Vito CDI turbon päivitys -> 200hp

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Vito CDI turbon päivitys -> 200hp

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Potilas on lastutettu ja jälkivälijäähdytetty 108 CDI vm 01. Voimaa pitäisi saada 200 heppaa vakiosta muokatulla ahtimella ja AMG-suuttimilla, onnistuuko?
Vakioahdin on GT1746 :roll: .
Isoja siipiä ja akseleita löytyy kyllä mutta mitenkähän tuon vakiopakopesän kanssa käy? Reikä on vakiona 39 millinen ja a/r on .37.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito CDI turbon päivitys -> 200hp

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olen nähnyt Viton teholapun, jossa muistaakseni oli vakiosuuttimilla se 200 hp juuri ja juuri rikki.

Niin, saisikos sinne ~44 mm siiven, tai no miksi se pitää olla vakioahdin, kun samannäköisiä, suurempia sinne voinee myös laittaa ?

Eli en tiedä :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Jos löytyisi suurempi pakopesä joka käy suoraan, muuta ei tarviis. Tulolaippa on vino kolmepulttinen pyöreällä kaasureiällä ja p-putki on pannalla kiinni.
Kompurakotelo on varmasti riittävä myös suuremmalle siivelle, paitsi se kiinteä imukäyrä, mutta senkin voi leikata pois ja laittaa suuremman kumisen tilalle.
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

TDIfreak kirjoitti:Jos löytyisi suurempi pakopesä joka käy suoraan, muuta ei tarviis. Tulolaippa on vino kolmepulttinen pyöreällä kaasureiällä ja p-putki on pannalla kiinni.
Kompurakotelo on varmasti riittävä myös suuremmalle siivelle, paitsi se kiinteä imukäyrä, mutta senkin voi leikata pois ja laittaa suuremman kumisen tilalle.
eikös 270 tai 320 ahtimet ole samalla kiinnityksellä. itellä gt20 joka on epäsymmetrisellä kolmiolaipalla ja 270/320:n ahtimet pitäisi mennä heittämällä kiinni. Vai olikohan ne juuri symmetrisellä. muisti pätkii.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Taitaa tuo vastaavan C- mallin gt2052s, olla ainut vähän suurempi hukkaportillinen, joka käy suoraan.
Eikä tuostakaan taida virityskäyttöön olla ilman pakopuolen rajuja muutoksia.
Lastun kanssa tuolla ahtimella päästään korkeintaan 160-170 väliin, mikä on tuolle sitten varmaan jo ihan max.

Kuva

Pakopuolesta olisi hyvä saada niin avara, että vääntömomentin huippu luontojaan nousisi reilusti kahden tonnin päälle, niin ei tarvitsisi sitten kytkimen/vauhtipyörän kanssa ruvea vaihto- operaatioihin.

Ahtimen heräämisestä ei niin kannata huolehtia, oikeilla suuttimilla varmaan herää ja vaikkei heti heräiskään, niin vetoja on kuitenkin hyvin.
Ahtojahan ei kahteensataan vielä paljoa tarvi.
Mulla oli 1,3bar ahdoilla yli 150kw.
Oikeankokoisella ahtimella pitäisi olla nuilla tehoilla vielä tosi kestävä ja pitkäikäinen ratkaisu.
Pienellä ahtimella väännöt nousee liikaa.

Ainoat "vakiosuuttimet", joilla saa 50hv/suutin,tai yli on juuri ne yhdet.
1600bar järjestelmässä voi samaan päästä "kärkivaihdetuillakin".
Friikkihän alkaa jo päästä oikean merkin pariin, maistuis varmaan teillekkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

katos samanlainen kun minulla 2,3l OM601 perässä.
Tuikku on oikeassa liian pieni, itsellä tekee pahaa katsoa pakopainemittaria kun kaasu on ON-asennossa.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ei ole CDI-Viton ahdin tuon näköinen, kaasureikä on aivan pyöreä ja pulttijako lähempänä tasasivuista kolmiota mutta ei aivan kuitenkaan. Ei siihen kuulemma löydy käypäistä isompaa pakopesää, joutuu vakiota porttaamaan sen mitä pystyy. Karalalta löytyy yksi muokattu vakioahdin joka riittää lähelle 200:aa, ostakaa pois.

Joo tuon GT2052s:n siivetkin on pienet, reilu 36:n imusiipi ja 40:n pakosiipi joka hengittää huonosti. Ei kelpaisi kuitenkaan sellaisenaan.

Pumppukin pitää päivittää isommilla elementeillä jos aikoo tavoitteeseen päästä :? .

Ei näistä mersuista yhtään helpommin saa tehoa kuin niistä joiden parissa pysytellään jatkossakin :lol: .
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Eli olisi enemmänkin tuon näköinen härveli?

Kuva
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

No tuo pakosarjan laippa näyttää hyvin hyvin samanlaiselta :D .
Olisikin mielenkiitoista kokeilla miten vnt-ahdin pelaa hukkaportillisen tilalla, kun mersun h-porttiahtimiakin ohjataan alipaineella. Voi olla että ohjelma ei ole riittävän fiksu, eli ei pysty riittävän isolla skaalalla muuttamaan kellon näkemää alipainetta?

Mistä toi ahdin on kotoisin?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0295.jpg

Tuossa vasemmanpuoleisessa on ~42 mm siivet ja samannäköinen kolmiolaippa.

Se pakopesä, josta lähteä sorvaamaan löytyy vaikkapa väyrysestä/sprintteristä, tai ainakin pitäisi löytyä.

Tehonkestosta ei tietoa...pienihän se on tuokin :roll:

Selvyyden vuoksi: Oikealla on siis 98 HP Viton vakioahdin :shock:
Viimeksi muokannut veskola, Pe 23.03.2007 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

TDIfreak kirjoitti:No tuo pakosarjan laippa näyttää hyvin hyvin samanlaiselta :D .
Olisikin mielenkiitoista kokeilla miten vnt-ahdin pelaa hukkaportillisen tilalla, kun mersun h-porttiahtimiakin ohjataan alipaineella. Voi olla että ohjelma ei ole riittävän fiksu, eli ei pysty riittävän isolla skaalalla muuttamaan kellon näkemää alipainetta?

Mistä toi ahdin on kotoisin?
Ei mitään muistikuvaa mistä tuo on. Oli mallina kun etsiskelin pakoputken kiinnitystä.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Muistinpas jotain.
Jos vnt- ahtimen vaihtaa, niin pakosarjakin piti vaihtaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

CDI Viton hukkaportti-garrettin (GT17) kolmiolaipassa kaksi pulttiväliä on 66mm ja yksi 73mm eli sellainen tasakylkinen muttei tasasivuinen kolmio. Ja kolmio on vinossa ahtimen pituusakseliin nähden, aika samalla lailla kuin tuo teerolan kuvassa oleva. Tuskin löytyy muista isommista ahtimista samaa pulttijakoa?
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Vaikeaksi menee. En usko että löytyy, mutta kaikki on mahdollista.
Itse tuli ostettua ahdin väärällä kiinnityksellä ja tuli tehtyä tuommonen patentti. Hyvin on toiminut noin 10000km

Kuva
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mistä olette löytäneen noita "kierretappeja" noihin patentteihin. Nehän kannattaa olla aika kunnollisia, että saa sitten irti vielä.

