190/200d turbo projekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

190/200d turbo projekti

Viesti Kirjoittaja masah »

Moro vaan kaikille mersuforumin porukoille, oon jo pitkän aikaan ihmetelly miksi ei oo mitää juttuja mersujen turbottamisesta ja sitten löysin mersufoorumin vajaa 3 viikkoa sitten. Siinä sitten meni pari iltaa mukavasti lueskellen turboista asiaa ja..turbokuume iski ja paha.

Pari viikkoa sitten kävin keskisuomessa ottamassa jp74 auton kyytiä ja voin sanoa, että kuume senkun paheni. Oli aika pirteä pikku mese:) Kiitos vaan jp:lle kyydeistä ja kahvijutusteluista. Sitten asiaan, ostin lauantaina sitten 300dt turbon , vakiopakosarjan ja suht koht ison välijäähdyttimen mikä ei ollut ennen ollu mersussa. Vähän turhan pitkä oli mutta sopii kun sovittelee. Jäähdyttää siirsin moottoriin päin. Pakosarjaan tein modauksen että sen sai sopimaan paikalleen ja turbo siihen kiinni. Mukana tuli myös down pipe 3" eli se oli ainakin riittävä. Turbon laakerit oottaa asentajaa tallissa. Öljyjen paine- ja poistoputkitus on tekemättä. Painokotelokin on vieä vähän vaiheessa.

Jäin miettimään, että miten paljon sitä vakiopumppua pitäis ruuata. Oisko 2,5-3,0 kierrosta? Jostain jäi mieleen, että jos ruuvaa enemmän niin elementit menee niikuin ympäri ja ei ole enää vaikutusta, ainakaan parempaan suuntaan. Tehoa ollaan hakemassa se, mitä vakiopumpusta irtoaa, ei enempää (voimakone sitten tehään erikseen paremmalla ajalla). Sitten oonkin ihan pihalla pumpun muista säädöistä. Jossain näin foorumilla pumpun kuvan mutta en enää löydä mistään. Pumpussa oli 3 ruuvia mutta mitä ne oli (yks on syöttö alaalla oleva siitä oon jo ruuvaillu vakionakin) ja miten päin kotisäätäjän pitää säätää. Oon kaikki turbojutut lukenu mutta ei vaan osu silmään.

Yks kaks tähän selvennystä ,ons se jossain ei vaan osaa hakea oikealla nimellä. Neuvoja ja vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon voi laittaa niistä voi saada hyvää apua, ettei tyhmäilis näin ekalla kertaa heti
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

tällainen topik löytyi jossa selko kuva pumpusta ja lisää sen säädöistä :arrow: 200 d pumpun säätö . eli laita tuo vaik hakusanaksi nii johan pitäis ainakin pumpusta juttua löytyä. öljyn paluu ja lähtö kannattaa miettiä aluuksi kytkin pitäis pitää ehkä kai.. :? öljyn lauhdutin ei olisi kiroilua mut kestää ilmankin (ei kokemusta lauhduttajasta) muut saa lisäillä jos tulee jotain mieleen... ja sit se pakollinen ot kommentti:OIKEEN IHMETELLÄ PITÄÄ JO KUN TÄÄ TURBO PUOLI ON NIIN IHME HILJAINEN NYKYÄÄN :!: :?:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

voinhan minä kertoilla projektin kulusta niin saadaan vähän turbo puolen juttuja kanssa aikaiseksi..huomenna ois tarkoitus ottaa öljypohja pois ja porailla reikä paluuöljyille...samalla porailla kk laakereihin öljyreijät..ja laittaa paikalleen ,jos aikaa jää niin kannen päästä öljyt myös turbolle.sitten ois vuorossa kaupunki päivä ja coolerin putkien ostoon.. viikonloppuna ois tarkoitus saada savut,jos nyt työt ei sotke paljon harrastuksia :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tervetuloa forumille ja ennenkaikkea turbopalstalle, eiköhän me jatketa kaikesta huolimatta näiden turbojuttujen kirjoittamista vai mitä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

