Ei kulje kylmänä, ahdot ei nouse.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Ei kulje kylmänä, ahdot ei nouse.

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Eli autoni tuntuu laiskalta, kun moottori on kylmä. Syynä lienee ettei ahtopaine nouse lainkaan, vaan ahtopainemittari näyttää ennemminkin lievää alipainetta, vaikka yrittääkin kiihdyttää. Kun moottorin lämpötila nousee lähelle 80 astetta alkaa turbo toimia taas normaalisti ja auto tuntuu aivan normaalilta. Ongelma on ilmennyt nyt parina aamuna liikkeelle lähdettäessä kun yöllä on ollut pakkasta. Viime kevät talvella oli muutamana aamuna sama ongelma, mutta kesällä ongelmaa ei ilmennyt lainkaan. Elikkäs minkä epäilette olevan vikana?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
vexu524tdic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 02.04.2005 13:31
Paikkakunta: Kinnula

Viesti Kirjoittaja vexu524tdic »

Coolerissa vettä > jäätyy!
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Raskaassa kalustossa on joskus samoja hommia, ainakin nelossarjan Scaniassa joskus cooleri jäätyy.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuskin syynä lienee cooleriin jäätynyt vesi, koska nyt auto on oireillut myös ajon välissä jolloin ilma ei ole mennyt pakkaselle, moottorin lämpö vain on ehtinyt laskea ajotauon aikana.
Voisiko ongelma johtua hukkaportista joka jumittuu kylmänä täysin auki ja sulkeutuu vasta kun turbo lämpeää?
Kylmällä koneella kiihdyttäessä ahtopaino on aluksi noin -0.1 bar ja kun kierrokset nousevat noin 3000 on ahtoja ehkä hieman noin 0.15 bar.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Itse en uskalla kaasua juuri painaakaan kylmänä.
Tuskin ensimmäisillä kilometreillä juurikaan ahtaa.

Odotan lämpömittarin nousua ensimmäisen viivan ja +80 ºC -viivan puolivälin tienoille, ennen kuin "tavanomaiseen" kulkuun uskallan autoa kiihdyttää.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Auttakaa nyt jotakin turboista tietävät.
Testerissä tuskin kannattaa käyttää, koska lämpimänä ei ole mitään ongelmia, eikä hätäkäyttö mene missään vaiheessa päälle?
Mitä kylmempi keli on sitä pidempään vika ilmenee. Nyt lämpimällä kelillä vika häviää parin ajokilometrin jälkeen, mutta pakkaspäivänä turbo alkaa toimimaan kun moottori on lämmennyt kokonaan.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kiertokangen vääntymis suoja :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Vaikuttaisi kyllä vähän siltä, että hukkaportti jäisi auki.
Tuossahan hukkaporttia ohjataan alipaineella ja muistaakseni niin, että alipaine sulkee hukkaporttia. Kokeileppa vetästä alipaine suoraan hukkaportille ja sitten kokeilemaan nousevatko ahdot. Kattele sitten mittaria silmä kovana, ettei ahdot karkaa...
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuota hukkaportin vajaatoimintaa itsekin epäilen. Alipainepumppu lienee kunnossa koska sehän antaa alipainetta monelle muullekkin yksikölle, esim pakokaasun kierrätys. Luulisi että jos alipainepumppu ei toimi, niin auto menee hätäkäytölle.
Vika lienee siis hukkaportissa jota alipaine ei jaksa kylmällä ilmalla sulkea tai hukkaportille menevää alipainetta ohjaavassa paineensäätäjässä, joka ei toimi kunnolla?

p.s.Pari vuotta sitten hajosi jompi kumpi paineen säätäjistä, silloin auto meni hätäkäytölle. Liekkö nyt hajonnut se toinen?
Toinen ohjaa pakokaasun kierrätystä ja toinen hukkaporttia. Onko joku tarkastellut tarkemmimin ovatko paineensäätäjät samanlaisia?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mikko K. kirjoitti:Kiertokangen vääntymis suoja :lol:
Hope so, sillä eihän nyt kylmään koneeseen kai aleta ahtamaan yhtään mitään.... :shock:

Tiedä vaikka itselläni olisi sama vika, mutta eipä ole tullut mieleen polkaista alle normaalilämpöistä konetta... :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

On noissa jotain suojauksia kiireisiä kuskeja vastaan. Esimerkiksi 220D:ssä ei toimi kick down kylmänä ollenkaan. Mitenkö sen sain selville, jääköön tässä sanomatta, mutta noita ei ole tehty poljettavaksi kylmänä.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ari66 kirjoitti:
Mikko K. kirjoitti:Kiertokangen vääntymis suoja :lol:
Hope so, sillä eihän nyt kylmään koneeseen kai aleta ahtamaan yhtään mitään.... :shock:

