W115: n moottorinvaihto?
W115: n moottorinvaihto?
Terve arvoisat mersu-expertit!
Ajattelin vaihtaa 200D koneen 240D:hen eli OM615:n tilalle OM616. Ovatko jarrut, iskarit, jouset, tukivarret, ripustukset olleet samanlaiset näissä molemmissa, ettei tule yllätyksiä muutoskatsastuksessa? Veholta asiasta ei tullut infoa.
Ja tuntui olevan sekavaa tuo muutoskatsastus muutoinkin, mitähän ne mahtais tsekata?
Ajattelin vaihtaa 200D koneen 240D:hen eli OM615:n tilalle OM616. Ovatko jarrut, iskarit, jouset, tukivarret, ripustukset olleet samanlaiset näissä molemmissa, ettei tule yllätyksiä muutoskatsastuksessa? Veholta asiasta ei tullut infoa.
Ja tuntui olevan sekavaa tuo muutoskatsastus muutoinkin, mitähän ne mahtais tsekata?
W124 300D Ex: W115 240D
No hyvä, että tekniikka on sama. Sittenhän tuo muutoskatsastus ei pitäisi olla mikään ongelma. Katsastusmiehistä toinen sanoi, että olisi pikkujuttu, kun taas nuorempi väitti tämän olevan suuri muutos... Hintana oli 28 tai 68 euroa, riippuen onko iso vai pieni muutos. Eli siis, jos tekniikka on sama, niin eikai siinä kauaa mene, toivoakseni.
Eli tarkoitus olisi leimauttaa.
Eli tarkoitus olisi leimauttaa.
W124 300D Ex: W115 240D
115: 200->240
Ajoin 10v tuolla tavoin kasvaneilla muskeleilla. Muutoskatsastusta ei silloin edes tarvinnut, kun tilavuus kasvoi vain 20%. Yhden kerran katsastaja huomasi asian ja vain totesi vaihdon.
Re: 115: 200->240
Juu näinhän se menee, veikkauksena heittäsin että juuri noin kymmeneen katsastukseen saat mennä ennenkuin joku inssi jaksaa liata näppinsä ja etsiä sen moottorinnumeron sieltä öljyn ja muun sotkun alta...apro kirjoitti:Ajoin 10v tuolla tavoin kasvaneilla muskeleilla. Muutoskatsastusta ei silloin edes tarvinnut, kun tilavuus kasvoi vain 20%. Yhden kerran katsastaja huomasi asian ja vain totesi vaihdon.
Katselin juuri 300 D:n katsastuslappuja, siellä oli moottorinnumero tarkistettu vuonna 2002, mutta ilmeisesti siitä johtuen että kyseessä oli uudelleenrekisteröintikatsastus, kun auto oli talvet veks kilvistä.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Kyselin tekniikanvaihdon yhteydessä konttorilta alustavastaavuuksista ja puheiden perusteella olisi mahdollista W115 200D:n jarruille yms alustaosille laittaa vaikka se 280E, kun samalla alustalla on tietojen mukaan saanut faceliftiin asti molempia koneita. Tätä lupausta en ottanut kirjallisena, joten kannattaa varmistaa etukäteen omalta konttorilta jos lähtee tuota kokeilemaan.
Jouset tietysti on vaihdettava painon muuttuessa radikaalisti, mutta OM615 -> OM616 ei vaadi jousien vaihtoa. Prosentit tietysti kirjataan koneen vaihdosta, eli nekin kannattaa huomioida.
