valojen suojateippi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su 01.10.2006 19:45
teippi
nyt on joka tapauksessa valot teipattu xenonkivenisku teipillä ja hyvä tuli valot antaa kirkkaamman oloista valoa eli siis parempi ja ulkonäkö on ok vahän erikoinen ennen kun silmätottuu mut hyvä tuli
Re: teippi
Onkos mahdollisuutta laittaa kuvaa?pasijäntti kirjoitti:nyt on joka tapauksessa valot teipattu xenonkivenisku teipillä ja hyvä tuli valot antaa kirkkaamman oloista valoa eli siis parempi ja ulkonäkö on ok vahän erikoinen ennen kun silmätottuu mut hyvä tuli
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su 01.10.2006 19:45
teippi
kuvia voin laittaa sähköpostiin 

kusipolttimot
[quote="lufsen"]Joo...keltanen oli joku ranskavillitys. Keltainen lisää muistaakseni kontrastia, sillä hyvä.[/quote]
Yläasteen historian tunnilla kuultua: ranskalaisilla
oli sodassa kaikissa ajoneuvoissaan
keltaiset valot jotta tunnistaisivat helposti myös pimeässä
että omia on, eipäs ammutakaan!
Olipa kerran Elitessänikin keltaiset hehkulamput ja
valoteho oli verrattavissa siihen kuin olisi ollut
marjapuuroa tikun nokassa...
Yläasteen historian tunnilla kuultua: ranskalaisilla
oli sodassa kaikissa ajoneuvoissaan
keltaiset valot jotta tunnistaisivat helposti myös pimeässä
että omia on, eipäs ammutakaan!
Olipa kerran Elitessänikin keltaiset hehkulamput ja
valoteho oli verrattavissa siihen kuin olisi ollut
marjapuuroa tikun nokassa...
Nykyiset : W124 230TE -90
Ford Transit 100L -89
Entiset :
W202 C180 -94
W124 200D -92
W201 190E -84
W126 300SEL -86
W124 E 200D -93
W124 300D -85
W124 200D -86
W123 230CE -82
+Iso liuta vääräuskoisten autoja
Ford Transit 100L -89
Entiset :
W202 C180 -94
W124 200D -92
W201 190E -84
W126 300SEL -86
W124 E 200D -93
W124 300D -85
W124 200D -86
W123 230CE -82
+Iso liuta vääräuskoisten autoja
Muistaakseni valon värillä ei paljon ole merkitystä ihmisen havainnoiman kontrastin kannalta. Kontrasti on valaistusero kirkkaan ja pimeän välillä, eikä fysikaaliseen mittaustulokseen tai subjektiiviseen havaitsemiseen ole pystytty valon värillä osoittamaan olevan vaikutusta.lufsen kirjoitti:Joo...keltanen oli joku ranskavillitys. Keltainen lisää muistaakseni kontrastia, sillä hyvä.
Tärkeätä on myös huomata, että fysikaalisessa maailmassa ei värejä sinänsä ole edes olemassa. Kyseessä on aivoissa muodostuva tulkinta. Helpompi toisaalta näin, kuin että esimerkiksi aivomme loihtisivat näkökenttäämme robottityyliin kylttejä, joissa kerrottaisiin kunkin esineen heijastaman valon aallonpituudet ja prosenttimäärät.

Tämä loppu onkin
Ohi aiheesta
Myös hävittäjälentokoneiden ja BMW:n mittariston punainen sävy "vähemmän häikäisevänä" on enemmänkin urbaania legendaa. Toki punaisen valon pienemmästä energiasta johtuen samalla sähköteholla tuotettu valo häikäisee vähemmän, mutta myös valaisee vähemmän. Niinpä punaisia mittarivaloja väännetään sitten isommalle.
Silmän verkkokalvolla sijaitsevat valon aistimiseen erikoistuneet solut. Silmän valoherkät solut on nimetty sauvasoluiksi ja tappisoluiksi, joista tappisoluilla on värihavainnoissa tärkeä osa. Tappisoluissa on kussakin yhtä pigmenttiä: punaista 64%, vihreää 32% ja sinistä 2% tappisoluista.
Kukin tappisolu on herkkä tietyllä aallonpituusvälillä (punainen on herkin keltaisen valon aallonpituudella). Sinistä pigmenttiä sisältävät solut ovat herkimmillään valolle, jonka aallonpituus on noin 445 nm, eivätkä pysty havainnoimaan aallonpituudeltaan 520 nm ylittävää valoa. Vihreää ja punaista pigmenttiä sisältävät solut pystyvät sen sijaan havainnoimaan kaikkia valonpituuksia. Vihreää pigmenttiä sisältävien solujen herkkyyshuippu on aallonpituuden 535 nm ja punaista pigmenttiä sisältävien solujen 575 nm kohdalla.
Esimerkiksi puna/viher -värisokeus useimmiten (poislukien tietyt aivovauriot) johtuu siitä, että perinnöllisen kromosomivirheen takia miehen silmästä puuttuu kokonaan vihreälle valolle herkät tappisolut. Näin vihreä ja punainen valo saa aikaan identtisen aistimuksen aivoissa. Kaikkia kolmea väriä näkevän on mahdoton ymmärtää, miltä kahta väriä näkevän ihmisen maailma näyttää.
Silmän verkkokalvolla sijaitsevat valon aistimiseen erikoistuneet solut. Silmän valoherkät solut on nimetty sauvasoluiksi ja tappisoluiksi, joista tappisoluilla on värihavainnoissa tärkeä osa. Tappisoluissa on kussakin yhtä pigmenttiä: punaista 64%, vihreää 32% ja sinistä 2% tappisoluista.
Kukin tappisolu on herkkä tietyllä aallonpituusvälillä (punainen on herkin keltaisen valon aallonpituudella). Sinistä pigmenttiä sisältävät solut ovat herkimmillään valolle, jonka aallonpituus on noin 445 nm, eivätkä pysty havainnoimaan aallonpituudeltaan 520 nm ylittävää valoa. Vihreää ja punaista pigmenttiä sisältävät solut pystyvät sen sijaan havainnoimaan kaikkia valonpituuksia. Vihreää pigmenttiä sisältävien solujen herkkyyshuippu on aallonpituuden 535 nm ja punaista pigmenttiä sisältävien solujen 575 nm kohdalla.
Esimerkiksi puna/viher -värisokeus useimmiten (poislukien tietyt aivovauriot) johtuu siitä, että perinnöllisen kromosomivirheen takia miehen silmästä puuttuu kokonaan vihreälle valolle herkät tappisolut. Näin vihreä ja punainen valo saa aikaan identtisen aistimuksen aivoissa. Kaikkia kolmea väriä näkevän on mahdoton ymmärtää, miltä kahta väriä näkevän ihmisen maailma näyttää.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Tosin taitaa mennä enempi väripsykologia puolelle tuon punaisen värin käyttö tietyissä autoiluun liittyvissä asioissa.lufsen kirjoitti:Olen samaa mieltä. Siksi hätävalaistuskin on usein punainen.e320 kirjoitti:Eiköhän se punainen sävy mittaristoissa perustu siihen että punainen väri on vähiten haitallinen pimeänäköä ajatellen, en ole koskaan kuullut että sitä häikäisyn vuoksi käytettäisiin.


177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Ja myös puolustusvoimissa käytetään tuota punaistavaloa.lufsen kirjoitti:Olen samaa mieltä. Siksi hätävalaistuskin on usein punainen.e320 kirjoitti:Eiköhän se punainen sävy mittaristoissa perustu siihen että punainen väri on vähiten haitallinen pimeänäköä ajatellen, en ole koskaan kuullut että sitä häikäisyn vuoksi käytettäisiin.
Joku väitti että silmä tottuu nopeammin pimeään punaisestavalosta kuin esim. keltainen- tai kirkasvalo.
Tiiä sitten häntä miten lie:?:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Luulisin, että punainen valo mielletään yleensä aina hätä-, varoitus-, tms.valoksi..lufsen kirjoitti:Siksi hätävalaistuskin on usein punainen.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Millä tavalla mahtavat puna-vihersokeat nähdä punaiset mittaristovalot? 

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Re: suojateippi
Mä lähen kyllä heti seuraavana arkena hakeen tota taika-kalvoa!pasijäntti kirjoitti:kyllä kai tuo teippi parantaa valotehoa koska se teippi on sinertävää ja se kirkastaa normivaloa nimen omaan tarkoitin ajovaloja en lisäpitkiä.
Laitan vaikka ensin viis kerrosta sitä ni luulis tulevan hyvät valot!

Vai oisko se ikiliikkuja kuitenkin vielä rakentamatta?
Jos tuo kalvo parantaisi valotehoa, niin se olis yhtä kuin ikiliikkuja!
Pitäs kyllä sitten fysiikan laitkin kirjottaa vähän uusiksi...
Tähän mennessä minkäänlaista energiaa ei ole tullut tyhjästä. Aina muuttuessaan toiseen muotoon sitä enempi tai vähempi häviää...
Eri asia on miten eri väriset valot käyttäytyy eri tilanteessa...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: suojateippi
Tai jos rakastellaan välimerkkiä niin energiaa ei häviä mihinkään, se vaan muuttuu esimerkiksi liike-energiasta potentiaalienergiaksi tai vaikkapa lämpöenergiaksi.Tenutähti kirjoitti:Mä lähen kyllä heti seuraavana arkena hakeen tota taika-kalvoa!pasijäntti kirjoitti:kyllä kai tuo teippi parantaa valotehoa koska se teippi on sinertävää ja se kirkastaa normivaloa nimen omaan tarkoitin ajovaloja en lisäpitkiä.
Laitan vaikka ensin viis kerrosta sitä ni luulis tulevan hyvät valot!
Vai oisko se ikiliikkuja kuitenkin vielä rakentamatta?
Jos tuo kalvo parantaisi valotehoa, niin se olis yhtä kuin ikiliikkuja!
Pitäs kyllä sitten fysiikan laitkin kirjottaa vähän uusiksi...
Tähän mennessä minkäänlaista energiaa ei ole tullut tyhjästä. Aina muuttuessaan toiseen muotoon sitä enempi tai vähempi häviää...
Eri asia on miten eri väriset valot käyttäytyy eri tilanteessa...