Nostaja naputus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Nostaja naputus

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tätäkin aihetta varmaan täällä jossain käsitelty ... Oireena kylmäkäynnistyksessä muutaman sekunnin kläk kläk kläk ääni, muutama nostaja ei heti pelitä, toi öljyputsarihan on sellaisessa asennossa jotta jos huonolaatuinen niin valuttaa sen tyhjäksi ?? :roll: ..vai mennäänkö suosiolla ostamaan uudet nostajat :o
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Kyllähän naputus nostajista tulee, mutta ei välttämättä korjaannu uusilla nostajilla. Kansitiiviste voi vuotaa hieman ja aiheuttaa myös tuota naputusta. Vaihdoin kansitiivisteen yhteen 250 D ja tosi ikävä nostajien ääni hävisi samantien nostajia uusimatta. Mikäs auto muuten kyseessä?
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Itsellä kans välillä naputus vikaa, vaihdettiin hiljattain nostajat, autto hetkeksi. Todennäköisesti kuitenkin kansipahvin vaihto hiljentää lopullisesti.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Sama täällä,lätkytys loppui kun tein kansirempan vaihtamatta nostajia.
Harvoin se nostin varmaan on viallinen.Mun autollakin tota maapalloo on muutama kerta kierretty ja varmaan alkuperäset nostajat.
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Itsellä oli vaihdettu nostajat 120tkm ennen kuin vaihdoin uusiksi. Huomasin sen vasta jälkeenpäin kun huoltokirjaa lueskelin. Eli täysin turha vaihto, todellinen syy kansipahvissa.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Minulla taas auttoi nostajien vaihto. Vaihdosta nyt 3 vuotta ja eipä naputa vieläkään.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

aseva kirjoitti:Kyllähän naputus nostajista tulee, mutta ei välttämättä korjaannu uusilla nostajilla. Kansitiiviste voi vuotaa hieman ja aiheuttaa myös tuota naputusta. Vaihdoin kansitiivisteen yhteen 250 D ja tosi ikävä nostajien ääni hävisi samantien nostajia uusimatta. Mikäs auto muuten kyseessä?
Juu näin on, 260E niin oirehan vaan n. 2-3 sekuntiakylmänä käynnistäessä, naputushan loppuu kun nostaja/nostajat täyttyy miten ihmeessä kansipahvi tuohon liittyy ?? olisi mielenk. kuulla se teoria :shock:
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

No, se kansipahvi vuotaa niin, että öljy pääsee vuotamaan joko ulospäin tai sitten jakopäähän ja kestää ennen kuin saa painetta nostajiin tarpeeksi. Semmonen juttu vielä, että aina, kun kansipahvi vaihdetaan, niin kansi tulee oikaista.

Uudella tiivisteellä iman kannen oikaisua sama vaikutus, kuin kusisi pakkasella housuunsa. Hetken lämmittää ja kohta palelee entistä enemmän.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

PeteP kirjoitti:
aseva kirjoitti:Kyllähän naputus nostajista tulee, mutta ei välttämättä korjaannu uusilla nostajilla. Kansitiiviste voi vuotaa hieman ja aiheuttaa myös tuota naputusta. Vaihdoin kansitiivisteen yhteen 250 D ja tosi ikävä nostajien ääni hävisi samantien nostajia uusimatta. Mikäs auto muuten kyseessä?
Juu näin on, 260E niin oirehan vaan n. 2-3 sekuntiakylmänä käynnistäessä, naputushan loppuu kun nostaja/nostajat täyttyy miten ihmeessä kansipahvi tuohon liittyy ?? olisi mielenk. kuulla se teoria :shock:
Monissa muissakin merkeissä vrt Audi, VW jne nostajat ääntää hetken (1-3 s) kun kylmänä laittaa käyntiin. Ihan uutena ääntä ei ole mutta viimeistään 100 tkm ajettuna niin MB ja VW ryhmän tuotteista alkaa kuulumaan tuo ääni kylmänä käynnistettäessä. Ääni on mielestäni normaali. Kylmäkäynnistyksessä kuuluva ääni ei johdu kannentiivisteen vuodon seurauksista. Jos nostajat ääntää lämpimänäkin voi taas syy olla sekä vuotavassa kannentiivisteessä ja/tai kuluneissa nostajissa.
MB C180 vm -95
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Juu, pääasia että naputus häipyy, sitten alkais ottaa pattiin jos tuo olisi jatkuvaa..
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

aseva kirjoitti:No, se kansipahvi vuotaa niin, että öljy pääsee vuotamaan joko ulospäin tai sitten jakopäähän ja kestää ennen kuin saa painetta nostajiin tarpeeksi. Semmonen juttu vielä, että aina, kun kansipahvi vaihdetaan, niin kansi tulee oikaista.

Uudella tiivisteellä iman kannen oikaisua sama vaikutus, kuin kusisi pakkasella housuunsa. Hetken lämmittää ja kohta palelee entistä enemmän.
kannen päässä on öljykanava nostajille ja kun kansipahvi ajan myötä alkaa puhaltamaan niin puhaltaa öljyt 1-pyttyyn jolloin tuprauttelua käynnistyksessä ja paineet nostajille jolloin naputus. Meillä kävi 190d kuin singerin ompelukone ja tuprutteli tyhjäkäynnillä. Otettiin kansi auki, pahvi paskana, täys kansiremppa, uudet nostimet ja kansipultit ja nyt pelaa niinkuin pitääkin eikä tupruttele. Mittarissa on 300tkm mutta jo toinen kuskinpenkki menossa joten ainakin tuplat on ajettu.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Sylinterin puristuspaineesta pääsee osa sinne öljykanavaan ja tekee sinne ilmakuplia ja tällöin nostimet eivät ole täynnä öljyä vaan siellä on myös ilmaa,joka aiheuttaa sen naputuksen.Öljynpainemittari pilkkii myös samasta syystä.
Voi olla,että olen ihan väärässä,tiiä sitten :?
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Vastaa Viestiin