Mallierot W114, W115, W108?
- Pysty_lyhty
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 05.09.2006 10:05
Mallierot W114, W115, W108?
Neuvokaa aloittelevaa mersuharrastajaa että, mitä eroa on W114, W115 ja W108 malleilla ja mistä ne erottaa.
Edit. Otsikkoa muokattu. Timo L.
Edit. Otsikkoa muokattu. Timo L.
C 200 CDI
W114 2.8 -71
Riisikuppi "Subaru"
W114 2.8 -71
Riisikuppi "Subaru"
jotakin vastausta....
Nehän ovat kaikki pystylyhtyjä 
W114 ja 115 ovat rinnakkaismalleja,joita valmistettiin 1968- 1976
Ns. "Taxikori". w114 mallit ovat 6-koneella,ja w115 4-koneella.
Dieselit olivat mallimerkinnöillä 200 D- 240 D, ja bensat 200 - 280.
w108 on suurempi S-kori, ja alustarakenteiltaan periytyy w110/ w111-malleista. Valmistusaika oli 1965- 1972. ( Lisäksi on myös w109, joka on
ilmajousitettu versio ). W108 mallit ovat kaikki 6-koneella, tai 8-koneella.
Dieseleitä ei näitä valmistettu ollenkaan. Mallimerkinnät 250 S - 300 SEL.

W114 ja 115 ovat rinnakkaismalleja,joita valmistettiin 1968- 1976
Ns. "Taxikori". w114 mallit ovat 6-koneella,ja w115 4-koneella.
Dieselit olivat mallimerkinnöillä 200 D- 240 D, ja bensat 200 - 280.
w108 on suurempi S-kori, ja alustarakenteiltaan periytyy w110/ w111-malleista. Valmistusaika oli 1965- 1972. ( Lisäksi on myös w109, joka on
ilmajousitettu versio ). W108 mallit ovat kaikki 6-koneella, tai 8-koneella.
Dieseleitä ei näitä valmistettu ollenkaan. Mallimerkinnät 250 S - 300 SEL.
Viimeksi muokannut Henry V., Pe 08.09.2006 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- Pysty_lyhty
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 05.09.2006 10:05
lisää...
Kaikki 2.5 koneet ovat kutosia. Korimallissa w114 250-tyypissä, moottoriversio
on M114. Tilavuudella 2.8 on olemassa moottorit M130 ( yhdellä nokka-akselilla ), ja M110 Twincam.
Mielenkiintoinen tilanne syntyi, kun Twincam- kone otettiin w114-korimalliin
kesäkuussa ´72. :
mallistossa oli nyt 280/ E Twincam, ja entinen 250-tyyppi sai nokalleen
samalla ajankohdalla tuon M130 2.8-koneen. Näin syntyi siis 250 2.8.
Autossa ei ole mitään 2.8 -kylttiä, mutta sen voi tunnistaa alustanumerosta,
joka alkaa 114.011 - (sedan ).
Jospa sinun autosi onkin tätä mallia ?
on M114. Tilavuudella 2.8 on olemassa moottorit M130 ( yhdellä nokka-akselilla ), ja M110 Twincam.
Mielenkiintoinen tilanne syntyi, kun Twincam- kone otettiin w114-korimalliin
kesäkuussa ´72. :
mallistossa oli nyt 280/ E Twincam, ja entinen 250-tyyppi sai nokalleen
samalla ajankohdalla tuon M130 2.8-koneen. Näin syntyi siis 250 2.8.
Autossa ei ole mitään 2.8 -kylttiä, mutta sen voi tunnistaa alustanumerosta,
joka alkaa 114.011 - (sedan ).
Jospa sinun autosi onkin tätä mallia ?
Viimeksi muokannut Henry V., Pe 08.09.2006 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- Pysty_lyhty
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 05.09.2006 10:05
Re: lisää...
Ei kyllä siihen on vaihdettu kone ostin sen puoli tutulta ja sanoi joskus vaihtanensa koneen. Kiitos taas tästä valistuksesta tunnen itseni jo paljon suuremmaksi mersuharrastajaksi.Henry V. kirjoitti:Kaikki 2.5 koneet ovat kutosia. Korimallissa w114 250-tyypissä, moottoriversio
on M114. Tilavuudella 2.8 on olemassa moottorit M130 ( yhdellä nokka-akselilla ), ja M110 Twincam.
Mielenkiintoinen tilanne syntyi, kun Twincam- kone otettiin w114-korimalliin
kesäkuussa ´72. :
mallistossa oli nyt 280/ E Twincam, ja entinen 250-tyyppi sai nokalleen
samalla ajankohdalla tuon M130 2.8-koneen. Näin syntyi siis 250 2.8.
Autossa ei ole mitään 2.8 -kylttiä, mutta sen voi tunnistaa alustanumerosta,
joka alkaa 114.023 -.
Jospa sinun autosi onkin tätä mallia ?

C 200 CDI
W114 2.8 -71
Riisikuppi "Subaru"
W114 2.8 -71
Riisikuppi "Subaru"
- Pysty_lyhty
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 05.09.2006 10:05
lisää...
Aivan oikein, näin se on (lunttaamassani lähdeaineistossa oli virhe! ).Muffler kirjoitti:
250 2.8 on sedanina tyyppiä 114.011 ja coupena 114.023
Lokasuojia saa uusia. Huomaa, että muoto vaihtuu 74- (syksyllä '73).
Keula "levenee" tuolloin, eli maski on leveämpi ja lokasuojat matalammat.
Myös etuhelman muoto muuttuu tuolloin.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- Pysty_lyhty
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 05.09.2006 10:05
Aika kovat hinnat ainakin minun kukkarolle.
Tuohon hintaan kannatta hetken jo hitsailla alkuperäisiä.
Onko tuohon 2.8 (kaasari versio) saatavilla viritys osia. (Eihän se mikään laiska ole nytkään mutta nälkä kasvaa syödessä). Meinaan lähinnä nokkia, pakosarjoja, mäntiä. Kuka osaisi työstää kantta (avartaa kanavia), vai kannattaako kantta muuttaa.
Paljonko tuossa on tehoa lähtiessä ja paljonko siitä uskaltaa ottaa. Vai kannattaako hommata 2.8 ruisku kone (olis tiedossa), jota hiukan piristäisi.
Tuohon hintaan kannatta hetken jo hitsailla alkuperäisiä.
Onko tuohon 2.8 (kaasari versio) saatavilla viritys osia. (Eihän se mikään laiska ole nytkään mutta nälkä kasvaa syödessä). Meinaan lähinnä nokkia, pakosarjoja, mäntiä. Kuka osaisi työstää kantta (avartaa kanavia), vai kannattaako kantta muuttaa.
Paljonko tuossa on tehoa lähtiessä ja paljonko siitä uskaltaa ottaa. Vai kannattaako hommata 2.8 ruisku kone (olis tiedossa), jota hiukan piristäisi.
C 200 CDI
W114 2.8 -71
Riisikuppi "Subaru"
W114 2.8 -71
Riisikuppi "Subaru"
- Pysty_lyhty
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 05.09.2006 10:05
Re: lisää...
Käykö nuo uudemmat lokasuojat jos vaihtaa myös maskinHenry V. kirjoitti: Lokasuojia saa uusia. Huomaa, että muoto vaihtuu 74- (syksyllä '73).
Keula "levenee" tuolloin, eli maski on leveämpi ja lokasuojat matalammat.
Myös etuhelman muoto muuttuu tuolloin.
C 200 CDI
W114 2.8 -71
Riisikuppi "Subaru"
W114 2.8 -71
Riisikuppi "Subaru"
Re: lisää...
Uudemmat lokarit sopii jos vaihdat lokarit, etuhelman, konepellin ja maskin ja puskurikin on erilainen.Pysty_lyhty kirjoitti:Käykö nuo uudemmat lokasuojat jos vaihtaa myös maskinHenry V. kirjoitti: Lokasuojia saa uusia. Huomaa, että muoto vaihtuu 74- (syksyllä '73).
Keula "levenee" tuolloin, eli maski on leveämpi ja lokasuojat matalammat.
Myös etuhelman muoto muuttuu tuolloin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: jotakin vastausta....
