Sähkölaatikko 5v
Sähkölaatikko 5v
Moro kurut, nyt olisi vaihteeksi pieni ongelma automaattilaatikon kanssa. Auto on e320cdi v.2000 ja laatikko siis viisivaihteinen sähköloota. Vika on seuraavanlainen johtotähti menee vikatilaa hitaassa ruuhka-ajossa vaihdettaessa 1:ltä 2;lle. Jättää jonkun vaihteen päälle 1 tai 2 ja max 3000 kierrosta. Poistuu vikatilasta kun käynnistää uudelleen. Pari kertaa on jumittunut niin, että vain testerillä on saanut palautettua. Öljyt ja muut on vaihdettu ja tarkisttettu, että ovat OK. Viime kerralla testeri ilmoitti virheen EGS vaihteiston elektroninen ohjaus koodi 13 y3/6n3 kierroslukutunnistin 3 on vikaa ja koodi 109 samaten vikaa toisinaan. Mitähän mahtavat tarkoitaa? Onko kellään ollut samaa oireilua ja millä mahtaisi korjaantua. Vaihtoehdot vissiin ovat kaapelointi (kontaktit), ohjauksen vaihto, tahi koko laatikon. Elikä antakaahan kommentteja asiasta KIITOS
MB mopo e320 cdi
Kierroslukutunnistin on induktiivinen anturi joka lukee laatikon sisällä metallisia "hammasnastoja". Tuon vian saamiseksi on, kuten itsekkin totesit ainakin kolme eri vaihtoehtoa. Itse anturi on viallinen/pätkii, kaapelointi on viallinen/pätkii tai ohjauslaite (=tietokone) pätkii.
Viimeisenä epäilisin tietokonetta, mutta toki siellä voi olla jokin kylmäjuotos tjms.
Olisiko helpointa etsiä tuo anturi käsiin ja nitkutella sen kaapelointeja. Valitettavasti en osaa sanoa miten siihen pääsee käsiksi mutta Jarkko S. varmaankin tietää sekä sen mistä uusi vaihto-osa saadaan. Toivottavasti se ei ole kallis mikäli vika ei olekkaan siinä. Se anturi on todennäköisesti semmonen sikarin paksuinen muovinen "törppö", yhdellä ruuvilla kiinni ja siitä lähtee kaksi sähköjohtoa. Ainakin Vitosta tuon saa vaihdettua laatikon ollessa autossa kiinni...toivotaan että tästäkin.
Toki jos vikaa haluaa oikein tutkia ennen kuin ostaa / vaihtaa yhtään mitään se onnistuisi mittaamalla anturin signaalia oskilloskoopilla ajon aikana, mutta tokopa sinultakaan moista vempelettä löytyy työkalupakista.
Niin ja todennäköisesti niitä antureita on siellä kaksi...jollei kolmekin.
Viimeisenä epäilisin tietokonetta, mutta toki siellä voi olla jokin kylmäjuotos tjms.
Olisiko helpointa etsiä tuo anturi käsiin ja nitkutella sen kaapelointeja. Valitettavasti en osaa sanoa miten siihen pääsee käsiksi mutta Jarkko S. varmaankin tietää sekä sen mistä uusi vaihto-osa saadaan. Toivottavasti se ei ole kallis mikäli vika ei olekkaan siinä. Se anturi on todennäköisesti semmonen sikarin paksuinen muovinen "törppö", yhdellä ruuvilla kiinni ja siitä lähtee kaksi sähköjohtoa. Ainakin Vitosta tuon saa vaihdettua laatikon ollessa autossa kiinni...toivotaan että tästäkin.
Toki jos vikaa haluaa oikein tutkia ennen kuin ostaa / vaihtaa yhtään mitään se onnistuisi mittaamalla anturin signaalia oskilloskoopilla ajon aikana, mutta tokopa sinultakaan moista vempelettä löytyy työkalupakista.
Niin ja todennäköisesti niitä antureita on siellä kaksi...jollei kolmekin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Osat hankittu
No niin nyt on hommattu gurun ehdottamat osat ja pitäisi laittaa iltasella kiinni. Viikonlopun jälkeen sitten varmaan näkee, että osuiko laatikkoGURU Jarkko S oikeaan. Nämä nykyiset ns "sähköviat" ovat kyllä vit***maisia, kun usein joutuu vaihtamaan sitä sun tätä ennenkuin vika korjaantuu. Varsinkin Vehon kaverit osaavat vain lukea testeriä vaihtaa ensin puoliautoa ja jos ei auttanut sitten toisen puoliautoa. Eli on todella hienoa, että on tallainen foooooooooorumi mistä saa kokemusperäistä tietoa. Laitan sitten ensi viikolla tietoa, miten hommassa kävi. Jatketaan autoilua ja niistä puhumista.
