Kori-tinan käyttö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Kori-tinan käyttö

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kuinka käytännössä tapahtuu koritinan käyttö esimerkiksi auton peltien ruostekorjauksissa. Tehdäänkö tinan levittäminen samalla tavalla kuin "tavallinen" tinaus eli leikataan pala tinaa, asetetaan se kohteeseen johon on laitettu myös juoksutetta ja sitten lämmitetään niin kauan että tina sulaa? Tuollainen menettely kuullostaa aika rankalta käsittelyltä autonpeltien kanssa jos kaasulla lämmittää (vetelyä...).

Mistä voi ostaa koritinaa ja juoksutetta? Tampereen alueelta mieluiten...

Kiitos jo etukäteen neuvoista.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ite oon pohtinu vähän samaa hommelia, nyt kun tuli toi S:ä ja sekin tarttis vähän jotain korjaussarjaa pelteihin. ite oon tyytyny lasikuitukittiin ja pintaan hianokittiä ja sit tietenki maali. toi tina varmaan tarttee sellasen ääreisjäreen kolvin, about normaalin vasaran kokosen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Koritinaa voidaan lämmittääesim. kosaanipolttimellä tai happi-asetyleeni liekillä. Useimmiten tinaa levitetään puulastalla (tinaa ei saa sulattaa liian juoksevaksi). itse olen jonkun verrran tinannut, mutta viimeaikoina olen tyytynyt esim. hiilikuitu kitin käyttöön saumojen päällä. Tinan juoksutteella on ikävä taipumus jäädä pintojen väliin ja aiheuttaa kuplintaa.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

tinan juoksutetta levitetään tinattavalle alueelle jonka jälkeen sitä lämmitetään niin kauan että se alkaa kuplimaan. sitten pyyhitään ylimääräiset pois niin että jää kiiltävä pinta.
dodge dart 1967
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

rosteri lastalla ja kuumailma puhaltimella voi lämmittää lastan toiselta puolen kun levittää niin ei pääse valahtamaan niin herkästi
puu lasta kannattaa laittaa takkaan jos ei se pala jo tinattaessa :wink:
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

puulastaan olikohan se parafiini öljyä niin hyvin toimii
dodge dart 1967
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ei oikein vieläkään auennut :) Siis jos kohteena on esimerkiksi tuollainen siloteltava hitsattu sauma, niin mikä on työjärjestys. Kuullostaako seuraavanlainen oikealta:

1) juoksutetta putsattuun saumaan
2) koritinan paloja juoksutteen päälle
3) lämmitystä niin kauan että tina sulaa
4) levitystä rosterilastalla

Ja pari lisäkysymystä:
- Kuinka paljon juoksutetta pitää olla?
- Kannattaako hitsattua sauma hioa ennen tinausta?
- Millä estetään tinan valuminen vääriin paikkoihin?
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

ensin hiotaan hitsi sauma matalaksi.
putsataan tinattava alue esim. tinnerillä.
levitetään pohjuste ainetta vähän isommalle alueelle mitä tinataan.levitys onnistuu hyvin trasseli tupolla,niin että tinattava alue on harmaana pohjuste aineesta.
kuumennetaan pohjuste ainetta niin että se alkaa kuplia.pyyhitään trasselilla kuumaa pohjuste ainetta. alta tulee esiín kiiltävä tinatun näköinen pinta.
sitten vaan lämmität tina tankoa kunnes se alkaa lämmetä ja läppäät sitä peltiin. sitten lämmität lisää ja tasoittelet lastalla. pohjuste aine on vesiliukoista niin ei haittaa vaikka se kuivuisi joskus purkkiin. jos on käytössä kaasu vehkeet niin hyvä liekki on sellain että liekki kääntyy ylös päin niinkuin banaani
dodge dart 1967
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Noniin nyt oli hyvät ohjeet!

Mitä varten pohjusteainetta pitää pyyhkiä? Kuullostaa aika kummalliselta, luulis että sinne voi jäädä kaikenmaailman schaissee joukkoon jos sitä pohjustetta aletaan sorkkimaan ennen tinan levitystä.

Mikä tuon pohjusteaineen tarkoitus muuten on ja tarttuuko tina siihen pohjusteaineeseen vai itse metalliin? Onko pohjusteaineen tarkoitus kuivua pintaan ennen tinan levittämistä?

Ja tuohon ei ole vielä vastausta löytynyt että mistä sitä tinaa ja pohjustetta saa?
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Tässä on yhdenlaiset, kuvitetut ohjeet:
http://www.touhumaa.com/arkisto/imuriin ... tinaus.htm
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tinaa näytti olevan class olesenin luettelossa, huomasin tuossa täysistunnon aikana. Täytyy joskus kokeilla tuommostakin hommaa, kuulostaa hauskalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

jesse kirjoitti:Ja tuohon ei ole vielä vastausta löytynyt että mistä sitä tinaa ja pohjustetta saa?
Kyllä sitä isommissa tarvikeliikkeissä pitäs olla.
Muistaakseni motonetissa oli ainakin :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

kuvalliset ohjeet oli hyvät. en muista miksi pohjustus ainetta pitää pyyhkiä. kai se joskus koulussa kerrottiin mutta ei enää muista.
dodge dart 1967
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kiitoksia tuosta linkistä. Täytyypä vissiin motonetissa vierailla...
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Osta sitten reilusti,mulla oli ainakin tinaa huomattavasti enemmän lattialla kuin auton kyljessä kun kerran kokeilin :oops:

JariN
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

veskola kirjoitti:tinaa näytti olevan class olesenin luettelossa, huomasin tuossa täysistunnon aikana. Täytyy joskus kokeilla tuommostakin hommaa, kuulostaa hauskalta.
kun esim. tuulilasin karmia tinaa niin siinä on kyllä hauskuus kaukana
bymoor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bymoor »

Discoveryltä on tullu semmonen sarja ku "a car is reborn". Siinä ne entisöi semmosen e-typen jaguarin ja mälväsivät koritinalla. Ei näyttäny kovin helpolta. Siinä oli joku "ammattilainen" pitämässä kädestä kiinni. En nyt heti muista missä jaksossa ne tuota harrasti, mutta voin tarkistella videoarkistostani..
CLS 320cdi -07
ex: E320cdi -99
ex: 500SEC -83
ex: C200cdi -97
ex: 280SE -82
ex: 240D -79
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

no eka kerta on vähän vaikeempi mut äkkiä sen oppii
dodge dart 1967
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

santtu kirjoitti:en muista miksi pohjustus ainetta pitää pyyhkiä. kai se joskus koulussa kerrottiin mutta ei enää muista.
Pohjustusaine sisältää suolahappoa, joten se pitää pyyhkiä tarkkaan pois. Pohjustettu ja pyyhitty kohta on puhtaan tinamainen.

Tuossa ylempänä oli puhetta levityslastasta. Sellaisen saa hyvän omenapuusta. Lastaa säilytetään öljyssä, itselläni on moottoriöljyä, jolloin tinan levittäminen on helpompaa. Teräksisen lastan käyttö on hankalaa, koska silloin tina jäähtyy liian nopeasti.

Se, missä tinaa kannattaa käyttää on sitten eri juttu. En näe sen käytössä enää nykyisin mitään lisäarvoa, koska muovikittien ominaisuudet ovat niin hyvät. Tinan käyttö juontaa ajalle, jolloin kittinä käytettiin grafiittipohjaisia täytteitä ja niiden ominaisuuksiin kuului huono pysyvys ja alttius lohkeiluun.
Vastaa Viestiin