nykimis episodi (nyt neuvoja!!)
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Joo oon ite useempaan otteeseen omastani seoksia säädelly ja aina ne on kohdallaan ollu
.
kunhan korvat toimii ja maalaisjärkee löytyy niin hyvä tulee
.
Eli säätöruuvista aukipäin ruuvaten laihenee,kun tyhjäkäyntikierrokset alkaa hieman soutamaan niin on liian laihalla,eli siitä kahdeksasosa kierros kiinnipäin rikkaammalle,kierrokset lakkaa humppaamasta,niin sillon on häkä arvo 0.5
.
Näin on ollu jo monesti.
seoksen säätö on maksanu 12 egee aina joten ei kannata kauaa ajaa ettei pala venttiilejä tms.väärien seoksien takia,sillon ei pääse 12 eurolla

kunhan korvat toimii ja maalaisjärkee löytyy niin hyvä tulee

Eli säätöruuvista aukipäin ruuvaten laihenee,kun tyhjäkäyntikierrokset alkaa hieman soutamaan niin on liian laihalla,eli siitä kahdeksasosa kierros kiinnipäin rikkaammalle,kierrokset lakkaa humppaamasta,niin sillon on häkä arvo 0.5

Näin on ollu jo monesti.
seoksen säätö on maksanu 12 egee aina joten ei kannata kauaa ajaa ettei pala venttiilejä tms.väärien seoksien takia,sillon ei pääse 12 eurolla

aina vaan fixataan :) 230te -86
Jos sulla on ruisku ja katti siinä autossa niin älä vie minnekään ihan peruspaikkaan säädettäväksi. Auto pitää säätää pulssijännitteen mukaan joka tulee diagnostiikka pistokkeesta. Kaiketi Lambdan jännitteen mukaan. Säätö tapahtuu scooppia käyttäen, ei onnistu perusjännite mittarilla.
Itse tein sen virheen että menin viemään oman auton päästöjen säätöön perus autokorjaamoon. Nyt ei pelitä ja paskat on housussa. Huomenna jos uskaltaisi ajella että pääsisi Lahteen huoltoon. Saavat kyllä sen vehkeen futaamaan päästöjen suhteen mutta muuten ei.
Itse tein sen virheen että menin viemään oman auton päästöjen säätöön perus autokorjaamoon. Nyt ei pelitä ja paskat on housussa. Huomenna jos uskaltaisi ajella että pääsisi Lahteen huoltoon. Saavat kyllä sen vehkeen futaamaan päästöjen suhteen mutta muuten ei.
Eiköhän niillä yleensä korjaamoilla ole pikkusen tarkemmat lambdat kun se mesen oma lambda. Eli jos seokset säädetään kunnolla niin sitä ei todellakaan tehdä minkään 20 vuotta vanhan kapeakaistaisen lambdanrotjakkeen perusteella mistään diagnostiikkapistokkeesta. Diagnostiikkapistokkeesta voi ihan joka korjaamosta löytyvän kosketuskulmamittarin avulla saadaa paljon selville, mutta seokset pitäisi säätää oikealla pakokaasuanalysaattorilla.vinski kirjoitti:Auto pitää säätää pulssijännitteen mukaan joka tulee diagnostiikka pistokkeesta. Kaiketi Lambdan jännitteen mukaan. Säätö tapahtuu scooppia käyttäen, ei onnistu perusjännite mittarilla.
Toki sen voi tehdä vaikka korvakuulolla niin kuin näköjään myös neuvotaan tai vaikka tarot-korteista katsomalla, ja voi sen säkällä saada kohdalleenkin. Ite en ottais riskiä... Varsinkin jos säätö tosiaan on kunnon laitteilla tuon 12€.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
niin siis tuo säätö tapahtuu siitä diagnostiikka pistokkeesta, tarkoitin vaan että sen voi myös säätää siitä Lambdan jännitteestä. Jos katti auton säätää pakoputken päästä kohdalleen niin menee aivan tajuttoman laihalle auto. Tästä on kokemusta. Onneksi ei auto hajonnut.
Tuo mersun Ke-jetronic ei vaan toimi oikein jos se säädetään muualta kuin sieltä diagnostiikka pistokkeesta. Ihme jutulta se kuulostaa mutta niin vain on. Asia tarkastettu Veholta ja noin 5 muusta korjaamosta.
Jos säätö tehdään oikeasti tehdään se pulssisuhteesta diagnostiikka pistokkeen kautta. . Ja tähän ei löydy kaikilta laitteita. Melkein kaikilla Bosch centereillä laitteet on. Oma kävi säädössä Autokorjaamo Pertti Hermusella. Makso 20 €. Mutta vaatii sen että kaikki on kunnossa siinä ruiskussa. Ei onnistu muuten.
Tuo mersun Ke-jetronic ei vaan toimi oikein jos se säädetään muualta kuin sieltä diagnostiikka pistokkeesta. Ihme jutulta se kuulostaa mutta niin vain on. Asia tarkastettu Veholta ja noin 5 muusta korjaamosta.
Jos säätö tehdään oikeasti tehdään se pulssisuhteesta diagnostiikka pistokkeen kautta. . Ja tähän ei löydy kaikilta laitteita. Melkein kaikilla Bosch centereillä laitteet on. Oma kävi säädössä Autokorjaamo Pertti Hermusella. Makso 20 €. Mutta vaatii sen että kaikki on kunnossa siinä ruiskussa. Ei onnistu muuten.
Jos ei autokorjaamolta löydy kosketuskulmamittaria niin sitä ei kyllä voi autokorjaamoksi kutsua. Tuo pulssisuhdesignaalin generointi on järjestelmässä nimenomaan sitä varten, että sitä voidaan tulkita yksinkertaisella kosketuskulmamittarilla joka löytyy joka pajasta.
Diagnostikkapistoke on juuri se mitä nimi kertookin sen olevan, ei sen kautta mitään säädellä vaan hankitaan tietoa moottorista. KE-Jetti kun ei ole ohjelmoitava moottorinohjausjärjestelmä. Diagnostiikkapistokkeesta saatava tieto on varmasti arvokasta kun seoksia säädetään, mutta jos säädössä ei ole mukana "oikeita mittalaitteita", ei saada kunnon tietoa seoksesta. Tuollainen normaali kapeakaistainen lambda on niin epäluotettava ja epätarkka vekotin, että sitä ei seoksien säätöön pitäisi käyttää kuin hätätapauksessa.
Diagnostikkapistoke on juuri se mitä nimi kertookin sen olevan, ei sen kautta mitään säädellä vaan hankitaan tietoa moottorista. KE-Jetti kun ei ole ohjelmoitava moottorinohjausjärjestelmä. Diagnostiikkapistokkeesta saatava tieto on varmasti arvokasta kun seoksia säädetään, mutta jos säädössä ei ole mukana "oikeita mittalaitteita", ei saada kunnon tietoa seoksesta. Tuollainen normaali kapeakaistainen lambda on niin epäluotettava ja epätarkka vekotin, että sitä ei seoksien säätöön pitäisi käyttää kuin hätätapauksessa.
Viimeksi muokannut jesse, Ma 27.03.2006 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Sulla on nykimistä ja jarrujen jumittumista ollut yhtäaikaa? Eikös siellä jarrujen alipainesysteemissä oo joku takaiskuventtiili? Voisko siinä olla jotain häiriötä että joteskin vuotaa ja vetää ittekseen jarrut päälle? Samalla siinä vois kehittyä joku ilmavuoto joka haittais käyntiä??? Tai tehostajassa... Teoria toikin, tiedä sitten miten mahdollinen.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
katsokaapas kuomaseni. on se jännää. tänään nyki silleen kummasti.. nykiminen oli jatkuvaa ja liikkeelle lähtiessä piti ottaa mummo tyylillä eli kierroksia rohkeasti muutoin ei vastaa kaasuun ja sammuu että töks. ihankuin tulpat menossa tai jotain muuta häijyä.. tosiaan pienellä kaasulla nykii, mutta korjaantuu kun antaa kaasua urakalla.
mahd vikoja:
- puola
- sytytys metsässä
- seos ?
mahd vikoja:
- puola
- sytytys metsässä
- seos ?
2.3 l
nyt se sen teki.. ajoin tuolla koulun pihalla tutkien nykimistä. kun kääntää nykii paljon enemmän kuin että suoraan ajaisi.. ja heikolla kaasulla. no näin siinä sitten kävi että lähdin koulun pihalta ajamaan poispäin niin alkoi nykimään toivottoman paljon, ei vastannut kaasuun ja sammua poksahti siihen. starttasin... ei elonmerkkiä. auto jäi sinne ja nyt vitutuksen vallassa kirjoitan tänne. katsoin jälkiä niin lumessa oli kolme "poksahdus" jälkeä josta pakokaasut oli puhassut lumet kuusikkoon ja jäljet olivat mustia öljystä.. eli poltti vissiin putkessa.
MIKÄ AUTTAA!?? kohta kait pitää lähteä kattomaan että olisiko vaan tulpat kastuneet, mutta nyt on löydyttävä vika prkl
sytytys ja seoksetko on metsässä??
MIKÄ AUTTAA!?? kohta kait pitää lähteä kattomaan että olisiko vaan tulpat kastuneet, mutta nyt on löydyttävä vika prkl


sytytys ja seoksetko on metsässä??
2.3 l
Jos et ole vielä tehnyt niin vaihda tulpat, pyörijä ja jakajan kansi sekä tarkasta sytytysjärjestelmän liitosten kunto.
Olettaen siis että sytkä on kunnossa:
Sanoit tuossa aikaisemmin että kuluttaa todella paljon, joten eiköhän se tämä viimeisin episodi huomioon ottaen saa liikaa bensaa.
Rikkaalla käymiseenhän on KE-Jetronicin tapauksessa paljon syitä, kun kaikki tuppaa vaikuttamaan kaikkeen. Olettaen että koneen ilmansaanti on kunnossa (yleensä on, ellei nyt linnunraatoa satu olemaan imuputkessa tai ilmamäärämittarin lautanen/sen ympäristä todella likainen), niin voidaan lähteä liikkeelle siitä että yläkammio- ja alakammiopaineen suhde määräjakajassa on vääränlainen. Tämä suhde määrittelee siis sen paljonko polttoainetta virtaa suuttimille. Paineiden suhteen pitäisi normaalissa käyntilämpötilassa ja tasakaasulla ajettaessa olla lineaarisesti riippuvainen ilmamäärämittarin lautasen liikkeestä. Eli joko määräjakajan painesuhdetta säätelevässä mekanismissa on vikaa tai sitten muissa osissa jotka tähän painesuhteeseen vaikuttavat. Jos oletetaan että määräjakajan mekanismit ovat kunnossa (jos ei ole --> kallista) niin alakammiopaineeseenhan ja sitä kautta painesuhteeseen vaikuttaa sähköhydraulinen paineesäädin (EHA), joka on tulitikkuaskin kokoinen boksi määräjakajan kyljessä. EHA säätää ECU:n käskyttämänä alakammiopainetta, joka siten vaikuttaa suuttimille menevään polttoaineen tilavuusvirtaan, eli EHA saattaa olla sökö.
Voit yrittää tarkentaa vikakohdetta tällä tavalla:
KE-Jetin ilmeisesti pitäisi toimia (en ole kokeillut) jotenkuten ainakin lämpimänä vaikka koko ruiskun sähköjärjestelmä olisi pois pelistä eli ECU (ja sitäkautta EHA) olisi kytketty pois. Eli voisit koittaa irrottaa esim. EHA:n liittimen ja koittaa muuttuuko käynti. Näin voisi tarkistaa onko vika KE:n sähköpuolella ja siten ainakin vähentää huomattavasti vikamahdollisuuksia.
Tässä on nyt vain se ongelma että en tiedä miten hyvin KE-Jetti toimii ilman sähköjärjestelmäänsä ja kannattaako sitä EHA:n pistoketta nypätä irti ainakaan käyvästä koneesta, omalla vastuulla. Lisäksi tekisin tämän testin tasakaasulla sillä alueella jossa nykimistä yleensä esiintyy, koska esim. kiihdytysrikastus ei ole toiminnassa jos ECU ei ole.
Jos käynti parani niin sitten pitää alkaa selvittämään missäpäin KE:n sähköjärjestelmää vika on (anturit, ilmamäärämittarin potentiometri jne...). Jos ei parantunut niin mitä ilmeisemmin vika on jossain muussa määräjakajan paineisiin vaikuttavassa osassa, eli käytännössä jäljelle jää bensanpaineensäädin. Järjestelmäpaineessa (siihen mikä pumpulta saadaan) tuskin vikaa on kun kerta liikaa saa bensaa. Jos sulta löytyy painemittari niin mittaisin sen alakammiopaineen, sen voi mitata esim. siitä määräjakajan kyljessä olevasta sulkutulpasta, kierre muistaakseni M8 X 1.
Tarkistaisin jossain vaiheessa myös määräjakajan bensaputkien nipoissa olevat likasihdit.
Olettaen siis että sytkä on kunnossa:
Sanoit tuossa aikaisemmin että kuluttaa todella paljon, joten eiköhän se tämä viimeisin episodi huomioon ottaen saa liikaa bensaa.
Rikkaalla käymiseenhän on KE-Jetronicin tapauksessa paljon syitä, kun kaikki tuppaa vaikuttamaan kaikkeen. Olettaen että koneen ilmansaanti on kunnossa (yleensä on, ellei nyt linnunraatoa satu olemaan imuputkessa tai ilmamäärämittarin lautanen/sen ympäristä todella likainen), niin voidaan lähteä liikkeelle siitä että yläkammio- ja alakammiopaineen suhde määräjakajassa on vääränlainen. Tämä suhde määrittelee siis sen paljonko polttoainetta virtaa suuttimille. Paineiden suhteen pitäisi normaalissa käyntilämpötilassa ja tasakaasulla ajettaessa olla lineaarisesti riippuvainen ilmamäärämittarin lautasen liikkeestä. Eli joko määräjakajan painesuhdetta säätelevässä mekanismissa on vikaa tai sitten muissa osissa jotka tähän painesuhteeseen vaikuttavat. Jos oletetaan että määräjakajan mekanismit ovat kunnossa (jos ei ole --> kallista) niin alakammiopaineeseenhan ja sitä kautta painesuhteeseen vaikuttaa sähköhydraulinen paineesäädin (EHA), joka on tulitikkuaskin kokoinen boksi määräjakajan kyljessä. EHA säätää ECU:n käskyttämänä alakammiopainetta, joka siten vaikuttaa suuttimille menevään polttoaineen tilavuusvirtaan, eli EHA saattaa olla sökö.
Voit yrittää tarkentaa vikakohdetta tällä tavalla:
KE-Jetin ilmeisesti pitäisi toimia (en ole kokeillut) jotenkuten ainakin lämpimänä vaikka koko ruiskun sähköjärjestelmä olisi pois pelistä eli ECU (ja sitäkautta EHA) olisi kytketty pois. Eli voisit koittaa irrottaa esim. EHA:n liittimen ja koittaa muuttuuko käynti. Näin voisi tarkistaa onko vika KE:n sähköpuolella ja siten ainakin vähentää huomattavasti vikamahdollisuuksia.
Tässä on nyt vain se ongelma että en tiedä miten hyvin KE-Jetti toimii ilman sähköjärjestelmäänsä ja kannattaako sitä EHA:n pistoketta nypätä irti ainakaan käyvästä koneesta, omalla vastuulla. Lisäksi tekisin tämän testin tasakaasulla sillä alueella jossa nykimistä yleensä esiintyy, koska esim. kiihdytysrikastus ei ole toiminnassa jos ECU ei ole.
Jos käynti parani niin sitten pitää alkaa selvittämään missäpäin KE:n sähköjärjestelmää vika on (anturit, ilmamäärämittarin potentiometri jne...). Jos ei parantunut niin mitä ilmeisemmin vika on jossain muussa määräjakajan paineisiin vaikuttavassa osassa, eli käytännössä jäljelle jää bensanpaineensäädin. Järjestelmäpaineessa (siihen mikä pumpulta saadaan) tuskin vikaa on kun kerta liikaa saa bensaa. Jos sulta löytyy painemittari niin mittaisin sen alakammiopaineen, sen voi mitata esim. siitä määräjakajan kyljessä olevasta sulkutulpasta, kierre muistaakseni M8 X 1.
Tarkistaisin jossain vaiheessa myös määräjakajan bensaputkien nipoissa olevat likasihdit.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
ei välttämättä
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/