Muutama kysymys W123:seen liittyen..

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Muutama kysymys W123:seen liittyen..

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Elikkäs elikkäs.. Ihan vaan sellaista, kun meikäläisen täytyisi lorottaa bensan mukana semmoista venttiilinsuoja-ainetta, niin onko tietoa onko sitä pakko käyttää.. eipä tuo iso projekti ole, mutta jotkut ovat sanoneet että turhia kotkotuksia moiset... Auto on siis W123 -83 Bensa..

Ja sitten yleisempää asiaa, elikkäs paljonkohan tulisi maksamaan kyseisen rassin maalautus? Hinnat varmaan vaihtelee, mutta noin suurinpiirtein.

Oli aika tuskaa ajella muuten kun tuli ekat lumet, kun ei ole takapäässä paljon painoa, sutii meinaan AIKASTA herkästi! Pikku mäennyppylän ylitys on työn ja tuskan takana... hiekkasäkkejä konttiin? :lol:
W124 300D autom. -86
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1166
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

bensa

Viesti Kirjoittaja Ari »

Itse tankkasin 230:sen JET-asemien punaisesta pistoolista,käsittääkseni vastaa 99-oktaanista eikä vaadi erillistä suoja-ainetta... en koskaan käyttänyt ja hienosti toimi.

W123 on kammottava sutija talvella.Monet kerrat jäin sutimaan kotipihaan vaikka piha ei juurikaan ole "kallellaan".Painoa perään,ei kai muu auta.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ma 20.10.2008 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Oon ainaki käyttäny molemmissa 95 eetä ja eipä ole onkelmia ollut..
Maalaushinnat vähän riippuu maalarista.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jussi L. kirjoitti:Oon ainaki käyttäny molemmissa 95 eetä ja eipä ole onkelmia ollut..
Maalaushinnat vähän riippuu maalarista.
Kiinnostavaa. Olen kyllä minäkin todennut että alempi oktaaniluku ei vielä juuri käyntiin vaikuta, mutta 95En käyttö varsinkin ilman lisäaineistusta saattaa vaikuttaa dramaattisesti nokan ja venttiilikoneiston ikään.
Tästäkin aiheesta muistini mukaan on keskusteltu forumilla paljon ja melko asiallisestikin sekä myös bensalaatujen eroista (esim. liiasta hapesta) nykypäivänä.

Maalaushinnat 500 eurosta ylöspäin noin niinkun yleensä. Ja toiseksi paras tietämäni maalari on venäläinen joka ei liikoja veloita.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

raul kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:Oon ainaki käyttäny molemmissa 95 eetä ja eipä ole onkelmia ollut..
Maalaushinnat vähän riippuu maalarista.
Kiinnostavaa. Olen kyllä minäkin todennut että alempi oktaaniluku ei vielä juuri käyntiin vaikuta, mutta 95En käyttö varsinkin ilman lisäaineistusta saattaa vaikuttaa dramaattisesti nokan ja venttiilikoneiston ikään.
Tästäkin aiheesta muistini mukaan on keskusteltu forumilla paljon ja melko asiallisestikin sekä myös bensalaatujen eroista (esim. liiasta hapesta) nykypäivänä.

Maalaushinnat 500 eurosta ylöspäin noin niinkun yleensä. Ja toiseksi paras tietämäni maalari on venäläinen joka ei liikoja veloita.
Ei ole kyllä minkäänlaista ongelmaa ollut ja on jotkut tututkin ajaneet 95 eellä ja hyvin on pelittänyt..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ettekö ole edes sytytysennakkoa säätäneet?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Oli aika tuskaa ajella muuten kun tuli ekat lumet, kun ei ole takapäässä paljon painoa, sutii meinaan AIKASTA herkästi! Pikku mäennyppylän ylitys on työn ja tuskan takana... hiekkasäkkejä konttiin?
Kaksi vanhempaa bemaria omistaneena, voin sanoa että kyllä 123:nen lähtee hangesta kuin tykin suusta baijerilaisiin serkkuihinsa verrattuna...
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

garbaazh kirjoitti:
Oli aika tuskaa ajella muuten kun tuli ekat lumet, kun ei ole takapäässä paljon painoa, sutii meinaan AIKASTA herkästi! Pikku mäennyppylän ylitys on työn ja tuskan takana... hiekkasäkkejä konttiin?
Kaksi vanhempaa bemaria omistaneena, voin sanoa että kyllä 123:nen lähtee hangesta kuin tykin suusta baijerilaisiin serkkuihinsa verrattuna...
Varsinkin 200D :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Tuosta maalautuksesta vielä.. onko tietoa onko mitään huokeita/hyviä maalaamoita täällä vantaan suunnalla? Ei tule ainakaan YHTÄÄN maalaamoa mieleen, mutta kaippa noita löytyy vaikka puh.luettelosta..
Tällä hetkellä mersu sininen, (stanis-blau tms.), Ihan siisti väri, mutta pahasti kulunut ja haalistunut..(ei kuulemma saa suomesta?? pitäisi tilata saksasta mukamas..) Muutenkin auto kukkii hiukan, suunnitelmissa itse hitsata/paklata jne, ja viedä maalattavaksi.. Tuumin sellaista "ministerinmustaa" :D
Sininen sisustus, musta vois sopia aika passelisti.
W124 300D autom. -86
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Pre-Pappa kirjoitti:Tuosta maalautuksesta vielä.. onko tietoa onko mitään huokeita/hyviä maalaamoita täällä vantaan suunnalla? Ei tule ainakaan YHTÄÄN maalaamoa mieleen, mutta kaippa noita löytyy vaikka puh.luettelosta..
Tällä hetkellä mersu sininen, (stanis-blau tms.), Ihan siisti väri, mutta pahasti kulunut ja haalistunut..(ei kuulemma saa suomesta?? pitäisi tilata saksasta mukamas..) Muutenkin auto kukkii hiukan, suunnitelmissa itse hitsata/paklata jne, ja viedä maalattavaksi.. Tuumin sellaista "ministerinmustaa" :D
Sininen sisustus, musta vois sopia aika passelisti.
:lol: No toi väite maalista,ettei saa suomesta :lol: :lol:
Maalit sekoitetaan! ja löytyy varmaan automaalaimoista ja ko.liikkeistä!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Pre-Pappa kirjoitti:Tuosta maalautuksesta vielä.. onko tietoa onko mitään huokeita/hyviä maalaamoita täällä vantaan suunnalla? Ei tule ainakaan YHTÄÄN maalaamoa mieleen, mutta kaippa noita löytyy vaikka puh.luettelosta..
Tuusulassa on yks mitä kaverini suositteli, nimeä tai osoitetta en tiedä mutta lähellä Bemu-osaa, suurinpiirtein niiden nykyisen ja entisen tarhan välissä.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Olen ajellut 95E bensalla vuodesta '90 M102, ja M115 moottoreilla,
eikä ole ollut mitään ongelmia. Tämä lähti siitä, kun saksalaiset kaverit kertoivat tuolloin ajaneensa lyijyttömällä jo useampia vuosia - ilman vent. suojaaineita . Joten minäkin rohkenin...

Tilannehan on se, että Mersussa on alumiininkansi, joka vaatii venttiilikartiot
kovempaa ainetta muutenkin. Lyijyhän -kun sitä käytetään -juuri voitelee
nuo kartiot ja vent.lautaset. Ongelma koskee siis lähinnä moottoreita joissa on valurautakansi, koska niissä ei yleensä ole ko. kartioita.

Virallinen suositus Veholta '90-luvun alussa oli vuorotankkaus, jossa joka
kolmas tai neljäs tankki otettiin lyijyllistä. Arvelen kuitenkin että tässä oli kysymys varovaisuudesta, kun ei vielä tiedetty kuinka koneet sitä kestää,
" eli varmuuden maksimointia ". No - nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin on nähty, että kyllä ne kestää. Lisäksi suositeltiin venttilien säädölle tiheämpää
tarkistus väliä.

En nyt tässä kuitenkaan kiistä virallista suositusta - mutta varmaan tuhannet
autot ja autoilijat ovat ajaneet tähän mennessä vuosia ilman ongelmia.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Henry on oikeassa ainakin siinä suhteessa että vanhempien Mercedesten moottorit kärsivät paitsi lyijyn puutteesta niin myös turhan happipitoisesta (puhtaasta?) bensasta. Esim venttiiliremontin yhteydessä on kai yleensä fiksua tehdä lyijyttömälle bensalle vaadittavat muutostyöt.

Varmasti tuhannet autoilijat ovat ajaneet ongelmitta eri bensalaaduilla. Väitän silti että kaikki eivät ongelmien ilmennyttyä joko ymmärrä niitä tai eivät vaan "huomaa".
Jos moottori on kaikinpuolin kunnossa, ei hankaluuksia varmasti ilmenisi pitkälläkään ajalla. Aina esim sytytys ei ole aivan kohdallaan, tiedän erään 230En joka kävi melkoista jälkikäyntiä 95E:llä.
Oman 230E '83 venttiiliremontti oli kallis, lähestulkoon koko koneisto. Uskon vahvasti että lyijyttömän bensiinin käytöllä oli vaikutusta asiaan. 200 ja 230En yksilöllisistä eroista voi myös löytyä vastauksia. Tietääkseni (ainakin Suomessa) M102 ruiskuversion pakoventtiilit ovat useammin selkeästi vaihtokamaa kuin kaksilitraisen... mene ja tiedä.

Taitaa olla nämäkin pitkälti uskon asioita. Jatkan aiheesta korkeintaan keväämällä kun tehdään tohon toiseenkin jossain vaiheessa venttiiliremppa.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

raul kirjoitti: Esim venttiiliremontin yhteydessä on kai yleensä fiksua tehdä lyijyttömälle bensalle vaadittavat muutostyöt.
Tämä on varmasti aiheellista, mutta arvelisin, että venttiiliremontin syy
on yleensä voitelu/ suodatus/ mekaaninen kuluma puolella.

Kirjoitin tuossa 95E bensasta, koska keskustelu lähti 200 B mallista.
98E on varmaankin soveliaampi muihin versiohin, ja hinnassakaan ei
ole nykyisin paljon eroa (?). Mutta kommentit tarkoitin noin yleisesti
verrattuna lyijytön/ lyijyllinen oktaanista riippumatta.

Kaasutin korjaajat manailevat tätä nykyistä bensiinilaatua liian paljon lisäaineistetuksi. Pienet kanavat vanhoissa kaasareissa menevat tukkoon,
kun niihin kertyy valkoista kattilakivimäistä töhnää - tätä ilmiöta ei aikaisemmin ole ollut.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Henry V. kirjoitti:
raul kirjoitti: Esim venttiiliremontin yhteydessä on kai yleensä fiksua tehdä lyijyttömälle bensalle vaadittavat muutostyöt.
Tämä on varmasti aiheellista, mutta arvelisin, että venttiiliremontin syy
on yleensä voitelu/ suodatus/ mekaaninen kuluma puolella.

Kirjoitin tuossa 95E bensasta, koska keskustelu lähti 200 B mallista.
98E on varmaankin soveliaampi muihin versiohin, ja hinnassakaan ei
ole nykyisin paljon eroa (?). Mutta kommentit tarkoitin noin yleisesti
verrattuna lyijytön/ lyijyllinen oktaanista riippumatta.

Kaasutin korjaajat manailevat tätä nykyistä bensiinilaatua liian paljon lisäaineistetuksi. Pienet kanavat vanhoissa kaasareissa menevat tukkoon,
kun niihin kertyy valkoista kattilakivimäistä töhnää - tätä ilmiöta ei aikaisemmin ole ollut.
Jälleen asiaa Henry!
Viitatessani vanhempiin koneisiin, en toki tarkoittanut vaurioiden aiheuttajaksi bensiinilaatua, vaan juuri kuten itsekin sanoit. Kokemuksieni mukaan vanhemmissa myllyissä esiintyisi enemmänkin suoria käyntiin ja ajoon vaikuttavia häiriöitä mitä tulee bensa-aiheeseen.
Muuten, ne takasivulasit on nyt kaverilla Vantaalla. Maanantaina klubitallille?
Vastaa Viestiin