Kolinaa joka puolelta
Kolinaa joka puolelta
No, aihe kyllä liippaa hieman tuota allaolevaa W123:n iskareista...
Nyt on pakoputki kunnossa, Venetmäeltä tuli kohtuullisessa kunnossa oleva etuputki joka aamulla laitettiin kiinni. Moottorin ääntä tuskin kuulee!
Aamulla käynnistäessä moottori "tärähti" tosi pahasti. Oikein sielussa tuntui, ja ihmettelin, jotta nytkö se sai laakin. Jäi käymään kuitenkin ihan ok ja ajossa pelasi moitteettomasti. Jonkun verranhan tuo ravistaa tyhjäkäynnilläkin, tyhjäkäynti on tosin hieman liian alhainen. Se säädettiin syksyllä aika alas (olisikohan 790 r/min), koska nykäys kytkettäessä vaihde oli aikamoinen.
Noh, olipa kaupungissa iskaritesti. Siinäkin kävin nyt aamulla. Olenhan purnannut jo aiemminkin autoni iskareiden kunnosta ja kolinasta (Timo K. todistaa). Mutta: testerin mukaan kaikki iskarit ovat erinomaisessa kunnossa! Takana tosin hajonta on hieman suurempi, johtuisikohan siitä, että takana ovat aikas veltot jouset. Ne tulenevat vaihtoon tässä lähiaikoina. Testaaja sanoi, että W123:sten on melko turhaa käydä iskaritesteissä, koska lähes aina iskarit ovat niissä moitteettomassa kunnossa? Esimerkkinä hän sanoi 1,2 milj. km ajetun W123 Langin, jossa kuulemma alkuperäiset takaiskarit -> heittämällä läpi. Näinköhän tuo testaaja vaan nuoleskeli...
Mutta se kolina. Kuuluu lähes joka nurkalta, ja kaivonkansienkin yliajettaessa (kaupunkinopeuksilla) tuntuu tosi pahalta. Lisäksi auto vetelee urissa ja eritoten tuulella paljon. Edessä on uudet 14,8 mm jouset, takana uutta takakelkan kumityynyt (ei perä) sekä kallistuksenvakaajan nivelet. Mystistä.
Eli vastauksia pyydetään lähinnä seuraaviin kysymyksiin:
1. Voisiko "tärähdyksen" syynä olla moottorin kumityynyjen velttaantuminen? Pystyykö sitä huomaamaan mistään muusta?
2. Pystyykö automaatin nykäystä vaihdetta kytkettäessä lieventämään automaatin paineita säätämällä? Meinaan jos poistuisi kaksi vaivaa samalla, kun 2-3-vaihtokin nykäisee joskus mielestäni hieman liikaa.
3. Voiko iskareista sitten kuulua kolinaa, vaikka vaimennusteho olisi vielä kunnossa?
Nyt on pakoputki kunnossa, Venetmäeltä tuli kohtuullisessa kunnossa oleva etuputki joka aamulla laitettiin kiinni. Moottorin ääntä tuskin kuulee!
Aamulla käynnistäessä moottori "tärähti" tosi pahasti. Oikein sielussa tuntui, ja ihmettelin, jotta nytkö se sai laakin. Jäi käymään kuitenkin ihan ok ja ajossa pelasi moitteettomasti. Jonkun verranhan tuo ravistaa tyhjäkäynnilläkin, tyhjäkäynti on tosin hieman liian alhainen. Se säädettiin syksyllä aika alas (olisikohan 790 r/min), koska nykäys kytkettäessä vaihde oli aikamoinen.
Noh, olipa kaupungissa iskaritesti. Siinäkin kävin nyt aamulla. Olenhan purnannut jo aiemminkin autoni iskareiden kunnosta ja kolinasta (Timo K. todistaa). Mutta: testerin mukaan kaikki iskarit ovat erinomaisessa kunnossa! Takana tosin hajonta on hieman suurempi, johtuisikohan siitä, että takana ovat aikas veltot jouset. Ne tulenevat vaihtoon tässä lähiaikoina. Testaaja sanoi, että W123:sten on melko turhaa käydä iskaritesteissä, koska lähes aina iskarit ovat niissä moitteettomassa kunnossa? Esimerkkinä hän sanoi 1,2 milj. km ajetun W123 Langin, jossa kuulemma alkuperäiset takaiskarit -> heittämällä läpi. Näinköhän tuo testaaja vaan nuoleskeli...