MB mopo e320 cdi
Hep! S202 cdi 200 tekee vastaavaa täälläkin. Pienillä nopeuksilla ajettuna jää välillä 3-vaihde päälle. Auton sammuttaa niin taas hetken toimii.
Tunnin päästä Autobestille koneella katsomaan ja toivomaan pyörintänopeusanturi vikaa.. Jos ei sillä selviä niin Jarkko S,llä soi puhelin
Tunnin päästä Autobestille koneella katsomaan ja toivomaan pyörintänopeusanturi vikaa.. Jos ei sillä selviä niin Jarkko S,llä soi puhelin
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
siitä 10 euroo tunti saa
Joops Olin Bestillä pojilla niin kiire että pääsin itse tutustumaan uusimpaan star-testeriin Aika paljon on ohjemat muuttunut siitä kun itse tein työkseni tähti merkiä..Jarkko S kirjoitti:jarppaho, pidetään peukkuja ja toivotaan että vika on siinä
Finski, ei muuta kun kilauttelet jos tulee asiata
Jeps sama vikaa kertoi kone, sama pyörintäanturi, kuin edellä mainíttu.
Pentele vain kun ei itsellään juurikaan ole paikkaa missä suorittaa tunnistin paketin vaihtoa. Joten Autobest hoitaa asian.
Kertoivat, useimmassa tapauksessa on tunnistimet paskaantuneet, jolloin välillä ilmaantuu lukukatkoksia.
Sanoivat kitkapinnoista irtoavan "mutua" ja muuta paskaa.
Toivottavasti ei kuitenkaan metallia...
No jos metallit ja öljyt sekaisin, niin silloin soi kyllä Käämelahden miehen puhelin.
mitäs tuollaisen laatikon korjaus/peruskunnostus keskimäärin maksaa?
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
siitä 10 euroo tunti saa
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Laakeroinnin pettäessä voipi käydä pahasti, eli osapuilleen kaikki pyörivät osat hajoaa ja laatikon pohja on metalliromua täysi.
Saa niistäkin onnettomista vielä laatikon tehtyä mutta tietäähän se isompaa hintaakin sitte. Reilusti alle uuden laatikon silti, ellei jopa puoleen hintaan siitä.
Finskille lykkäsin yv:tä
Saa niistäkin onnettomista vielä laatikon tehtyä mutta tietäähän se isompaa hintaakin sitte. Reilusti alle uuden laatikon silti, ellei jopa puoleen hintaan siitä.
Finskille lykkäsin yv:tä
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
KylläM.K kirjoitti:Moottorin ilmamassamittarikin vaikuttaa sähkövatkaimen toimintaan. Eli jos siellä suunnalla on orastavaa vikaa, niin se saataa näkyä/tuntua vaihtojen toiminnassa.
nimim: "melkein jo laatikkoa vaihtamassa"
Lisäinfoa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... tilaatikko
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Joo niin se on
Ensin vaihdettiin ilmamäärätunnistin, mutta korjasi vain osittain ongelmaa. Menee samalla lailla vikatilaan myös tuosta laatikosta. Vaihdoin eilen Gurun antaman vihjeen perutteella olevan osan ja on toiminut eilisen ja tämän päivän vielä moitteetta, mutta katsotaan mien jatkuu.
MB mopo e320 cdi
Onkos ne rpm tunnistimet hyvinkin laatikkokohtaisia vai onko eri laatikoissa usein samoja tunnistimia.Jarkko S kirjoitti:Toivotaan että se jatkaakin toimimista niin ei mee täällä posket punasiks
Jatketaan
Vähän kiinnostaa niiden sielunelämä. Ne käsittääkseni kaikki ovat induktiivisia tunnistimia, jotka huomaavat metallihampaiden viuhuvan siinä lähellä, vai ?.
