Ensimmäinen Mersuni + ensimmäiset ongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mutterimonttu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Ensimmäinen Mersuni + ensimmäiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja mutterimonttu »

Ostin maanantaina 241005 ensimmäisen Mersuni, kyseessä on W123 300d farmari. Tällä foorumilla on varmaankin vastattu moneenkin kohta esittämääni kysymykseen, mutta sivuja on (melko!) paljon, ja olisi kova hinku saada auto tulille. Eli maanantaina ostotilanteessa auto käynnistyi kolmannella tai neljännellä yrittämällä, pitkän (30 sek) hehkutuksen jälkeen. Myyjä sanoi että ehkä yksi (tai pari) hehkua mennyt? Ostin auton ja menin tankkaamaan, sen jälkeen lähti kyllä 20-30 sek hehkutuksen jälkeen heti. Tiistai-aamuna pakkasta 7-8 astetta, ei lähtenyt käymään, hehkutin 30-40 sek, yritin viisi kertaa. Ei lähtenyt. Startti pyöri ihan reippaasti. Mikä on? Hehkut, rele? Vai joku muu? Tarviiko hehkujen vaihtoon tulppa-avainta (vast.) vai riittääkö piippu- tai lenkkiavain?

Mikä on konehuoneessa oleva lieriön muotoinen keltainen/oranssi muovisäiliö (vetoisuus 1-2 ltr, repsikan puolella edessä)? Ohjaustehostimen? Siitä säiliön yläpäästä lähtee metalliputki johonkin. Säiliö oli nimittäin lähes tyhjä. Säiliön päällä on kumitulppa johon kiinnitetty mittatikku.

Pitäisi öljyt ym vaihtaa. Mutta kun en oikein tiedä koneen ikää. Viisipyttyinen 300d siis kyseessä. Auto on korinvaihtoauto, rekisteriotteessa lukee KÄYTTÖÖNOTTO: 00.00.1978, mutta REKIST.PVM: 27.11.1980. Mutta mistä saisin tietää, onko kone minkä ikäinen? Ainakin Motonetissä myydään hehkutulppia malleilla 76-80 ja 80-8X? Sama ongelma ilmanputsarin kanssa. Pitää varmaan ottaa tulpat ja putsari irti ja katsoa mitä mallia ne on. Mutta saattaahan nekin olla väärää mallia, ainakin tulpat? Ilmanputsaria tuskin saa väärän kokoista ängettyä koteloon.

Vähän peltitöitäkin olisi tiedossa. Mm. takaluukussa sellainen 0,5 cm X 2 cm kokoinen reikä. Olen ajatellut, että jos heftaisi sisäpuolelta siihen peltiä kiinni, ja pellin päälle vetäisi kittiä, kunnes reikä on täynnä. Sitten tasoitus, hionta, primeri, maali ja lakka. Kun en ymmärrä miksi jossain kerrotaan että pitäisi laittaa reiän sisäpuolelle verkkoa (sinkkiverkkoa?) ja verkon päälle kittiä.

Mites nuo öljyt? Onko 10W-30 Delvac liian jäykkää talvikäyttöön? Onko vinkkejä paljon ajetulle koneelle talvikäyttöön? Teboil Super HPD? Peräöljyt vissiin 75W-90? Ja ohjaustehostimelle "Lenkgetriebeoel". Kun en ole korjausopastakaan saanut vielä käsiini. Manuaalivaihteistolle ainakin Liqui-Moly:llä on oikein Mersulle suunniteltua öljyä 1 ltr purkeissa, saa ainakin Osaset-liikkeistä.

Vielä renkaista ja vanteista. Talvirenkaat pitäisi saada, käykö 124:sen peltivanteet tähän, vai pitääkö olla 123:sen omat? Jos pitää, niin mistä niitä saa? Tietenkin Keltainen Pörssi jne.

Ja rengaspaineista vielä? Alla 14" nakit. Armahtakaa aloittelijaa.
Mutterimontun menninkäinen.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Onnittelut autohankinnan johdosta! Ja tervetuloa foorumille!

