W115 Lämppäri "ujeltaa" ja ohjaus "narisee.
W115 Lämppäri "ujeltaa" ja ohjaus "narisee.
Eli siis omistuksessani on 1975 mallinen W115 280TC. Lämppärin moottori "ujeltaa" kun sen vääntää päälle. Onko mitään enään tehtävissä? Onko laakerivika vai mikä vikana? Onko vaikea korjata ja missä se sijaitsee autossa? Sitten vielä ohjaus "narisee" kun rattia kääntelee. Missä vika? Mitä asialle voi tehdä? Hyvää joulua kaikille foorumilaisille!
Maailma tarvitsee esikuvia!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
Ujellus johtuu joko siitä, että puhaltimen hiilet on lopuillaan tai sitten laakerit on kuivaneet. Tästä aiheesta on jo keskusteltu tällä palstalla aiemminkin...Eli siis omistuksessani on 1975 mallinen W115 280TC. Lämppärin moottori "ujeltaa" kun sen vääntää päälle. Onko mitään enään tehtävissä? Onko laakerivika vai mikä vikana? Onko vaikea korjata ja missä se sijaitsee autossa?
Lämppärin puhallin on todella pirullisesti piilossa eli joudut purkamaan kojelaudan alapuolen aivan atomeiksi, tyhjäämään moottorin jäähdytyskierron, irroittamaan lämppärin kennot, ja sieltä kaiken takaa löydät puhaltimen. Puhaltimia on ilmeisesti kahta eri mallia, joten onnea etsintöihin...
Purkuun ja kasaukseen mulla meni 10 tuntia, joten ei ihan hetkessä käy.
Jos puhaltimen hiilissä näyttäisi olevan pintaa, yritä voidella puhaltimen laakerit...tai ostaa uusi tuuletin. Itse maksoin 25e, mutta kuulemma nykyään voit varautua siihen, että hintaa tulee jopa 200e.
W124 300D Ex: W115 240D
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: W115 Lämppäri "ujeltaa" ja ohjaus "narise
Minulla alkoi puhallin kitisemään/vikisemään pienellä nopeudella jolloin laakerien rasvaus auttoi joksikin aikaa. Jos haluaisi kunnolla tehdä pitäisi pronssiset liukulaakerit keittää rasvassa jotta vaikutus olisi kestävempi.eseestie kirjoitti:Eli siis omistuksessani on 1975 mallinen W115 280TC. Lämppärin moottori "ujeltaa" kun sen vääntää päälle. Onko mitään enään tehtävissä? Onko laakerivika vai mikä vikana? Onko vaikea korjata ja missä se sijaitsee autossa? Sitten vielä ohjaus "narisee" kun rattia kääntelee. Missä vika? Mitä asialle voi tehdä? Hyvää joulua kaikille foorumilaisille!
Halutessaan puhaltimen paikalle pystyy askartelemaan esimerkiksi 123:n radiaalipuhaltimen joka on tehokkaampi ja hiljaisempi kuin alkuperäinen. Hommaa on tosin enemmän.
Keskikonsolin purkamisesta puhaltimen tieltä on ollut joskus juttua aiemminkin. Voisin laittaa jotain kuviakin kunhan kerkeän...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Re: W115 Lämppäri "ujeltaa" ja ohjaus "narise
Tähän jos saisi vastauksen voisin minäkin hymyilläeseestie kirjoitti:Sitten vielä ohjaus "narisee" kun rattia kääntelee. Missä vika? Mitä asialle voi tehdä?
Perinteitä pitää kunnioittaa.
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
On juurikin sellaista kumista narinaa ja tuntuu ratissa, mutta ääni ei tule mielestäni ratista vaan konehuoneen puolelta! Johtuisiko simpukasta ja vaikuttaako pakkaset asiaan? Onko tähän kyseiseen autoon vaikea vaihtaa tehostettu simpukka/ muut tehostimen laitteet? Mitä kaikkea se vaatii ja käykö W123 Coupesta (300D) mitään osia?
Maailma tarvitsee esikuvia!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Narina voisi tulla alapallosta tai ratin läpivientikumista. Laita kaveri kääntelemään rattia ja itse paikannat narinanlähteen korvakuulolta. Öljy auttaa molempiin, mutta vaikutus ei ole välttämättä pitkäaikainen.eseestie kirjoitti:On juurikin sellaista kumista narinaa ja tuntuu ratissa, mutta ääni ei tule mielestäni ratista vaan konehuoneen puolelta! Johtuisiko simpukasta ja vaikuttaako pakkaset asiaan? Onko tähän kyseiseen autoon vaikea vaihtaa tehostettu simpukka/ muut tehostimen laitteet? Mitä kaikkea se vaatii ja käykö W123 Coupesta (300D) mitään osia?
Tehostettu simpukka käy 114, 115, 116 ja 123 -malleista, kunhan oikeanlaiset kiinnityspisteet löytyvät. Ohjainvarren joutuu vaihtamaan 115:n tehostettua vastaavaksi tai tehostamattoman simpukan ohjainvarsi saattaa käydä.
Tehostinpumpun sijaintia ja paikkaa joudut mittailemaan tarkasti ja sen sijoittaminen lienee vaiken kohta. 123:n isosta bensakoneesta sattaisi löytyä sopiva kiinnitys ja pumppu voisi jopa mahtua paikoilleen. Pumppu tarvitsee tietysti yhden hihnapyörän uran lisää eli uusi hihnapyörä olisi löydettävä ja vaihdettava.
Tekniikanvaihto C123:sta (tuskin kuitenkaan alkup 300CD Turbodiesel? ) hyödynnettävissä olevia osia saattaisi olla simpukka ilman ohjainvartta sekä mahdollisesti letkut. Tehostinpumppu ei mahdu paikalleen koska akku on tiellä ja bensakoneessa ei varmaankaan ole kiinnityspistettä dieselmallin tehostimelle. Eli todennäköisesti joutuisit etsimään tehostetun simpukan varren, hihnapyörän, tehostinpumpun ja erillisen säiliön jotta tarvittavat osat olisivat kasassa ja pahimmassa tapauksessa rakentamaan kiinnitykset pumpulle itse.
Yleensäkin ohjaustehostuksen laittaminen jälkikäteen aiheuttaa useammankin asian pähkäilyä ja soveltamista, jollei valmista sarjaa samanlaisesta autosta ole saatavilla. Eli kannattaa tarkkaan harkita ryhtyykö hommaan. Itse päätin aikanaan muutoksen toteuttaa (mm kiinnitykset ja hihnapyörä muokattiin aihioista sopiviksi). Hommaa oli, mutta mielestäni homma kannatti.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Mulla narisee kans, mutta ei aiheudu ainakaan kummastakaan Ollin mainitsemasta kohasta, mielestäni kuuluu enemminkin ihan itse ratin juuresta. En oo perehtyny millanen laakerointi siinä kohassa on, mutta epäilisin sieltä narinan kuuluvan.Olli Lajunen kirjoitti: Narina voisi tulla alapallosta tai ratin läpivientikumista.
Tehostettu simpukka käy 114, 115, 116 ja 123 -malleista, kunhan oikeanlaiset kiinnityspisteet löytyvät. Ohjainvarren joutuu vaihtamaan 115:n tehostettua vastaavaksi tai tehostamattoman simpukan ohjainvarsi saattaa käydä.
Ja vielä ties kuinka monennen kerran tämän sanon :115sen tehostamattoman simpukan ohjainvarsi EI passaa 123sen tehostettuun simpukkaan.(PISTE)
Määki oisin koneen vaihdon yhteydessä laittanu 123sen tehostajan, mutta tuohon varsijuttuun en löytäny laillista ratkaisua, joten se jäi sitte noin harmillisen pikkujutun takia laittamatta.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Itseasiassa mulla on kaksi kappaletta W123 coupeita, molemmat korinvaihtoautoja eli 300D (vapareita ei turboja). Suomessa ei ole tietääkseni YHTÄKÄÄN ALKUPERÄISTÄ SUOMIAUTOA (300CD TURBOLLA TAI ILMAN). Bensakoneisia suomiautoja kyllä löytyy (luulisin ainakin). Dieseleinä näitä autoja ei ole tuotu maahantuojan toimesta suomeen uutena (tietojeni perusteella, korjatkaa jos olen väärässä ). Toinen omistamistai autoista on myynnissä kokoajan nettiautossa. Ei mikään nätti mutta coupe kumminkin...