Aika kallista sano (160 €)
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Joissain saman merkin laatikoissa on samoja tunnistimia, esim ZF. Voi olla että samoja löytyy muistakin, mutta Mersussa (722.6) anturit on integroitu siihen johdelevyyn joka on venttiilikoneiston päällä. Olisihan se ehkä edullisempi jos voisi uusia pelkät anturit.
Olet asian ytimessä, anturit mittailevat esim alumiinirummussa olevia rautanappuloita ja antavat pyörimisnopeustietoa boksille.
Olet asian ytimessä, anturit mittailevat esim alumiinirummussa olevia rautanappuloita ja antavat pyörimisnopeustietoa boksille.
Spekuloidaanpas vielä vähän...
...oletetaan että sinulla olisi siellä ZF:n automaatti peruskorjattavana. Voisiko siitä smirgelöidä muutaman hampaan pois siitä / niistä "rummusta" tjms.
heh, jos olisi alunperin 20 hammasta ja niistä otettaisiin kolme pois. Laatikko luulisi kierrosten olevan vain 4080 rpm kun se oikeasti olisi 4800. Vastaavasti tällöin max rpm olisi 5647 rpm..
20 4800 96000 96000 4800
19 4800 91200 91200 4560
18 4800 86400 86400 4320
17 4800 81600 81600 4080
Semmonen homma jskus pyörii mielessä öisin.
Tosin tuon saa tehtyä sähköisesti helpommin ja on vieläpä palautettavissa takaisin...mutta onkohan sillä jotain sivuvaikutusta. Voisikohan laatikko luulla että se kitkapinta luistaa tjms kamalaa.
No aika näyttää...
...oletetaan että sinulla olisi siellä ZF:n automaatti peruskorjattavana. Voisiko siitä smirgelöidä muutaman hampaan pois siitä / niistä "rummusta" tjms.
heh, jos olisi alunperin 20 hammasta ja niistä otettaisiin kolme pois. Laatikko luulisi kierrosten olevan vain 4080 rpm kun se oikeasti olisi 4800. Vastaavasti tällöin max rpm olisi 5647 rpm..
20 4800 96000 96000 4800
19 4800 91200 91200 4560
18 4800 86400 86400 4320
17 4800 81600 81600 4080
Semmonen homma jskus pyörii mielessä öisin.
Tosin tuon saa tehtyä sähköisesti helpommin ja on vieläpä palautettavissa takaisin...mutta onkohan sillä jotain sivuvaikutusta. Voisikohan laatikko luulla että se kitkapinta luistaa tjms kamalaa.
No aika näyttää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kun se juuri on ideana, ettei boxi saa tietää tuota vaan kuvittelee rpm arvon pysyttelevän turvallisen pienenä. Kyseinen Viton boxi (8 bittinen MCU) ei ole uudelleen ohjelmoitavaa mallia...kävimme tuosta keskustelua valmistajan (ZF) kanssa. He eivät halunneet muokata ohjelmaa, joka siis lienee ROM muistille (= ei ohjelmoitavissa) eikä siellä ole mitään erillisiä karttoja tjms.Jarkko S kirjoitti:Luulen että jos hampaita harvennettaisiin niin boksillekkin pitäisi kertoa tapahtuneesta. Todennäköisimmin siitä seuraisi vikatila.
Boksin ohjelmoinnilla olisi "helpoin" muuttaa noita juttuja.
Kaikkee sääki vapaa-aikanas mietit
Miksi siitä tulisi vikatila
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuota(kin) juuri tarkoitin kun kirjoitin tuossa "Voisikohan laatikko luulla että se kitkapinta luistaa tjms kamalaa. " mutta onko siellä sellaista tarkistusta, siis aikuisten oikeasti.JariN kirjoitti:No kun ne anturit haistelee boksille moottorin ,vaihteiston sisäänmenoakselin ja ulostuloakselin pyörimisnopeutta, jos ne heittää tarpeeksi toisiinsa verrattuna niin seurauksena on vikatila kun boksi luulee että vaihteisto tai turbiini on särki.veskola kirjoitti:
Miksi siitä tulisi vikatila
Siinähän sisäänmenoakseli, ulosmeno ja kone pyörivät useinkin "ei synkassa". Esimerkiksi minulla kun ajelen pintakaasulla ja turbiininlukko hötkähtelee pois päältä, rpm ryntäilee 200 ... 300 rpm se ei haittaa ohjainta ollenkaan. Vaihdoissa turbiinin jälkeinen akseli ja ulostulo "luistavat" hetken, ja lisäksi ohjaimen tulee koko ajan huomioida mikä vaihde on päällä, jotta se tietää paljonko eri antureiden rpm erot pitää olla.