Mutta se kolina. Kuuluu lähes joka nurkalta, ja kaivonkansienkin yliajettaessa (kaupunkinopeuksilla) tuntuu tosi pahalta. Lisäksi auto vetelee urissa ja eritoten tuulella paljon. Edessä on uudet 14,8 mm jouset, takana uutta takakelkan kumityynyt (ei perä) sekä kallistuksenvakaajan nivelet. Mystistä.
Eli vastauksia pyydetään lähinnä seuraaviin kysymyksiin:
1. Voisiko "tärähdyksen" syynä olla moottorin kumityynyjen velttaantuminen? Pystyykö sitä huomaamaan mistään muusta?
2. Pystyykö automaatin nykäystä vaihdetta kytkettäessä lieventämään automaatin paineita säätämällä? Meinaan jos poistuisi kaksi vaivaa samalla, kun 2-3-vaihtokin nykäisee joskus mielestäni hieman liikaa.
3. Voiko iskareista sitten kuulua kolinaa, vaikka vaimennusteho olisi vielä kunnossa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Kolinaa joka puolelta
Automaatin pehmeyttä voi säädellä kahdella 'säätimellä'. Nuo säätimet ovat paine ja kick-down-vipu/vaijeri. Paineen säädöllä vaikutetaan koko laatikon pehmeyteen ja kikillä vastaavasti kaasupetaaliriippuvaisesti.Timo L. kirjoitti: 2. Pystyykö automaatin nykäystä vaihdetta kytkettäessä lieventämään automaatin paineita säätämällä? Meinaan jos poistuisi kaksi vaivaa samalla, kun 2-3-vaihtokin nykäisee joskus mielestäni hieman liikaa.
Olen itse aikeissa ryhtyä vähän pitempään säätörupeamaan, sillä laatikkoni toimii 'nurinkurisesti'. Täyskaasukiihdytykset ovat sopivia, mutta osakaasulla ja hiljennettäessä vaihdot ovat rallimallia.
Olen ajatellut tarkistaa paineen säätöruuvin tai oikeastaan karan liikkuvuuden ja sen jälkeen pienentää paineita. Tuo aiheuttaa sen, että täyskaasuvaihdoissa saattaa tulla luistoa, jonka estämiseksi kiristän kikkiä. Näin siis teoriassa, käytännön kokemukset tulevat inspiraatiopuuskan jälkeen
Terveisin
Tero
Tero
Hmm.
Tuo tärähdys ensiksi...mitenkä sitten aamuisen jälkeiset startit? Täräyttikö silloinkin?
Meinaten, kyllä minullakin M102 123:ssa hiukan koko autoa heilauttaa käynnistäessä. Mitään kummallisia kolahduksia tai muita hälyääniä tapahtumaan ei kyllä liity, joten olen tulkinnut asian johtuvan ihan noiden gummityynyjen löystymisestä.
Et ole ajellut kivikkoisissa maastoissa hiljan?
Tlee tuosta kolinasta mieleen tapaus noin viiden vuoden takaa, kun se ensimmäinen (ja takuulla viimeinen ) BMW kolahteli kanssa joka montussa. Vikaa haetiin ja haettiin, kunnes selkisi että etujousien ylä- ja alapäiden ja korin välissä oli lapiokaupalla hiekkaa ja pikkukiviä,jotka sitten pitivät omaa ääntään. Ne kun imuroitiin pois, meno hiljeni sellaiseksi kohtuulliseksi.