Jouset tietysti on vaihdettava painon muuttuessa radikaalisti, mutta OM615 -> OM616 ei vaadi jousien vaihtoa. Prosentit tietysti kirjataan koneen vaihdosta, eli nekin kannattaa huomioida.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Ei hätää, on vain uusi kone nokalla;). Pakko oli vaihtaa, kun vanhassa meni lohko halki kaverin lainassa ja äänet oli kuin sotaharjoituksissa ja meno kuin polkuautolla. Eikä paljoa ottanut kupoliin , ja ehkä kaverikin osaa jo hehkuttaa , mutta onneksi uusi kone laulaa sellaista sulomusiikkia, että eihän siitä voi olla pitämättä
Moottorinvaihtomuutoskatsastus maksaa jotai 60E ja tuommosesa tapauksesa ei pitäis tarvia muuta vaihtaa niinku aiemmin sanottiinki. Konttorista varmaan riippuu millanen homma, joilleki kelpaa jonku varaosa liikkeen lista millaset jarrut ja jouset ko.malleissa on, jotku tieten sitte vaatii vaikka ja mitä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Watta-fuk, eikä autokouluissa ajella dieseleillä enään. Mahtaa olla hassu setä toi kaveri. No, eipä meikäläinenkään ole kovin kummoinen kokki keittiössä.Wilhu kirjoitti:Pakko oli vaihtaa, kun vanhassa meni lohko halki kaverin lainassa ja äänet oli kuin sotaharjoituksissa ja meno kuin polkuautolla. Eikä paljoa ottanut kupoliin , ja ehkä kaverikin osaa jo hehkuttaa
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
No onneksi minä ainakin ajoin kermanvärisellä (en muista värin nimeä) dieseli tenavatähdellä autokoulussaWatta-fuk, eikä autokouluissa ajella dieseleillä enään
Oli se hieno peli. Kytkin aiheutti nykimistä ja sillä olikin osalla ihmisistä vaikeuksia päästä liikkeelle. Olihan se ajettu 600tkm, mutta jo toinen laatikko menossa. Vaivautuivat jopa vaihtamaan jouset ja iskaritkin jossainvaiheessa. Tuli muuten ryhdikäs
No menipäs OT:ksi
Huomenna haen sitten tuon Wilhun auton pois, hirveä pystärikuume kun on päällä
Onnea - tai otan osaa, kauhea tauti. Semmoista on liikenteessä täälläkin päin Suomea. Istuiskelin tulevassa pirssissäni viikonloppuna puolisen tuntia, oli hienoa. Kevääseen saakka täytyy tulla toimeen ilman, mutta onneksi onkin sitten eri moottorivaihtoehdoille harkinta-aikaa. Lisäksi täytyy aloitella ankaraa istuinverhoilukankaan metsästystä..B. Wikström kirjoitti:]Huomenna haen sitten tuon Wilhun auton pois, hirveä pystärikuume kun on päällä
Eikös 280E motilla oleva ole koriltaa W114, joten sitä ei voi käyttää vertailumoottorina W115 malliin? Vai miten nämä W114/W115 moottorit ja mallien erot oikein menikään?Olli Lajunen kirjoitti:Kyselin tekniikanvaihdon yhteydessä konttorilta alustavastaavuuksista ja puheiden perusteella olisi mahdollista W115 200D:n jarruille yms alustaosille laittaa vaikka se 280E, kun samalla alustalla on tietojen mukaan saanut faceliftiin asti molempia koneita. Tätä lupausta en ottanut kirjallisena, joten kannattaa varmistaa etukäteen omalta konttorilta jos lähtee tuota kokeilemaan.
Periaatteessa jos suurin kone on 280 kutonen, niin prosenttien puitteissa menis sitten 350 kasi jos vain tehot ei kasva liikaa. 280 tais olla tehoa 185 heppaa, mutta paljonko on mersun laiskimmassa 350 veekasissa ollut tehoa?
t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
[quote="mikanEikös 280E motilla oleva ole koriltaa W114, joten sitä ei voi käyttää vertailumoottorina W115 malliin? Vai miten nämä W114/W115 moottorit ja mallien erot oikein menikään?
[/quote]
Eipä noisa tekniikan osalta oo muuta oleellista eroa ku etujarrut ja -jouset, kyllä sitä voi vertailukohtana käyttää.
[/quote]
Eipä noisa tekniikan osalta oo muuta oleellista eroa ku etujarrut ja -jouset, kyllä sitä voi vertailukohtana käyttää.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Eipä noisa tekniikan osalta oo muuta oleellista eroa ku etujarrut ja -jouset, kyllä sitä voi vertailukohtana käyttää.[/quote]Antti M. kirjoitti:[quote="mikanEikös 280E motilla oleva ole koriltaa W114, joten sitä ei voi käyttää vertailumoottorina W115 malliin? Vai miten nämä W114/W115 moottorit ja mallien erot oikein menikään?
Joo voi tosiaan, kunhan muuttaa sitten ne etujarrut ja -jouset vastaamaan w114.. Nim. kokemusta on!
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
http://www.mercefreaken.com -> modellene -> 107SL -> 350SLmikan kirjoitti:Periaatteessa jos suurin kone on 280 kutonen, niin prosenttien puitteissa menis sitten 350 kasi jos vain tehot ei kasva liikaa. 280 tais olla tehoa 185 heppaa, mutta paljonko on mersun laiskimmassa 350 veekasissa ollut tehoa?
Näyttäisi olevan 350SL:ssä 200 tai 195 hv riippuen vuodesta. Eli tehojen puolesta onnistuu.
EDIT: Korjataan megamoka, väitin äsken että tilavuus ei riittäisi.
Tilavuuden puolesta w114/115 vertailumallina on tietenkin 240D 3.0 joten 3,5-litrainen V8 onnistuu tilavuuden puolestakin.
Lisäksi mysteeriksi jää moottorien painoero.
So long, and thanks for all the fish
- hammart
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke 08.11.2006 18:00
- Paikkakunta: ei-paikkakuntasidonnainen (tukikohtana Mikkeli)
- Viesti:
Re: W115: n moottorinvaihto?
Ratsastan samalla otsikolla, kun ei kukaan halunnut tonne mese.fi;n kyselyihini vastailla..
mul on pystärissä 240D (joka on otettu w123) ja se on "lainakone",
tilalle ajattelin 300D:tä,
- istuuko OM617 pystärin konekorvilla suoraan vai pitääkö metsästää jokku muut ???
Omat pikaiset mittauksen isäukon 309D;n koneesta ei tuottanut tyytyväistä lopputulosta..
-Entä öljypohja osasto? Pystärissä ei turhia tiloja ole peltipohjalle..meneekö 300D koriin ku koriin samoilla öljypohja/kaulus -systeemeillä..?
mul on pystärissä 240D (joka on otettu w123) ja se on "lainakone",
tilalle ajattelin 300D:tä,
- istuuko OM617 pystärin konekorvilla suoraan vai pitääkö metsästää jokku muut ???
Omat pikaiset mittauksen isäukon 309D;n koneesta ei tuottanut tyytyväistä lopputulosta..
-Entä öljypohja osasto? Pystärissä ei turhia tiloja ole peltipohjalle..meneekö 300D koriin ku koriin samoilla öljypohja/kaulus -systeemeillä..?
ruoste on rautaa,niin kauan ku sitä on jäljellä!
Re: W115: n moottorinvaihto?
W123:n OM617.912 ->W115 tarvii öljynsuodattimen siirron...tähän tais saada valmiita jostain..
.mutta suunnilleen cnc-sorvattu josta letkulähdöt suodattimelle joka sisälokasuojan konehuoneen puolella apukuskin puolella...mulla tehty näin...
http://jan-wulf.de/wp-content/uploads/2 ... diesel.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla varastossa myös W115 240D 3.0 koneen korvat ja suodatin jalka, sekä ohjaustehostimen pumppu sekä sille jalka.
Polttoaineen suodatusyksikkö löytyy myös.
Onko niin että tuo pystärin öljysuodatin jalka ei sovi tuohon missä tuo W123:n öljysuodatin reikä on?
http://www.superturbodiesel.com/std/thread-2080.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Imusarja/ilmanputsari on eri mutta se käy...välillä noita 240D 3.0 on myynnissä...Ruotsissa enempi..suomessa vähän harvinaisempi...Itse hain auton Ruotsista, ja osaläjän suomesta johon oli purettu kaksi 240D 3.0 W115..toiseen olisi vielä paperit...
.mutta suunnilleen cnc-sorvattu josta letkulähdöt suodattimelle joka sisälokasuojan konehuoneen puolella apukuskin puolella...mulla tehty näin...
http://jan-wulf.de/wp-content/uploads/2 ... diesel.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla varastossa myös W115 240D 3.0 koneen korvat ja suodatin jalka, sekä ohjaustehostimen pumppu sekä sille jalka.
Polttoaineen suodatusyksikkö löytyy myös.
Onko niin että tuo pystärin öljysuodatin jalka ei sovi tuohon missä tuo W123:n öljysuodatin reikä on?
http://www.superturbodiesel.com/std/thread-2080.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Imusarja/ilmanputsari on eri mutta se käy...välillä noita 240D 3.0 on myynnissä...Ruotsissa enempi..suomessa vähän harvinaisempi...Itse hain auton Ruotsista, ja osaläjän suomesta johon oli purettu kaksi 240D 3.0 W115..toiseen olisi vielä paperit...
W903
V126
W203
V126
W203
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2803
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115: n moottorinvaihto?
Ei mahdu. Tai siis sitten ei suodattimen kantta saa auki. Musta tuli juuri tällaisen W115 240D 3.0n omistaja, johon on tungettu OM617 uudempi ja vanhempi suodatin -> suodattimen saa vaihdettu irroittamalla alakautta koko suodattimen jalan, äärimmäisen näppärää.Onko niin että tuo pystärin öljysuodatin jalka ei sovi tuohon missä tuo W123:n öljysuodatin reikä on?
Ja W123sen OM61X -koneissa ei ole kuin tasainen koneistamaton kohta siinä, missä W115 öljykanavien ulostulot on.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: W115: n moottorinvaihto?
Ottaako se suodatinkuppi sitten raidetankoon kiinni?
Mutta siis kohta lohkossa on identtinen vaikka olisi 20cm edempänä?
Mutta siis kohta lohkossa on identtinen vaikka olisi 20cm edempänä?
W903
V126
W203
V126
W203
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2803
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115: n moottorinvaihto?
Äh muistanko sittenkin väärin, että ko rakkineessani onkin siis uudempi OM617 uudemmalla öljynsuodatinjalalla! Jotenkin muistaisin että öljykanavat on erilaiset.tyko h kirjoitti:Mutta siis kohta lohkossa on identtinen vaikka olisi 20cm edempänä?
Minäs tarkistan kun kerkiän tsekkaamaan kirjallisuudesta tai tallessa olevasta koneesta vanhemman OM617 röörit. Missähän halvarissa on mun W115 OM61x raamattuni, voi kurja jos olen jonnenii lainanna..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967