En tiedä olisiko tämä juttu paremmassa paikassa esimerkiksi Tekniikka-osastolla, pitäisikö jonkun moden siirtä tämä?

Tuosta koneesta en mene sanomaan mitään kun en ole diesel-miehiä, vaikka omat katalat veikkaukseni ongelmien lähtökohtaisista syistä minulla onkin. :mrgreen:

Noiden peltitöiden suhteen on kaksi koulukuntaa. Ensimmäinen laittaa kanaverkkoa (kuten ameriikassa ja 60-luvulla Suomessakin neuvottiin) ja paperimassaa reiän päälle ja kävelee auton luota niin varovasti pois että ne ei heti tipu irti.

Toinen koulukunta hioo suuren alan peltipuhtaaksi ja leikkaa iiisooon reiän rälläkällä ja hitsaa täyssaumoilla tilalle kauniin paikan. Ainoa vaan, että tällä työmenetelmällä vanhasta Mersusta ei jää jäljelle ollenkaan alkuoperäistä peltiä kun kaikki pitää rakentaa uudestaan. Suosittelen siis vaihtoehtoa yksi.

Mutta vastauksena kysymykseen: se verkko on sellainen kikka-5 -tyyppinen korjausmenetelmä, sitä ei voi suositella eikä se ole edes "laillinen" korjauskeino nykyään.

W124:n vanteet eivät käy, W123:n omat ovat ainoat suositeltavat. Eivätkö rengaspaineet ilmene tankin läpästä? En ulkoa muista, mutta tuollainen 2 baaria on aina mukava tasalukema autoon kuin autoon. :)

-Daaz

Edit: Tuon koneen tunnitekoodit kertoo varmaankin joku pian, oma referenssikataloogini moottorin numeroista ei ole nyt käsillä.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

muutmaan kysymykseen ehdotuksia:

käynnistysongelmasyitä:
-väljä kone
-venttiilit kantaa
-hehkut rikki
-vettä suodattimissa
-ilmavuoto
-huonot suuttimet

Aluksi:
Hehkut kannattaa vaihtaa kaikki kerralla, venttiilitkin kannattaa säätää heti kättelyssä, ompa ajankohta ainakin selvillä, samaten molemmat polttoainesuodattimet.
Hehkut saa auki pitkällä piipilla, johto on kiinni M4:lla (8mm:n kanta) Hehku oli muistaakseni 11mm:n kanta...saattoi olla myös 12:mm

Säiliö:
se on perän korkeuden säädön hydraulinesteen säiliö. Farmarissa vakiovarusteena oleva systeemi pitää (toimiessaan) perän oikealla korkeudella. Järjestelmään liittyy myös rikkoutuvina osina pumppu, ohjausventtiili, 2 kpl. paineakkuja ja erikoismalliset iskunvaimentajat.
Nesteenä pitäisi käyttää ZHM-tyyppistä nestettä esim. Febi markkinoi sitä.

Tehostimeen automaattiöljyä esim 220:stä.

Takalukku on ruostuva luonnonvara, paras olisi, jos kaiken ruosteen saisi leikattua pois ja paikattua tasasaumalla ts. pellin reunat vastakkain. Mahdollisimman vähän kitiiä pintaan ja sitten sisäpuoli täyteen esim.
ilmakoneöljyä..

tässäpä alkuun...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Vanhanmallinen hehku on iso ja uudempi pieni, noin karkeasti jaettuna. Toimiiko hehkun merkkivalo normaalisti?

