Vinkkejä W/S210 sähkövikoihin ja vikailmoituksiin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Vinkkejä W/S210 sähkövikoihin ja vikailmoituksiin

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Foorumilla on kohtalaisen paljon kysymyksiä liittyen väyrysten vikailmoituksiin ja sähkövikoihin. Joten tässä muutama omakohtainen kokemus nimenomaan väyrysistä (1996 E220D, 1997 E300TDT, 2 x 1999 E220 Cdi T, 2000 E200 CDi).

Perusjuttuja autosähköstä:
o Sähkövika on helppo löytää ja korjata, jos se johtuu autosta ja sen kulumisesta. Mutta korjaaminen vaikeutuu huomattavasti, jos vika johtuu sen kuuluisan ”siskonmiehen” tekemistä kytkennöistä tai asennuksista.

o Oikeaoppinen sulakkeen tarkastus suoritetaan aina ottamalla sulake irti pesästään ja tarkastamalla se silmämääräisesti. Ja jos silti epäilee sulakkeen eheyttä, voi sen tarkastaa yleismittarilla (”piippi”). Joskus palanut/rikkoontunut sulake näyttää ehjältä. Sulakeet eivät ole ikuisia, ne ”väsyvät”, murtuvat ja hapettuvat. Kaikkien sulakkeiden uusiminen kerralla ei tee konkurssia.

o Sulakkeen ”pohja” saattaa irrota kotelosta, jos sulake painetaan huolimattomasti tilaansa. Aiheuttaen tietysti virtakatkoksen.

o Akunkengät ja niiden kiinnitys kannattaa tarkastaa aika ajoin, samalla on hyvä tarkastaa akunnavat murtumien/hapettumien/yms. varalta. Sama koskee maadoituspisteitä ja maajohtoja.

o Läpivienneissä (esim. tulipelti) ja haitarivienneissä (esim. ovet ja luukut) olevat johdot saattavat ajan myötä kovettua, hiertyä ja ”rapistua” aiheuttaen oikosulkuja tai virtapiirikatkoksia. Esimerkkinä farmarin takaluukun ”pimentyminen” eli pyyhkijä, takalsinlämmitys ja rekisterikilvenvalot eivät toimi koska luukun maajohto on poikki haitarikumin sisältä tai ABS/ESP ei toimi koska takapenkin alta ABS:n anturille menevät johdot ”hiertyvät” rikki ja aiheuttavat oikosulun.

o Konehuoneessa osa johtosarjoista ja johdoista kulkee läheltä kuumia kohteita (pakosarja, turbo, jne) ja katkennut nippuside tai rikkoontunut kiinnike päästää johdon osumaan kuumaan kohteeseen aiheuttaen oikosulun tai virtapiirikatkoksen. Samoin kuumat olosuhteet ”vanhentavat” ja heikentävät johtoja nopeammin kuin normaalilämpöiset olosuhteet.

o Katkenneen johdon korjaaminen kannatta aina, kun se on mahdollista, tehdä juottamalla. Parasta olisi kuitenkin vaihtaa koko johto liittimeltä liittimelle mikäli se on mahdollista. Abiko-liitin väärässä paikassa aiheuttaa enemmän harmia kuin katkennut johto.

o Väylissä (CAN) kulkevat jännitteet ovat luokkaa 0-5V ja on-off (1/0) signaalien jännite-ero voi olla vain 0,5-1,5V, joten hapettumilla ja kontaktihäiriöillä on hyvinkin suuri vaikutus väylien toimintaan.

o Väyläjohtimien viereen asennettu 1kW vahvistimen virtajohto (jossa kulkee 35-50A virta) saattaa aiheuttaa häiriöitä väylään.

o Jos väylästä putoaa jokin ohjainlaite pois (esim. mittaristo/ ovi/ vaihdevivusto/ lämmityslaitteen käyttöpaneeli tms. on irti ja virrat käännetään päälle) saattaa sen ”löytäminen” joskus (ei aina) vaatia testerissä käyntiä. Nyrkkisääntö: älä kytke virtaa päälle jos jokin komponentti johon menee johtoja on irti (huom. koskee myös osaa navi/gsm-valmiuksilla olevia radioita ja niiden CD-vaihtajia).

o Harvoin käytetyt sähkölaitteet saattavat rikkoontua käytön puutteesta (esim. automaattivaihteiston öljynjäähdyttimen puhallin, ilmastointiin liittyvä syylärin sähköflekti) ja aiheuttaa häiriöitä esim. sulakkeiden palamisena, vikailmoituksina, järjestelmän toimimattomuutena (esim. ilmastointi) ja hätäkäytön kytkeytymisenä (esim. vaihdelaatikko).

o Auton itsediagnostiikka ei ole kaikki tietävä. Jos se ei saa omasta mielestään riittävää tietoa viasta tai se ei tunnista vikaa, se menee ”kotiin” eli ilmoittaa viaksi sen komponentin/ komponettiketjun johon vika liittyy tai se ilmoittaa viaksi ”yhteyskatkos ohjainlaitteiden välillä tai johdinsarjavika”. Eli aina vikailmoituksen jälkeen kannattaa tarkastaa akun jännite, virransyötöt (ml. sulakkeet) sekä ko. järjestelmään liittyvät liittimet ja muut liitokset (kuten ali-/ylipaineletkut ja maajohtot).

Väyrysen ominaisuuksia
Virransyöttö

o Akulta lähtee virransyöttö sekä takaosan sulakerasialle että kaasupolkimen alla olevalle ”jakorasialle”. Joissain malleissa lähtee myös syöttöjohtoja suoraan ohjainlaitelaatikkoon ”releboxille”.

o ”Jakorasialta” lähtee johdot etupään sulakerasioille, laturille, virtalukolle, apuvirran antonavalle (tai mikä sen nimi lieneekään) ja tulipellin/ lattian läpi startille (kovamuovinen läpivientisysteemi, M6 pultti muistaakseni). Joissain malleissa jakorasiaa ennen on ”jatkopala”-tyyppinen rasia.

o Tämä ”jakorasia” on sekä ulkoa tulevan kosteuden ja lian että kuskin maton läpi tulevan kosteuden ja lian altistama. Jokaisessa tarkastamassani väyrysessä ko. rasian kaikki liitokset ovat olleet hapettuneita ja yhdessä ko. rasia oli hajonnut ja aiheuttanut tulipalon (rasian ja akun välissä EI OLE sulaketta).

o Vanhemmissa autoissa kannatta tarkastaa ”jakorasia”, avata liitokset (akunkengät ensin irti), puhdistaa liitokset ja laittaa jotain kontaktisprayta tai vastaavaa. Sekä tarkastaa ”jakorasian” muovisen rungon eheys.

Maapisteitä löytyy ainakin:
o mittariston takaa 2 kpl
o vas. sisälokasuojan päältä
o oik. sisälokasuojasta lampun takaa
o oik. ja vas. A-pilarin alaosista
o keskikonsolin alta, vaihdevivun etu- ja takapuolelta
o takasisälokasuojien päältä (farmari)
o ja tietysti akun vierestä (akun miinuskaapeli)

Sulakkeet: väyrysessä on kolme sulakerasiaa:
o 1. takapenkin alla, saa sähkönsä suoraan akulta. Pääasiassa ryhmäsulakkeita. Esim. sulake 19 = ajonesto/varashälytin, keskuslukitus, kaikki sisävalot ml. peräluukku, tuulilasin pesusysteemi, takalasin pesu- ja pyyhkijäsysteemi (farmari), takaluukun avaus (sedan), takaluukun sulkumekanismi (farmari), takalasinlämmitys, jne.

o 2. konehuoneessa, saa sähkönsä jakorasialta kaasupolkimen alta. Järjestelmä/toimilaite sulakkeita. Esim. sulake 13 = airbag/sidebag ohjainlaite

o 3. kojelaudan päässä, saa myöskin sähkönsä jakorasialta kaasupolkimen alta. Sisältää kaikki auton ulkoisten valojen sulakkeet.

o lisää sulakkeita löytyy mm. ohjainlaitelaatikosta (konetila, oikea takanurkka) releboxista, ne sulakkeet liittyvät ABS/ESP-järjestelmien virransyöttöön.

Alijännite
o suurin osa väyrysten ABS/ESP ja BAS vikailmoituksista liittyy alijännitteeseen. Alijännitettä ilmenee varsinkin kovilla pakkasilla (vaikka olisi uusi akku) koska auton käynnistäminen vie paljon virtaa (dieselit etenkin). Ko. ”turvajärjestelmät” tarvitsevat toimiessaan paljon virtaa ja jos auton käyttöjännite laskee syystä tai toisesta raja-arvon alle niin järjestelmät ”hyppäävät” pois päältä ja antavat kuljettajalle vikailmoituksen (usein heti käynnistämisen jälkeen). Tällä systeemillä estetään esimerkiksi tilanne, jossa hätäjarrutuksessa ABS:n pumpulle ei riitä virtaa ja järjestelmä ei toimi.

o Huono akku/ lataus taas aiheuttaa ABS/ESP/BAS vikailmoitukset yleensä ajon aikana. Syynä usein jonkun kulutuslaitteen kytkeminen esim. takalasinlämmitin, penkinlämmittimet, jne. Tällöin jännite hetkellisesti laskee alle järjestelmien minimijännitteen ja ne kytkeytyvät pois päältä antaen vikailmoituksen. Samoin voi tapahtua kun ko. järjestelmät itse toimivat esim. jarrutuksessa tai kiihdytyksessä.

o Alijännite voi myös johtua hapettuneista/löyhtyneistä liittimistä. Normaali olosuhteissa auto toimii, mutta kovilla pakkasilla ei. Hapettunut liitin ”kutistuu” pakkasella, jolloin kontaktipinta pienenee tai se pienikin kontaktipinta katoaa ja virta ei kulje, lämpötilan noustessa kontaktipinta palautuu ja virta kulkee.

SRS-systeemi
o SRS-systeemi pitää sisällään turvatyynyt, istuinanturit, törmäysanturit, turvavyöyksiköt, ohjainlaitteen ja merkkivalon (uudemmissa malleissa myös turvaverhot). Järjestelmä on suunniteltu siten, että jos virran kytkemisen jälkeen jokin yhteys ym. komponenttien välillä ei toimi (esim. mittaristo irti, penkki irti, ovi irti) niin siitä tallentuu vikailmoitus ja merkkivalo syttyy. Vikailmoituksen (merkkivalon) voi poistaa vain testerillä. Liittimen takaisin kytkeminen ei poista vikailmoitusta.

Valot
o kaikkia (siis auton ulkopuolisia) valoja ohjataan ”valomoduulista” (illumination unit, lighting unit, light switch module, yms.) eli siitä yksiköstä missä valokatkaisija on. Moduuliin tulee virta jakorasialta/ virtalukolta ja siinä on kaikki valojen sulakkeet. Siitä lähtee johdot niin etu- ja takavaloille, mittariston ja kojetaulun valoille sekä omasta liittimestä vetokoukulle. Moduuli ei sisällä yhtään relettä, vaan kaikki kytkennät tapahtuvat transistorien/vast (puolijohteiden) kautta eli isompien polttimoiden käyttö ei ole suotavaa koska niiden tarvitsema virta aiheuttaa moduulille suuren lämpökuorman.

Linkkejä ym. asioihin löytyy mm:
http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=1

Toivottavasti näistä on hyötyä.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

hyviä vinkkejä, lisäisin viä tohon et tehkää radion liitokset huolella ja harkiten. Näin voit välttää turvatyynyn valon syttymisen ja käynnin korjaamolla. on meinaan saman sulakkeen takana!
ftw
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 22.01.2005 19:43

Kiitos

Viesti Kirjoittaja ftw »

Kiitos eritäin hyvästä sähkö anatomian kirjoituksesta!Pistän oikein koneen muistiin tuon artikkelin.Vieläpä jos W202:sesta, besakoneista sattuisi löytymään vastaavaa sähkö asiantuntemusta joltain joka sen viitsis vilä kirjottaa tänne niin HALLELUJAAA!!!!
Avatar
Hermut
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 01.12.2005 09:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hermut »

Voisikohan tuosta alijännitteestä johtua myös "oil sensor" -hälytykset jotka tulevat vain auton oltua pakkasessa päivän pari?
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Hermut kirjoitti:Voisikohan tuosta alijännitteestä johtua myös "oil sensor" -hälytykset jotka tulevat vain auton oltua pakkasessa päivän pari?
Tuo vika viittaa huonoon liitokseen (löysä tai hapettunut liitin) tai rikkinäiseen anturiin. Ohjainlaite ei "löydä" öljynmäärän anturia tai ei ymmärrä anturin antamaa signaalia.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Hermut
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 01.12.2005 09:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hermut »

Anturi on vaihdettu ja anturiin tuleva johdon liitin tarkistettu myös. Vika ilmenee kun kone on oikeasti kylmä ja jos häly tulee niin moottorin sammutus ja uudelleenkäynnistys auttaa.

Kiusallinen vaikkakin ei ajoa haittaava ongelma.

Missä mahtaa olla seuraava liitin anturin jälkeen?
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Hermut kirjoitti:Missä mahtaa olla seuraava liitin anturin jälkeen?
Uskoisin että mittaristossa tai ohjainlaitteella, mittaristo vahvempi veikkaus... Mittariston liittimien irroitus ja puhdistus voisi auttaa. Muita vikailmoituksiako ei tule?
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Hermut
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 01.12.2005 09:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hermut »

Ei ole muita virhe-ilmoituksia tullut. Ajattelin kuitenkin käyttää auton testerissä ennen kuin aloitan muita korjaustoimenpiteitä.

Outoa kun vika selvästi liittyy kylmään ja mahdollisesti myös laskeneeseen akun jänniteeseen. Kylmässä starttaaminen tyhjentää muutenkin jo tyhjentynyttä akkua.
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Omassa E300TDT:ssä näissä lähiaikojen pakkasissa on esiintynyt ABS/ESP ja BAS ilmoituksia sekä käynnistämisen jälkeen että ajossa. Vaihdoin uuden akun (edellinen oli 1,5 v vanha) ja ongelma poistui, kunnes taas tuli yli 25 asteen pakkanen ja em. vikailmoitukset palasivat. Eli vikasi voi johtua alijännitteestä, mutta alijännitteelle herkemmät järjestelmät kuten ABS/ESP ei niihin reagoi joten ehdotan yhä johdinsarja tai liitin vikaa...
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Vastaa Viestiin