Meinaten, kyllä minullakin M102 123:ssa hiukan koko autoa heilauttaa käynnistäessä. Mitään kummallisia kolahduksia tai muita hälyääniä tapahtumaan ei kyllä liity, joten olen tulkinnut asian johtuvan ihan noiden gummityynyjen löystymisestä.
Et ole ajellut kivikkoisissa maastoissa hiljan?
Tlee tuosta kolinasta mieleen tapaus noin viiden vuoden takaa, kun se ensimmäinen (ja takuulla viimeinen ) BMW kolahteli kanssa joka montussa. Vikaa haetiin ja haettiin, kunnes selkisi että etujousien ylä- ja alapäiden ja korin välissä oli lapiokaupalla hiekkaa ja pikkukiviä,jotka sitten pitivät omaa ääntään. Ne kun imuroitiin pois, meno hiljeni sellaiseksi kohtuulliseksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jotakin vastausta....
Hmm... soittelit siis Venetmäelle, kuten minäkin olisin tehnyt
Paljonko muuten maksoi - nimittäin minulla on samaa asiaa...(230 E).
Edellinen omistaja on nuukuuksissaan laittanut 200:sen etuputken.
Noista muista :
- muut jo vastasivat laatikon paineista : samaa mieltä...
Ihme ettei paineita ole jo tähän mennessä laskettu.
- Moottorin tyynyt mielestäni aiheuttavat ; Moottorin liiallista heilahtelua,
sekä moottoriäänen "jyrisemistä" rungon kautta tupaan ja korviin.
Vaihdoin hiljattain tuohon 230E: hen, ja nyt käynnistyy ilman 'ravistelua'
ja on niin hiljaista....
- Iskari kolinat : pakkasella iskari voi kolista, kun kosteus voi jäätyä.
Mutta suojasäällä ( =nyt ) oire katoaa.
Kolinoista : Joskus on tehty niin, että iskareita asennettaessa on mutterit
kiristetty "apinan raivolla", jolloin iskarin prikkojen välissä olevista
kumityynyistä häviää jousto. Tai sitten - jos mutterit onkin löysällä ?
Joskus nuo iskarin kumit voi olla vaihdon tarpeessa, vaikka iskari vielä
toimisikin. Näitä saa varaosana, eikä maksa paljon...
Ajettavuus: Miten on renkaat ja ohjauskulmat ? Epäilen näitä ?
Paljonko muuten maksoi - nimittäin minulla on samaa asiaa...(230 E).
Edellinen omistaja on nuukuuksissaan laittanut 200:sen etuputken.
Noista muista :
- muut jo vastasivat laatikon paineista : samaa mieltä...
Ihme ettei paineita ole jo tähän mennessä laskettu.
- Moottorin tyynyt mielestäni aiheuttavat ; Moottorin liiallista heilahtelua,
sekä moottoriäänen "jyrisemistä" rungon kautta tupaan ja korviin.
Vaihdoin hiljattain tuohon 230E: hen, ja nyt käynnistyy ilman 'ravistelua'
ja on niin hiljaista....
- Iskari kolinat : pakkasella iskari voi kolista, kun kosteus voi jäätyä.
Mutta suojasäällä ( =nyt ) oire katoaa.
Kolinoista : Joskus on tehty niin, että iskareita asennettaessa on mutterit
kiristetty "apinan raivolla", jolloin iskarin prikkojen välissä olevista
kumityynyistä häviää jousto. Tai sitten - jos mutterit onkin löysällä ?
Joskus nuo iskarin kumit voi olla vaihdon tarpeessa, vaikka iskari vielä
toimisikin. Näitä saa varaosana, eikä maksa paljon...
Ajettavuus: Miten on renkaat ja ohjauskulmat ? Epäilen näitä ?
Viimeksi muokannut Henry V., Ke 16.04.2003 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: Mulla
No, koiranluiksi (ainakin meilläpäin) sanotaan juuri noita kallistuksenvakaajan niveliä. Ne vaihdettiin taakse, eikä auttanut.Jone M kirjoitti:Kolahteli tuo W126 takaa tupakantumpin yli ajettaessakin . Vika paikallistui "koiranluihin" takana. Vaihtoon ne, kympin kappale ja kolina oli poissa. Kannattaa tarkistaa. Jo pieni välys aiheuttaa ääntelyä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Jotakin vastausta....
