Tarran irroitus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Anttiair
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 22.10.2004 16:02
Paikkakunta: Kuopio

Tarran irroitus

Viesti Kirjoittaja Anttiair »

Millä saa helpoiten tarran irti takalasista?
Tarra on vielä inhottavasti osittain lämmitys"nauhojen" päällä, eli reilumpi rapsuttelu ei käy.
Arvaako asetonilla koetella liuottaa?
Osittain tarraa on jo revitty irti mistä saatu, hermo menee kun se lähtee milli kertaa milli paloina. Ja liima jää edelleen lasiin :evil:
Ex W201 190e -90
Nyt W210 E220d -96
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

hiusten kuivaajalla lämmität tarraa irtoo helpommin
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Tarran irroitus

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Anttiair kirjoitti:Ja liima jää edelleen lasiin :evil:
Liiman poistamiseen voi kokeilla hieroa lasiin margariinia tai voita. Liuoittaa ainakin joitakin liimoja.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Biltemasta saa jopa semmoista tarran irroitus spraytä nimeltään "label off"
Toinen hyvä vaihtoehto on se lämmittäminen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
sapele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 07.02.2006 22:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sapele »

Bilteman label off toimii jotenkuten, mutta vaatii liiman rapsuttamisen pois esim. plussakortilla. Ksyleenihän liuottaa kyllä hyvin, mutta miten lie vastuslangat tykkää?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

sapele kirjoitti:Bilteman label off toimii jotenkuten, mutta vaatii liiman rapsuttamisen pois esim. plussakortilla. Ksyleenihän liuottaa kyllä hyvin, mutta miten lie vastuslangat tykkää?
Antaa liueta vähän aikaa niin toimii kohtalaisesti, eikö vastuslangat yleensä ole lasin sisällä? :oops: Asetonillakin lähtee kunhan antaa vaikuttaa hetken.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Muffler kirjoitti:eikö vastuslangat yleensä ole lasin sisällä? :oops: Asetonillakin lähtee kunhan antaa vaikuttaa hetken.
Vastuslangat on lasin pinnassa ja menevät poikki jos niitä raaputtaa. Poikki menneitä vastuslankoja korjataan yhdistämällä katkokset sähköä johtavalla erikoismaalilla.

Näin on siis ainakin näissä vanhoissa. Uusissa autoissa ovat onnistuneet häivyttämään vastuslangat lasin sisään. Niitä on ns.nykyautoissa jopa tuulilasissa, niitä ei vaan enään huomaa.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Tarran irroitus

Viesti Kirjoittaja jackie »

Dunkelblau123 kirjoitti:
Anttiair kirjoitti:Ja liima jää edelleen lasiin :evil:
Liiman poistamiseen voi kokeilla hieroa lasiin margariinia tai voita. Liuoittaa ainakin joitakin liimoja.
Tai iha millä tahansa öljyllä, esim CRC:llä. Semmonen huomio tuli muute tehtyä, et pullosta vuotanut jarruneste oli liuottanu muovipussin pinasta painovärin tosi tehokkaasti, joten sitähän vois kokeilla toho liimaan kanssa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Anttiair
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 22.10.2004 16:02
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Anttiair »

Dunkelblau123 kirjoitti:
Muffler kirjoitti:eikö vastuslangat yleensä ole lasin sisällä? :oops: Asetonillakin lähtee kunhan antaa vaikuttaa hetken.
Vastuslangat on lasin pinnassa ja menevät poikki jos niitä raaputtaa.
Itsellä vastuslangat lasin pinnassa, asetonilla liottelun jälkeen liima irtoaa. ja tuli plussakortti kerrankin hyötykäytettyä.
Jättää vinhan tunteen kuuppaan kun vähän aikaa turailee.. :shock: Ei vaan, reilusti ovet auki ja pihalla kun tekee ei huuruista niin haittaa.
Ex W201 190e -90
Nyt W210 E220d -96
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Lämpöilmapuhallin ja lasi"sikli" ovat oivalliset työkalut 8)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

stanger kirjoitti:Lämpöilmapuhallin ja lasi"sikli" ovat oivalliset työkalut 8)
Niin kyllähän se tarra irtoaa vaikka partakoneen terällä mutta niin irtoaa lämmitys lankakin :roll: valopetrooli on jollakin lailla ollut käyttökelpoinen aine noihin hommiin vaatii vaan pidemmän liuotus ajan,muttei käsittääkseni ole langalle pahaksi :?: kORJATKAA JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ :oops: se vastuslanka on todella ohkasta tekoa eikä kestä oikein minkäänlaista raapimista katkeamatta.
W124 300D aut -89
jere k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 03.04.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jere k »

Biltemasta sai ainakin vuosi sitten porakoneeseen tulevia tarran irroitukseen tehtyjä kumilaikkoja. Tarrat irtosivat erittäin hyvin eikä liimatahroja jäänyt, en sitten tiedä mitä nuo lämmitysnauhat kumilaikkaan sanovat.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

jere k kirjoitti:mitä nuo lämmitysnauhat kumilaikkaan sanovat.
Joku vois uhrautua ja kokeilla :) . Kun ajaa langan suuntaisesti, niin voipi olla hyvinkin hellä laite.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
pakkm2c
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 03.08.2005 20:17
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja pakkm2c »

jackie kirjoitti:
jere k kirjoitti:mitä nuo lämmitysnauhat kumilaikkaan sanovat.
Joku vois uhrautua ja kokeilla :) . Kun ajaa langan suuntaisesti, niin voipi olla hyvinkin hellä laite.
kyllä täytyy kokemuksesta sanoa että kuuma ilma puhaltimella lämmittää varovasti ja TINNERILLÄ loput pyyhkii onnistuu nii lasista kuin pellistä
Vastaa Viestiin