W115: n moottorinvaihto?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 23.09.2005 13:02
Paikkakunta: Helsinki

W115: n moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja Wilhu »

Terve arvoisat mersu-expertit!

Ajattelin vaihtaa 200D koneen 240D:hen eli OM615:n tilalle OM616. Ovatko jarrut, iskarit, jouset, tukivarret, ripustukset olleet samanlaiset näissä molemmissa, ettei tule yllätyksiä muutoskatsastuksessa? Veholta asiasta ei tullut infoa.

Ja tuntui olevan sekavaa tuo muutoskatsastus muutoinkin, mitähän ne mahtais tsekata?
W124 300D Ex: W115 240D
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tekniikka sama, ei muutoksia tässä teholuokassa. :lol: Vaihda se kone, ei sitä kukaan tiedä leimalla että se on vaihdettu.
Avatar
Wilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 23.09.2005 13:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wilhu »

No hyvä, että tekniikka on sama. Sittenhän tuo muutoskatsastus ei pitäisi olla mikään ongelma. Katsastusmiehistä toinen sanoi, että olisi pikkujuttu, kun taas nuorempi väitti tämän olevan suuri muutos... Hintana oli 28 tai 68 euroa, riippuen onko iso vai pieni muutos. Eli siis, jos tekniikka on sama, niin eikai siinä kauaa mene, toivoakseni.

Eli tarkoitus olisi leimauttaa.
W124 300D Ex: W115 240D
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Mulle sanottiin, että eteen jouset+lappu ja muutoskatsastus, jos 200D-->300D.
200D-->240D ei pitäs olla ongelmaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

ei se katsastusmies edes huomaa vaihtoa
dodge dart 1967
apro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 07.12.2004 18:14
Paikkakunta: Hki

115: 200->240

Viesti Kirjoittaja apro »

Ajoin 10v tuolla tavoin kasvaneilla muskeleilla. Muutoskatsastusta ei silloin edes tarvinnut, kun tilavuus kasvoi vain 20%. Yhden kerran katsastaja huomasi asian ja vain totesi vaihdon.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: 115: 200->240

Viesti Kirjoittaja raul »

apro kirjoitti:Ajoin 10v tuolla tavoin kasvaneilla muskeleilla. Muutoskatsastusta ei silloin edes tarvinnut, kun tilavuus kasvoi vain 20%. Yhden kerran katsastaja huomasi asian ja vain totesi vaihdon.
Juu näinhän se menee, veikkauksena heittäsin että juuri noin kymmeneen katsastukseen saat mennä ennenkuin joku inssi jaksaa liata näppinsä ja etsiä sen moottorinnumeron sieltä öljyn ja muun sotkun alta... :lol:

Katselin juuri 300 D:n katsastuslappuja, siellä oli moottorinnumero tarkistettu vuonna 2002, mutta ilmeisesti siitä johtuen että kyseessä oli uudelleenrekisteröintikatsastus, kun auto oli talvet veks kilvistä.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kyselin tekniikanvaihdon yhteydessä konttorilta alustavastaavuuksista ja puheiden perusteella olisi mahdollista W115 200D:n jarruille yms alustaosille laittaa vaikka se 280E, kun samalla alustalla on tietojen mukaan saanut faceliftiin asti molempia koneita. Tätä lupausta en ottanut kirjallisena, joten kannattaa varmistaa etukäteen omalta konttorilta jos lähtee tuota kokeilemaan.

Jouset tietysti on vaihdettava painon muuttuessa radikaalisti, mutta OM615 -> OM616 ei vaadi jousien vaihtoa. Prosentit tietysti kirjataan koneen vaihdosta, eli nekin kannattaa huomioida.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Elä nyt prkl mene pistämään lihoiksi sitä autoa, ku huomenna tuun ostaa pois sen :shock: :lol:
Avatar
Wilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 23.09.2005 13:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wilhu »

Ei hätää, on vain uusi kone nokalla;). Pakko oli vaihtaa, kun vanhassa meni lohko halki kaverin lainassa ja äänet oli kuin sotaharjoituksissa ja meno kuin polkuautolla. Eikä paljoa ottanut kupoliin :x, ja ehkä kaverikin osaa jo hehkuttaa ;) , mutta onneksi uusi kone laulaa sellaista sulomusiikkia, että eihän siitä voi olla pitämättä :lol:
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Moottorinvaihtomuutoskatsastus maksaa jotai 60E ja tuommosesa tapauksesa ei pitäis tarvia muuta vaihtaa niinku aiemmin sanottiinki. Konttorista varmaan riippuu millanen homma, joilleki kelpaa jonku varaosa liikkeen lista millaset jarrut ja jouset ko.malleissa on, jotku tieten sitte vaatii vaikka ja mitä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Wilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 23.09.2005 13:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wilhu »