W115:ssa oli myös loppuvaiheessa 5-sylinterinen diesel.Henry V. kirjoitti:Nehän ovat kaikki pystylyhtyjä
W114 ja 115 ovat rinnakkaismalleja,joita valmistettiin 1968- 1976
Ns. "Taxikori". w114 mallit ovat 6-koneella,ja w115 4-koneella.
Dieselit olivat mallimerkinnöillä 200 D- 240 D, ja bensat 200 - 280.
Lisäksi on jäänyt sellainen mielikuva, että W115-koriset olivat kaikki dieseleitä, olikohan niin?
Re: jotakin vastausta....
W115:een kuuluvat kaikki muut paitsi kuusisylinteriset mallit. Myös nelosbensat siis.an55 kirjoitti:W115:ssa oli myös loppuvaiheessa 5-sylinterinen diesel.Henry V. kirjoitti:Nehän ovat kaikki pystylyhtyjä
W114 ja 115 ovat rinnakkaismalleja,joita valmistettiin 1968- 1976
Ns. "Taxikori". w114 mallit ovat 6-koneella,ja w115 4-koneella.
Dieselit olivat mallimerkinnöillä 200 D- 240 D, ja bensat 200 - 280.
Lisäksi on jäänyt sellainen mielikuva, että W115-koriset olivat kaikki dieseleitä, olikohan niin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Peruskori on sama, puskureissakaan ei ollut eroa kuin 280:ssä, eikä niissäkään enää 2. sarjassa.jari_w123 kirjoitti:Mitäs eroa noissa itse koreissa on kun vertailee w115-w114 koreja keskenään?Puskurit on erilaiset ja sisustoissa on eroja mutta mites perus kori onko kutoselle tehty jotenkin lisää tilaa konehuoneeseen?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Niin just eli pitkät puskurit oli vain 280 ja coupen erikoisuuksia?kori sarja merkintä on varmaan sitten eri jotta erotettais kutos koneiset erilleen pienemmistä vaikka onhan 240d 3,0 suurin moottori mitä pystylyhtyihin oli tehtaalta saatavana ja silti korimalli oli w115.
auto w123 200D/300DT vm, -81
250 malleissa ja isommissa oli edessä tuplapuskurit ennen kakkossarjaa.
Eroja on esim verhoiluissa aika paljon ja niitä on vähän hankala listata.
w114 koreissa oli ovissa kromilistat 250,280,280E yläreunoissa.
Kojelauta on erilainen kuin 115, samoin konsoli, penkin kankaat, matot, ovitaskut, ehkä lattialistatkin, tuhkikset ja kattokahvatkin ovat erilaiset.
w114 230 mallit olivat vähän köyhempiä ja niissä saattaa olla enemmän 115 vastaavia osia.
Eroja on esim verhoiluissa aika paljon ja niitä on vähän hankala listata.
w114 koreissa oli ovissa kromilistat 250,280,280E yläreunoissa.
Kojelauta on erilainen kuin 115, samoin konsoli, penkin kankaat, matot, ovitaskut, ehkä lattialistatkin, tuhkikset ja kattokahvatkin ovat erilaiset.
w114 230 mallit olivat vähän köyhempiä ja niissä saattaa olla enemmän 115 vastaavia osia.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Kyllä näin on.jari_w123 kirjoitti:Niin just eli pitkät puskurit oli vain 280 ja coupen erikoisuuksia?
