W124 kuskin sähköpenkki ei toimi, missä vika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

W124 kuskin sähköpenkki ei toimi, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Eli apparin penkki toimii normaalisti, mutta kuskin penkille ei tule sähköä sitten millään. Tai sitten kuskin penkin kaikki moottorit ovat menneet yhtä aikaa rikki :shock:. Niin kyseessä on siis elinsiirto eli penkit on otettu toisesta autosta alkuperäisten johtosarjojen kanssa.

Mittasin äsken penkkien sulakkeiden alta tilannetta ja siellä kaikki oli kunnossa - poweria lähtee sieltä eteenpäin niin kuin pitääkin. Eli vika näyttäisi olevan joko johtosarjassa, kuskin penkin kaikissa moottoreissa yhtä aikaa tai sitten oven ohjausyksikössä. Olen koittanut hommaa kahdella eri ohjausyksiköllä (joiden pitäis olla kunnossa), joten vika näyttäisi iteroituvan enemmän johtosarjaan.

Sitten varsinaisiin kysymyksiin. Alla on pari kuvaa siitä, kuinka piuhat tulee sulakkeilta ohjausyksikölle ja siitä eteenpäin penkeille.

Kuva
Kuva

Osaisiko joku valaista mua siitä, miten homma toimii säätimestä eteenpäin ja mihin kohtaan säätimelle tulee signaaleja? Säätimen takana olevissa liitinpistokkeissa on kaksi "isompaa" piikkiä, tuleekohan näihin piikkeihin 12V sulakkeilta? Mitä signaaleja mahtaa lähteä säätimeltä penkeille päin? Lähinnä haluaisin yleismittarilla todeta, tuleeko/lähteekö säätimelle/säätimeltä oikeanlaisia signaaleja.

Lisäksi kiinnostaisi tietää se, miten käyttöjännite välitetään penkille? Menekkö homma siten, että käyttöjännite "kiertää" ohjausyksikön kautta ja ohjausyksikkö sitten antaa säätimien asentojen mukaan + tai - jännitettä sopiviin johtoihin?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no katso apparin puolen penkin katkaisijasta mihin tulee virtaskaa :wink:
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Olisko mahdollista, että johtosarjasta on murtunut karvoja poikki saranan kohdalta? (Tällainen syy oli takaoven lasinnostimien toimimattomuudelle...)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

paloviita kirjoitti:Olisko mahdollista, että johtosarjasta on murtunut karvoja poikki saranan kohdalta? (Tällainen syy oli takaoven lasinnostimien toimimattomuudelle...)
Ainakin periaatteessa voi olla. Elinsiirto (siis johdotukset) on ollut autossa vasta helmikuusta lähtien. Kyllähän johto/johtoja siinäkin ajassa ehtii murtua, jos huonosti ovat olleet läpiviennin seudulla. Tuo tullaan kyllä tarkastamaan vielä, kunhan riittävästi aikaa löytyy... Laitoin johdotukset itse ja kaikki johdothan menevät yhden ison sukan sisällä. Ehkä sieltä joku olisi voinut silti murtua.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Andy ei voi enää kirjoittaa yhtään viestiä. Lukumäärä on kohdallaan 8)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Asia on iteroitunut seuraavaan pisteeseen.

Kaikki johtotukset ovat kunnossa. Kuskinkin puolen säätimille tulee maa ja jännite. Penkin alla olevan yhteen liittimeen tulee lisäksi jatkuva jännite virran ollessa päällä virtalukosta.

Mutta mutta, kuskin penkki ei liiku minnekään :shock:. Missä vika?

Vika voi olla enää kahdessa paikassa. Penkin ohjausyksikössä tai penkissä itsessään. Kokeilin toimintaa eilen kahdella erillisellä (aiemmin toimineella) ohjausyksiköllä eikä homma toiminut kummallakaan. Lisäksi kokeilin äsken mitata, mitä jännitettä tulee penkin alle piuhoihin, kun ohjausyksikön tikkuja käännetään. Penkin alle tuli jännitteet tikkujen käänteilyiden seurauksena ihan kuin pitääkin. Eli tällä hetkellä vika iteroituisi penkkiin.

Voisiko penkin moottoreihin johtaa suoraan jännitettä vaikka irtoakusta, niin näkisi toimiiko moottori vai ei?
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Kyllä voi moottoreihin syöttää suoraan 12V virtaa, tein itse saman kokeilun
toissapäivänä.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

0090463 kirjoitti:Kyllä voi moottoreihin syöttää suoraan 12V virtaa, tein itse saman kokeilun
toissapäivänä.
Lähinnä ihmetyttää se, että mikään neljästä tai viidestä moottorista ei inahdakaan. Tämän perusteella vika ei välttämättä olisi moottoreissa itsessään, vaan jossain muualla.

Kuten sanoin, penkin alla tulee myös jatkuva jännite riippumatta ohjausyksikön namiskoiden vääntelyistä. Lisäksi ohjausyksikön säätimestä (esim. väännetään nuppia ylös/alas) menee suorat johdot moottorille. Kun nuppia väännetään ylöspäin, jännitettä tulee yhteen johtoon ja kun alaspäin, jännitettä tulee toiseen johtoon. Nämä kaksi johtoa tulevat siis suoraan moottorille ohjausyksiköltä. Tämä mielestäni viittaisi siihen, että nämä kaksi johtoa tuovat "kytkinsignaalin" moottorille eikä niinkään siihen, että ne antaisivat suoraan käyttöjännitteen mootorille. Käyttöjännite tulisi siten "jatkuvasta" jännitepiuhasta ja nämä suorat johdot ohjausyksiköltä moottorille antaisivat vaan signaalin siitä, kumpaan suuntaan moottoria pitää pyörittää.

Penkin alla olisi lisäksi jonkinlainen pieni musta irrotettava boksi, jossa oli kuusi urosliitintä. Boksin sisällä on kaksi pientä muuntajaa ja kummallakin muuntajalla oma 74ohmin vastus. Osaisiko joku kertoa tämän boksin merkityksestä?
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Tarkistappa onko säätömoottorien maadoitus kunnossa!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Jos näin oikein lukea tota kytkinkaaviota niin maadoitus kulkee ovikytkimen kautta.
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Homma on nyt pulkassa, penkki liikkuu ja mieli on hivenen keveämpi. No, mitä tehtiin liikkumisen aikaansaamiseksi? Ei mitään :shock: . No, missä oli vika? Luultavasti AINOASTAAN hapettuneissa liittimissä. Kaikki johdot olivat oikeilla paikoillaan. Hyvä kysymys onkin, miksi penkki ei liikkunut kahdella edellisellä kerralla, kun sen paikalleen laitoin. Jos olisin ollut alussa viisaampi, olisin heti alussa putsannut liittimet varmuuden vuoksi. Tällä tavoin olisi varmaan säästynyt aika paljon aikaa ja hermoja :oops: .
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Liittimet on aika ratkaisevassa asiassa että virta kulkee.
Yleensä kannattaa kattoa ensimmäisenä liitokset että ne on ehjät/puhtaat.
No aina sitä vaan uutta oppii. :)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin