W115 Lämppäri "ujeltaa" ja ohjaus "narisee.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

W115 Lämppäri "ujeltaa" ja ohjaus "narisee.

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Eli siis omistuksessani on 1975 mallinen W115 280TC. Lämppärin moottori "ujeltaa" kun sen vääntää päälle. Onko mitään enään tehtävissä? Onko laakerivika vai mikä vikana? Onko vaikea korjata ja missä se sijaitsee autossa? Sitten vielä ohjaus "narisee" kun rattia kääntelee. Missä vika? Mitä asialle voi tehdä? Hyvää joulua kaikille foorumilaisille!
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Wilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 23.09.2005 13:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wilhu »

Eli siis omistuksessani on 1975 mallinen W115 280TC. Lämppärin moottori "ujeltaa" kun sen vääntää päälle. Onko mitään enään tehtävissä? Onko laakerivika vai mikä vikana? Onko vaikea korjata ja missä se sijaitsee autossa?
Ujellus johtuu joko siitä, että puhaltimen hiilet on lopuillaan tai sitten laakerit on kuivaneet. Tästä aiheesta on jo keskusteltu tällä palstalla aiemminkin...
Lämppärin puhallin on todella pirullisesti piilossa eli joudut purkamaan kojelaudan alapuolen aivan atomeiksi, tyhjäämään moottorin jäähdytyskierron, irroittamaan lämppärin kennot, ja sieltä kaiken takaa löydät puhaltimen. Puhaltimia on ilmeisesti kahta eri mallia, joten onnea etsintöihin...
Purkuun ja kasaukseen mulla meni 10 tuntia, joten ei ihan hetkessä käy.

Jos puhaltimen hiilissä näyttäisi olevan pintaa, yritä voidella puhaltimen laakerit...tai ostaa uusi tuuletin. Itse maksoin 25e, mutta kuulemma nykyään voit varautua siihen, että hintaa tulee jopa 200e.
W124 300D Ex: W115 240D
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: W115 Lämppäri "ujeltaa" ja ohjaus "narise

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

eseestie kirjoitti:Eli siis omistuksessani on 1975 mallinen W115 280TC. Lämppärin moottori "ujeltaa" kun sen vääntää päälle. Onko mitään enään tehtävissä? Onko laakerivika vai mikä vikana? Onko vaikea korjata ja missä se sijaitsee autossa? Sitten vielä ohjaus "narisee" kun rattia kääntelee. Missä vika? Mitä asialle voi tehdä? Hyvää joulua kaikille foorumilaisille!
Minulla alkoi puhallin kitisemään/vikisemään pienellä nopeudella jolloin laakerien rasvaus auttoi joksikin aikaa. Jos haluaisi kunnolla tehdä pitäisi pronssiset liukulaakerit keittää rasvassa jotta vaikutus olisi kestävempi.

Halutessaan puhaltimen paikalle pystyy askartelemaan esimerkiksi 123:n radiaalipuhaltimen joka on tehokkaampi ja hiljaisempi kuin alkuperäinen. Hommaa on tosin enemmän. ;)

Keskikonsolin purkamisesta puhaltimen tieltä on ollut joskus juttua aiemminkin. Voisin laittaa jotain kuviakin kunhan kerkeän...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Jos puhaltimen laakerit ovat kuluneet, ei siinä auta rasvaaminen vaan laakerit tai puhallin on vaihdettava. Onnea vaan tosiaan siihen purkamiseen :wink:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: W115 Lämppäri "ujeltaa" ja ohjaus "narise

Viesti Kirjoittaja Gate »

eseestie kirjoitti:Sitten vielä ohjaus "narisee" kun rattia kääntelee. Missä vika? Mitä asialle voi tehdä?
Tähän jos saisi vastauksen voisin minäkin hymyillä :D
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Voisitko tarkentaa narinan ääntä hieman? Onko se kumista narinaa ja tuntuuko se ratissa?
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

On juurikin sellaista kumista narinaa ja tuntuu ratissa, mutta ääni ei tule mielestäni ratista vaan konehuoneen puolelta! Johtuisiko simpukasta ja vaikuttaako pakkaset asiaan? Onko tähän kyseiseen autoon vaikea vaihtaa tehostettu simpukka/ muut tehostimen laitteet? Mitä kaikkea se vaatii ja käykö W123 Coupesta (300D) mitään osia? :roll:
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

eseestie kirjoitti:On juurikin sellaista kumista narinaa ja tuntuu ratissa, mutta ääni ei tule mielestäni ratista vaan konehuoneen puolelta! Johtuisiko simpukasta ja vaikuttaako pakkaset asiaan? Onko tähän kyseiseen autoon vaikea vaihtaa tehostettu simpukka/ muut tehostimen laitteet? Mitä kaikkea se vaatii ja käykö W123 Coupesta (300D) mitään osia? :roll:
Narina voisi tulla alapallosta tai ratin läpivientikumista. Laita kaveri kääntelemään rattia ja itse paikannat narinanlähteen korvakuulolta. Öljy auttaa molempiin, mutta vaikutus ei ole välttämättä pitkäaikainen.

Tehostettu simpukka käy 114, 115, 116 ja 123 -malleista, kunhan oikeanlaiset kiinnityspisteet löytyvät. Ohjainvarren joutuu vaihtamaan 115:n tehostettua vastaavaksi tai tehostamattoman simpukan ohjainvarsi saattaa käydä.

Tehostinpumpun sijaintia ja paikkaa joudut mittailemaan tarkasti ja sen sijoittaminen lienee vaiken kohta. 123:n isosta bensakoneesta sattaisi löytyä sopiva kiinnitys ja pumppu voisi jopa mahtua paikoilleen. Pumppu tarvitsee tietysti yhden hihnapyörän uran lisää eli uusi hihnapyörä olisi löydettävä ja vaihdettava.

Tekniikanvaihto C123:sta (tuskin kuitenkaan alkup 300CD Turbodiesel? :shock: ) hyödynnettävissä olevia osia saattaisi olla simpukka ilman ohjainvartta sekä mahdollisesti letkut. Tehostinpumppu ei mahdu paikalleen koska akku on tiellä ja bensakoneessa ei varmaankaan ole kiinnityspistettä dieselmallin tehostimelle. Eli todennäköisesti joutuisit etsimään tehostetun simpukan varren, hihnapyörän, tehostinpumpun ja erillisen säiliön jotta tarvittavat osat olisivat kasassa ja pahimmassa tapauksessa rakentamaan kiinnitykset pumpulle itse.

Yleensäkin ohjaustehostuksen laittaminen jälkikäteen aiheuttaa useammankin asian pähkäilyä ja soveltamista, jollei valmista sarjaa samanlaisesta autosta ole saatavilla. Eli kannattaa tarkkaan harkita ryhtyykö hommaan. Itse päätin aikanaan muutoksen toteuttaa (mm kiinnitykset ja hihnapyörä muokattiin aihioista sopiviksi). Hommaa oli, mutta mielestäni homma kannatti. :wink:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Olli Lajunen kirjoitti: Narina voisi tulla alapallosta tai ratin läpivientikumista.

Tehostettu simpukka käy 114, 115, 116 ja 123 -malleista, kunhan oikeanlaiset kiinnityspisteet löytyvät. Ohjainvarren joutuu vaihtamaan 115:n tehostettua vastaavaksi tai tehostamattoman simpukan ohjainvarsi saattaa käydä.
Mulla narisee kans, mutta ei aiheudu ainakaan kummastakaan Ollin mainitsemasta kohasta, mielestäni kuuluu enemminkin ihan itse ratin juuresta. En oo perehtyny millanen laakerointi siinä kohassa on, mutta epäilisin sieltä narinan kuuluvan.

Ja vielä ties kuinka monennen kerran tämän sanon :D :115sen tehostamattoman simpukan ohjainvarsi EI passaa 123sen tehostettuun simpukkaan.(PISTE) :D