Niin ja minun mielestä talvirenkaisiin voi laittaa ainakin 2,5 baria painetta. :wink:
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja kun noita peltejä kuitenkin joutuu korjauksen jälkeen maalailemaankin, niin mielestäni yksi vaihtoehto on ostaa esim. Venetmäen purkamolta ehjä (ehjempi), käytetty takaluukku ja vaihtaa se autoon. EIvät maksa W123:n peltiosat ihmeitä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Ensimmäinen Mersuni + ensimmäiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Heavy »

mutterimonttu kirjoitti:Eli maanantaina ostotilanteessa auto käynnistyi kolmannella tai neljännellä yrittämällä, pitkän (30 sek) hehkutuksen jälkeen. Myyjä sanoi että ehkä yksi (tai pari) hehkua mennyt? Ostin auton ja menin tankkaamaan, sen jälkeen lähti kyllä 20-30 sek hehkutuksen jälkeen heti. Tiistai-aamuna pakkasta 7-8 astetta, ei lähtenyt käymään, hehkutin 30-40 sek, yritin viisi kertaa. Ei lähtenyt. Startti pyöri ihan reippaasti. Mikä on? Hehkut, rele? Vai joku muu?


Itsellä ainakin on tehnyt juuri tuota, kun on ollut hehkut pimeänä. Eli ensimmäisellä kerralla kylmänä lähtee huonosti käyntiin ja talli täynnä savua. Sitten lämpöisellä koneella lähtee jo paremmin. Eli melko varmasti hekuista johtuu tuo. Sen saa tarkistettua sieltä lokasuojan luona olevasta laatikosta. Vaikka virta meisselillä katsoo, että toimiiko kaikki.
mutterimonttu kirjoitti:Mikä on konehuoneessa oleva lieriön muotoinen keltainen/oranssi muovisäiliö (vetoisuus 1-2 ltr, repsikan puolella edessä)? Ohjaustehostimen? Siitä säiliön yläpäästä lähtee metalliputki johonkin. Säiliö oli nimittäin lähes tyhjä. Säiliön päällä on kumitulppa johon kiinnitetty mittatikku.
Tuo on korkeudensäädön öljysäiliö. Sinne pitää laitaa sitä hydrauliikka eli tasonsäätö öljyä. Siihen on oikea virallinen öljy olemassa.
mutterimonttu kirjoitti:Mutta mistä saisin tietää, onko kone minkä ikäinen? Ainakin Motonetissä myydään hehkutulppia malleilla 76-80 ja 80-8X? Sama ongelma ilmanputsarin kanssa. Pitää varmaan ottaa tulpat ja putsari irti ja katsoa mitä mallia ne on. Mutta saattaahan nekin olla väärää mallia, ainakin tulpat? Ilmanputsaria tuskin saa väärän kokoista ängettyä koteloon.
Jos kone on vanhempaa mallia niin siinä on isot hehkut ja jos uudempaa niin pienet hehkut. Taisi olla nin, että isoihin käy 21mm avain ja pieniin 12mm. Ihan listalla ne saa avattua. Käsittääkseni kaikissa 200d-300d vapareissa on samankokoinen ilmansuodatin. Turbossa on isompi.
mutterimonttu kirjoitti:Jos pitää, niin mistä niitä saa? Tietenkin Keltainen Pörssi jne.
Laitappa ostoilmoitus tuonne Ostetaan osia osastolle niin löytyy vanteita.

Edit: No kirjoittamisen aikana oli jo ohjeita tuonne tullutkin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hyvät nastarenkaat vanteineen löytyisi meikäläiseltäkin 123:seen. Kohtuullisen halvatki olisivat kyllä. Löytyyhän ne kaikki peltiosatkin melkein minkävärisenä vaan jos haluaa vaihtaa, itseasiassa löytyy melkein mitä vaan noihin vanhoihin 8)
Avatar
Wilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 23.09.2005 13:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wilhu »

Vastailen parhaan oman tietämykseni mukaan, mutta suosittelen kuuntelemaan viisaampia ;)
Ostin auton ja menin tankkaamaan, sen jälkeen lähti kyllä 20-30 sek hehkutuksen jälkeen heti. Tiistai-aamuna pakkasta 7-8 astetta, ei lähtenyt käymään, hehkutin 30-40 sek, yritin viisi kertaa.
Pitäisi lähteä noilla hehkutuksilla laakista. Olisko sulla olla kesädieseliä tankissa? Se hyytelöityy -5 pakkasessa(, jotkut -15).
Jos ei ollut, tsekkaa hehkut, mitkä ovat kuumia hehkutuksen jälkeen vai oliko yksikään. Pitikö startti naksutusta vai ei? Jos naksuttaa, startti pyörii tyhjää.
Onko diesel-vuotoja? Jos sun kone ei saa kakkua tarpeeksi hyvin, kun ei oo dieseliä suonissa tarpeeksi. Ilmaus auttaa, siinä ruiskutuspumpun vieressä on sellainen manuaalimalli. Muista lisätä ruiskutuspumpulle kans moottoriöljyä säännöllisesti, se kuluu nopeasti, jos ei lisää.