Olisiko ohjelmoijat nähneet moista vaivaa, siitä kun ei ole mitään konkreettista hyötyä. Se on toki selvää, että yhden anturin pimeneminen lopullisesti aiheuttaa vikatilan välittömästi, mutta jos yksi anturi vain antaakin hieman rauhallisempaa rpm infoa.
No katsotaan jos tuohon saadaan selvyys, kukaanhan ei tiedä miten yksinkertainen softa siellä ohjaimessa oikeasti on.
Toisaalta kun laatikko oli oikein pahassa kunnossa mekaanisesti sain kyllä vikatiloja
...ja toisaalta vaikka laatikko varmasti luisti kiihdytyksissä, ei siitä luistosta aiheutunut vikatilaa kertaakaan. Ainoastaan kun max. rpm arvo ylitettiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä ne haistaa yleensä esim.turbiinilukon luiston melko vähästäkin pyörimisnopeuden heitosta, moni laite kyllä pudottaa siinä tilanteessa vain lukon pois toiminnasta ja antaa vikakoodin,laatikko voi muuten toimia normaalisti.Turbiininlukko auki ajettaessa ohjausboksin hyväksymän kierroslukueron vaihtelun pitää tietysti olla melko suuri. Mesen oma sähkövatkain(722.6) jopa haistelee kytkimiä käyttävien mäntien täyttymisen alkamisesta vaihteen kytkeytymiseen kuluvaa aikaa ja säätelee sen mukaan lootan toimintaa.Siitä saa jopa ne ajat ulos testerillä eli näkee jos jonkun vaihteen kytkeytyminen vie paljon kauemmin aikaa mitä pitäisi niin ongelmia on tiedossa jatkossa vaikka toosa vielä toimisi normaalisti.Myös monessa muussa merkissä on sama periaate.
Viton ZF-laatikon ohjelmaa kyllä veikkaisin melko alkeelliseksi, oletko huomannut muuttuuko sen toiminta yhtään ajotyylin mukaan eli "oppiiko"
se,veikkaisin että ei.
Monimutkaisemmalla softalla olevat laatikot (esim.MB,Chrysler ja VAG-konsernin tuotteet) oppivat ajotyylistä välillä huonoille tavoille eli jos oikein tissuttelee muutaman kymmentä kilometriä niin seuraavaksi kun tulee kiire ja polkee reippaammin niin laatikko ei haluakkaan ensin hakea pienempää ja vaihtaa suurempaa ihan liian aikaisin.Muutaman kymmenen kilometrin reipas poljenta korjaa kyllä asian mutta tuo oppiminen on ymmärtääkseni seurausta monimutkaisesta softasta.Ja mielestäni syvältä p..seestä.
Uudemmissa VAG laatikoissa(isommissa ZF) saa muutettua laatikon toimintaa esim. VAG com.-ohjelmalla,tohon Viton toosaan tuo tuskin vielä onnistuu.
Mitähän muuten vaikuttaa signaaliin tuleva epätasaisuus jos noita hampaita menee vähentelemään, onkohan sillä jotain vaikutusta?
Kaasupolkimen asentotietoa huijaamalla ehkä saisit tuota Viton laatikon toimintaa vähän muutettua jos se sulla on mielessä.Sama kuin kiristäisi vanhemmassa laatikossa kikkarin vaijeria.
Viton ZF-laatikon ohjelmaa kyllä veikkaisin melko alkeelliseksi, oletko huomannut muuttuuko sen toiminta yhtään ajotyylin mukaan eli "oppiiko"
se,veikkaisin että ei.
Monimutkaisemmalla softalla olevat laatikot (esim.MB,Chrysler ja VAG-konsernin tuotteet) oppivat ajotyylistä välillä huonoille tavoille eli jos oikein tissuttelee muutaman kymmentä kilometriä niin seuraavaksi kun tulee kiire ja polkee reippaammin niin laatikko ei haluakkaan ensin hakea pienempää ja vaihtaa suurempaa ihan liian aikaisin.Muutaman kymmenen kilometrin reipas poljenta korjaa kyllä asian mutta tuo oppiminen on ymmärtääkseni seurausta monimutkaisesta softasta.Ja mielestäni syvältä p..seestä.