Tiedä vaikka itselläni olisi sama vika, mutta eipä ole tullut mieleen polkaista alle normaalilämpöistä konetta... :roll:
Kyllä tulee itsekin kylmällä moottorilla aika rauhallisesti ajettua, mutta pitäisi sen moottorin kuitenkin silloinkin toimia.
Ainakin minulla kun moottori toimii normaalisti ahdot nousee kevyellä normaali kiihdytyksellä kylmällä moottorilla noin 0.2-0.4 baariin, nyt tippuvat -0.1 baariin.
Eli jotain vikaa tosiaan on.
Samoin ajettaessa tasaista suhteellisen kovaa vauhtia (100km/h), on ahtopaine normaalisti noin 0.1- 0.2 baaria, nyt ennen kuin vika poistuu -0,05 baaria.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Toinen alapaineen säätäjä oli mennyt, eli sen kun vaihdoin niin taas mennään normaalisti. Nyt on siis vaihdettu kumpikin alipaineen säätäjä. (hukkaportin nyt ja pakokaasunkierrätyksen 2v sitten)
Alkavat ilmeisesti tulla tiensä päähän, kun kymmenes vuosi alkaa lähestyä. Taitaa kalvo jäykistyä tai jotain?
Jokos on muilla tarvinnut noita vaihtaa, vai ovatko vielä sen verran nuoria autoja?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mikä kone autossa on? Kaverin sprintterissä sama vika. Ei kule. Ahdot ei nouse. sprintterissähän on 290 turboD. Pystyykö noita ohittamaan mitenkään?
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Mika.T kirjoitti:Mikä kone autossa on? Kaverin sprintterissä sama vika. Ei kule. Ahdot ei nouse. sprintterissähän on 290 turboD. Pystyykö noita ohittamaan mitenkään?
Ainakin vanhemmassa spritterissä on ahtopaine ohjattu hukkaportti, joka kylläkin täyttyy ÖLJYSTÄ. Tyhjentäminen vois auttaa, mutta epäilen myös mittasuutin vikaa (sähkösuutin loppu, siis se mihin menee se sähköjohto 2 tai 3 sylinterissä aikas usein. :roll: Kulkee vaan puolet normaalista. :!:
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

290 TD on mulla.
Ei niitä varmaan voi oikein mitenkään ohittaa, mutta helppo se on vaihtaa. Kun niitä on kaksi samanlaista, niin ne voi vaihtaa toisiinsa.
Jos pakokaasunkierrätystä ohjaavassa on vika niin auto menee hätäkäytölle ja jos hukkaporttia ohjaavassa on vika niin muuten auto toimii normaalisti, paitsi ahdot ei nouse ja meno on sen mukana suhteellisen verkkaista.

Minulla ainakin nuo paineensätimet ovat alkaaneet oireilla pakkasella, tuokin jonka vaihdoin nyt oireili jo viime kevään pakkas aamuina, mutta toimi koko kesän hyvin, nyt se taas alkoi oireilla syksyn tultua.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:idea: Suihkujen nokat on vaihdettu n.10tkm sitten. Mutta tuon "sähkö"suuttimen kuntoa ei kyllä tarkastettu. Voiko tuon mitata kotikonstein mitenkään? Joo hukkaportti toimii kyllä ahtopaineella. Turbokaan ei ole alkup. Ennen kulki 2500kg:n traileri perässä oikein kivasti. Nyt menee juuri ja juuri 90km/h tyhjänä!. niin ja nyt loppukesästä on tullu myös selliasta vikaa että saa startata aivan älyttömän pitkään että käynnistyy (jos virta riittää niin kauan). Polttoaine letkuissa ei näy/ole näkynyt ilmaa.

Mielessä kävi jo mekaanisen pumpun laitto :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jani M kirjoitti:290 TD on mulla. Ei niitä varmaan voi oikein mitenkään ohittaa,
Semmosta joku voisi kokeilla, että vaihtaa sen ahtimen paineella ohjatuksi, ahdin olisi siis täysin itsenäinen ecusta riippumaton komponentti. Alipainekello siis painekelloksi.

En usko että se silloin menisi vikatilaan kunhan ahtopainetieto vain välitetään sopivalla skaalalla eculle ja painettakin saisi vapaasti nostettua.

Sitten tuo kellon täyttyminen öljyllä, auttaisiko jos sen painetiedon ottaa imusarjasta, eikä heti ahtimen kompurakotelosta, johon huohotusletku ja ahdin työntää öljyä. Onhan sitä öljyä sielläkin mutta toivottavasti ei niin paljoa, ainakin paineohjaus toimii mulla ihan ok vaikka kelloa ohjataan parimetrisen letkun läpi...ja jos se öljy ei "jaksaisi" kulkea noin pitkää matkaa letkussa.

:roll: Mitä pikemmin pääsee eroon sähköohjauksista sen paremmaksi muuttuu elämän laatu :roll: :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin