€ ja toimii kuin tupakka.
Yllättäävää oli että vehon hinta oli halvempi ja se että, paikalla ollut kansi oli samanlainen kuin 24v moottoreissa ? Ainaki varaosa putkan kirjan mukaan. Siihen kirjaan oli merkitty eri kannet 12v ja 24v moteille. Samanlainen kansi pantiin sinne paikalleenki.
Alunperin kaikissa Bosch-jakaja. Toi Bremi on vaan tarvikemerkki.
Omaani ostin kl:stä Bremin setin,ja hyvin toimii. Hintaero Boschilaiseen melkoinen (n.40€).
Ei muuten vaikuttanut pitkään vieteriin mitään, kosteella ilmalla käynti tasottu jonkin verran... eikä löydy jakajasta mitään muita osia kuin kansi ja pyörijä, kun boksi säätää ennakot yms. eli ei tarvi öljytä mitään.
Henry V. kirjoitti:
Niin, oliko tuossa KE-Jetronicissakin "mekaaninen" ennakonsäätö huopineen päivineen, vai hoitaako boksi tämän?
Aivan niin - kehitys kehittyy....
Jos jakajalle ei mene alipaineletkua, niin silloinhan säätö hoituu sähköisesti.
Boxi hoitaa kaiken , virran-jakaja on sanan mukaisesti vain virranjakaja,
siinä ei ole enään mitään muuta kuin kansi ja pyörijä !
Pyörijä on kiinni venttiilien nokka-akselin päässä.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Henry V. kirjoitti:
Niin, oliko tuossa KE-Jetronicissakin "mekaaninen" ennakonsäätö huopineen päivineen, vai hoitaako boksi tämän?
Aivan niin - kehitys kehittyy....
Jos jakajalle ei mene alipaineletkua, niin silloinhan säätö hoituu sähköisesti.
Boxi hoitaa kaiken , virran-jakaja on sanan mukaisesti vain virranjakaja,
siinä ei ole enään mitään muuta kuin kansi ja pyörijä !
Pyörijä on kiinni venttiilien nokka-akselin päässä.
Ja on muuten helvetin isokokoinen. Anteeks vaan vapaa ilmaisu. Otin äsken ihan uteliaisuuttani tuon jakajan kannen pois laatikosta, ja sehän oli kuin isoksi kasvaneen tatin lakki! Ero jonkun neloskoneen "kahvimukin kokoiseen" kanteen on selkeä.
Aku P kirjoitti: Otin äsken ihan uteliaisuuttani tuon jakajan kannen pois laatikosta, ja sehän oli kuin isoksi kasvaneen tatin lakki!
Ylikokoiseen tatin lakkiin viitaten jätän kaikki kierot viitteet pois perhesivuilta. Mutta asiaan: onko TE:n virranjakajassa tallella se muovinen suojuskotelo, joka tuota jakajaa suojelee? Jostain koneista se sillon tällöin puuttuu. Jos koteloa ei ole, jakaja on erinomaisen hyvin tyrkyllä kaikelle loskalle, viimalle, ja muulle ylimääräiselle häiriölle.
Aku P kirjoitti: Otin äsken ihan uteliaisuuttani tuon jakajan kannen pois laatikosta, ja sehän oli kuin isoksi kasvaneen tatin lakki!
Ylikokoiseen tatin lakkiin viitaten jätän kaikki kierot viitteet pois perhesivuilta. Mutta asiaan: onko TE:n virranjakajassa tallella se muovinen suojuskotelo, joka tuota jakajaa suojelee? Jostain koneista se sillon tällöin puuttuu. Jos koteloa ei ole, jakaja on erinomaisen hyvin tyrkyllä kaikelle loskalle, viimalle, ja muulle ylimääräiselle häiriölle.
Eikä se tatin lakki mitään, mutta jalka...
Joop. On muovisuoja tatin päällä ( ), ja saa olla vastakin. Mitenkä sen muovi kuoren saa muuten siististi ja ehjänä pois? Itse en ole ehtinyt vielä perehtyä, ja neuvot ennen yritys-erehdys-menetelmän käyttöönottoa otetaan kiitollisna vastaan.
Aku P kirjoitti:Pikakysymys. Tietääkö M103:sta vuosimallin perusteella, onko motissa Boschin vai Bremin virranjakajan kansi/pyörrin. Uusi pitäisi tilata, KL:n verkkokauppa on auki toisella koneella mutta meikäläisellä ei ole aavistustakaan kumpi B omassa autossa on. Voiko vuosimallin (-89) perusteella veikata, vai onko näitä ollut rinnakkain tuotannossa erilaisilla jakajilla?
Nopeimmalle vastaajalle lämmintä kättä.
Premin virranjakajia ei minulle ole tullut vielä vastaan ikinä. Kai niitä kuitenkin joihinkin on laitettu. M103 -88:ssa ainakin kuuluu olla Bosch, eli varmaan
-89:ssäkin.