On tullut jo mielestäni tässäkin keskustelussa muutamaan kertaan todettuajari_w123 kirjoitti:kori sarja merkintä on varmaan sitten eri jotta erotettais kutos koneiset erilleen pienemmistä vaikka onhan 240d 3,0 suurin moottori mitä pystylyhtyihin oli tehtaalta saatavana ja silti korimalli oli w115.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Twincamin kanssa konetilassa ei mahdu olemaan rintapeltiin tulevia vinotukia. Etupalkkia oli ilmeisesti jontenkin vastaavasti muokattu, kenties vahvistettu. Vasemaan etukulmaan on tehty potero ilmansuodatinta varten, joten vasen etupyöräkotelon seutu ei ole aivan saman muotoinen kuin muissa. Isompia eroja korissa ei tietääkseni ole.jari_w123 kirjoitti:Mitäs eroa noissa itse koreissa on kun vertailee w115-w114 koreja keskenään?Puskurit on erilaiset ja sisustoissa on eroja mutta mites perus kori onko kutoselle tehty jotenkin lisää tilaa konehuoneeseen?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Myös akku on toisella puolella konehuonetta.Olli Lajunen kirjoitti:Twincamin kanssa konetilassa ei mahdu olemaan rintapeltiin tulevia vinotukia. Etupalkkia oli ilmeisesti jontenkin vastaavasti muokattu, kenties vahvistettu. Vasemaan etukulmaan on tehty potero ilmansuodatinta varten, joten vasen etupyöräkotelon seutu ei ole aivan saman muotoinen kuin muissa. Isompia eroja korissa ei tietääkseni ole.jari_w123 kirjoitti:Mitäs eroa noissa itse koreissa on kun vertailee w115-w114 koreja keskenään?Puskurit on erilaiset ja sisustoissa on eroja mutta mites perus kori onko kutoselle tehty jotenkin lisää tilaa konehuoneeseen?
Lisävarusteisesti kaikkiin autoihin on voinut tilata akun(akut) takakonttiin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Ja krominen tuuletusritilä.Muffler kirjoitti:...
w114 koreissa oli ovissa kromilistat 250,280,280E yläreunoissa.
...

Varmasti tämän tiesitkin, mutta kun näitä on moneen topiciin listattu niin aina jotain unohtuu ja joku (tässä tapauksessa minä) pääsee pätemään.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
En mä ainakaan ole tiennyt eroja tuuletus ritilöissä ja ovien listoissa.Silloin kun itellä oli w115 220d tuli mietittyä eroja eri mallien kesken ja nyt kun huomasin tämän topicin aloin minäkin uteliaisuuttani kyselemään
.Vanhat mersut vaan jostain syystä kiinnostaa minkäs sille voi
.


auto w123 200D/300DT vm, -81
Tiesin koska tämmönen ritilä mulla on ja sulla ei oleOlli Lajunen kirjoitti:Ja krominen tuuletusritilä.Muffler kirjoitti:...
w114 koreissa oli ovissa kromilistat 250,280,280E yläreunoissa.
...
Varmasti tämän tiesitkin, mutta kun näitä on moneen topiciin listattu niin aina jotain unohtuu ja joku (tässä tapauksessa minä) pääsee pätemään.

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Onpas, nimittäin peräkontissa odottamassa asennusta.Muffler kirjoitti:Tiesin koska tämmönen ritilä mulla on ja sulla ei oleOlli Lajunen kirjoitti:Ja krominen tuuletusritilä.Muffler kirjoitti:...
w114 koreissa oli ovissa kromilistat 250,280,280E yläreunoissa.
...
Varmasti tämän tiesitkin, mutta kun näitä on moneen topiciin listattu niin aina jotain unohtuu ja joku (tässä tapauksessa minä) pääsee pätemään.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
No saamariOlli Lajunen kirjoitti:Onpas, nimittäin peräkontissa odottamassa asennusta.Muffler kirjoitti:Tiesin koska tämmönen ritilä mulla on ja sulla ei oleOlli Lajunen kirjoitti:Ja krominen tuuletusritilä.Muffler kirjoitti:...
w114 koreissa oli ovissa kromilistat 250,280,280E yläreunoissa.
...
Varmasti tämän tiesitkin, mutta kun näitä on moneen topiciin listattu niin aina jotain unohtuu ja joku (tässä tapauksessa minä) pääsee pätemään.


W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Muistaakseni vuoden 1973 faceliftissä sarjaan tullut "välimalli" 200:n ja 230:n väliin. Mallissa 2,3-litrainen nelonen. Samassa, jos ei aiemmin 230:n mallimerkintä muuttui 230.6:ksi.Sergey kirjoitti:moro
Mitäs meinaa takaluukun merkintä W115 korissa "230.4" ajelin nimittäin sellasen perässä tänään enkä oo ennen hoksannut.
Pystärimiehet tarkentakoot tarvittaessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi