Mobil Delvac

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Mobil Delvac

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Tarkastelin tässä Viton huoltokirjaa, josta selvisi että siinä on käytetty aina Mobil Delvac öljyä. Tuo Delvac ei taida olla edes synteettistä?
Ihmetyttää vain jos mineraaliöljyllä on öljynvaihtoväli 22 500km...
Uskaltaakohan vaihtaa esim. Mobil 1 5W-50 tilalle?
Kuinka monella kokemusta Vitosta ja Mobil 1:stä?
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

saa kai delvaccia synteettisenä. ei kannattaisi lähteä vaihtaa öljylaatua jos aikaisemmin käytetty delvaccia, samanlaista vaan sisään
dodge dart 1967
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Mistäs sen tietää onko ko. Delvac synteettinen vai mineraali?
Veholla tuo on aina huollettu.
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

näkyykö huoltokirjassa öljyn viskositeetti
dodge dart 1967
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Eiköhän se ole sitä synteettistä delvacia, Mobil Delvac 1 SHC 5W-40..
Itse vaihdoin öljymerkkiä, delvac MX 15W40 vaihtui teboilin shpd:hen, se on edullisempaa ja sitä ei kulu samaan malliin kuin delvacia. :o
Viimeksi muokannut Haisuli, Pe 14.04.2006 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Delvaceja on monenlaisella viskolla, myös synteettisiä öljyjä löytyy, eli parempia kuin 10w30 :lol: Delvaceissa on vara valita.

Yllättävän moni kyllä käyttää delvacin 10w30 joka on tarkoitettu vähän vanhempiin diesel koneisiin,
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

juu

Viesti Kirjoittaja -O- »

Ja käyttävät enenevissä määrin nykyään yli 12.000rpm kiertävissä moottoripyörissäkin tuota Delvacia.....
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: juu

Viesti Kirjoittaja veskola »

Synteettistä ja pirun kallista öljyä se delvac 1 shc, jota Vitoissa kuuluu käyttää. Ei siis ihan mitä vain halpis delvacia :lol:

Ei ole oikein reilua vertailla eri öljyjä kun koneelle, turbolle, huohottimelle, pumpulle, tiivisteille yms yms on tehty vaikka mitä, mutta alkuperäisellä koneella ja delvac 1 shc:llä en päässyt kuin 13...15 tkm, jolloi syttyi aina öljymäärän varoitusvalo.

Kilometrien ollessa 222 tkm ja luopuessani merkkihuollon hellästä :roll: :lol: huomasta vaihdoin teboin diamon dieselit, 229 tkm kohdalla jälleen uudet teboilit, ja tänään 242 tkm kohdalla katsoin mittatikkua, käytännössä öljyä ei ole kulunut ollenkaan.

Voin sanoa että välillä 222 ... 242 tkm auto on saanut rantua ja mitään ei ole hajonnut -> johtopäätös: teboil diamond diesel on riittävän hyvää öljyä tuolle koneelle.

Tuolla viritysasteella ei minulla ole mitään syytä harkita muuta öljymerkkiä, mutta eihän tuo 20 tkm vielä kerro yhtään mitään , mitä koneessa oikeasti on tapahtunut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

itsellä oli 110 ei cdi vito. Aina ajettu Tuolla synteettisellä delvacilla. Ajoin 10 -14Tuhannen öljynvaihtovälillä 47 Tuhatta kertaakaan en koko aikana lisännyt välissä. Autolla oli myydessä ajettu se 237 tuhatta.

Itse ainakin suosittelen ajamaan sillä. Tai siis oma näppi tuntuma tämä. Perheessä on vieläkin CDI vito viritettynä ja sille se öljy maittaa. Noin 0,5-1 l saa lisätä vaihdon välissä



edit: kyllä kerran taisin lisätä mutta silloin oli mennyt yli öljynvaihtovälin. .
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös CDI koneella pitäisi ajaa 22,5 tkm öljynvaihtovälejä ohjeen mukaan :roll: No juu parempi se on vaihtaa useammin.

Mistähän ne muuten on keksineet nuo vaihtoväit, vanhalle koneelle 15tkm ja cdi koneelle 22,5tkm

Luulen että mun tapauksessa se kannentiiviste tihkui öljyä pakopuolelle, se kun hajosi siihen samaan syssyyn, jolloin ahdinkin vaihdettiin....tai sitten ahdin puhalsi öljyä imukanavaan, ainaki sitä öljyä oli imuoutkissa, ja niinhän sitä "pitääkin" olla.

Toisaalta se punavalon syttyminen oli hyvä huoltoindikaattori, se kun syttyi niin varasi ajan öljynvaihtoon ja öljyä ei tarvinnut kuitenkaan lisätä, 15...16 tkm mentiin aina.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Tutkin taas huoltokirjaa, viskositeettia ei ollut näkyvissä, mutta oli kuitenkin tuota Delvac 1:stä, eli kaiketi sitä 5W-40...
No hyvä näin.
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Niin muuten, mistä ne öljynvaihtovälit on tempaistu? Tutulla 108d ja sanoi ajelleensa jatkuvasti 22,5tkm övv:leillä. :shock: Ollut taksina ja mittarissa 600tkm. Itsellä 110d ja 15tkm övv ohjekirjassa, kai mun sitä kuuluis noudattaa :?: Mittarissa mulla 250tkm. Mistä muuten johtuu semmonen että perässä lukee 110d vaikka on kyseessä ahdettumalli eli kaiketi pitäis lukea 110TD? Vai?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: juu

Viesti Kirjoittaja petska »

-O- kirjoitti:Ja käyttävät enenevissä määrin nykyään yli 12.000rpm kiertävissä moottoripyörissäkin tuota Delvacia.....
taitaa olla ainut öljy mistä löytyy ominaisuuksia et pelaa märkälevykytkimessä ja on suhteellisen halpaa...
Itse tein ja säästin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vito97 kirjoitti:Mistä muuten johtuu semmonen että perässä lukee 110d vaikka on kyseessä ahdettumalli eli kaiketi pitäis lukea 110TD? Vai?
Jaa'a kai se johtuu siitä kun siellä espanjassa ne laittavat kaikki saatavilla olevat kirjaimet noihin V mallin autoihin :lol:

Kuva

mutta juu kyllä se 110D on se paras moottorinen vaihtoehto tuosta kirjosta.

108D on ilman ahdinta, niin jospa se öljy ei niin paljoa pilaannu siellä ja voidaan säästää siinäkin.

Äsken laitoin uudet teboilin öljyt, 15 300 km tuli reviteltyä diamond dieseleillä ja hyvin pysyi auto nipussa ja öljy moottorissa.
petska kirjoitti:
-O- kirjoitti:Ja käyttävät enenevissä määrin nykyään yli 12.000rpm kiertävissä moottoripyörissäkin tuota Delvacia.....
taitaa olla ainut öljy mistä löytyy ominaisuuksia et pelaa märkälevykytkimessä ja on suhteellisen halpaa...
Justiinsa luin tekniikan maailmasta noista moottoripyörän öljyistä, niihinhän ei misään nimessä saa laittaa auton öljyjä. Lisätietoa siltä mutta eiköhän delvacilta löydy aivan oma moottoripyöräöljy, joten ei voi sanoa yhden öljytyypin perusteella toisesta tyypistä mitään.

Itse en laita enää delvac SHC:tä koska se on ylihinnoiteltu, periaatehomma...nyt on ajettu siis 24,5 tkm teboileilla...semmosta rauhallista ajoa, ei revitetty yhtään :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Vito97 kirjoitti:Mistä muuten johtuu semmonen että perässä lukee 110d vaikka on kyseessä ahdettumalli eli kaiketi pitäis lukea 110TD? Vai?
No Mersuissahan T ei tarkoita turboa, kuten muissa kulkupeleissä. :wink:
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Veskola olet ihan oikeassa et ei sinne moottoripyörän koeeseen aivan mitä sattuu kannata laittaa se pitää olla API luokituksen SF tai SG luokituksen täyttävää öljyä...
Itse tein ja säästin
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Vertailkaapa muuten siitä vehon huoltovihkosesta sitä öljynvaihdon hintaa, joka sisältää sen täyssynteettisen delvacin, suodattimen ja vaihtotyön, sitte menette vertailemaan vastaavanlaisen delvacin hintaa jostain varaosasta, niin perkele, ainakin meillä tulis halvemmaksi vaihdattaa öljyt veholla... :shock:
Olikohan vähän reilu 100e kaikkineen se vaihto. Jos delvaccia käy ostamassa varaosasta, niin tulee öljyille jo hintaa yli 100e, sitte vielä suodatin yms päälle... :o

Kyllä mä uskon että se Delvacci on ihan hyvää möhnää, sitä on ollu pari kertaa koneessa, sitten oli nesteen öljyt (kauheeta paskaa!) ja nyt on Shellin helix dieselit, 10w-40... Vähän jäykät talvella, muuten kyl vissii ollu ok, pitäiskin kattoa paljon näyttää tikkarissa olevan öljyä... :lol:

Kyllähän sitä on testattu sellasta 2x 15tkm öljynvaihtoväliä, hyvin toimii, katsastusmieskin sano et on hyvät öljyt, ja öljyillä tais olla yli 20tkm ajettu jo, noo, olihan ne delvacit silloin... 8)
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Dodii kirjoitti: Kyllä mä uskon että se Delvacci on ihan hyvää möhnää, sitä on ollu pari kertaa koneessa, sitten oli nesteen öljyt (kauheeta paskaa!) ja nyt on Shellin helix dieselit, 10w-40... Vähän jäykät talvella, muuten kyl vissii ollu ok, pitäiskin kattoa paljon näyttää tikkarissa olevan öljyä... :lol:

Shell Helix Diesel 10W-40 on aika ylihinnoiteltua mielestäni, kun ostaa Shellin Rimulaa joka on raskaankaluston öljyjä saa litrahinnan puolitettua, rimulan ultra 10W-40 joka on täyssynteettinen taitaa maksaa jotain 90€/20l ja tuo vastaava kuin helix diesel jotain 50€:n korvilla 20 litran pönikkä muistaakseni kulkee nimellä rimula super tai rimula signia.