Talveksi kannattaa vaihtaa suht liukkaat öljyt, että jaksaa käynnistää hyvin. Itsellä 5W-30, kai tuo 10w-30 on ok. Mineraaliöljyt(!) on kai manuaalissakin suosituksessa. Jos sulla on lohkolämppäri, käytä sitä aina kun on pikkasenkin pakkasta.
Mutta mistä saisin tietää, onko kone minkä ikäinen?
Katso lohkon kyljestä hehkutulppien vierestä valmistusnro. Alkaa OM 617...
Tästä saa myös valm.vuoden. Oliko tässä kaksi viimeistä esim. 79, en oo varma.
Talvirenkaat pitäisi saada, käykö 124:sen peltivanteet tähän, vai pitääkö olla 123:sen omat? Jos pitää, niin mistä niitä saa? Tietenkin Keltainen Pörssi jne.
Katso vaikka forumilaisilta halvat w123:n vanteet ja hommaa kunnon kumit, tuossa autossa perän ois hyvä pitää... Paineet eteen 2,5 ja taakse 2,2 olis näppituntumalla hyvänkuuloset paineet. Mulla paineet lukee tankin läpän kannessa.
W124 300D Ex: W115 240D
mutterimonttu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mutterimonttu »

Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille. Auton kimppuun tosin pääsen vasta torstaina. Tankki oli lähes tyhjä ja tankkasin ST1:llä -15 asteen dieseliä. Mistä kohtaa sitä öljyä sinne ruiskutuspumppuun pitäisi ängetä? Täytyypä tsekata ne hehkut heti torstaina. Mikä on sitten tämä "Febi", josta saa ZHM-nestettä? Varmaankin myös Veholta löytyy.
Mutterimontun menninkäinen.
Avatar
Wilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 23.09.2005 13:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wilhu »

Mistä kohtaa sitä öljyä sinne ruiskutuspumppuun pitäisi ängetä?
Sen punaisen korkin, jossa lukee oel tai oil, kun aukaisee siinä ruiskutuspumpun päässä.

Korjaus: Katso Unskin kirjoitus alla
Viimeksi muokannut Wilhu, Ke 26.10.2005 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300D Ex: W115 240D
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

uudemmissa 300d pumpussa on sama öljy kuin koneessa, kierto tulee moottoriöljynkierrosta, joten OEL korkkia ei löydy.

Sinänsä suosittelisin vaihtamaan hehkut joka tapauksessa, joskus hekut ovat rikkoontuneet siten, että vastus on poikki, mutta rikkontunut osta koskee hehkun runkoon aivan juuresta rakenteen sisällä, joten hehkussa on vastusta ja lämpeneekin uloapäin, muttei hehku.

Ehdottomasti dieseliin on vaihdettava polttoainesuodattimet syksyisin, suodattimet erottavat veden vallan mainiosti, joka sitten jäätyessään tukkii suodattimen, tällöin ei edes talvilaatuinen pottoaine auta.

Viimeksi kun 300d ei käynnistynyt pakkasessa oli syynä väljä kone....kevyt hoonaus ja uudet renkaat auttoi kummasti. Toisella kertaa kantoivat venttiilit, kerran oli hehkut huonot....kaverilla vuoti pottoaineputki....jne. Mahdollisuuksia on.

Febi on Saksalinen moottorin osien ja jousituselementtien valmistaja. Markkinoi jonkun valmistamaa öljyä omalla nimellään. Tarvikeliikkeestä pitäisi öljyn löytyä, aivan sama kuka valmistaa, kunhan on ZHM:ää. Varmista vain ettet saa LHM.ää se taas on Citroenin jousitukseen.

