W201 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

vilpel kirjoitti:... tekniikkahan vastaa 230 ja autosta otettiin 0.3 barilla sen alle 136hv ja motonetin/kl:n varaosalistoilla+ korjausoppaalla todistin auton vastaavuuden 230: seksi.
Mitä merkintöjä rekisteriotteeseen tuli muutoskatsastuksen yhteydessä? Onko teho ja ahtopaine merkitty?

tomant
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti: Ja muistetaan se 20% sääntö... eli 2.0 saa turbottaa 136*20%= 163 heppaseksi. Eli yllättäen se onkin aika kivoissa lukemissa. Niillä kilpiin ja sitten ruuvista lisää ;)
Paitsi 20+% sääntö koskee paikallisen konttorin mukaan vain mallisarjan tehokkainta autoa eli tässä tapauksessa 2.5 16V. EVO 1 ja EVO2 lienevät sitten varsinaisesti kilpa-autoiksi tehtyinä ja speksattuina eri asia kuin MB190 kun mallisarjoista puhutaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

tomant kirjoitti:
vilpel kirjoitti:... tekniikkahan vastaa 230 ja autosta otettiin 0.3 barilla sen alle 136hv ja motonetin/kl:n varaosalistoilla+ korjausoppaalla todistin auton vastaavuuden 230: seksi.
Mitä merkintöjä rekisteriotteeseen tuli muutoskatsastuksen yhteydessä? Onko teho ja ahtopaine merkitty?

tomant
ajoneuvoon lisätty turbo+välijäähdytin käytetty ahtopaine 0.34 bar, teho93kv 4880krp/ min. muistaakseni näin. vaihdoin myös isot jarrut eteen+kallistuksenvaimentimen, joista tuli turhia prosentteja, jotka myös merkattiin otteeseen. elikä teholappu vaan alle 136hv , nii ei tarvi tehä mitään muutoksia 200: seen!!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

vilpel kirjoitti: ajoneuvoon lisätty turbo+välijäähdytin käytetty ahtopaine 0.34 bar, teho93kv 4880krp/ min. muistaakseni näin. vaihdoin myös isot jarrut eteen+kallistuksenvaimentimen, joista tuli turhia prosentteja, jotka myös merkattiin otteeseen. elikä teholappu vaan alle 136hv , nii ei tarvi tehä mitään muutoksia 200: seen!!
Tuo 136 hv vastaa 100 kW, joka voisi olla raja. Tosin 190E 2.0 antaa jo vaparina 90kW@5300 rpm (122 hv), joten mahdollinen tehonlisäys on vain 10 kW eli 14 hv. Tämä edellyttäisi niin alhaisia ahtopaineita, että sellaista hukkaporttia ei taida löytyä. Meneeköhän noin pieni tehonlisäys edes muutoskatsastuksessa läpi?

tomant
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Hei

Viesti Kirjoittaja jesse »

AK47 kirjoitti: EVO 1 ja EVO2 lienevät sitten varsinaisesti kilpa-autoiksi tehtyinä ja speksattuina eri asia kuin MB190 kun mallisarjoista puhutaan.
Tietääkseni EVO:tkin ovat vertailumallina sataysikymppisiä siinä missä muutkin. WIS:ssä on esim. niiden korjausohjeet ja EPC:ssä varaosat esitetty aivan kuin kaikkien muidenkin.

190E 3.2 AMG:stä en sitten tiedä, senkin varaosat löytyy EPC:ltä mutta WIS ei kata kyseistä mallia. Ja eihän AMG tuolloin vielä ollutkaan MB:n omistuksessa.

Kuva
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vilpel kirjoitti:itse tein 124 2.0 kaasari bensaan turbo tekniikan tällä budjetilla:
-ahdin 300e
Mikä ahdin on kyseessä?
AK47 kirjoitti:Paitsi 20+% sääntö koskee paikallisen konttorin mukaan vain mallisarjan tehokkainta autoa eli ....
Täällä se taas meni tolleen että verrokki + 20%. Mikä on se OIKEA käytäntö? Tääl Ahvenanmaalla kyl o pikkusen eri käytännöt.
tomant kirjoitti:Tuo 136 hv vastaa 100 kW, joka voisi olla raja. Tosin 190E 2.0 antaa jo vaparina 90kW@5300 rpm (122 hv), joten mahdollinen tehonlisäys on vain 10 kW eli 14 hv. Tämä edellyttäisi niin alhaisia ahtopaineita, että sellaista hukkaporttia ei taida löytyä. Meneeköhän noin pieni tehonlisäys edes muutoskatsastuksessa läpi?
Mulla on volkkarissa bypass jonka pystyy säätää minimissään 0,15bar. Eli kyllä se kait siis on mahdollista. Eihä se oo pakko hukkaportilla painaa ulos.... Onhan tuossa jo kuitenkin yli 10% tehonlisäys, joka on jo huomattava.
Viimeksi muokannut Sergey, To 07.09.2006 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Paitsi 20+% sääntö koskee paikallisen konttorin mukaan vain mallisarjan tehokkainta autoa eli ....
Täällä se taas meni tolleen että verrokki + 20%. Mikä on se OIKEA käytäntö? Tääl Ahvenanmaalla kyl o pikkusen eri käytännöt.
Asetuksen ja siihen perustuvan päätöksen mukaan 20% sääntö koskee vain mallisarjan tehokkainta vertailumoottoria, mutta ilmeisesti eri katsastusasemilla on erilaisia tulkintoja asiasta.

tomant
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo oon kuullu tosta. Aika omituista hommaa sinänsä kun kaikille kuitenkin säännöt on samat. Eli riippuu konttorista minne menee. Tääl ahvenanmaalla kyl suhtaudutaan paremmin rakenteluun kuin suomessa, toisaalta ahvenanmaalla katsastettu auto ei ole hyväksytty suomen rekisteriin, ja pitää ensirekisteröidä jos haluaa suomen kilvet. Samalla tavalla siis kuin jos tois vaikka saksasta.