Uudemmissa VAG laatikoissa(isommissa ZF) saa muutettua laatikon toimintaa esim. VAG com.-ohjelmalla,tohon Viton toosaan tuo tuskin vielä onnistuu.
Mitähän muuten vaikuttaa signaaliin tuleva epätasaisuus jos noita hampaita menee vähentelemään, onkohan sillä jotain vaikutusta?
Kaasupolkimen asentotietoa huijaamalla ehkä saisit tuota Viton laatikon toimintaa vähän muutettua jos se sulla on mielessä.Sama kuin kiristäisi vanhemmassa laatikossa kikkarin vaijeria.
Aivan oikein, mielestäni se tulee sitä tyhmemmäksi mitä enemmän sitä opettaa ja mitä enemmän sille antaa kauraa.JariN kirjoitti:Viton ZF-laatikon ohjelmaa kyllä veikkaisin melko alkeelliseksi, oletko huomannut muuttuuko sen toiminta yhtään ajotyylin mukaan eli "oppiiko" se,veikkaisin että ei.
No sen perusteella mitä itse olen koodaillut erilaisia ohjainboxeja ja kontrollereita eri tarkoituksiin niin taajuuden eli kierroslukutiedon mittaus toimii aina siten, että mitataan pulsseja tietyn aikaa, esimerkiksi 200 ms ja siitähän se taajuus sitten saadaankin. Tasaisestihan ne pulssit eivät tule kun kiihdytetään, mutta että sieltä alkaa tulemaan taajuushyppyjä. Väittäisin että ei vaikuta kunhan joku tolkku siinä muuttamisessa pidetään.JariN kirjoitti:Mitähän muuten vaikuttaa signaaliin tuleva epätasaisuus jos noita hampaita menee vähentelemään, onkohan sillä jotain vaikutusta?
No mitään muuta en ole tehnytkään kuin säädellyt sitä asentoanturia, sieltä sai sen jollain tavalla toimimaan mutta edelleen heikosti. Tein jopa vipuun välityksen muutoksen jos se auttaisi mutta ei. Ongelma on siinä että se ohjain luulee vakiopumpun olevan paikallaan, startissa se mittaa asentoanturin ns. nolla kohdan muistiin. Siellä on softaan kovakoodattu jotta ~10 % (luku fiilispohjalta) polkimenasento tarkoittaa sitä, että pumppu ei lisää vielä ruiskutusta yhtään, kuten vakiopumppu ei lisääkkään...mutta kun mynä- ja ruuvattupumppu alkaa syöttämään jo kun poljin liikahtaa 2 %. Siitä se ongelma ja siis siitä, että autoilla voi ajaa 80 km/h silleenkun poljin on 5 % pohjassa.JariN kirjoitti:Kaasupolkimen asentotietoa huijaamalla ehkä saisit tuota Viton laatikon toimintaa vähän muutettua jos se sulla on mielessä.Sama kuin kiristäisi vanhemmassa laatikossa kikkarin vaijeria.
Tekeillä on muunnin joka huijaa asentoanturin signaalia epälineaariseksi. Ainoastaan laiskuuttaa ettei se ole jo paikallaan.
Pahin on tosiaan tuo, että 4800rpm -> vikatila ja PAM (ykköseltä suoraan neloselle vaihto ja turbiininlukko auki)
Hyvin pointteja tässä, ei taida taas tulla uni silmään ensi yönä
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ymmärtääkseni esim. AMG käyttää tekeleissään pykälää suuremman vakio-MB:n ohjainbokseja,olisko esim. Vitoa valmistettu samalla vaihteistolla ja bensakoneella,siinä voisi olla ratkaisu.Nimittäin jos niissä sitten taas ei ole yhdistetty moottorin ja vahteiston ohjausta samaan boksiin.