Tuo rimula ultra ainakin on toiminut näillä omilla kokemuksilla erinomaisesti, on viskositeetiltään riittävän löysää kylmänä jopa turbo koneeseen, mutta pitää kuumana öljynpaineet 0,5bar kovempana kuin muut -40 loppuiset öljyt. Laatukamaa, öljy paskaantuu tosin nopeesti mutta öljyn kuluminen vähenee.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Dodii kirjoitti:Vertailkaapa muuten siitä vehon huoltovihkosesta sitä
Juu katsoin kanssa, ettei itse kannata ostaa delvac SHC:tä, mutta Astrumissa ottivat Vito/V-mallin öljynvaihdosta suodattimineen 165 €, että ei se nyt ihan satasen luokkaa ole. Öljyä meni mukamas 8,5 litraa, no noin sanoo huolto-ohje. Se mikä kummastuttaa on, jotta itse laitan tasan 8 litraa ja sen jälkeen pinta on tarkasti tikun ylämerkissä, eli sinne ei kannata laittaa 8,5 litraa, jollei halua öljyn vuotavan tikun tiivisteestä ulos.

Veholla on ollut vaihtotyö + öljy halvempaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

SHC1 maksaa Motonetissa 33.90€/4litraa. Suodatin KL:ssa öpaut 10€.

Märkäkytkimien öljyistä puheen ollen Fendtin traktoreissa on märkä kytkin, ainakin isommissa, ja niihin menee voimansiirtoon noin luokkaa 50 litraa öljyä... huomattavan kallista :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vanttom kirjoitti:SHC1 maksaa Motonetissa 33.90€/4litraa. Suodatin KL:ssa öpaut 10€.
what the **** tuossa yhdessä Salon autotarvikeliikkessä sitten koitettiin rahastaa minulta merkkiliikkeen hinta tuosta öljystä :evil:

No aikaa tuosta on jo 1,5 vuotta, joten rikos on sikäli vanhentunut. Suodatin on 9,10 vai 9,20, ostin justiinsa kolme :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Vaikka olis huoltoväli 20 tonnia, niin kylla kuulee käyntiäänestä kun kone oikein kehrää saatuaan kympin välein uudet voiteluaineet. Delvacilla ajellaan kesät talvet ja hyvin pyörii
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Itse vaihdoin 126:n (300 sdl) öljyt eilen. Delvacin 10-30 super maksoi 34 €/20 l (agrimarket).Suodatin Motonetistä ~8 €. En kylläkään haaveillut ajavani 22.5 tkm vaan 10 tkm. Seuraavassa öljyn vaihdossa ajattelin suorittaa Forte käsittelyn. Monesti on nuo täys-synteettiset öljyt liian hienoja vanhoihin riisseli koneisiin.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Onkohan kukaan tunkenut delvacceja 300-24V koneeseen? Pikkumesessä mulla kyllä on tota diesel ja bensakoneisiin tarkotettua MX 15W40. Ja kaikissa muissakin autoissa. Motskareissa, veneissä ja muissa koneissa. Eli uskallanko laittaa sitä kun alkaa öljynvaihto häämöttämään?

Olisi niin näppärää kun kaikki vehkeet käy samalla öljyllä ja saatavuus on hyvä, eli ilmaista. Taino sanotaanko näin, että tulen sitä laittamaan koneeseen ellei joku sano että absoluuttinen EI, perusteluineen.

Ja sitten Offtopicciin:

Kaikki Delvacit tietääkseni täyttää nuo moottoripyörille soveltuvat luokat... Ja se on varmaa että tämä MX täyttää ja ylittää ne. Ja hinta on alle 3€/l, vastaavat MP öljythän on alkaen 9€/l. Eikä sisällä vääriä lisäaineita.

Eikä nuo JASO/API/ACEA ym luokitukset sano kuitenkaan mitään. Pitää välttää motskarissa öljyjä jotka sisältää grafiitti tai molybdeeni lisäaineita. Sinkki ja Fosfori on lähes kokonaan poistettu öljyjen kitkalisäaineina, ja niiden puuttuminen/korvaaminen grafiitilla ja molybdeenillä aiheuttaa kytkimen lipsumista.

*avautuu*
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Eikö? Kukaan?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
cdi turbo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.11.2007 09:33
Paikkakunta: TIEN PÄÄLLÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cdi turbo »

110 cdi ja delvag 1 5 - 40 v ja kyllä pelää
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

ei enää koskaan mobilin 5w50...kuravettä...! :D
mbe220d
Vastaa Viestiin