50 euroa. On pintaruosteessa mutta ehjä. Kirjoitin tuonne pakariviestiini, että Venetmäeltä löytyy 128 tkm ajetusta 230E:stä irroitettu koko putki hintaan 150 euroa. Eivät myy sitä mielellään palasina.Henry V. kirjoitti: Paljonko muuten maksoi - nimittäin minulla on samaa asiaa...(230 E).
Laatikon paineita ei laskettu syksyllä, koska silloinen asentaja ei tiennyt, että laatikkoa voi säätää. Nyt viimeksihän se on ollut ihan itsestä kiinni, milloin ei ole ollut aikaa, milloin ei tilaa.
Renkaat ovat... en muista merkkiä, joku Viking siinä nmessä on.. olisikohan Gislavedit nastoilla, 185/70-14. Ohjauskulmat olivat päin peetä auton ostoaikaan, kun kaupungilla risteyksissä renkaat ulisivat normaalivauhdilla ... Ne säädettiin syksyllä, meno muuttui silloin eli kaiti ne kohdillaan ovat.Henry V. kirjoitti:Ajettavuus: Miten on renkaat ja ohjauskulmat ? Epäilen näitä ?
Oliko tuo moottorin kumityynyremppa kuinka arvokas/työläs, teitkö itse? Ilmeisesti vaatii "moottorinosturin"?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vaikkei nyt 123 koppaseen liitykään niin pieni varoitus säästämisen vaaroista on paikallaan...
Tuosta W124:sesta kumityynyt olivat täysin loppu, kone heilui noin 5 cm käsin heiluttamalla.No ajattelinpa sitten säästää kun löysin KL-varaosien poistomyynnistä kumityynyt noin 4 kertaa halvemmalla kuin orkkikset.No selvisipähän ainakin miksi ne olivat poisto myynnissä, asennuksen jälkeen, käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä täristää niin prkl:eesti!Tyhjäkäyntiäkin hieman ruuvasin suuremmalle ettei paikat tipu hampaista...
Tuosta W124:sesta kumityynyt olivat täysin loppu, kone heilui noin 5 cm käsin heiluttamalla.No ajattelinpa sitten säästää kun löysin KL-varaosien poistomyynnistä kumityynyt noin 4 kertaa halvemmalla kuin orkkikset.No selvisipähän ainakin miksi ne olivat poisto myynnissä, asennuksen jälkeen, käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä täristää niin prkl:eesti!Tyhjäkäyntiäkin hieman ruuvasin suuremmalle ettei paikat tipu hampaista...
Lisää aiheesta...
Renkaista: kohta pääset kokeilemaan kesärenkaita - jospa paranee ?
Kokemukseni on, että 123-malli on herkkä renkaalle jossa on terävä olka.
Ei sovi ollenkaan. Aikoinaan kun ostin tuon 200 B ;n, niin siinä oli alla
195/70 renkaat (terävällä olalla) ja auto poukkoili minne sattui.
Teiden kulumisurat olivat aivan 'myrkkyä '
Kun hankin tilalle Michelinit, niin jopa rauhoittui
Kulmien säädöstä : Onko varmasti oikein säädetty ?
Kerran kun säädätin, niin meni vaan hullummaksi .
No, säädettiin uudelleen... Toisessa paikassa. Ilmeni että arvot oli
otettu autosta ilman tehostinta - ja tässähän on tehostin !
Myöhemminkin olen huomannut, että pitää olla apuna lukemassa
ohjeita, että tulee oikean auton tiedot. Joillekin Mersun tyyppikoodit on
uskomattoman sekavia ? ( Meille päivän selviä ! ).
Kokemukseni on, että 123-malli on herkkä renkaalle jossa on terävä olka.
Ei sovi ollenkaan. Aikoinaan kun ostin tuon 200 B ;n, niin siinä oli alla
195/70 renkaat (terävällä olalla) ja auto poukkoili minne sattui.
Teiden kulumisurat olivat aivan 'myrkkyä '
Kun hankin tilalle Michelinit, niin jopa rauhoittui
Kulmien säädöstä : Onko varmasti oikein säädetty ?
Kerran kun säädätin, niin meni vaan hullummaksi .
No, säädettiin uudelleen... Toisessa paikassa. Ilmeni että arvot oli
otettu autosta ilman tehostinta - ja tässähän on tehostin !
Myöhemminkin olen huomannut, että pitää olla apuna lukemassa
ohjeita, että tulee oikean auton tiedot. Joillekin Mersun tyyppikoodit on
uskomattoman sekavia ? ( Meille päivän selviä ! ).
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
hmmm..
No kieltämättä noissa talvirenkaissa on kyllä aika terävä olka... johtuisikohan vaeltelu sitten siitä. Ajattelin, josko ajaisi vähän aikaa Ässästä peräisin olleilla 205/70-14 Conti Super Contacteilla (eikös ne mahdu alle?), ja ostaa sitten tilalle kunnolliset 195/70-14 -kumit. Conteissa pintaa on kyllä tosi vähän.
En kyllä osaa mennä sanomaan, onko kulmat säädetty oikein. Kyllä se muuten menee kovassakin vauhdissa suoraan, mutta auta armias, jos tulee kunnon sivutuulta puuskittain! Siis vaikuttaako ohjaustehostinkin auton etupyörien kulmien säätöön?
En kyllä osaa mennä sanomaan, onko kulmat säädetty oikein. Kyllä se muuten menee kovassakin vauhdissa suoraan, mutta auta armias, jos tulee kunnon sivutuulta puuskittain! Siis vaikuttaako ohjaustehostinkin auton etupyörien kulmien säätöön?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Lisää aiheesta...
Renkaan 'kulmista' : joo - meneehän ne alle, mutta aika usein noissa
leveissä on juuri tuo terävä olka. Yritä löytää pyöreä olkaiset, kuten
Misukka tai Uniroyal, tms.
Ohjaus kulmista: Näin oli juttu, että ohjearvot sisältävässä kirjassa
oli ko. autolle oma sarakkeensa.
leveissä on juuri tuo terävä olka. Yritä löytää pyöreä olkaiset, kuten
Misukka tai Uniroyal, tms.
Ohjaus kulmista: Näin oli juttu, että ohjearvot sisältävässä kirjassa
oli ko. autolle oma sarakkeensa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: Kolinaa joka puolelta
Yksi mahdollinen kolisija ja vetelyn aiheuttaja on takatukivarsien helat (4kpl). Itsellä oli laitimmaiset (2 kpl) sököt, tulikin sitten uusittua kaikki neljä ja auttoi em. vaivoihin. Oletkin varmaan ne tarkistanut.Timo L. kirjoitti: Noh, olipa kaupungissa iskaritesti. Siinäkin kävin nyt aamulla. Olenhan purnannut jo aiemminkin autoni iskareiden kunnosta ja kolinasta (Timo K. todistaa).
Edessä on uudet 14,8 mm jouset, takana uutta takakelkan kumityynyt (ei perä) sekä kallistuksenvakaajan nivelet. Mystistä.
Iskareista: kokemusteni mukaan iskaritestit eivät näytä tosiaankaan mersuissa kertovan totuutta tai vain sen kun iskarit ovat aivan loppu.
......
No en itse asiassa tarkemmin ole kokeillut... totesin ne vain reunoistaan hapristuneiksi (tuskin koskaan vaihdettu).. jos nyt puhutaan samoist kumeista. Mutta pitää tsekata jos illalla menen säätämään laatikkoa.
Tuota minäkin tulin ajatelleeksi, jos testaajakin sanoi kaikkien W123:stenkin läpäisevän testin samoilla tuloksilla...
Tuota minäkin tulin ajatelleeksi, jos testaajakin sanoi kaikkien W123:stenkin läpäisevän testin samoilla tuloksilla...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vinkkiä...
Voisit samalla vilkaista niitä iskareita . . .
Jos öljyt on valuneet pihalle, niin johan kolisee.
Pieni 'kosteus' ylhäällä kuuluu asiaan, mutta jos kylki on märkä,
niin ovat entiset.
Jos öljyt on valuneet pihalle, niin johan kolisee.
Pieni 'kosteus' ylhäällä kuuluu asiaan, mutta jos kylki on märkä,
niin ovat entiset.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: Vinkkiä...
Hmn, minusta ne ovat vaan niin kuraiset, että mitään öljyä niissä näy... ainakaan edessä. Eli vuotokin on saattanut tapahtua aika päiviä sitten ja jäljet hävinneet poies... no, sittenpähän selviää.Henry V. kirjoitti:Voisit samalla vilkaista niitä iskareita . . .
Jos öljyt on valuneet pihalle, niin johan kolisee.
Pieni 'kosteus' ylhäällä kuuluu asiaan, mutta jos kylki on märkä,
niin ovat entiset.
Tiedätkö, onko muuten Vehon myymät alkup. vaimentimet (100e/kpl) todellakin nestevaimentimia? Ainakin Auto-Sunin myyjä niin väitti. Kun taas tarvikeliikkeessä tarjotaan lähes pelkästään kaasuvaimentimia. Ovatkohan nuo Bilsteinin "Originalit" kumpia?
Vaan eikös kaasuissakin ole jonkun verran öljyä sisällä..
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Misukat on hyvät
Nyt kun on pirellit alla, niin huomaa kuinka se hakee urissa. Misukat ainakin kulkee suorempaan. Ainakin 124 on tarkka moottorin kumeista, se rupesi suorastaan tärisemään pakittaessa, ainakin automaatti. Ja kyllä se kolahtelukin loppui kun vaihdoin kumit.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Mielenkiintoista...
Neste/ vai kaasuiskari....
Ainakin Sachs ja Bilstein tarjoaa w123: een vain kaasuiskareita.
En oikein usko, että alkuperäiset voisi olla "tavalliset", koska nämä
ovat alkup. toimittajia ?
( Kaasuiskari on siis myös nesteiskari, mutta lisättynä kaasupatjalla,
siksi kalliimpi ).
Ainakin Sachs ja Bilstein tarjoaa w123: een vain kaasuiskareita.
En oikein usko, että alkuperäiset voisi olla "tavalliset", koska nämä
ovat alkup. toimittajia ?
( Kaasuiskari on siis myös nesteiskari, mutta lisättynä kaasupatjalla,
siksi kalliimpi ).
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: Mielenkiintoista...
Aivan niin... se Auto-Sunin myyjä kyllä olikin aikas nuori heppu...Henry V. kirjoitti:Neste/ vai kaasuiskari....
Ainakin Sachs ja Bilstein tarjoaa w123: een vain kaasuiskareita.
En oikein usko, että alkuperäiset voisi olla "tavalliset", koska nämä
ovat alkup. toimittajia ?
( Kaasuiskari on siis myös nesteiskari, mutta lisättynä kaasupatjalla,
siksi kalliimpi ).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Kolinaa joka puolelta
- oletko heilutellut / ravistellut autoa konepeitto avoinna? kuuluiko sieltä mitään?1. Voisiko "tärähdyksen" syynä olla moottorin kumityynyjen velttaantuminen? Pystyykö sitä huomaamaan mistään muusta?
jos äänellä ei ole mitään 'tiettyä' kuulumisajankohtaa, kuten "kääntäessä-vasemmalle-veto-päällä-samanaik.-ajettaessa-monttuun" tms. niin tuo koneen kannakekumien väsähtäminen voi löytyä aika korkealta top ten -listalta vikaa paikannettaessa.
itselläni oli joskus eri merkkisessä autossa vastaava ongelma: edes maahantuojan huollossa eivät kyenneet selvittämään kolinan lähdettä... auto oli hiljattain ollut hihnan vaihdossa ja kasausvaiheessa on ilmeisesti moottorin (jo ennestään väsynyt) kannakepädi jätetty hieman eri asentoon, josta ääntäminen on saanut alkunsa.