Periaatteessahan tuo hampaiden vähennyskin toimisi jos ottaisi jokaisen tunnistimen hampaista osan pois,kestäisi kierroksia silloin enempi ja suhteet pysyisi samana.Jos ei sitten tulisi ongelmia sen pulssin epätasaisuuden kanssa.Ja käytännössä aika työläs toimenpide mutta sullahan oli jo kokemusta Viton purkamisesta
Periaatteessahan tuo hampaiden vähennyskin toimisi jos ottaisi jokaisen tunnistimen hampaista osan pois,kestäisi kierroksia silloin enempi ja suhteet pysyisi samana.Jos ei sitten tulisi ongelmia sen pulssin epätasaisuuden kanssa.Ja käytännössä aika työläs toimenpide mutta sullahan oli jo kokemusta Viton purkamisesta
Ei ainakaan tuo ZF eli valmistaja osannut ymmärtää antaa tuollaista vinkkiä. Sehän tässä oli hassua, että valmistajan kanssa meni hetki ennen kuin ne tajusivat, että siellä on kierroslukurajoitus.JariN kirjoitti:Vitoa valmistettu samalla vaihteistolla ja bensakoneella,siinä voisi olla ratkaisu.
No niin tai näin, bensakoneen ohjain ei taasen normiajoon sovellu ja lennossa ei oikein voi vaihtaa ohjaimia.
barbukselta kyselin ohjainta, hiljaista on ollut.
Tuota hommaa ei tarvitse vältämättä tehdä siten, että katkotaan hampaita. Täsmälleen sama vaikutus saadaan kun katkotaan pulsseja pois siitä anturin signaalijohdosta, ja noin tehden se saadaan jopa niin, että se katkominen tapahtuu vaikkapa vasta kun 4000 rpm on ylitetty. Pulssien katkominen on yksinkeraista kun "syödään" sieltä pulssivirrasta aina muutama pulssi silloin tällöin.
Laatikon sisällä on ne kaksi anturia, niihin on helppo päästä käsiksi, tiedä sitten kuunteleeko se ohjain vielä moottorin rpm lukua, jonkin toisen karvan kautta...
Tuotekehitys on käynnissä
Nooh, menipäs tämä juttu Offtopiciksi aiheen aloittajan kannalta, sori...päätän lähetyksen tälä erää tähän
Lisää tietoa: www.skg.fi
Omastani 320 cdi :ttä meni laatikko myös vikatilaan ja ei auttanut kuin käydä veholla testerissä .Ei auttanut sammuttaminen eikä muutkaan omat konstit.
Ennen veholle menoa ostin UUDEN akun.
En osaa sanoa mikä akussa voi olla vikana ,muillakin lähipiirissä vanhan akun uusiminen on auttanut asiaan.
Akku oli 5,5 vuotta vanha ja jo viime talvena webaston kanssa virta ei tahtonut riittää,niin sekin jo puolsi akun vaihtoa ennen pakkasia.
Jos autossasi on vanha akku niin voi se vika olla siinäkin ?
Nyt auto on toiminut pari viikkoa hyvin.
Öljyt ja suodatin on vahdettu.
Hiukan alle 200€ on johdinlevyn hinta ,joka tulee laatikon sisään.
Voiko olla niin että useimmat sähköviat voivatkin johtua huonosta akusta (vanha) , joka testerin mukaan pitäisi olla kunnossa ?
Itselläni jäi vähän sellainen olettamus!
Voiko can-väylät ja pulssi virta mennä sekaisin akun vanhetessa?
Vaihdoin johdinlevyn ja sen jälkeen toiminut hyvin.
Vika ei ollut akussa
Ennen veholle menoa ostin UUDEN akun.
En osaa sanoa mikä akussa voi olla vikana ,muillakin lähipiirissä vanhan akun uusiminen on auttanut asiaan.
Akku oli 5,5 vuotta vanha ja jo viime talvena webaston kanssa virta ei tahtonut riittää,niin sekin jo puolsi akun vaihtoa ennen pakkasia.
Jos autossasi on vanha akku niin voi se vika olla siinäkin ?
Nyt auto on toiminut pari viikkoa hyvin.
Öljyt ja suodatin on vahdettu.
Hiukan alle 200€ on johdinlevyn hinta ,joka tulee laatikon sisään.
Voiko olla niin että useimmat sähköviat voivatkin johtua huonosta akusta (vanha) , joka testerin mukaan pitäisi olla kunnossa ?
Itselläni jäi vähän sellainen olettamus!
Voiko can-väylät ja pulssi virta mennä sekaisin akun vanhetessa?
Vaihdoin johdinlevyn ja sen jälkeen toiminut hyvin.
