nohiih... outoja ääniä....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

nohiih... outoja ääniä....

Viesti Kirjoittaja etl »

Elikkäs kun lähtee liikkeelle, niin kuuluu sellainen ihme "pörähdys". Sama toistuu kun kääntyy risteyksestä ja painaa kaasua. Tämä tapahtuu vain pienellä nopeudella, heti kun hipaisee kaasua.

Ääni on sellainen lyhyt, aivan kun pakoputkessa joku pellinpala antais resonanssii, mut tuskin se tulee pakoputkesta, tai siis toivottavasti tulee :oops:

Sitten toinen kun painaa kaasua, niin jokin "sirisee/suhisee" moottorissa, aivan kuin pakosarja olis halki, mut kun ei oo... tosin tähän on asennettu jälkeenpäin katti, voisko siitä olla jotain apuu jos sen ottaa pois (ei oo merkattu vähäpäästöseks).

Kyseessä on 190e 2.0 aut. -85
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Ottaako putken pää tai joku muu osa kiinni puskuriin tms.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

En oo siitä varma kun en oo asiaa sen kummemmin vielä tutkinut, mutta toivottavasti se ei tuu vaihdelaatikosta tai moottorista. Mitään muita kolahduksia ei kuulu, vain tuo pörähdys, kun lähtee liikkeelle tai pienellä nopeudella painaa kaasua ja sit tuo sirinä kun painaa lämää...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Olisko joku pakoputken klemmareista päässyt löystymään?..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Veikkaan myöskin jotain putkistoon liittyvää.Putkesta sisukset irti,putki löysällä tai putken päällä olevista lämpösuojuksista joku irti.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pörähdykseen veikkaan ehdottomasti moottorin kiinnikekumityynyä. Itselläni 230 E:ssä oirehti aivan samalla tavalla, eikä vikaa edes huomannut päältäpäin; korjaamolla selvisi, että kumi oli murtunut kahtia, ja metalli pääsi resonoimaan palkkiin/korvakkeeseen.

Ettei tuo sihinä vaan tule bensapumpusta, joka sijaitsee apukuskin takapyörän "takana". Autosihan oli ruisku?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ma 20.10.2008 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

KentZu kirjoitti:
Elikkäs moottorin aluskumit jos on huonot niin sehän vääntää näin ollen putkistoa väärään asentoon ja näin ollen voi olla että putki vain ottaa jonnekkin ennalta arvaamattomaan paikkaan kiinni jota ei huomaa kuin käynnissä.
Mulla se takapönttö otti kiinni siihen johonkin yläpuolella olevaan metalliin muistaakseni. Änkäsin sinne kuminpalasen väliin ja pörinä loppui (kuului etenkin kun pakitti) No nyt on moottorinaluskumit vaihdettu vois varmaan sen kuminpalan ottaa pois sieltä ellei ole jo tippunut :wink:
Voi se olla noinkin, itselläni vaan itse moottorin kiinnityskorvake resonoi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ma 20.10.2008 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

No kyllä se pörinä taitaa tulla pakoputkesta, huomasin tänään et se hiukan vuotaa :?

mut toi surina/sihinä, se tulee nimenomaan kone huonneesta, ei takapäästä, bensapumppu kyllä surisee tasaisen vaimeasti koko ajan, mutta tää ääni tulee vain kun painaa lisää kaasua, taitaa olla suuttimet vissiin mitkä pitää mekkalaa, vai?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Nonnii :) Nyt taisi tuo pörähdyksen aiheuttaja löytyä... Se saattaa olla tuulettimen hihnan kiristys härdelli, ainakin kun antaa kierroksia, niin sieltä tulee sellainen ääni ja sit se värisee. Tuo värinä on aivan lyhyt ja tapahtuu heti kun antaa kierroksia. Tarpeeks monimutkaisesti selitetty :?: :wink: Onko toi normaalia, vai täytyykö ruveta remppaamaan?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

etl kirjoitti:Nonnii :) Nyt taisi tuo pörähdyksen aiheuttaja löytyä... Se saattaa olla tuulettimen hihnan kiristys härdelli, ainakin kun antaa kierroksia, niin sieltä tulee sellainen ääni ja sit se värisee. Tuo värinä on aivan lyhyt ja tapahtuu heti kun antaa kierroksia. Tarpeeks monimutkaisesti selitetty :?: :wink: Onko toi normaalia, vai täytyykö ruveta remppaamaan?
no kiristimessä voi olla häikkää, se tosin on helppo korjata, ja aika edullinenkin. Oletko varma et ei itse tuuletin sirise?
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Joo, ei se sirise. Pyörii hitaasti kun ei oo magneettikytkin kytkeytyny. Se tulee sieltä kiristimestä, sen näkee oikeen silmällä kun se värisee, kun antaa kaasua. Täytyy tutkia tarkemmin...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Pasi R.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 06.06.2003 12:58
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Pasi R. »

Omasta dieselistä opin:
Resonoivat äänet hihnan kiristimestä olivat merkkinä koko paketin kulumisesta loppuun. Kannattaa auton sivulta päin tarkistaa, ettei kiristimen hihnapyörä ole vinossa, se nimittäin riittävillä kilometreillä vääntyy vinoon ja pääsee lopulta ottamaan koteloon kiinni. Tulee sitten sitä myöten kallista remonttia.
Pasi
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Outoja ääniä....

Viesti Kirjoittaja an55 »

etl kirjoitti:Elikkäs kun lähtee liikkeelle, niin kuuluu sellainen ihme "pörähdys". Sama toistuu kun kääntyy risteyksestä ja painaa kaasua. Tämä tapahtuu vain pienellä nopeudella, heti kun hipaisee kaasua.
Joo, itsekin hain jonkun aikaa tuonkaltaisen äänen lähdettä. Lopulta paikallistin sen ohjaustehostimen pumpusta lähteväksi. Pumpun siivapyörä liikkuu käsin selvästi jonkun verran aksiaalisesti, eli siinä on päittäisklappia. Pörähdys/pärähdys kuuluu pienellä kierrosalueella vähän tyhjäkäynnin yläpuolella. Se kuuluu selvästi myös auton sisälle.

Totesin äänen siten, että moottorin käydessä painoin siivapyörää sen sivusta muovitangolla eteenpäin, jolloin se ei päässyt liikkumaan aksiaalisesti. Noin tehdessä ääntä ei kuulu, joten pitäisi kait avata tehostimen pumppu ja tutkia sen päittäislaakerien? kunto.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Noniin :D Nyt vaihdoin ton tuulettajan hihnan, ja pörähdykset on poissa. Se tuli tosta hihnankiristimestä, en tosin uusinut sitä vielä, mutta kiristin vähän piukempaan niin ei enää pörise... Tässä vihje muillekkin, kenellä kuuluu pörähdys aina liikkeelle lähdettäessä.

Sitten yks toinen vika, auto sammui aina ensimmäisen starttauksen jälkeen, ja muutenkin piti kaasulla "kutitella" heti kun starttas, ettei sammunu. Nyt löytyi vika siihenkin, joku oli säätänyt kaasuvaijeria siten, että kaasuvivun päässä oleva kytkin ei mennyt päälle, tuo kytkin ilmeisesti ohjaa yuota tyhjäkäyntiä, sillä nyt kone starttaa kun palmun alta, eikä sammu :D
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Vastaa Viestiin