Valmistenumerosta saa selville valmistevuoden, kun omistaa taulukon josta voi numeroa verrata. Viimeiset numerot eivät kerro suoraan mitään, eivätkä valuosien valuvuodet, Mersulla oli varastoissa niin paljon OM617:n osia jottka riittivät useiksi vuosiksi...ts. 83 koneessa saattoi olla 81 valettuja osia.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ensimmäinen Mersuni + ensimmäiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

mutterimonttu kirjoitti:Ostin maanantaina 241005 ensimmäisen Mersuni, kyseessä on W123 300d farmari. Tällä foorumilla on varmaankin vastattu moneenkin kohta esittämääni kysymykseen, mutta sivuja on (melko!) paljon, ja olisi kova hinku saada auto tulille. Eli maanantaina ostotilanteessa auto käynnistyi kolmannella tai neljännellä yrittämällä, pitkän (30 sek) hehkutuksen jälkeen. Myyjä sanoi että ehkä yksi (tai pari) hehkua mennyt? Ostin auton ja menin tankkaamaan, sen jälkeen lähti kyllä 20-30 sek hehkutuksen jälkeen heti. Tiistai-aamuna pakkasta 7-8 astetta, ei lähtenyt käymään, hehkutin 30-40 sek, yritin viisi kertaa. Ei lähtenyt. Startti pyöri ihan reippaasti. Mikä on? Hehkut, rele? Vai joku muu?
Eikös kuluneet etukammiotkin voi aiheuttaa käynnistysvaikeuksia?
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Rengaspaineet ainaki 2,5. Ja multa löytys kans halvalla peltivanteita useampiki sarja.

Jos syöttöpumpun kyljessä on suutinputkien lähtöjen alapuolella semmonen luukku nii tod.näk. vm.-81 tai uudempi ja pienet hehkut. Outoa jos pitää hehkuttaa noin kauan. Ainaki pikkuhehkuilla hehkutusaika alle 10s. Jos on vanhemmanmallin hehkut nii rele ei oo konehuoneessa vaan rattiputken lähettyvillä sisätiloissa. Hehkut kannattaa tarkastaa, että toimii ja ne on helppo vaihtaa. Jos venttiilit kantaa niin käydessä kuuluu selvä tsup tsup ääni, mutta oishan nuo välykset jokatapauksessa hyvä säätää. Jos polttoaineletkuna on jossainkaan välissä sellasta kangaspintasta letkua nii kannattaa vaihtaa vaikka näyttäis hyvältäki ku ei kestä kauaa ja sit menee järjestelmään ilmaa ja takuulla lähtee huonosti käyntiin. Kokeile ilmata tuota ennen starttausta jos hehkut toimii ja jos auttaa niin tutki polttoaineputket ja letkut.
Viimeksi muokannut Antti M., Ke 26.10.2005 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Re: Ensimmäinen Mersuni + ensimmäiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ranex »

Peräöljyt vissiin 75W-90? Tarkistappas kun ennen kuin vaihdat, muistaakseni ei normaali öljy käy, siis käy mutta perä alkaa huutamaan. Ainakin omaan ei korjaamon mies ruvennu vaihtaa kun ei ollu oikeata hyllyssä.Vaihdelaatikkoon vaan automaattiöljy jos on manuaalikin, ei tartee mersun omaa kallista harmaata purkkia ostaa.
mutterimonttu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mutterimonttu »

No niin! Pari tuntia vielä ja pääsen auton kimppuun. Niistä hehkutulpista vielä, että kuinka paljon pitää kiristää? Joku 1/4-kierros vai? Kun ei millään tekisi mieli hajottaa jotain, eikä se sormimomenttikaan varmaan oikea ole. Ohjekirjahan olisi kova sana, mutta ei oo vielä opusta käsillä.
Mutterimontun menninkäinen.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

mutterimonttu kirjoitti:Niistä hehkutulpista vielä, että kuinka paljon pitää kiristää?
50 Nm
Vastaa Viestiin