"uskomatonta - mutta totta"
Hmn...
No enpä ole vielä sen kummemmin heilutellut... edes moottoria. Aku tuolal aiemmin jo kysyikin, että kuinka startit tärähdyksen jälkeen ovat sujuneet. Esim. tänään tosi mainiosti. Vastaavanlaista "pamausta" ei ole enää kuulunut, mutta pieni tärähdys silloin tällöin.
Tuli mieleen, että voisikohan nopeasti paikaltaan kiihdytettäessä kuuluva/tuntuva jurina johtua myös tuosta kumityynystä? Timo K. ainakin tietää mistä puhun. Autossani on siis automaatti.
Tuli mieleen, että voisikohan nopeasti paikaltaan kiihdytettäessä kuuluva/tuntuva jurina johtua myös tuosta kumityynystä? Timo K. ainakin tietää mistä puhun. Autossani on siis automaatti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Hmn...
Sinänsähän tuo jurina oli hassua, että se tuntui ainoastaan vedolla (eli loppu kun helläsi kaasua). Saattahan se johtua tyynyistä, sillä kyllähän se kone joutuu jonkunverran 'kampeamaan' aina paikalta lähtiessä.Timo L. kirjoitti:Tuli mieleen, että voisikohan nopeasti paikaltaan kiihdytettäessä kuuluva/tuntuva jurina johtua myös tuosta kumityynystä? Timo K. ainakin tietää mistä puhun. Autossani on siis automaatti.
Koneella on koneen tahti
Re: Mulla
Onkohan nuo "koiranluut" juuri nämät, mitä Motonet tarjoaa:Jone M kirjoitti:Kolahteli tuo W126 takaa tupakantumpin yli ajettaessakin . Vika paikallistui "koiranluihin" takana. Vaihtoon ne, kympin kappale ja kolina oli poissa. Kannattaa tarkistaa. Jo pieni välys aiheuttaa ääntelyä.
W126 Takavakaajan rajoitintanko MUOVIA (koiranluu). . . . . 17-2325 8.00 eur
Voipiko olla muovia? Hintahan ei ole paha, pitääpi kysäistä paikallisesta tarvikeliikkeestä myös. Vaikea vaihtaa? Paikka näytti hieman ahtaalta siellä jarrukilven takana .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: Mulla
Ne ovat juuri nuo ja muovia ovat nykyisin. Pystäriin vaihdoin viikonloppuna vasemmanpuoleisen koiranluun. Kulma ylös, pyörä irti ja sitten 17mm avaimella/hylsyillä sai nivelet irti, kierteet olivat aika tiukassa. Uusi oli 123:n (sama tai lähes samalainen on äSsässä) ja valkeaa muovia kun vanha oli metallia ja pallot vain muoviholkin sisällä ympäröitynä metallipannalla. Vaihtotyö sinänsä ei ainakaan pystäriin ollut ylivoimainen. Saapa nähdä kauanko kestää nuo muoviset kun ne alkuperäisetkään eivät kestäneet edes 30 vuotta.karra kirjoitti:Onkohan nuo "koiranluut" juuri nämät, mitä Motonet tarjoaa:Jone M kirjoitti:Kolahteli tuo W126 takaa tupakantumpin yli ajettaessakin . Vika paikallistui "koiranluihin" takana. Vaihtoon ne, kympin kappale ja kolina oli poissa. Kannattaa tarkistaa. Jo pieni välys aiheuttaa ääntelyä.
W126 Takavakaajan rajoitintanko MUOVIA (koiranluu). . . . . 17-2325 8.00 eur
Voipiko olla muovia? Hintahan ei ole paha, pitääpi kysäistä paikallisesta tarvikeliikkeestä myös. Vaikea vaihtaa? Paikka näytti hieman ahtaalta siellä jarrukilven takana .
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96