Kori-tinan käyttö
Kori-tinan käyttö
Kuinka käytännössä tapahtuu koritinan käyttö esimerkiksi auton peltien ruostekorjauksissa. Tehdäänkö tinan levittäminen samalla tavalla kuin "tavallinen" tinaus eli leikataan pala tinaa, asetetaan se kohteeseen johon on laitettu myös juoksutetta ja sitten lämmitetään niin kauan että tina sulaa? Tuollainen menettely kuullostaa aika rankalta käsittelyltä autonpeltien kanssa jos kaasulla lämmittää (vetelyä...).
Mistä voi ostaa koritinaa ja juoksutetta? Tampereen alueelta mieluiten...
Kiitos jo etukäteen neuvoista.
Mistä voi ostaa koritinaa ja juoksutetta? Tampereen alueelta mieluiten...
Kiitos jo etukäteen neuvoista.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
ite oon pohtinu vähän samaa hommelia, nyt kun tuli toi S:ä ja sekin tarttis vähän jotain korjaussarjaa pelteihin. ite oon tyytyny lasikuitukittiin ja pintaan hianokittiä ja sit tietenki maali. toi tina varmaan tarttee sellasen ääreisjäreen kolvin, about normaalin vasaran kokosen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Koritinaa voidaan lämmittääesim. kosaanipolttimellä tai happi-asetyleeni liekillä. Useimmiten tinaa levitetään puulastalla (tinaa ei saa sulattaa liian juoksevaksi). itse olen jonkun verrran tinannut, mutta viimeaikoina olen tyytynyt esim. hiilikuitu kitin käyttöön saumojen päällä. Tinan juoksutteella on ikävä taipumus jäädä pintojen väliin ja aiheuttaa kuplintaa.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Ei oikein vieläkään auennut Siis jos kohteena on esimerkiksi tuollainen siloteltava hitsattu sauma, niin mikä on työjärjestys. Kuullostaako seuraavanlainen oikealta:
1) juoksutetta putsattuun saumaan
2) koritinan paloja juoksutteen päälle
3) lämmitystä niin kauan että tina sulaa
4) levitystä rosterilastalla
Ja pari lisäkysymystä:
- Kuinka paljon juoksutetta pitää olla?
- Kannattaako hitsattua sauma hioa ennen tinausta?
- Millä estetään tinan valuminen vääriin paikkoihin?
1) juoksutetta putsattuun saumaan
2) koritinan paloja juoksutteen päälle
3) lämmitystä niin kauan että tina sulaa
4) levitystä rosterilastalla
Ja pari lisäkysymystä:
- Kuinka paljon juoksutetta pitää olla?
- Kannattaako hitsattua sauma hioa ennen tinausta?
- Millä estetään tinan valuminen vääriin paikkoihin?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
ensin hiotaan hitsi sauma matalaksi.
putsataan tinattava alue esim. tinnerillä.
levitetään pohjuste ainetta vähän isommalle alueelle mitä tinataan.levitys onnistuu hyvin trasseli tupolla,niin että tinattava alue on harmaana pohjuste aineesta.
kuumennetaan pohjuste ainetta niin että se alkaa kuplia.pyyhitään trasselilla kuumaa pohjuste ainetta. alta tulee esiín kiiltävä tinatun näköinen pinta.
sitten vaan lämmität tina tankoa kunnes se alkaa lämmetä ja läppäät sitä peltiin. sitten lämmität lisää ja tasoittelet lastalla. pohjuste aine on vesiliukoista niin ei haittaa vaikka se kuivuisi joskus purkkiin. jos on käytössä kaasu vehkeet niin hyvä liekki on sellain että liekki kääntyy ylös päin niinkuin banaani
putsataan tinattava alue esim. tinnerillä.
levitetään pohjuste ainetta vähän isommalle alueelle mitä tinataan.levitys onnistuu hyvin trasseli tupolla,niin että tinattava alue on harmaana pohjuste aineesta.
kuumennetaan pohjuste ainetta niin että se alkaa kuplia.pyyhitään trasselilla kuumaa pohjuste ainetta. alta tulee esiín kiiltävä tinatun näköinen pinta.
sitten vaan lämmität tina tankoa kunnes se alkaa lämmetä ja läppäät sitä peltiin. sitten lämmität lisää ja tasoittelet lastalla. pohjuste aine on vesiliukoista niin ei haittaa vaikka se kuivuisi joskus purkkiin. jos on käytössä kaasu vehkeet niin hyvä liekki on sellain että liekki kääntyy ylös päin niinkuin banaani
dodge dart 1967
Noniin nyt oli hyvät ohjeet!
Mitä varten pohjusteainetta pitää pyyhkiä? Kuullostaa aika kummalliselta, luulis että sinne voi jäädä kaikenmaailman schaissee joukkoon jos sitä pohjustetta aletaan sorkkimaan ennen tinan levitystä.
Mikä tuon pohjusteaineen tarkoitus muuten on ja tarttuuko tina siihen pohjusteaineeseen vai itse metalliin? Onko pohjusteaineen tarkoitus kuivua pintaan ennen tinan levittämistä?
Ja tuohon ei ole vielä vastausta löytynyt että mistä sitä tinaa ja pohjustetta saa?
Mitä varten pohjusteainetta pitää pyyhkiä? Kuullostaa aika kummalliselta, luulis että sinne voi jäädä kaikenmaailman schaissee joukkoon jos sitä pohjustetta aletaan sorkkimaan ennen tinan levitystä.
Mikä tuon pohjusteaineen tarkoitus muuten on ja tarttuuko tina siihen pohjusteaineeseen vai itse metalliin? Onko pohjusteaineen tarkoitus kuivua pintaan ennen tinan levittämistä?
Ja tuohon ei ole vielä vastausta löytynyt että mistä sitä tinaa ja pohjustetta saa?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Tässä on yhdenlaiset, kuvitetut ohjeet:
http://www.touhumaa.com/arkisto/imuriin ... tinaus.htm
http://www.touhumaa.com/arkisto/imuriin ... tinaus.htm
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
tinaa näytti olevan class olesenin luettelossa, huomasin tuossa täysistunnon aikana. Täytyy joskus kokeilla tuommostakin hommaa, kuulostaa hauskalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitoksia tuosta linkistä. Täytyypä vissiin motonetissa vierailla...
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Discoveryltä on tullu semmonen sarja ku "a car is reborn". Siinä ne entisöi semmosen e-typen jaguarin ja mälväsivät koritinalla. Ei näyttäny kovin helpolta. Siinä oli joku "ammattilainen" pitämässä kädestä kiinni. En nyt heti muista missä jaksossa ne tuota harrasti, mutta voin tarkistella videoarkistostani..
CLS 320cdi -07
ex: E320cdi -99
ex: 500SEC -83
ex: C200cdi -97
ex: 280SE -82
ex: 240D -79
ex: E320cdi -99
ex: 500SEC -83
ex: C200cdi -97
ex: 280SE -82
ex: 240D -79
Pohjustusaine sisältää suolahappoa, joten se pitää pyyhkiä tarkkaan pois. Pohjustettu ja pyyhitty kohta on puhtaan tinamainen.santtu kirjoitti:en muista miksi pohjustus ainetta pitää pyyhkiä. kai se joskus koulussa kerrottiin mutta ei enää muista.
Tuossa ylempänä oli puhetta levityslastasta. Sellaisen saa hyvän omenapuusta. Lastaa säilytetään öljyssä, itselläni on moottoriöljyä, jolloin tinan levittäminen on helpompaa. Teräksisen lastan käyttö on hankalaa, koska silloin tina jäähtyy liian nopeasti.
Se, missä tinaa kannattaa käyttää on sitten eri juttu. En näe sen käytössä enää nykyisin mitään lisäarvoa, koska muovikittien ominaisuudet ovat niin hyvät. Tinan käyttö juontaa ajalle, jolloin kittinä käytettiin grafiittipohjaisia täytteitä ja niiden ominaisuuksiin kuului huono pysyvys ja alttius lohkeiluun.