Määki oisin koneen vaihdon yhteydessä laittanu 123sen tehostajan, mutta tuohon varsijuttuun en löytäny laillista ratkaisua, joten se jäi sitte noin harmillisen pikkujutun takia laittamatta. :(
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Itseasiassa mulla on kaksi kappaletta W123 coupeita, molemmat korinvaihtoautoja eli 300D (vapareita ei turboja). Suomessa ei ole tietääkseni YHTÄKÄÄN ALKUPERÄISTÄ SUOMIAUTOA (300CD TURBOLLA TAI ILMAN). Bensakoneisia suomiautoja kyllä löytyy (luulisin ainakin). Dieseleinä näitä autoja ei ole tuotu maahantuojan toimesta suomeen uutena (tietojeni perusteella, korjatkaa jos olen väärässä :roll: ). Toinen omistamistai autoista on myynnissä kokoajan nettiautossa. Ei mikään nätti mutta coupe kumminkin... :lol:
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Apusimpukka saattaa olla narinan lähde.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

tehostettu ohjaus on helppo tehdä tarviit simpukan pumpun metalli säilyön konetilaan öljylle ja jalan sille paineputken pumpulta simpukalle ja tavallisen letkun paluuseen simpukasta säyliöön ja imuputkeksi säilyöstä pumppuun ja kampiakselille hihnapyörän kahdelle hihnalle jos ilmastointi niin 3 hihnalle
mulla on täys setti myynnyssä hinta 500e sisältää lähes kaikki.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Kiitoksia vaan tarjouksesta. Pistetään harkintaan, mutta sitä ennen täytyy fixailla toi lämppäri kuntoon. Täytyy ajella tässä joku päivä auto verstaalle ja ruveta ihmettelee... :lol: Kiitoksia kaikille vastauksista! 8)
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
manner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 11.01.2006 15:53
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja manner »

Wilhu kirjoitti:
Eli siis omistuksessani on 1975 mallinen W115 280TC. Lämppärin moottori "ujeltaa" kun sen vääntää päälle. Onko mitään enään tehtävissä? Onko laakerivika vai mikä vikana? Onko vaikea korjata ja missä se sijaitsee autossa?
Ujellus johtuu joko siitä, että puhaltimen hiilet on lopuillaan tai sitten laakerit on kuivaneet. Tästä aiheesta on jo keskusteltu tällä palstalla aiemminkin...
Lämppärin puhallin on todella pirullisesti piilossa eli joudut purkamaan kojelaudan alapuolen aivan atomeiksi, tyhjäämään moottorin jäähdytyskierron, irroittamaan lämppärin kennot, ja sieltä kaiken takaa löydät puhaltimen. Puhaltimia on ilmeisesti kahta eri mallia, joten onnea etsintöihin...
Purkuun ja kasaukseen mulla meni 10 tuntia, joten ei ihan hetkessä käy.

Jos puhaltimen hiilissä näyttäisi olevan pintaa, yritä voidella puhaltimen laakerit...tai ostaa uusi tuuletin. Itse maksoin 25e, mutta kuulemma nykyään voit varautua siihen, että hintaa tulee jopa 200e.
Hupsista päivää! Mitä minä nyt sanon kaverille avuksi, kun tuuletin (korimalli 123) lakkasi kokonaan toimimasta? Siinä on luultavimmin ollut laakerit huonot jo pitkään ja nyt sitten jo hiilet.

Pystyykö hiilet vaihtamaan purkamatta noin paljoa? Entäpä laakerit tai niiden voitelu?

Missä tällaisen voisi laitatuttaa - mahtaa myös maksaa monia satasia? Auto Vantaalla. Kaverille olisi onnenpotku, jos joku harrastaja auttaisi, sillä hän tarvitsisi vinkkejä myös auton huoltoon ja ylläpitoon muutenkin. (Emailini alalaidassa, jos ei tänne halua laittaa.)

Auto on varsin hieno ja säilynyt -82 vuoden alunperin Saudi-Arabiaan myyty 200 kattoluukulla. Omistaja taiteilija eli materiaalisesti köyhä, mutta ymmärtää tietenkin että maksaakin pitää kurjista hommista.

Kiitos avuista. t. Kimmo Manner


-----------------------

Taisi tulla väärään osioon vuosimallin mukaan.... :roll:
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

manner kirjoitti:Hupsista päivää! Mitä minä nyt sanon kaverille avuksi, kun tuuletin (korimalli 123) lakkasi kokonaan toimimasta? Siinä on luultavimmin ollut laakerit huonot jo pitkään ja nyt sitten jo hiilet.

Pystyykö hiilet vaihtamaan purkamatta noin paljoa? Entäpä laakerit tai niiden voitelu?

Missä tällaisen voisi laitatuttaa - mahtaa myös maksaa monia satasia? Auto Vantaalla. Kaverille olisi onnenpotku, jos joku harrastaja auttaisi, sillä hän tarvitsisi vinkkejä myös auton huoltoon ja ylläpitoon muutenkin. (Emailini alalaidassa, jos ei tänne halua laittaa.)

Auto on varsin hieno ja säilynyt -82 vuoden alunperin Saudi-Arabiaan myyty 200 kattoluukulla. Omistaja taiteilija eli materiaalisesti köyhä, mutta ymmärtää tietenkin että maksaakin pitää kurjista hommista.

Kiitos avuista. t. Kimmo Manner


-----------------------

Taisi tulla väärään osioon vuosimallin mukaan.... :roll:
No päivää. Uusi lämmityslaitteen moottori maksaa noin 110 euroa ja asennus on suhteellisen nopea homma. Moottoriin pääsee käsiksi apukuskin jalkatilasta.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

manner kirjoitti: Hupsista päivää! Mitä minä nyt sanon kaverille avuksi, kun tuuletin (korimalli 123) lakkasi kokonaan toimimasta? Siinä on luultavimmin ollut laakerit huonot jo pitkään ja nyt sitten jo hiilet.

Pystyykö hiilet vaihtamaan purkamatta noin paljoa? Entäpä laakerit tai niiden voitelu?

Missä tällaisen voisi laitatuttaa - mahtaa myös maksaa monia satasia? Auto Vantaalla. Kaverille olisi onnenpotku, jos joku harrastaja auttaisi, sillä hän tarvitsisi vinkkejä myös auton huoltoon ja ylläpitoon muutenkin. (Emailini alalaidassa, jos ei tänne halua laittaa.)

Auto on varsin hieno ja säilynyt -82 vuoden alunperin Saudi-Arabiaan myyty 200 kattoluukulla. Omistaja taiteilija eli materiaalisesti köyhä, mutta ymmärtää tietenkin että maksaakin pitää kurjista hommista.

Kiitos avuista. t. Kimmo Manner


-----------------------

Taisi tulla väärään osioon vuosimallin mukaan.... :roll:
Minulla oli W123 ajamatta tallissa noin kaksi viikkoa tallissa. Kun lähdin sen jälkeen ajamaan huomasin, että puhallin ei toimi. No sitähän piti alkaa tutkimaan. Tehtiin Jarskin kanssa tupla remonttia siinä. Kun minä olin alkanut purkamaan ja tarvin neuvoja, niin Jarski purki myös yhdestä omastaan ja siinä sain puhaltimen irti, kiitokset sinne suuntaan. Laturilla virtaa antaessa itse puhallin toimi. No kasasin sen takaisin ja alkoi pelaamaan. Eli ilmeisesti kosketushäiriö. Eli pelkkä voitelu ja irrotelu saattaisi auttaa.

Purkaminen tapahtuu kuitenkin seuraavasti: Pelkääjän puolelta kojelaudan alta peitelvy pois. Sitten vasemmalla näkyy itse puhallin. Siitä aluksi kaksi johtoa pois. Sitten se isompi liitin. Siinä on vielä sellainen metallilätkä joka pitää kammeta pois. Ottaa varovasti, että ei lennä keskikonsolin taakse. Tämä osa oli erilainen vanhemmassa W123:ssa ja sen tilalla oli pultti ja mutteri. Sitten muistaakseni 10mm hylsyllä kolme ruuvia irti puhaltimesta. Sen jälkeen puhaltimen voi vetää pois. W126:sta on vinkuminen loppunut synteettisen vaseliinin ruiskuttamisella puhaltimen akselille.

Minulla oli langista tuulilasin edestä se keskipelti pois ja piti ajaa vähän matkaa sateessa. No sinnehän meni vettä. Höyry nousi puhallin päällä :D Ajattelin, että kosteutta vain siellä. No seuraavana aamuna virrat päälle ja olo oli kuin siipiratas laivassa :roll: Puhallin vatkasi vettä siellä. No ei muuta kuin puhallin irti ja kuivaus. Ei tullut ajateltua, että sinnehän pääsee satamaan suoraan puhaltimelle. No tulipahan pölyt puhdisteltua kunnolla veden kanssa pois.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
manner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 11.01.2006 15:53
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja manner »

Loistavaa! Kiitoksin!

Onko näitäkin (123) erilaisia tuulettimia tai niitten moottoreita ollut ja sopivatko ne päittään vaihtaa?
Vastaa Viestiin