Enihau, jos siis pitäytyy alle 136hp niin ei varmuudella tuu mitään ongelmia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:Mulla on volkkarissa bypass jonka pystyy säätää minimissään 0,15bar. Eli kyllä se kait siis on mahdollista. Eihä se oo pakko hukkaportilla painaa ulos.... Onhan tuossa jo kuitenkin yli 10% tehonlisäys, joka on jo huomattava.
Minulle tulee turboksi KKK K03, jossa on sisäinen noin 0,4-0,5 barin hukkaportti. Haluaisin käyttää edelleen sisäistä hukkaporttia, kun vain löytyisi herkempi. Eikö ahtopainetta pidä säätää hukkaportilla kun taas dumpilla tai bypassilla vain päästetään painetta pois kompressorin vastapaineaaltojen varalta? Ymmärtääkseni automaattilaatikon yhteydessä ei tarvita dumppeja, ongelmat ovat kovan laatikon käyttäjillä vaihtotilanteissa.

Tehonlisäyksen suhteen taidat olla oikeassa. Yleensähän viritys katsotaan onnistuneeksi, jos teho laskee korkeintaan 10%. ;-)

tomant
Viimeksi muokannut tomant, To 07.09.2006 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mun on pakko sanoa että minä en turbosta tiedä vielä mitään, valtaosa on siis vaan Mutua. Vastapaineen varaltahan se tosiaan on, mutta onko sillä teknisellä toteutuksella väliä miten se katsastusta varten toteutettaisiin? Toukokuus en viel tienny yhtään mitään auton ahtamisesta ja alotin helpoimman kautta eli remiahtamisella.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Sergey kirjoitti:
vilpel kirjoitti:itse tein 124 2.0 kaasari bensaan turbo tekniikan tällä budjetilla:
-ahdin 300e
Mikä ahdin on kyseessä?

mitsun td04-15t, ollut saab 9-5 2.3t, ja pelaa muute komiasti, ei mitään miettimisiä tai viiveitä. suosittelen mitsua!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:... mutta onko sillä teknisellä toteutuksella väliä miten se katsastusta varten toteutettaisiin?
Noinkin voi varmasti tehdä. Itse haluaisin sellaisen systeemin, jota ei tarvitsisi (ainakaan paljon) muuttaa katsastuksen jälkeen. Ahtopaineet ja nakutuksen yritän pitää kurissa Saabin APC-järjestelmällä. Mikäli nakutusta ei esiinny, nostaa järjestelmä itsestään ahtopainetta korkeammaksi (ottaa huomioon esim. bensiinin oktaaniarvon eli nakutuskestävyyden). Vipukytkintä naksauttamalla voi ahtopaineet pudottaa hukkaprtin peruspaineelle.

tomant
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Sergey kirjoitti:
vilpel kirjoitti:itse tein 124 2.0 kaasari bensaan turbo tekniikan tällä budjetilla:
-ahdin 300e
Mikä ahdin on kyseessä?

mitsun td04-15t, ollut saab 9-5 2.3t, ja pelaa muute komiasti, ei mitään miettimisiä tai viiveitä. suosittelen mitsua!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mulla olis tuolla romiksella 80 ja 90 luvun 900 saabin ja erilaisten volvojen täydellisiä koneita, ja ajattelin ottaa niistä turbon hilut. Ja nimenomaan saabista, niitä on useampi alle 50tkm ajettuja lähes virheettömiä.
vilpel kirjoitti:-paineensäädin 30e
Mitähän paineensäädintä tarkoitat? Bensa?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Sergey kirjoitti:Mulla olis tuolla romiksella 80 ja 90 luvun 900 saabin ja erilaisten volvojen täydellisiä koneita, ja ajattelin ottaa niistä turbon hilut. Ja nimenomaan saabista, niitä on useampi alle 50tkm ajettuja lähes virheettömiä.
vilpel kirjoitti:-paineensäädin 30e
Mitähän paineensäädintä tarkoitat? Bensa?
nii mullahan on kaasari kone! eli se on kaasutin käyttöön tarkoitettu (malpassi on merkki), joka reagoi ahtopaineeseen. eli tarvit ruiskukäyttöön sopivan säätimen joka reagoi ahtopaineeseen.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vilpel kirjoitti:nii mullahan on kaasari kone! eli se on kaasutin käyttöön tarkoitettu (malpassi on merkki), joka reagoi ahtopaineeseen. eli tarvit ruiskukäyttöön sopivan säätimen joka reagoi ahtopaineeseen.
Joo malpassi 384HR 1:1,4 on mulla volkkarissa remmiahtimen kanssa. Sellanen on jo tilattukin toinen ihan vain varalta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin