VISKO
VISKO
Mitenkähän sen viskon vois luotettavasti testata?Auto 124 300d ilmastoinnilla .
Ajettu 240000 kohta.Lämpömittari nousee parkissa ilmastoinnin ollessa käynnissä helposti yli 100.Kun silloin varovasti painat flektiä se pysähtyy.On ainakin silloin vielä veltto.Millähän asteella sen pitäis jumittua?Ja onko jo noilla kilometreillä todennäköistä että se on vaihtokelpoinen.Kiitän asiantuntevista vastauksista!
Ajettu 240000 kohta.Lämpömittari nousee parkissa ilmastoinnin ollessa käynnissä helposti yli 100.Kun silloin varovasti painat flektiä se pysähtyy.On ainakin silloin vielä veltto.Millähän asteella sen pitäis jumittua?Ja onko jo noilla kilometreillä todennäköistä että se on vaihtokelpoinen.Kiitän asiantuntevista vastauksista!
Niinno,en tiedä.Visko vaan tuli ekaks mieleen.Voisko olla kumpaakin auto on 124 300d ja-91.Ja loppujenlopux aivan sama koska sen flektin toiminta nyt vaan kiinnostaa.On mielestäni lerppu liian kauan ja lämmöt nousee turhaan (ko?) Joten ei sillä väliä,kumpi vaan.Jos magneettiselle menee tieto johdoillaPietu71 kirjoitti:Onks varmaan visko että ei magneetilla kiinni napsahtava?Olis helpompi korjata
jostain lämpötila-anturilta niin tässä ei ole semmosia johtoja.On vaan flekti ja pelkkä kytkinkappale.
Joo viskohan siellä kolmisatasen keulilla on, ei siis magneettikytkimellä pelaava tuuletin. Mutta viskon toiminnasta en osaa sanoa muuta kun että se saattaa alkaa kolisemaan kun siinä on jotain vikaa. Mutta lämpömittarin toiminta kannatta tarkastaa ensin, sekin voi näyttää väärin. ja kyllä mulla ainakin sähköflekti pyörii ihan eri tapaan kun "takaflekti", voi pyöriä vaikka kone ei olisi kuumakaan, jos ilmastointi huutaa täysillä. Vaihtokelpoinenkin se visko saattaa olla, meillä vaihdettiin m103seen visko kun kilometrejä oli takana 220 tuhatta, mutta se alkoi kolisemaan
mulla samanvuasimallin auto ja magneetti kytkimellä, eli oletan, jotta sullakin on.
kokeile ekana, että otat sen piuhan irti siitä anturista, joka menee kanteen siihen (muistaakseni) messinginväriseen anturiin ja laitat sen johdon pään navat toisiinsa kiinni jollain johdonpätkällä. jos ei ala sittenkään magneettiventtiili naksua/pyöriä, niin on magneettikytkimessä todnäk. vikaa.
meinaan mulla ei ala se tuuletin pyöriin ollenkaan, koska anaturi on rikki. ja lämmöt nousee ruuhkassa vaikka tappiin asti, jos antaa nousta.
ite tein sillain, jotta vedin johdot sisälle siitä anturin johdoista ja laitoin siihen järean katkasijan. ekana kokeilin pienellä katkasijalla ja sehän suli ja lakkas toimimasta.
mulla se muuten pyörii ihan helposti, eli ei oo mitään vastusta.
kokeile ekana, että otat sen piuhan irti siitä anturista, joka menee kanteen siihen (muistaakseni) messinginväriseen anturiin ja laitat sen johdon pään navat toisiinsa kiinni jollain johdonpätkällä. jos ei ala sittenkään magneettiventtiili naksua/pyöriä, niin on magneettikytkimessä todnäk. vikaa.
meinaan mulla ei ala se tuuletin pyöriin ollenkaan, koska anaturi on rikki. ja lämmöt nousee ruuhkassa vaikka tappiin asti, jos antaa nousta.
ite tein sillain, jotta vedin johdot sisälle siitä anturin johdoista ja laitoin siihen järean katkasijan. ekana kokeilin pienellä katkasijalla ja sehän suli ja lakkas toimimasta.
mulla se muuten pyörii ihan helposti, eli ei oo mitään vastusta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
No eihän se nyt lämpimänäkään aivan ilmattex pyöri.Kylmänä on jähmeämpi.Ei siis silleen kuin siellä olis pelkkä laakeri.AM kirjoitti:Jos auto on sammuksissa ja pyöräyttää tuulettajasta,tuntuuko vastusta vai pyöriikö vapaasti?Sellainen "jähmeä" sen pitäisi olla,riippuu tietenkin lämpötilastaMutta jos pyörähtää aina ilman vastusta niin on ainakin rikki...
Mutta mikä on se lämpötila jossa sen pitäis nalkata kiinni.Koska nytkin kun lämmöt on satasessa fleftin pystyy kädellä pysäyttämään.Niin eihän sillä siinävaiheessa ainakaan tehoa ole.Silloin jo pitäis olla huomattavan jähmeä.VAI???
No niin,juuri noin oletinkin omanikin toimivan.Kiitos vaan testistä!Migself kirjoitti:minä testasin tänään.. tuossa pyörittelin ja lämmöt nous siihen yli satasen.. kylymänä pyörii toooosi verkkaseen ja kädellä voi pysäyttää.. kun lämmöt nous korkeelle pyöri flekti no ihan tosi nopeeta ja lämmöt käänty laskuun
Ovatko muuten kaikki gurut kesälomalla,olisin jo aikaisemmin luullut tulevan
exakteja vastauksia,no pitänee se visko hakea tänään.114E joten ei se nyt maata kaada vaikkei vika olis siinä ollutkaan.
Viime kesänä mulla lämmöt nousi paikallaan ja ilmastointi päällä reiluun 100 asteeseen. Tänä kesänä ei ole vielä 90asteen yli mennyt uudella jäähdyttimellä.
vanhasta syyläristä lämpö ei suostunut poistumaan enää niin paljoa että olisi lämmittänyt viskoa tarpeeksi.
-Kimmo-

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue
Sen verran täytyy kommentoida tuota viskon "jähmeyttä", että itselläni värkki pelaa mainiosti, vaikka kylmänä ja alle 90 lämmöissä, moottori sammuksissa se ropeli pyörii täysin ilman vastusta. Eli ei ole "jähmeän" tuntuinen. Kun lämmöt nousee sataseen, pirssi rupeaa kuulostamaan 200-sarjan volvolta.. 

Joo,mulla on uusitty syylari.Vika ei oo siinä vaan oli viskossa.Kun tässä päivällä sen vaihdoin ei sen koommin ole lämmöt paikallaan noussut sataseen vaikka oli näinkin paljon lämmintä.Siis ulkona.kimlahti kirjoitti:Viime kesänä mulla lämmöt nousi paikallaan ja ilmastointi päällä reiluun 100 asteeseen. Tänä kesänä ei ole vielä 90asteen yli mennyt uudella jäähdyttimellä.vanhasta syyläristä lämpö ei suostunut poistumaan enää niin paljoa että olisi lämmittänyt viskoa tarpeeksi.
-Kimmo-
Mitähän sille viskolle tapahtuu? Nesteet pihalle,vai menettääkö se kytkinmetalli jotenkin kimmoisuutensa eikä sitten enää paina sitä nappia?
Vai onko siinä joku muu kuin nestesysteemi...VISKO:sta vaan ajattelin...
Joku kun on asiaa tutkinut vois selventää.Ellei,niin mä otan sen lähitulevaisuudessa auki ja tutkin...
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Lainaan tätä ketjua kun on näitä tuuletinasiantuntijoita: mistä tunnistaa että on visko tai sähköflekti ? Auto on -89 200E (W124). Pyörii tyhjänä kevyesti ilman vastusta, moottorin ollessa kylmä pyörii hitaasti. Ja miten testata sähköflekti, löytyy anturi kannen vierestä.
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm
ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm
ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Sisällä oleva silikoniöljy sieltä kait häviää. Ovat kuulemma yrittäneet korjatakin noita. Oulusta tuota viskoöljyä saa ainakin Scanialta.
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 20-310.pdf Tuolla on aika hyvin selitetty sen toiminta
-Kimmo-.
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 20-310.pdf Tuolla on aika hyvin selitetty sen toiminta
-Kimmo-.
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue
Viskon siipien keskellä on semmoinen metallinen klöntti, jossa on "jäähdytysripoja" vähän niinkuin ilmajähdytteisessä moottorissa. Magneettikytkimellä varustetussa propellissa keskellä vain pultti ja laakeri. Viskokytkin toimii ihan issekseen, eikä sille mene mitään johtoja.markus_200E kirjoitti:Lainaan tätä ketjua kun on näitä tuuletinasiantuntijoita: mistä tunnistaa että on visko tai sähköflekti ? Auto on -89 200E (W124). Pyörii tyhjänä kevyesti ilman vastusta, moottorin ollessa kylmä pyörii hitaasti. Ja miten testata sähköflekti, löytyy anturi kannen vierestä.
Sinulla on se magneettisysteemi.
