Mömmööntymisen oireet ovat ilmestyneet nyt 150tkm kohdalla.
<--- Auto vm. 2002.
Palstaa lukeneena olen huomannut, että joillekin on vaihdettu turbiini takuuseen, kattaako takuu enää tämän ikäistä autoa?
Myös juttua turbiinin huutelusta on ollut, eli miten tapahtuu ja onko ko. autossa "huuhdeltava" turbiini?
Automaattilaatikon turbiinin "mömmööntyminen"?
Avattaren auto on etuvetoinen, eikä sille turbiinille oikein voi mitään tehdä sen ollessa autossa kiinni.
KakkosVito (2004+) taasen on takavetoinen, ja siitä ei löydy mitään ihme etuvetolaatikkoa, vaan käsittääkseni mersun tekele.
Öljyt toki voi vaihaa siten, että myös turbiini tyhjenee, vaatii kikkailuja lauhduttimen letkujen kanssa. Eli se letku josta öljy tulee lauhduttajasta ulos laitetaan maahan. Täyttöreiästä laitetaan uutta öljyä sisään ja kone käyntiin. Kun putkesta tulee uutta öljyä maahan laitetaan putki paikalleen ja täytetään normaaliin öljymäärään.
Mitä mömmööntyminen sitten tarkoitaakin, niin Viton turbiineja oli siellä pajalla läjäpäin menossa vaihtoon. Ymmärsin että niistä hajoaa jotakin, ja korjaus on vaihtaminen uuteen / korjattuun. Olisikohan turbiini siinä 500 € luokkaa, ja vaihdossa työtä ihan omiksi tarpeiksi. Samalla vaivalla kannattaa huoltaa vaihteisto eli laittaa uudet kitkalevyt tai jopa lisätä niitä.
Takuun pitäisi korvata valmistajan virheelliset osat. Vitoissa ei ole yhtään virheellistä osaa tai suunnitteluvikoja, siinä on vain ominaisuuksia, jotka aiheuttavat kulkineen vikaantumisen ennen kuin 100 tkm on nähty ja siitä eteenpäin jatkuvasti. Ymmärtääkseni Vitot on ajateltu paalattavan kun 100 tkm täyttyy
KakkosVito (2004+) taasen on takavetoinen, ja siitä ei löydy mitään ihme etuvetolaatikkoa, vaan käsittääkseni mersun tekele.
Öljyt toki voi vaihaa siten, että myös turbiini tyhjenee, vaatii kikkailuja lauhduttimen letkujen kanssa. Eli se letku josta öljy tulee lauhduttajasta ulos laitetaan maahan. Täyttöreiästä laitetaan uutta öljyä sisään ja kone käyntiin. Kun putkesta tulee uutta öljyä maahan laitetaan putki paikalleen ja täytetään normaaliin öljymäärään.
Mitä mömmööntyminen sitten tarkoitaakin, niin Viton turbiineja oli siellä pajalla läjäpäin menossa vaihtoon. Ymmärsin että niistä hajoaa jotakin, ja korjaus on vaihtaminen uuteen / korjattuun. Olisikohan turbiini siinä 500 € luokkaa, ja vaihdossa työtä ihan omiksi tarpeiksi. Samalla vaivalla kannattaa huoltaa vaihteisto eli laittaa uudet kitkalevyt tai jopa lisätä niitä.
Takuun pitäisi korvata valmistajan virheelliset osat. Vitoissa ei ole yhtään virheellistä osaa tai suunnitteluvikoja, siinä on vain ominaisuuksia, jotka aiheuttavat kulkineen vikaantumisen ennen kuin 100 tkm on nähty ja siitä eteenpäin jatkuvasti. Ymmärtääkseni Vitot on ajateltu paalattavan kun 100 tkm täyttyy

Viimeksi muokannut veskola, Ti 31.10.2006 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Turbiinin irroittamisesta vai öljynvaihdosta ja/tai sen vaikutuksista ?bourbon kirjoitti:Kiitoksia veskolalle
Ja jos kellä vaan on kokemuksia tällaisesta niin juttua kehiin kiitos.
Mikä se oire laatikossa on ? mitä se mömmääntyminen tarkoittaa ?

Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuo vuosiluku missä Vito vaihtuu autoksi, siis takavetoiseksi
Mulla juurikin oli hakusessa.
Eli, etuveto Vito on varustettu ZF:n valmistamalla automaatilla, sen turbiini ei "mömmöönny" kuten Mersun valmistaman takavetoisen turbiini, turbiinilukon rakenne on niissä täysin eri.
ZF:n turbiini vaan hajoaa, ja vieläpä melko yleisesti. Paskantaa vielä hajotessaan rautaa öljykiertoon, seurauksena laatikon ohjausventtiilit jumittaa ja laatikko laukeaa.
Mersun oman laatikon turbiinilukon rakenne on täysin eri mitä muilla merkeillä, siellä on turbiinin sisällä ikioma mäntä joka akselin kautta tulevalla öljynpaineella lukitsee turbiinin, siellä on 1,2 tai 3-levyinen pakka sisällä.Levyjen lukumäärä riippuu moottorin tehosta. ECU ohjaa tuota painetta, moduloivalla magneettiventtiilillä.
Nyt kun niitä "elinikäisiä" öljyjä ei vaihdeta niin öljyssä olevat pienet epäpuhtaudet kerääntyvät keskipakovoiman vaikutuksesta ko. männän pesän ulkoreunoille, seurauksena mäntä ei kunnolla palauta ja auto pyrkii vaihde päällä paikallaan seistessä turhan innokkaasti liikkeelle.Sinne tulee samanlaista mömmöä kuin öljyn keskipakosuodattimeen.
Noita ne Vehossa jotenkin huuhtelevat, en kyllä tältä istumalta ymmärrä miten. Lauhduttajan putkesta öljyä laskemalla öljy kyllä vaihtuu turbiinissa mutta ei tuon lukkomännän pesässä, sen öljy kun kulkee yhdestä reiästä vaihteiston sisäänmenoakselin läpi ja palautuu samaa kautta, eli tuota männän ohjausta pitäisi ECUn kautta auton käydessä manipuloida liikkumaan päälle ja pois että mitään huuhtelua tapahtuisi. Ehkä tekevät sen huuhtelun Veholla jotenkin noin. Siitä mulla ei ole tietoa.
Takavetoisessahan tuo turbiinin irrotus nyt ei ole iso savotta verrattuna esim. etuveto Vitoon, ja kun sen oikein avaa ja puhdistaa niin tulee ainakin kaikki "mömmöt" pois. Toivottavasti valaisi asiaa.
JariN

Eli, etuveto Vito on varustettu ZF:n valmistamalla automaatilla, sen turbiini ei "mömmöönny" kuten Mersun valmistaman takavetoisen turbiini, turbiinilukon rakenne on niissä täysin eri.
ZF:n turbiini vaan hajoaa, ja vieläpä melko yleisesti. Paskantaa vielä hajotessaan rautaa öljykiertoon, seurauksena laatikon ohjausventtiilit jumittaa ja laatikko laukeaa.

Mersun oman laatikon turbiinilukon rakenne on täysin eri mitä muilla merkeillä, siellä on turbiinin sisällä ikioma mäntä joka akselin kautta tulevalla öljynpaineella lukitsee turbiinin, siellä on 1,2 tai 3-levyinen pakka sisällä.Levyjen lukumäärä riippuu moottorin tehosta. ECU ohjaa tuota painetta, moduloivalla magneettiventtiilillä.
Nyt kun niitä "elinikäisiä" öljyjä ei vaihdeta niin öljyssä olevat pienet epäpuhtaudet kerääntyvät keskipakovoiman vaikutuksesta ko. männän pesän ulkoreunoille, seurauksena mäntä ei kunnolla palauta ja auto pyrkii vaihde päällä paikallaan seistessä turhan innokkaasti liikkeelle.Sinne tulee samanlaista mömmöä kuin öljyn keskipakosuodattimeen.
Noita ne Vehossa jotenkin huuhtelevat, en kyllä tältä istumalta ymmärrä miten. Lauhduttajan putkesta öljyä laskemalla öljy kyllä vaihtuu turbiinissa mutta ei tuon lukkomännän pesässä, sen öljy kun kulkee yhdestä reiästä vaihteiston sisäänmenoakselin läpi ja palautuu samaa kautta, eli tuota männän ohjausta pitäisi ECUn kautta auton käydessä manipuloida liikkumaan päälle ja pois että mitään huuhtelua tapahtuisi. Ehkä tekevät sen huuhtelun Veholla jotenkin noin. Siitä mulla ei ole tietoa.
Takavetoisessahan tuo turbiinin irrotus nyt ei ole iso savotta verrattuna esim. etuveto Vitoon, ja kun sen oikein avaa ja puhdistaa niin tulee ainakin kaikki "mömmöt" pois. Toivottavasti valaisi asiaa.
JariN