ostin 2.5 litraisen turbon laakerit .
ensimäisessä puoliskassa on numero 603.3510 ja matta pintainen sisältä.
toinen laakeri puoliska 601 4511 ihan kiiltävällä pinnalla melkeen kuvansa näkee..
kumman laittaisitte kiertokankeen ja kumman kannen puolelle?
ja onko laakerit oikeat, ku tuo 601 viittaa tuohon 200 d:hen
ja 603 300d:hen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oikeet on laakerit, eikös kiiltävään tule reikä männäntapin voitelulle...
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

samoja laakereita ne kaikki on 601-603... mattapinta yläpuolelle (KORJATKAA JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ)eli kiertokankeen. poraa sitte tarkasti!!! ja katto että ei jää tärseitä tai :arrow: Kuva tulee niin vi*** romua ja viä enempi vaivaa... ie ku olis aijoos havainnu olla asialla. olis ollu niitä turbon laakereita joilla oli ajettu n20 km... ja 250d niin tuossa sitte olikin se yks laakeri...
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

603- alkuisissa laakerissa on sitä "punasta" sisällä kun poraa, eli ne yläpuolelle. Alapuolen laakerina kestää se 601-alkuinen, joka on ilmeisesti vakio tavaraa.
Joku mersupurkaamo??
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

yllätyin oman auton vakiolaakereista.mittari näyttää 555 000 ja laakereissa ei naarmun naarmua,eikä reijän ympärillä ollut mitään syöpymän jälkiä.

oiskohan edellinen omistaja tehny kansiremontin yhteydessä laakereiden vaihdon.....noo en valita.. :)
huomenna sitten reikiä poraamaan laakereihin ja laakerit paikalle

sitten paluuöljylle reikä lohkoon..mitä ootte mieltä jos laittaisin 1/2 kierteen suoraan lohkoon ja siihen sitte 1/2 rautaputken liitin suoraan sisäreikää ois joku 16-17 mm
onko kukaan tehnyt näin..?
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

lueskelin tuossa muita topickeja ja jäi mietityttämään
paljonko kannattais ruuvailla pumppua eli monta kierrosta syöttöä lisää
nyt kun aika moni on niitä 200d koneita kiusannut ihan vakiopumpullakin ja 300 d turbolla ja vakiopakosarjalla?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ruuvaa vaan ihan tappiin asti. Niin että takakansi vielä mahtuu menemään kiinni.

Muita ruuveja joudut säätelemään vähän perstuntumalla. Paras olisi jos saisi säädettyä kun auto on käynnissä, mutta 200sessa on pumpun persiin ja öljynsuodattimen jalan väli tosi tiukka. Pumpun takakannen ruuvit kannattaa heti kättelyssä vaihtaa vaikka normi 6-kantaisiin, helpottaa jatkossa kannen irroittamista.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

paikallinen tiisseli mies sanoi että ei kannata ruuvata loppuun saakka..menee elementit ympäri ja annostelu muuttuu..ehdotti mulle 2,5-3 kierrosta..oonko saanu vääriä ohjeita..?

onhan tuota tullu jo ruuvattua vähä ennenku turbottamaan innostuin.
tein siihen syöttö ruuvin kohdalle sellaisen ruuvipatentin että ei tartte koko perää aukaista jos katsastuksessa savuaa likaa saa vähä kääntää sitten takas..

mutta nyt kun enemmän ruuvaa joutuu sitä tyhjäkäyntiääkin ottaa alaspäin eli pitää aukaista koko pumpunperä
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no eihän sitä saa ite ees "täysille" säädettyä, jos on tehdas asetuksissa pumppu niin sellaiset give or take kolme kiekkaa voi lisätä että on vielä toimiva !
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Nyt en äkkiseltään muistakkaan, että stoppaako se ruuvi jossain vaiheessa avatessa.
Yhdestä pumpusta jouduin lyhentämään sitä ruuvin päätä kun otti jo takakanteen kiinni. Eli muistaakseni sitä oli ruuvattu ihan reilusti auki (n. 5 kierrosta?).

Ite en ole kuullut koskaan tuollaisesta, että elementit menisi jotenkin ympäri, mutta voi olla mahdollista.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Samuli H kirjoitti:Nyt en äkkiseltään muistakkaan, että stoppaako se ruuvi jossain vaiheessa avatessa.
Yhdestä pumpusta jouduin lyhentämään sitä ruuvin päätä kun otti jo takakanteen kiinni. Eli muistaakseni sitä oli ruuvattu ihan reilusti auki (n. 5 kierrosta?).

Ite en ole kuullut koskaan tuollaisesta, että elementit menisi jotenkin ympäri, mutta voi olla mahdollista.
ja vielä toimis normaalisti, kiekat laski yms. ??

mitä oon noita ruuvaillu (3xom601,602,603) niin tulee äkkii raja vastaan että saa vielä toimivan, vaikka säätääkin muita ruuveja myös.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei ne laakerit väärin mene , Lukitus napukka on eri kokoinen ylä ja ala puolella :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

epk kirjoitti:ja vielä toimis normaalisti, kiekat laski yms. ??

mitä oon noita ruuvaillu (3xom601,602,603) niin tulee äkkii raja vastaan että saa vielä toimivan, vaikka säätääkin muita ruuveja myös.
Joo, kyllä se toimi ihan normaalisti kun sääti muista ruuveista tarpeeksi. Noista kierroksista en ole ihan varma, mutta ruuvia piti lyhentää että kansi mahtui kiinni.

En tiedä vaikuttaako, mutta se pumppu oli aiemmin käynyt pajalla jolloin syötöt oli tasattu ja säädetty täysille vaparikoneeseen.

Kyllä sen jossain vaiheessa huomaa, kun syöttöruuvin avaus ei enää lisää tehoa.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

603 alkuinen laakeri ylös kiertokankeen joka oli mattapintainen siihen öljyn reijän porasin pinnassa oli punaista ehkä millin verta
601 alkuinen kk kansipukin puolelle ja se oli kirkaspintainen

reikä porattuna öljyn paluuta varten. tein lohkoon 20mm kierteen ja siihen rautaputki kierteellä kiinni ja mutka ylöspäin ..meni aikaa 5 minuuttia kun sen teki

pitäis mennä laittamaan pohja kiinni ja sitten syötön kimppuun ..
uudet hehkut samalla vaihdan kun ..ei meinannu enää lähteä käyntiin ja hehkun valokaan ei enää syttynyt

jos ei tuu taka iskuja niin sunnuntaina pitäis saada savut
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä se pumppu kannattaa säädättää ammattimiehellä, ei siitä hyvää itse saa. Menee koko turbotus hukkaan, jos pumppu ei ole kondiksessa.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Näinhän se on kuten JP sanoi. Kaikilla taitaa kuitenkin alkaa homma siitä, että ensin ruuvataan itse sitä pumppua. Itsekin aikanaan kypsyin tuota pumppua ruuvamaan ja onhan se ammattilaisen jäljiltä toimiva. Samalla tuli kyllä isommat elementit.
Mutta jostakinhan se on aloitettava...
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

nyt on testattu 190 200d turbo ic mersua

aika kivalta kuulostaa..ahdot nousee 0.8 savuista ei tiedä ku on pimeää..kaikki toimii pumppu pelittää hienosti 2 3/4 syöttöjä lisää ja sit tyhjäkäynti ruuvista vähä säätöä kanssa..toimii aika kivasti

ensi startin jälkeen suoraan koeajolle..aika liukasta joka vaihteella sutii..pitää ettiä huomenna vähä pitoja pääsee testaamaan lisää

ei vuotoja missään eli ihan hyvi sujui kaikki..vielä ku sais vapaavirtaus suodattimen jostain sopivasti
ja pakoputkea vois jatkaa vähä vaihdelaatikoltakin asti taaksepäin :)heh ei kaikkea kerenny saada valmiiks
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

nyt on tullu päivän aikana testailtua autoa..

pitää saada lisää savua..liian pieni vääntöalue..eli lähtee liian yläältä ja kestää hetken ja sitten puutuu

eli syöttö ei piisaa näin perstuntumalta .
pikkusen mustaa pöllähtää ja sitten ei näy mitään savua.ahdot nousee 0.8 4 vaihteella kun vedättää
100km/h vauhdissa ahto 0.2bar .120km/h 0.5bar
4 vaihteinen laatikko on autossa

miten muilla 601 moottorisilla on ahdot noussu..harmi ku ei vielä oo kierroslukumittaria niin ei osaa sanoa kierroksista mutta 3500 uskoisin ,että pitää olla ennenkuin turbo alkaa kunnolla pyöriä

pitää kai ku arki koittaa pirauttaa diesel huoltoon ja siellä vähä säädätellä.taitaa alkaa nyt se nälkä kasvaa syödessä heh.mielessä jo 7mm elementit

saa tarjoilla jos on jääny nurkkiin 601 pumppu 7mm elementeillä ja kunnossa oleva vielä

muuten kaikki pelaa ja mukavan liukasta on
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sun tarvii viedä se pumppu rukattavaks , ei se siitä muuten herää :)
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

nyt on pumppu paketoitu ja huomenna saa matkahuolto sen kuljetettavaks.
7mm elementit tulee ja muut tarvittavat vermeet

ehkä loppuviikolla tulee savumerkit mersun perästä ,toivotaan niin.
ja ehkä hymyä alkaa tulee entistä enemmän.

kyllä nyt jo hymyilytti 300 d -91vakion koittaessaan onneaan vanhan 200:sen kanssa heh ;)
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

hubahaba kirjoitti: 7mm elementit tulee ja muut tarvittavat vermeet

ehkä loppuviikolla tulee savumerkit mersun perästä ,toivotaan niin.
ja ehkä hymyä alkaa tulee entistä enemmän.
On se hymy aika leveä, kun pääsee ensimmäisen kerran ajamaan 7mm elementeilä varustetulla turbolla. Ero vakioon on uskomaton.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

no kyllä tässä jo kylän miehet käy nytkin ihmettelemässä ,että "oho..mersussa on turbo, kestääkö se"

no kyllä nytkin jo vähä hymyä irtoaa ku saa luistattaa millä vaihteella haluaa,
(vanhana rallimiehenä) ;) vaikka en nii vanha ookkaan ,mutta kai tämä on joku kolmenkympin villitys vähä rallatella ja kiusata vanhaa tiisseliä

ainiin ja nyt varmaan pitää laittaa pakosarjaan painemittari niin voi seurailla että kuinka kone voi ja hengittää,ettei turhaan sitä laukase liian kovilla syötöillä/ahdoilla ja kai sitä saa alkaa etsimään uutta kytkintä, nytkin jo välillä naukaisee
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Omakohtaisia kokemuksia 300 turbodieselin turbosta isoilla elementeillä sen verran, että joutui hieman täyssyöttöjä pienentämään, että paine pysyi halutuissa rajoissa. Meinasi hukkaportti käymään pieneksi vedätyksessä.
Mutta nyt sullakin on lähtenyt oravanpyörä pyörimään....
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kannatta alkaan hommata jo koneen osia, turbon mäntää yms. Multa saat turbon kiertokangenhelat suoraan hyllystä... :lol: Varalohkojakin löytyy.

Tuli muuten kanki kyljestä läpi tuosta jääratamersusta. Kolmas kerta, kun kyseinen kkk26 ahdin tappoi moottorin. Ilmeisesti mäntä katkesi aiheuttaen ykköpytylle täystuhon varoittamatta yhtään. Reilut 1000km kesti jäärata-ajoa. No onneksi on kertynyt nurkkiin noita 200d koneita ja osia riesaksi asti, joten äkkiäkös sitä koneen rakentaa.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

tarkoitusha ois siirtyä tuohon isojen poikien moottoriin heti ku pääsee noista kahdesta 190/ 200d eroon..,kun ne ei ajamalla lopu niin turbotetaan.. :)on ainakin hauskaa niin kauan ku kone käy

hommailen sitten suoraan kunnon korin ja moottorin ,mihin rakentaa kuningas pelit,ja tekee sitten koneen kunnolla kestäväksi ja toimivaksi jos sitten vaikka tulis kunnon kyytiä vähän aikaa
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

tänään pumppu on lähtenyt kotimatkalle. huomenna varmaan saapuu tännepäin matkahuoltoon.

talli on varattuna maalaus hommien takia. :(

tietysti kiire ois saada 7mm elementtien tuottamaa savua jo.
syöttöä löytyy kuulemma vähä yli puolet enemmän ahdettuna kun ennen vakio pumpussa :) ,kuulostaa aika lupaavalta.

voi vakio mäntä parkoja heh.taitaa alkaa tulemaan löylyä koneeseen.
saa nähä pääseekö illalla asentamaan... toivottavasti.

vois yrittää laittaa kuvan moottorista (jos osais) sitten ku pumppu on paikallaan ja kaikki osat myös löytäneet paikkansa.
Vastaa Viestiin