Viime viikolla auto (C 200 CDI, vm: -01)oli aivan kuollut aamulla. Akussa jännite 3,7V. Oletus että akku oikarissa pakkasten jälkeen mutta uusi akku seuraavana aamuna samanlainen. Nyt viikonlopun tutkimusten jälkeen todennut seuraavaa... Auto purkaa akkua n. 22A koko ajan sammuksissa ollessa (virrat pois päältä), virtaa häviää mitä ilmeisimmin hehkuille koska savua eikä käryä nouse mistään eikä laturille vuoda pihtimittarin mukaan mitään. Tuolla kulutuksella voisi melkein puikkokoneella hitsata . Onko tietoa hehkupuolen ohjauksesta ts: mikä rele missä ohjaa tai minkä sulakkeen takaa menee ohjausvirta? Kaikki sulaketaulujen releet on mitattu eikä ne olleet oikarissa. Ei tosin tietoa releiden tilasta jännitteisenä. Missä korjaamolla paras tietotaito (ja mielellään kohtuullinen hintataso ) pääkaupunkiseudulla?
Revi hehkun sulake irti ja jos vielä purkaa akkua niin taittaa olla sähköisen lisälämmittimen vaihto edessä. Kun kerta virtahävikki on noin suuri niin vaihtoehdot on aika vähissä. Kokeile ottaa suurimpia sulakkeita irti yksi kerraallaan niin saat haarukoitua tuota vikaa.
Se hehkun rele on siinä oikealla kädellä sisälokasuojan päällä kun avaat konepellin.
Hain tänään auton pajalta ja merkkihuollon diagnoosi oli tosiaan myös moottorin lisälämmitysvastus. Diagnoosi perustui ilmeisesti hyvin pitkälti vikakoodeihin. Suuri virran kulutus viittasi myös tähän vastukseen eikä hehkut kuulemma vie läheskään yhtä paljon virtaa. Nyt virrat pysyvät akussa (ainakin toistaiseksi) mutta melkoisesti se vastus kyllä kustansi... Noh elämä on. Kalliimpaa olisi ollut kuitenkin laturin vaihto.
Lämmitysvastukseen tulee suora jatkuva virta akulta ja auton moottorinohjauselektroniikka ohjaa vastuksessa olevaa relettä. En ole vielä ehtinyt purkaa vanhaa murikkaa ja tutkimaan mitä se on syönyt mutta kyllä se tulee vielä suolistettua...