Testaus: M102:ssa magneettikytkimen anturi on se kaikkein etummaisin anturi siinä kannen päässä. Väri on punainen ja siinä on joko kaksi (normaali) tai kolme (ilmastointi) napaa. Kaksinapaisen anturin tapauksessa on magneettikytkin helppo testata. Johto irti anturista, virta päälle ja kytketään johdon navat yhteen irtopiuhalla. Jos vesipumpulta kuuluu loksahdus ja siivet eivät enää pyöri käsin, on magneetti kunnossa. Jos ääntä ei kuulu, kannattaa varmistaa, että toiseen napaan tulee virta. Jos virtaa tulee, on joko magneettikytkin tai sen johto rikki.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, To 15.06.2006 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E500 – 211.070
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Tämä oli selvä, koitanpa illalla. Kiitos !
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm
ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm
ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Lainattu Alfamerin W124 korjausoppaasta:
"Kaikissa nelisylinterissä moottoreissa tuulettimen kytkeytymistä säätää lämpötilaohjattu magneettikytkin, kun taas kuusisylinterisissä bensiinimoottoreissa sekä viisi- ja kuusisylinterissä dieselmoottoreissa käytetään viskokytkintä"
9/92 tuli 4-sylinterisiin bensakoneisiin myös viskokytkin. E200D:hen ei kirjan mukaan tullut muutoksia faceliftissa.
"Kaikissa nelisylinterissä moottoreissa tuulettimen kytkeytymistä säätää lämpötilaohjattu magneettikytkin, kun taas kuusisylinterisissä bensiinimoottoreissa sekä viisi- ja kuusisylinterissä dieselmoottoreissa käytetään viskokytkintä"
9/92 tuli 4-sylinterisiin bensakoneisiin myös viskokytkin. E200D:hen ei kirjan mukaan tullut muutoksia faceliftissa.
W124 250TD -89
No niin, nyt kun nämä flektin testausilmat ovat taas täällä niin tulipa havaittua että lämmöt hiipivät taas yli sadan asteen eikä visko halunnut puhaltaa.
Scan-autosta kävin hakemassa lirun viskoöljyä ja noin 13ml ruiskutin viskoon.
Kylläpä käy koneen keulilla toho. Nyt lämmöt jääpi noin 95 asteen tuntumaan mikä tuntuu oikealta. Ei paha alle kolmen euron remontiksi.
Nyt vain toivomaan ettei tullut laitettua liikaa sitä ainetta.
-Kimmo-

Scan-autosta kävin hakemassa lirun viskoöljyä ja noin 13ml ruiskutin viskoon.


Nyt vain toivomaan ettei tullut laitettua liikaa sitä ainetta.

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue
Viskon elvytys
Onnistuikos tuon öljyn pruuttaus viskon sisään huumevehkeillä eli injektioneulalla ja ruiskulla vai mitäs aparaattia käytit ? Onnistuiko paikoillaan vai pitikö visko irroittaa pöydälle ropauksen ajaksi ?
Onnistui ihan pelkästään 10ml ruiskua käyttämällä. Neulaa ei tarvinnut. Laitoin flektin ruuvipenkkiin kiinni keskipultista silleen että sitä voi siinä pyöritellä. Sitten vain keplotellaan se bi-metallijousi pois siitä keskeltä ja sen alta paljastuu se venttiilitappi, jonka reiästä tuolla ruiskulla sai painettua sisään tavaraa muutama millilitra kerrallaan. Flektiä kannattaa pyöritellä samaan aikaan ja ruiskulla imeä talteen ilmakuplien mukana ulos puskeva tavara. Kaverista on tässä hommassa apua.
Multa meni noin puoli tuntia koko operaatioon.
-Kimmo-

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue