SÄHKÖOHJATUN AUTOMAATTILAATIKON TOIMINTA
SÄHKÖOHJATUN AUTOMAATTILAATIKON TOIMINTA
Osaako kukaan selittää ns. sähköisesti ohjattujen automaattilaatikoiden toimintaa siitä, kuinka ne oikein tunistavat ajajan ajotyylin ja mukauttavat vaihdot sen mukaan.
Toinen kysymys: MIten nopeasti laatikko vaihtaa ohjelmaa, kun itse en ole suuremmin havainnut muutosta (W211 - 270 cdi). Ainoastaa kun laittaa kaasun pohjaan niin toki silloin vaihdot on napakoita ja vaihdot tapahtuu suuremilla kierrosluvuilla.
Toinen kysymys: MIten nopeasti laatikko vaihtaa ohjelmaa, kun itse en ole suuremmin havainnut muutosta (W211 - 270 cdi). Ainoastaa kun laittaa kaasun pohjaan niin toki silloin vaihdot on napakoita ja vaihdot tapahtuu suuremilla kierrosluvuilla.
.
Kaasupolkimen asennosta.
Jos toiminta ei miellytä, niin jossain, vaikkapa veholla voi tyjennyttää sen laatikon muistin.
"Opettelu" alkaa silloin "puhtaalta pöydältä".
Jos järjestelmä toimii oikein, sen pitäisi kyllä muuttuneesta kaasun asennosta hoksata esim. lastuttaminen, ja muuttaa vaihtohetkeä sen mukaan.
Kaasupolkimen asennosta.
Jos toiminta ei miellytä, niin jossain, vaikkapa veholla voi tyjennyttää sen laatikon muistin.
"Opettelu" alkaa silloin "puhtaalta pöydältä".
Jos järjestelmä toimii oikein, sen pitäisi kyllä muuttuneesta kaasun asennosta hoksata esim. lastuttaminen, ja muuttaa vaihtohetkeä sen mukaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: SÄHKÖOHJATUN AUTOMAATTILAATIKON TOIMINTA
Systeemi on adaptiivinen eli käyttötavan mukaisesti mukautuva ja soveltaa kehittyneitä säätöalgoritmeja kuten sumeaa logiikkaa. Laatikko opettelee käyttäjän ajotyylin ja pyrkii optimoimaan toimintansa sen mukaisesti. Jos ajat vaikkapa 200 km mutkaista asfalttitietä ja ohitat sillä matkalla 50 täysperävaunullista rekkaa talla tiskissä, niin tullessasi kaupunkiin ovat vaihtopisteet siirtyneet selvästi ylemmäs. Pienellä kaasulla esim 2200 rpm entisen kaupunkiajon jäljiltä olevan 1500 rpm sijasta. Vastaavasti kun ajat siististi muutaman tunnin kaupungissa, niin vaihtopisteet siirtyvät takaisin sinne 1500 rpm pintaan.kentukyn kirjoitti:Osaako kukaan selittää ns. sähköisesti ohjattujen automaattilaatikoiden toimintaa siitä, kuinka ne oikein tunnistavat ajajan ajotyylin ja mukauttavat vaihdot sen mukaan.]
Laatikko lisäksi seurustelee moottorinohjausjärjestelmän kanssa ja ne kaksi älypäätä sovittavat toimintansa yhteen. Esim. vaihtohetkellä kaasua vähennetään elektronisesti, koska kaasupoljin vaikuttaa vain potentiometrin asentoon, ei mekaanisesti ruiskuun, Fly-By-Wire.
Hienoa eikö totta.
Jos systeemiin tulee jotain häiriöitä, MAF hajoaa tms, niin sitten voi tulla ONGELMA. Eli jos jonkin anturin antamat arvot ovat pielessä, niin koko ohjaussysteemi voi muuttua täysin sekopäiseksi ja toimii miten sattuu. Oireilla ja todellisella vian syyllä ei ole mitään tekemistä keskenään vaan auto on vietävä testeriin ja yritettävä arpoa mikä siellä oikeasti on rikki.
Minulla MAFin vaihdon ja säätöjen nollauksen jälkeenkin kone ja laatikko toimivat täysin pöhlösti pari viikkoa, vasta viikon lepo tallissa auttoi.
Elektroniikka on ihmeellistä.
S320L -97
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Niin ne varmaan on opettajat koulussakin meistä aikanaan ajatelleetkentukyn kirjoitti:Joskus vaan tuntuu, että oppiminen saisi tapahtua hieman nopeammin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
OT, mutta päivän naurut irtosivat tästä .Ari66 kirjoitti:Niin ne varmaan on opettajat koulussakin meistä aikanaan ajatelleetkentukyn kirjoitti:Joskus vaan tuntuu, että oppiminen saisi tapahtua hieman nopeammin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Säätökartat
Ari66lla on kokemuksia siitä mitä tapahtuu, kun viallinen anturi sotkee elektronisesti ohjatun laatikon hienon neuroverkkopohjaisen ohjauskartan muodostuksen. Ellen ihan väärin muista, niin ei paljoa puuttunut ettei laatikko mennyt vaihtoon, vaikka vika ei ollut siellä päinkään.
Sikäli nämä ohjaussysteemit ovat vielä kehityskaarensa alkupäässä, että vikatilanteista selviäminen on vielä vaiheessa. Jos lentokone, joka nykyään on myös elektronisesti ohjattu toimisi vikatilanteessa yhtä epäluotettavasti kuin autoelektroniikka, niin lento-onnettomuuksia sattuisi todella paljon.
Autoelektroniikan suunnittelijoiden pitäisi ottaa oppia laivojen ja lentokoneiden elektroniikan suunnittelusta. Näissähän asia on ratkaistu siten, että kaikkea on kaksi ja käytetään sitä, jonka toiminta näyttää järkevimmältä. Kustannussyistä autossa näin ei voida tehdä, mutta toimivan vika- ja muiden epätavallisten tilanteiden hanskaamiseen tarvittavien algoritmien kehittäminen vaatii vielä vuosia. Luotettava Windows Vista-käyttöjärjestelmällä toimiva auto
Sikäli nämä ohjaussysteemit ovat vielä kehityskaarensa alkupäässä, että vikatilanteista selviäminen on vielä vaiheessa. Jos lentokone, joka nykyään on myös elektronisesti ohjattu toimisi vikatilanteessa yhtä epäluotettavasti kuin autoelektroniikka, niin lento-onnettomuuksia sattuisi todella paljon.
Autoelektroniikan suunnittelijoiden pitäisi ottaa oppia laivojen ja lentokoneiden elektroniikan suunnittelusta. Näissähän asia on ratkaistu siten, että kaikkea on kaksi ja käytetään sitä, jonka toiminta näyttää järkevimmältä. Kustannussyistä autossa näin ei voida tehdä, mutta toimivan vika- ja muiden epätavallisten tilanteiden hanskaamiseen tarvittavien algoritmien kehittäminen vaatii vielä vuosia. Luotettava Windows Vista-käyttöjärjestelmällä toimiva auto
S320L -97
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Säätökartat
Oikein muistatmarkku kirjoitti:Ellen ihan väärin muista, niin ei paljoa puuttunut ettei laatikko mennyt vaihtoon, vaikka vika ei ollut siellä päinkään.
Vaan niistä ajoista on jo viisastuttu, nyt ollaan jo guruja asian kanssa
Aina kun kone yskäisee tai polttimo jostain nurkasta palaa, ensimmäiseksi ilmamassamittarin kimppuu
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Re: Säätökartat
Autoelektroniikan suunnittelijoiden pitäisi ottaa oppia laivojen ja lentokoneiden elektroniikan suunnittelusta. Näissähän asia on ratkaistu siten, että kaikkea on kaksi ja käytetään sitä, jonka toiminta näyttää järkevimmältä. Kustannussyistä autossa näin ei voida tehdä, mutta toimivan vika- ja muiden epätavallisten tilanteiden hanskaamiseen tarvittavien algoritmien kehittäminen vaatii vielä vuosia. Luotettava Windows Vista-käyttöjärjestelmällä toimiva auto [/quote]
Anteeksi pieni OT. Nykyaikaisen matkustajalentokoneen ohjaamossa yleisimmin kysytty kysymys: No mitä V****A se nyt tekee?
Anteeksi pieni OT. Nykyaikaisen matkustajalentokoneen ohjaamossa yleisimmin kysytty kysymys: No mitä V****A se nyt tekee?