Vika ei ollut akussa
Viimeksi muokannut nautseri, Ti 18.11.2008 23:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Työnkuva ja osalista
Moro,
Tuli siis tehtyä se sähköosan vaihto laatikkoon. Ei olut paha homma meni ehkä pari tuntia (turistilta). Suojat alta pois ja laatikon pohja auki ja kymmen ruuvia jodinkanavasta auki ja sähkötulppa pois ja osa oli kasissä. Sitten vaan neljä pulttia auki ja levyy oli irti. Puhdistus ja uusi tilalle ja takaisin. Se nopeusanturi oli sellaiset kaksi pientä närhenkivestä, joissa magnettia ja VDO. Toisen päällä oli hieman sellaista "savea" pinnassa. Viikonlopun ajon 674 km ainakin vielä toimi oikein, mutta saapas nahdä jatkossa.
Tässä linkki räjäytyskuvaan ja osa oli nro 20
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 100&SGN=10 Lisäksi tarvitraan sähköpistokkeeseen kaksi oorengasta, suodatin, pohjan tiiviste ja öljyt max 6l (riipuu miten paljon saa pois, turbiinissa ei ollut poistoa). Kiitokset kaikille asiatuntijoille mielnkiitoisista kommenteista ja täsmällisistä ohjeista. Erityis KIITOKSET Jarkko S vaihteisto gurulle. Toivottavasti tästä on muillekin apuva. Edelleenkin jatketaan autoilua.
Tuli siis tehtyä se sähköosan vaihto laatikkoon. Ei olut paha homma meni ehkä pari tuntia (turistilta). Suojat alta pois ja laatikon pohja auki ja kymmen ruuvia jodinkanavasta auki ja sähkötulppa pois ja osa oli kasissä. Sitten vaan neljä pulttia auki ja levyy oli irti. Puhdistus ja uusi tilalle ja takaisin. Se nopeusanturi oli sellaiset kaksi pientä närhenkivestä, joissa magnettia ja VDO. Toisen päällä oli hieman sellaista "savea" pinnassa. Viikonlopun ajon 674 km ainakin vielä toimi oikein, mutta saapas nahdä jatkossa.
Tässä linkki räjäytyskuvaan ja osa oli nro 20
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 100&SGN=10 Lisäksi tarvitraan sähköpistokkeeseen kaksi oorengasta, suodatin, pohjan tiiviste ja öljyt max 6l (riipuu miten paljon saa pois, turbiinissa ei ollut poistoa). Kiitokset kaikille asiatuntijoille mielnkiitoisista kommenteista ja täsmällisistä ohjeista. Erityis KIITOKSET Jarkko S vaihteisto gurulle. Toivottavasti tästä on muillekin apuva. Edelleenkin jatketaan autoilua.
MB mopo e320 cdi
Täällä tehtiin sama liike kuin Jarppahollla!
Loota alko toimimaan kaiketi, ainakin tuon 20 kilsaa pelas nätisti. Huomenna Hämeenlinnaan niin sillä matkalla se kertoo toimintansa.
JariN kirjoitti tosta kytkentä ajasta, tuosta aiheesta onkin hiukka minullakin kirjoitettavaa.
3-4 vaihteen kytkentä aika on kuulemma jonkin verran + puolella, jolloin todenäköisesti on "vuotoa"jossain. Loota vaihtaa asentajankin mielestä oikein ja pehmeästi, joten sillä vielä pärjää.
Asentajaa vielä lainatakseni laatikon vuodon yleensä huomaa parhaiten kun laatikko vaihtaa pienelle, jos kovia nykäyksiä on jo vuotoa olemaan jo reilummin.
Loota alko toimimaan kaiketi, ainakin tuon 20 kilsaa pelas nätisti. Huomenna Hämeenlinnaan niin sillä matkalla se kertoo toimintansa.
JariN kirjoitti tosta kytkentä ajasta, tuosta aiheesta onkin hiukka minullakin kirjoitettavaa.
3-4 vaihteen kytkentä aika on kuulemma jonkin verran + puolella, jolloin todenäköisesti on "vuotoa"jossain. Loota vaihtaa asentajankin mielestä oikein ja pehmeästi, joten sillä vielä pärjää.
Asentajaa vielä lainatakseni laatikon vuodon yleensä huomaa parhaiten kun laatikko vaihtaa pienelle, jos kovia nykäyksiä on jo vuotoa olemaan jo reilummin.
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
siitä 10 euroo tunti saa