Maailma tarvitsee esikuvia!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
tehostettu ohjaus on helppo tehdä tarviit simpukan pumpun metalli säilyön konetilaan öljylle ja jalan sille paineputken pumpulta simpukalle ja tavallisen letkun paluuseen simpukasta säyliöön ja imuputkeksi säilyöstä pumppuun ja kampiakselille hihnapyörän kahdelle hihnalle jos ilmastointi niin 3 hihnalle
mulla on täys setti myynnyssä hinta 500e sisältää lähes kaikki.
mulla on täys setti myynnyssä hinta 500e sisältää lähes kaikki.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Kiitoksia vaan tarjouksesta. Pistetään harkintaan, mutta sitä ennen täytyy fixailla toi lämppäri kuntoon. Täytyy ajella tässä joku päivä auto verstaalle ja ruveta ihmettelee... Kiitoksia kaikille vastauksista!
Maailma tarvitsee esikuvia!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
Hupsista päivää! Mitä minä nyt sanon kaverille avuksi, kun tuuletin (korimalli 123) lakkasi kokonaan toimimasta? Siinä on luultavimmin ollut laakerit huonot jo pitkään ja nyt sitten jo hiilet.Wilhu kirjoitti:Ujellus johtuu joko siitä, että puhaltimen hiilet on lopuillaan tai sitten laakerit on kuivaneet. Tästä aiheesta on jo keskusteltu tällä palstalla aiemminkin...Eli siis omistuksessani on 1975 mallinen W115 280TC. Lämppärin moottori "ujeltaa" kun sen vääntää päälle. Onko mitään enään tehtävissä? Onko laakerivika vai mikä vikana? Onko vaikea korjata ja missä se sijaitsee autossa?
Lämppärin puhallin on todella pirullisesti piilossa eli joudut purkamaan kojelaudan alapuolen aivan atomeiksi, tyhjäämään moottorin jäähdytyskierron, irroittamaan lämppärin kennot, ja sieltä kaiken takaa löydät puhaltimen. Puhaltimia on ilmeisesti kahta eri mallia, joten onnea etsintöihin...
Purkuun ja kasaukseen mulla meni 10 tuntia, joten ei ihan hetkessä käy.
Jos puhaltimen hiilissä näyttäisi olevan pintaa, yritä voidella puhaltimen laakerit...tai ostaa uusi tuuletin. Itse maksoin 25e, mutta kuulemma nykyään voit varautua siihen, että hintaa tulee jopa 200e.
Pystyykö hiilet vaihtamaan purkamatta noin paljoa? Entäpä laakerit tai niiden voitelu?
Missä tällaisen voisi laitatuttaa - mahtaa myös maksaa monia satasia? Auto Vantaalla. Kaverille olisi onnenpotku, jos joku harrastaja auttaisi, sillä hän tarvitsisi vinkkejä myös auton huoltoon ja ylläpitoon muutenkin. (Emailini alalaidassa, jos ei tänne halua laittaa.)
Auto on varsin hieno ja säilynyt -82 vuoden alunperin Saudi-Arabiaan myyty 200 kattoluukulla. Omistaja taiteilija eli materiaalisesti köyhä, mutta ymmärtää tietenkin että maksaakin pitää kurjista hommista.
Kiitos avuista. t. Kimmo Manner
-----------------------
Taisi tulla väärään osioon vuosimallin mukaan....
No päivää. Uusi lämmityslaitteen moottori maksaa noin 110 euroa ja asennus on suhteellisen nopea homma. Moottoriin pääsee käsiksi apukuskin jalkatilasta.manner kirjoitti:Hupsista päivää! Mitä minä nyt sanon kaverille avuksi, kun tuuletin (korimalli 123) lakkasi kokonaan toimimasta? Siinä on luultavimmin ollut laakerit huonot jo pitkään ja nyt sitten jo hiilet.
Pystyykö hiilet vaihtamaan purkamatta noin paljoa? Entäpä laakerit tai niiden voitelu?
Missä tällaisen voisi laitatuttaa - mahtaa myös maksaa monia satasia? Auto Vantaalla. Kaverille olisi onnenpotku, jos joku harrastaja auttaisi, sillä hän tarvitsisi vinkkejä myös auton huoltoon ja ylläpitoon muutenkin. (Emailini alalaidassa, jos ei tänne halua laittaa.)
Auto on varsin hieno ja säilynyt -82 vuoden alunperin Saudi-Arabiaan myyty 200 kattoluukulla. Omistaja taiteilija eli materiaalisesti köyhä, mutta ymmärtää tietenkin että maksaakin pitää kurjista hommista.
Kiitos avuista. t. Kimmo Manner
-----------------------
Taisi tulla väärään osioon vuosimallin mukaan....
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Minulla oli W123 ajamatta tallissa noin kaksi viikkoa tallissa. Kun lähdin sen jälkeen ajamaan huomasin, että puhallin ei toimi. No sitähän piti alkaa tutkimaan. Tehtiin Jarskin kanssa tupla remonttia siinä. Kun minä olin alkanut purkamaan ja tarvin neuvoja, niin Jarski purki myös yhdestä omastaan ja siinä sain puhaltimen irti, kiitokset sinne suuntaan. Laturilla virtaa antaessa itse puhallin toimi. No kasasin sen takaisin ja alkoi pelaamaan. Eli ilmeisesti kosketushäiriö. Eli pelkkä voitelu ja irrotelu saattaisi auttaa.manner kirjoitti: Hupsista päivää! Mitä minä nyt sanon kaverille avuksi, kun tuuletin (korimalli 123) lakkasi kokonaan toimimasta? Siinä on luultavimmin ollut laakerit huonot jo pitkään ja nyt sitten jo hiilet.
Pystyykö hiilet vaihtamaan purkamatta noin paljoa? Entäpä laakerit tai niiden voitelu?
Missä tällaisen voisi laitatuttaa - mahtaa myös maksaa monia satasia? Auto Vantaalla. Kaverille olisi onnenpotku, jos joku harrastaja auttaisi, sillä hän tarvitsisi vinkkejä myös auton huoltoon ja ylläpitoon muutenkin. (Emailini alalaidassa, jos ei tänne halua laittaa.)
Auto on varsin hieno ja säilynyt -82 vuoden alunperin Saudi-Arabiaan myyty 200 kattoluukulla. Omistaja taiteilija eli materiaalisesti köyhä, mutta ymmärtää tietenkin että maksaakin pitää kurjista hommista.
Kiitos avuista. t. Kimmo Manner
-----------------------
Taisi tulla väärään osioon vuosimallin mukaan....
Purkaminen tapahtuu kuitenkin seuraavasti: Pelkääjän puolelta kojelaudan alta peitelvy pois. Sitten vasemmalla näkyy itse puhallin. Siitä aluksi kaksi johtoa pois. Sitten se isompi liitin. Siinä on vielä sellainen metallilätkä joka pitää kammeta pois. Ottaa varovasti, että ei lennä keskikonsolin taakse. Tämä osa oli erilainen vanhemmassa W123:ssa ja sen tilalla oli pultti ja mutteri. Sitten muistaakseni 10mm hylsyllä kolme ruuvia irti puhaltimesta. Sen jälkeen puhaltimen voi vetää pois. W126:sta on vinkuminen loppunut synteettisen vaseliinin ruiskuttamisella puhaltimen akselille.
Minulla oli langista tuulilasin edestä se keskipelti pois ja piti ajaa vähän matkaa sateessa. No sinnehän meni vettä. Höyry nousi puhallin päällä Ajattelin, että kosteutta vain siellä. No seuraavana aamuna virrat päälle ja olo oli kuin siipiratas laivassa Puhallin vatkasi vettä siellä. No ei muuta kuin puhallin irti ja kuivaus. Ei tullut ajateltua, että sinnehän pääsee satamaan suoraan puhaltimelle. No tulipahan pölyt puhdisteltua kunnolla veden kanssa pois.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!