SÄHKÖOHJATUN AUTOMAATTILAATIKON TOIMINTA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kentukyn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 12.03.2006 19:50

SÄHKÖOHJATUN AUTOMAATTILAATIKON TOIMINTA

Viesti Kirjoittaja kentukyn »

Osaako kukaan selittää ns. sähköisesti ohjattujen automaattilaatikoiden toimintaa siitä, kuinka ne oikein tunistavat ajajan ajotyylin ja mukauttavat vaihdot sen mukaan.

Toinen kysymys: MIten nopeasti laatikko vaihtaa ohjelmaa, kun itse en ole suuremmin havainnut muutosta (W211 - 270 cdi). Ainoastaa kun laittaa kaasun pohjaan niin toki silloin vaihdot on napakoita ja vaihdot tapahtuu suuremilla kierrosluvuilla.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4679
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaasupolkimen asennosta.

Jos toiminta ei miellytä, niin jossain, vaikkapa veholla voi tyjennyttää sen laatikon muistin.
"Opettelu" alkaa silloin "puhtaalta pöydältä".

Jos järjestelmä toimii oikein, sen pitäisi kyllä muuttuneesta kaasun asennosta hoksata esim. lastuttaminen, ja muuttaa vaihtohetkeä sen mukaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SÄHKÖOHJATUN AUTOMAATTILAATIKON TOIMINTA

Viesti Kirjoittaja markku »

kentukyn kirjoitti:Osaako kukaan selittää ns. sähköisesti ohjattujen automaattilaatikoiden toimintaa siitä, kuinka ne oikein tunnistavat ajajan ajotyylin ja mukauttavat vaihdot sen mukaan.]
Systeemi on adaptiivinen eli käyttötavan mukaisesti mukautuva ja soveltaa kehittyneitä säätöalgoritmeja kuten sumeaa logiikkaa. Laatikko opettelee käyttäjän ajotyylin ja pyrkii optimoimaan toimintansa sen mukaisesti. Jos ajat vaikkapa 200 km mutkaista asfalttitietä ja ohitat sillä matkalla 50 täysperävaunullista rekkaa talla tiskissä, niin tullessasi kaupunkiin ovat vaihtopisteet siirtyneet selvästi ylemmäs. Pienellä kaasulla esim 2200 rpm entisen kaupunkiajon jäljiltä olevan 1500 rpm sijasta. Vastaavasti kun ajat siististi muutaman tunnin kaupungissa, niin vaihtopisteet siirtyvät takaisin sinne 1500 rpm pintaan.

Laatikko lisäksi seurustelee moottorinohjausjärjestelmän kanssa ja ne kaksi älypäätä sovittavat toimintansa yhteen. Esim. vaihtohetkellä kaasua vähennetään elektronisesti, koska kaasupoljin vaikuttaa vain potentiometrin asentoon, ei mekaanisesti ruiskuun, Fly-By-Wire.

Hienoa eikö totta.

Jos systeemiin tulee jotain häiriöitä, MAF hajoaa tms, niin sitten voi tulla ONGELMA. Eli jos jonkin anturin antamat arvot ovat pielessä, niin koko ohjaussysteemi voi muuttua täysin sekopäiseksi ja toimii miten sattuu. Oireilla ja todellisella vian syyllä ei ole mitään tekemistä keskenään vaan auto on vietävä testeriin ja yritettävä arpoa mikä siellä oikeasti on rikki.

Minulla MAFin vaihdon ja säätöjen nollauksen jälkeenkin kone ja laatikko toimivat täysin pöhlösti pari viikkoa, vasta viikon lepo tallissa auttoi.

Elektroniikka on ihmeellistä.
S320L -97
kentukyn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 12.03.2006 19:50

Viesti Kirjoittaja kentukyn »

Aika hienolta tuntuva systeemi. Joskus vaan tuntuu, että oppiminen saisi tapahtua hieman nopeammin.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

kentukyn kirjoitti:Joskus vaan tuntuu, että oppiminen saisi tapahtua hieman nopeammin.
Niin ne varmaan on opettajat koulussakin meistä aikanaan ajatelleet :shock:
:D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14022
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ari66 kirjoitti:
kentukyn kirjoitti:Joskus vaan tuntuu, että oppiminen saisi tapahtua hieman nopeammin.
Niin ne varmaan on opettajat koulussakin meistä aikanaan ajatelleet :shock:
:D
OT, mutta päivän naurut irtosivat tästä :lol: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Säätökartat

Viesti Kirjoittaja markku »

Ari66lla on kokemuksia siitä mitä tapahtuu, kun viallinen anturi sotkee elektronisesti ohjatun laatikon hienon neuroverkkopohjaisen ohjauskartan muodostuksen. Ellen ihan väärin muista, niin ei paljoa puuttunut ettei laatikko mennyt vaihtoon, vaikka vika ei ollut siellä päinkään.

Sikäli nämä ohjaussysteemit ovat vielä kehityskaarensa alkupäässä, että vikatilanteista selviäminen on vielä vaiheessa. Jos lentokone, joka nykyään on myös elektronisesti ohjattu toimisi vikatilanteessa yhtä epäluotettavasti kuin autoelektroniikka, niin lento-onnettomuuksia sattuisi todella paljon.

Autoelektroniikan suunnittelijoiden pitäisi ottaa oppia laivojen ja lentokoneiden elektroniikan suunnittelusta. Näissähän asia on ratkaistu siten, että kaikkea on kaksi ja käytetään sitä, jonka toiminta näyttää järkevimmältä. Kustannussyistä autossa näin ei voida tehdä, mutta toimivan vika- ja muiden epätavallisten tilanteiden hanskaamiseen tarvittavien algoritmien kehittäminen vaatii vielä vuosia. Luotettava Windows Vista-käyttöjärjestelmällä toimiva auto :lol: :lol: :lol:
S320L -97
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Säätökartat

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

markku kirjoitti:Ellen ihan väärin muista, niin ei paljoa puuttunut ettei laatikko mennyt vaihtoon, vaikka vika ei ollut siellä päinkään.
Oikein muistat :oops:

Vaan niistä ajoista on jo viisastuttu, nyt ollaan jo guruja asian kanssa 8)

Aina kun kone yskäisee tai polttimo jostain nurkasta palaa, ensimmäiseksi ilmamassamittarin kimppuu :lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Nykyään Ari66 taitaa olla tasavallan suurin yksityisasiakas sen uuden "ilmamassamittareiden puhdistussprayn" kulutuksessa :lol: .
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Re: Säätökartat

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Autoelektroniikan suunnittelijoiden pitäisi ottaa oppia laivojen ja lentokoneiden elektroniikan suunnittelusta. Näissähän asia on ratkaistu siten, että kaikkea on kaksi ja käytetään sitä, jonka toiminta näyttää järkevimmältä. Kustannussyistä autossa näin ei voida tehdä, mutta toimivan vika- ja muiden epätavallisten tilanteiden hanskaamiseen tarvittavien algoritmien kehittäminen vaatii vielä vuosia. Luotettava Windows Vista-käyttöjärjestelmällä toimiva auto :lol: :lol: :lol:[/quote]



Anteeksi pieni OT. Nykyaikaisen matkustajalentokoneen ohjaamossa yleisimmin kysytty kysymys: No mitä V****A se nyt tekee? :lol: :lol: :lol:
Vastaa Viestiin