Lyö ilmeisesti lukot päälle käännettäessä
Muistaakseni siellä jossain on myös anturi joka haistelee eturenkaiden kääntökulmaa (ja jonka siis pitäisi ymmärtääkseni kytkeä neliveto pois käännettäessä), olisikohan siinä jotain häikkää?
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Niin se ymmärtääkseni tekee. Itsekin mietin sitä, onkos siinä ratissakin joku tunnistin. Ei nimittäin tarttee paljoa mutkissa rattia kääntää niin kolmiovalo syttyy. Mistähän näitä osaisi alkaa etsimään?
Jarrua kun hieman painaa käännellessä niin silloin toimii normaalisti (nelikko ei päällä). Olisihan se kiva kun toimisi niin kuin kuuluu.
On kyllä juu samaa kokoa kaikki. Mites muuten onko toi systeemi herkkä juuri tälle renkaiden eri kokoihin? Meinaan että pitääkö renkaiden olla samaa kokoa. Kun kesärenkaat ovat eteen 225/45/17 ja taakse 235/45/17 eli profiilieroa 101,25mm vs. 105,75 mm= 4,5 mm
penttitimoi kirjoitti:On kyllä juu samaa kokoa kaikki. Mites muuten onko toi systeemi herkkä juuri tälle renkaiden eri kokoihin? Meinaan että pitääkö renkaiden olla samaa kokoa. Kun kesärenkaat ovat eteen 225/45/17 ja taakse 235/45/17 eli profiilieroa 101,25mm vs. 105,75 mm= 4,5 mm
En tiiä onko 4,5 mm ero vielä ratkaiseva mutta kyllä systeemi todella vaatii samankokoiset renkaat -- joidenkin arvioiden mukaan jopa eri valmistajien "numeroiden mukaan" samankokoiset kumit viosi aiheuttaa virhetoimintoja.
Kytkeytymis ongelmaa aikanaan selvittelin , takana uudet renkaat ja edessä loppuun kuluneet ., niin koko ajan oli häikkää. Talvirenkaat alle kokeeksi niin siihen vaivat loppui sillä kertaa
penttitimoi kirjoitti:On kyllä juu samaa kokoa kaikki. Mites muuten onko toi systeemi herkkä juuri tälle renkaiden eri kokoihin? Meinaan että pitääkö renkaiden olla samaa kokoa. Kun kesärenkaat ovat eteen 225/45/17 ja taakse 235/45/17 eli profiilieroa 101,25mm vs. 105,75 mm= 4,5 mm
Minun ymmärtääkseni vain korkeuserolla on merkitystä (siis renkaan halkaisijalla). Jos se ero on liian suuri (ja sitä myöten pyörimisero etu- ja takarenkaiden välillä) niin anturi antaa "väärää" tietoa autolle ja kytkee nelivedon päälle.
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Tein tässä seuraavia havaintoja: kolmiovalo syttyy aina kun lähtee liikkeelle n. 20 km/h nopeudessa vaikka ajaisi suoraan. Juuri samassa nopeudessa kun abs-jarrut ruputtaa vaikka luistoa ei ole--> luulisi johtuvan samasta "virheestä"? eli abs ongelma? Valo syttyy myös 130 kmh nopeudessa ja palaa sitä nopeammin ajaessa (testattu suljetulla alueella). Mites oikeasti onko muilla noi abs anturit samanlaisia kuin edellä kuvassa? Itsellä vaikuttaisi että taka-anturi voisi olla kuvan kaltainen mutta edessä ei lähellekään samanlainen. Ja mietityttää myös se että etuanturit ovat erilaisia keskenään...
penttitimoi kirjoitti:On kyllä juu samaa kokoa kaikki. Mites muuten onko toi systeemi herkkä juuri tälle renkaiden eri kokoihin? Meinaan että pitääkö renkaiden olla samaa kokoa. Kun kesärenkaat ovat eteen 225/45/17 ja taakse 235/45/17 eli profiilieroa 101,25mm vs. 105,75 mm= 4,5 mm
Minun ymmärtääkseni vain korkeuserolla on merkitystä (siis renkaan halkaisijalla). Jos se ero on liian suuri (ja sitä myöten pyörimisero etu- ja takarenkaiden välillä) niin anturi antaa "väärää" tietoa autolle ja kytkee nelivedon päälle.
Korkeuserolla nimenomaan.
En tiedä onko perää, jostain olen ymmärtänyt että 4maticin etutuenta olisi herkkä kulumaan tarkoitettua nopeammin jos autossa on jotkut ET:ltaan ym. kovin vakkareista poikkeavat erikoisvanteet? Tämä sivuhuomiona heitettäköön.
Ensin kannattaisi varmaan käydä läpi sulakkeet, sen jälkeen releet (putsata navat, laittaa paikalleen), nollata vikamuisti, sitten anturit...(tällä yritän sanoa että lähdetään "heikoimmasta" päästä karsimaan muuttujia pois (jos tässä nyt mitään järkeä on )
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Hieman päivitystä. Homma on edennyt sen verran että ratin vaihdolla orkkisrattiin vauhdilla mutkissa ajaessa ei enää lyö nelikkoa turhaan päälle. Jes, kiitos entisen omistajan jolla oli alkup. ratti tallessa. Se ratin asentoanturin tunnistimen vastakappale oli siinä ratissa.
MUTTA edelleen hiljaisella vauhdilla (20kmh) abs jarrut rupluttaa ja parkkiruutuun taitellessa nelikko päälle ja kankeaksi menee. Toivottavasti ennen talven tuloa saisi asian kuntoon.
No niin... tässä päivänä muutamana vesisateella ajaessa auto alkoi toimia moitteetta ja on tehnyt sitä siitä päivästä lähtien. Vika on poissa ja hyvä niin minun puolesta, eikä korjaamolaskut aiheuttaneet päänvaivaa... täytyy nauttia nyt kun vielä voi...