W126 ei vilkuta => viiksessä vikaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

W126 ei vilkuta => viiksessä vikaa?

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Moi,

eilen katosi kesken ajon vilkut. Viiksestä vääntäessä ei toimi kummankaan puoleiset vilkut, sen sijaan kaikki muu monitoimiviiksen takana oleva pelaa: pitkät, pissapoika ja pyyhkimet kaikilla nopeuksilla.

Hätävilkut kyllä toimii joten epäilen viikseä / sähkövikaa.

Mistä lähteä ongelmanselvityksessä liikkeelle?

Jos on tarpeen purkaa niin että näkee viiksen juureen, niin mitä pitää tehdä? Ratti irti? Siinä on tyyny sisällä, miten tuo irroitetaan niin ettei pamahda silmille?

Toivottavasti ei tarvitsisi noin syvälle mennä... :?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tosta airbagin irrottamisesta vaan, että enpä ole koskaan kuullut että semmonen olisi vahingossa silmille räjähtänyt...
Itselin noita tulee työn puolesta irroteltua melko usein, eikä kukaan esim ota akunnapaa irti tms. Ei se sieltä turhaan räjähdä, vaatii jännitteen.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Se hätävilkkujen namikka voi jäädä sellaiseen asentoon että vilkut eivät toimi, näin on kerran käynyt itselle ja "vikaa" sai muuten etsiä muutaman tovin. Jos bäggiä alat repiin irti, suosittelen kuitenkin irrottamaan akun miinuskaapelin ja vänkärin jalkatilasta bägin liittimen. On turhankin paljon kokemusta viattomista pikkurempoista, jotkat ovat laajenneet mielettömiin sfääreihin... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
HannuW126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.12.2004 14:35
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja HannuW126 »

Tarkista myös sulake kaiken varalta...
W126.022 1985
Passat 1.8T Variant 1998 0.5bar
900 T16 1990 1.15bar
BMW E34 525i Vanos
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Nyt hävettää, ja pahasti. Nimittäin sulakehan se :oops:

Sen verran on pakko puolustautua että tarkistin sulakkeet toki ensimmäiseksi. Numero 7 vaan näytti kovin ehjältä - ei hapettumia pidikkeissä ja sulakkeen lanka ehjä koko matkalta! Mutta niin vaan lähti pelaamaan kun näytti uutta sulaketta, jossa langan paksuus aivan sama kuin risassakin.

Nyt selvittiin halvalla, kun sattui olemaan vielä sopiva varasulake kotelon sisällä varmaan tuolta vuodelta 1986... :wink:
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
HannuW126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.12.2004 14:35
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja HannuW126 »

Itsellä teki joskus mb saman tempun. Silloin tosin pimeni myös muutakin kuin vilkut... mitähän kaikkea sen 7 sulakkeen takana ikinä onkin. Ei jaksa kävellä nyt talliin katsomaan.
W126.022 1985
Passat 1.8T Variant 1998 0.5bar
900 T16 1990 1.15bar
BMW E34 525i Vanos
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Hätävilkku ei indikoi mitään sulakeviasta. Se on vedetty sulakeboksin ohi.

W123:ssa vilkkuun vaikuttava sulake mielestäni ohjaa myös varruvaloja, polttoainemittaria, lämpömittaria ja ehkä jotain muutakin.
Kun se on menossa rikki (johtaa huonommin) voi aiheutua jänniä virhetiloja. Esim. jarrua painettaessa jarruvalopolttimot "imaisevat" kaiken virran -> pa- ja lämpömittarit laskevat nollaan, vilkut lakkaavat toimimasta.

Tästä tietää jo mikä sulake on menossa rikki. Seuraavaksi johtavuus lakkaakin kokonaa ja sitten ollaan ilman ko. laitteita.
Viimeksi muokannut Kipsu, To 17.11.2005 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Hmm, mites ässässä noiden sulakkeiden kanssa pelataan? Siis tarkoitan, että millaiset niihin käy varalle?

Ja ne selityykset ovat aina saksaksi, joten onko niihin mitään yleispätevää hätäkonstia, miten sa selville jotain? Missäs se varasulake on? Ei mielestäni ole näkynyt....
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
llauri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 17.07.2003 16:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja llauri »

Sulakkeet ovat sitä vanhempaa mallia. http://www.vekoy.com/default.php?cPath= ... 8236b371b9

Sulakekotelon kannessa olevan listan pitäisi olla kaksipuolinen, toisella puolella teksti on englanniksi.

Varasulakkeille on paikka sulakekotelon etuosassa.

-Lauri
--
W126 280 SE -82
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Siinä pelataan silviisiin että haetaan jostain tekniikan museosta kourallinen semmosia pitkulaisia posliinisulakkeita, valkosta, punasta, sinistä, 8/16/25 amppeerisia ja ne lyörähän niille pystypaikoille sulakerasian etupäässä. Ne jotka on vaaterissa, ovat yllättäen käytössä. Niin ja kun sen kannessa olevan pahvin kääntää leveysakselinsa ympäri 180 astetta, löytyy sieltä kuin taikaiskusta engelsmannien mongerrusta. 8)

Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

HannuW126 kirjoitti:Itsellä teki joskus mb saman tempun. Silloin tosin pimeni myös muutakin kuin vilkut... mitähän kaikkea sen 7 sulakkeen takana ikinä onkin. Ei jaksa kävellä nyt talliin katsomaan.
Vilkkujen (ei hätä-, kuten joku jo totesikin) lisäksi seiskan takana on takalasin lämppäri. Ja tämän toimimattomuus johti samantien katsomaan uudestaan sulakerasiaa...

Noita wanhanmallisia sulakkeita löytyy kyllä edelleen aivan mainiosti autotarvikeliikkeistä. Mutta kun saksalainen on 80-luvulla tehtaalla miettinyt homman valmiiksi, ei ihan heti tarvitse itse niitä ostella kun varasulakkeet on mukana :P
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

minä olen niitä sulakkeita löytänyt lähes jokaiselta huoltoasemalta(siis sellaisilta missä ei myydä gloria lehteä, limoviikunoita ja curling-kiviä).

saa samaa vahvuutta, ja bonus mix pakkauksia.

ja maksoivatkin noin 20 senttiä kipale :)

EDIT: ny mie löysin yhden syyn, miksi tulee immeisillä tuplaviestejä - jos käyttää selaimen "back-toimintoa", niin selain lähettää saman kaavakkeen uudestaa. Itsellä kävi tsägä, ja spammifiltteri esti turhan toiston. Yey, spammifiltteri![/u]
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
Vastaa Viestiin