Maksoi 65 euroa ja oli suht nopea homma, kun katsastusmies tunsi mallin ja sen erot :D. Nyt on sitten laillisesti 240D.
W124 300D Ex: W115 240D
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Wilhu kirjoitti:Pakko oli vaihtaa, kun vanhassa meni lohko halki kaverin lainassa ja äänet oli kuin sotaharjoituksissa ja meno kuin polkuautolla. Eikä paljoa ottanut kupoliin :x, ja ehkä kaverikin osaa jo hehkuttaa ;)
Watta-fuk, eikä autokouluissa ajella dieseleillä enään. Mahtaa olla hassu setä toi kaveri. No, eipä meikäläinenkään ole kovin kummoinen kokki keittiössä.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Watta-fuk, eikä autokouluissa ajella dieseleillä enään
No onneksi minä ainakin ajoin kermanvärisellä (en muista värin nimeä) dieseli tenavatähdellä autokoulussa 8)
Oli se hieno peli. Kytkin aiheutti nykimistä ja sillä olikin osalla ihmisistä vaikeuksia päästä liikkeelle. Olihan se ajettu 600tkm, mutta jo toinen laatikko menossa. Vaivautuivat jopa vaihtamaan jouset ja iskaritkin jossainvaiheessa. Tuli muuten ryhdikäs :)
No menipäs OT:ksi :oops:

Huomenna haen sitten tuon Wilhun auton pois, hirveä pystärikuume kun on päällä :wink:
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

B. Wikström kirjoitti:]Huomenna haen sitten tuon Wilhun auton pois, hirveä pystärikuume kun on päällä :wink:
Onnea - tai otan osaa, kauhea tauti. Semmoista on liikenteessä täälläkin päin Suomea. Istuiskelin tulevassa pirssissäni viikonloppuna puolisen tuntia, oli hienoa. Kevääseen saakka täytyy tulla toimeen ilman, mutta onneksi :roll: onkin sitten eri moottorivaihtoehdoille harkinta-aikaa. Lisäksi täytyy aloitella ankaraa istuinverhoilukankaan metsästystä..
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Olli Lajunen kirjoitti:Kyselin tekniikanvaihdon yhteydessä konttorilta alustavastaavuuksista ja puheiden perusteella olisi mahdollista W115 200D:n jarruille yms alustaosille laittaa vaikka se 280E, kun samalla alustalla on tietojen mukaan saanut faceliftiin asti molempia koneita. Tätä lupausta en ottanut kirjallisena, joten kannattaa varmistaa etukäteen omalta konttorilta jos lähtee tuota kokeilemaan.
Eikös 280E motilla oleva ole koriltaa W114, joten sitä ei voi käyttää vertailumoottorina W115 malliin? Vai miten nämä W114/W115 moottorit ja mallien erot oikein menikään?

Periaatteessa jos suurin kone on 280 kutonen, niin prosenttien puitteissa menis sitten 350 kasi jos vain tehot ei kasva liikaa. 280 tais olla tehoa 185 heppaa, mutta paljonko on mersun laiskimmassa 350 veekasissa ollut tehoa?

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

[quote="mikanEikös 280E motilla oleva ole koriltaa W114, joten sitä ei voi käyttää vertailumoottorina W115 malliin? Vai miten nämä W114/W115 moottorit ja mallien erot oikein menikään?
[/quote]

Eipä noisa tekniikan osalta oo muuta oleellista eroa ku etujarrut ja -jouset, kyllä sitä voi vertailukohtana käyttää.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Antti M. kirjoitti:[quote="mikanEikös 280E motilla oleva ole koriltaa W114, joten sitä ei voi käyttää vertailumoottorina W115 malliin? Vai miten nämä W114/W115 moottorit ja mallien erot oikein menikään?
Eipä noisa tekniikan osalta oo muuta oleellista eroa ku etujarrut ja -jouset, kyllä sitä voi vertailukohtana käyttää.[/quote]

Joo voi tosiaan, kunhan muuttaa sitten ne etujarrut ja -jouset vastaamaan w114.. Nim. kokemusta on! :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

mikan kirjoitti:Periaatteessa jos suurin kone on 280 kutonen, niin prosenttien puitteissa menis sitten 350 kasi jos vain tehot ei kasva liikaa. 280 tais olla tehoa 185 heppaa, mutta paljonko on mersun laiskimmassa 350 veekasissa ollut tehoa?
http://www.mercefreaken.com -> modellene -> 107SL -> 350SL

Näyttäisi olevan 350SL:ssä 200 tai 195 hv riippuen vuodesta. Eli tehojen puolesta onnistuu.

EDIT: Korjataan megamoka, väitin äsken että tilavuus ei riittäisi.
Tilavuuden puolesta w114/115 vertailumallina on tietenkin 240D 3.0 joten 3,5-litrainen V8 onnistuu tilavuuden puolestakin.

Lisäksi mysteeriksi jää moottorien painoero.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
hammart
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 08.11.2006 18:00
Paikkakunta: ei-paikkakuntasidonnainen (tukikohtana Mikkeli)
Viesti:

Re: W115: n moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja hammart »

Ratsastan samalla otsikolla, kun ei kukaan halunnut tonne mese.fi;n kyselyihini vastailla.. :roll:

mul on pystärissä 240D (joka on otettu w123) ja se on "lainakone",
tilalle ajattelin 300D:tä,
- istuuko OM617 pystärin konekorvilla suoraan vai pitääkö metsästää jokku muut ???
Omat pikaiset mittauksen isäukon 309D;n koneesta ei tuottanut tyytyväistä lopputulosta..
-Entä öljypohja osasto? Pystärissä ei turhia tiloja ole peltipohjalle..meneekö 300D koriin ku koriin samoilla öljypohja/kaulus -systeemeillä..?
ruoste on rautaa,niin kauan ku sitä on jäljellä!
tyko h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: W115: n moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja tyko h »

W123:n OM617.912 ->W115 tarvii öljynsuodattimen siirron...tähän tais saada valmiita jostain..
Kuva

.mutta suunnilleen cnc-sorvattu josta letkulähdöt suodattimelle joka sisälokasuojan konehuoneen puolella apukuskin puolella...mulla tehty näin...
http://jan-wulf.de/wp-content/uploads/2 ... diesel.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva

Mulla varastossa myös W115 240D 3.0 koneen korvat ja suodatin jalka, sekä ohjaustehostimen pumppu sekä sille jalka.
Polttoaineen suodatusyksikkö löytyy myös.

Onko niin että tuo pystärin öljysuodatin jalka ei sovi tuohon missä tuo W123:n öljysuodatin reikä on?
http://www.superturbodiesel.com/std/thread-2080.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Imusarja/ilmanputsari on eri mutta se käy...välillä noita 240D 3.0 on myynnissä...Ruotsissa enempi..suomessa vähän harvinaisempi...Itse hain auton Ruotsista, ja osaläjän suomesta johon oli purettu kaksi 240D 3.0 W115..toiseen olisi vielä paperit...
W903
V126
W203
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115: n moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Onko niin että tuo pystärin öljysuodatin jalka ei sovi tuohon missä tuo W123:n öljysuodatin reikä on?
Ei mahdu. Tai siis sitten ei suodattimen kantta saa auki. Musta tuli juuri tällaisen W115 240D 3.0n omistaja, johon on tungettu OM617 uudempi ja vanhempi suodatin -> suodattimen saa vaihdettu irroittamalla alakautta koko suodattimen jalan, äärimmäisen näppärää.

Ja W123sen OM61X -koneissa ei ole kuin tasainen koneistamaton kohta siinä, missä W115 öljykanavien ulostulot on.
Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
tyko h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: W115: n moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja tyko h »

Ottaako se suodatinkuppi sitten raidetankoon kiinni?

Mutta siis kohta lohkossa on identtinen vaikka olisi 20cm edempänä?
W903
V126
W203
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115: n moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

tyko h kirjoitti:Mutta siis kohta lohkossa on identtinen vaikka olisi 20cm edempänä?
Äh muistanko sittenkin väärin, että ko rakkineessani onkin siis uudempi OM617 uudemmalla öljynsuodatinjalalla! Jotenkin muistaisin että öljykanavat on erilaiset.

Minäs tarkistan kun kerkiän tsekkaamaan kirjallisuudesta tai tallessa olevasta koneesta vanhemman OM617 röörit. Missähän halvarissa on mun W115 OM61x raamattuni, voi kurja jos olen jonnenii lainanna..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Vastaa Viestiin