Koneistamossa ei semmosia ollut, kehoitti hakemaan merkkiliikkeestä ja nehän maksaa siellä aika paljon :roll:

siis pinnapultteja pakosarjakäyttöön.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mä tein omaan adapteriin ihan 10.9 ja 12.9 pulteista sorvaamalla. Jos alkuperäistä pinnapulttia yrität löytää, niin esim n 15 vuotta sitten Cossy Sierran ahtimen 7 pinnapulttia maksoi Voortilla n 550 mk :evil:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

Ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Minkälainen homma ois lisätä ahtopainetta vitoon? ja kuin paljo kärsii laittaa... tällä hetkellä on noin 1,2 bar
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rätyläinen kirjoitti:Minkälainen homma ois lisätä ahtopainetta vitoon? ja kuin paljo kärsii laittaa... tällä hetkellä on noin 1,2 bar
Vito 110D: Vakioahtimella ei kannata laittaa kuin 0,85 bar. Ahtopaineen nosto on helppo homma, no helppo ja helppo. Asiasta lienee juttua tuolla:

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/

Mikäli kyseessä on CDI Vito, niin silloin asia on hieman toisenlainen. Ahtopaineen nostosta ei ole mitään hyötyä, ellei samalla muuteta ruiskutusohjelmaa. Toisaalta samaisesta ohjelmasta voidaan nostaa myös ahtopainetta, ehkäpä johonkin 1,7 barin paikkeille, mutta silloin sillä vakioahtimella on siellä todella paha olla.

CDI koneessakin voidaan kotikonstein nostaa ahtopainetta huijaamalla MAP anturin antamaa jännitettä, mutta oikeasti siitä ei ole mitään iloa, ellei ruiskutusta samalla lisätä.

Eli juu, allekirjoituksesta selvisi, että Sinulla on 112CDI, joten soitto Karalalle, ja hän laittaa syötön ja ahtopaineen sopivaan suhteeseen, ja sitten sinulla on 140 ...170 HP tehopeli alla.
Viimeksi muokannut veskola, La 24.03.2007 07:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

...

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Auto on lastutettu, pitäis olla jotain 150hp valmiiksi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rätyläinen kirjoitti:Auto on lastutettu, pitäis olla jotain 150hp valmiiksi.
Silloin tuo paine on ihan ok, seuraava askel on vaihtaa siihen ahdin suuremmaksi ja suuttimet -> 200 HP turvallisesti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Löytyipä tällainen vanha topic.

Onko CDI Viton turboon tullut selvyyttä, käykö mikään isompi suoraan orkkis pakosarjaan kiinni?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos moottori on poikittain -> etuveto
Ei ilman muutoksia ole parannusta saatavilla.

Takavetoisissa, joissa moottori on pitkittäin -> kaikki henkilömallien VNT,t käy suoraan.
270cdi,n ahdin riittää hyvin kahteensataan, 320cdi,n vielä paremmin.
Käyttömukavuudesta ei tarvi tinkiä.

Poikittaismoottorisiin ehken helpoin on vaan etsiä pariinsataan sopiva ahdin, ahtoja ei paljoa tarvi, 1,4-1,5bar riittää.
Uudemman suunnittelun hukkaportillisetkin herää varmaan aivan riittävästi, voipi niidenkin kanssa joutua alhaalla rajoittamaan täyttä polttoa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sopivat sarjat(tai välilaippa)+putkien lähdöt tekemällä,ei paha tehdä,
alkkaa löytymään sopivia hukka porttilisia ahtimia(200hp ja yli) suht edulisesti mitkä riittä sitten vaikka mihin ja kagasallas oleva (LDS) muokka isostakin ahtimesta hyvin herrävän
Avatar
ceemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: To 08.02.2007 14:49
Paikkakunta: Lapland

Viesti Kirjoittaja ceemeli »

Tämä ahdin asia kiinnostaa myös täällä,ahtopaineen säädin vaihdettu,eri map:anturia kokeiltua ei vaikutusta.Ilmanmassa mittaria en löydä,ei vissiin ole koko kotterossa joten ahdin on ilmeisesti tullu tiensä päähän.Vakio ahdinta en rupea laittamaan,eli isompaa tilalle mutta mikä ja mistä?!
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Juu, eli etuveto Vito minulla kyseessä. -00 mallin 110cdi, eli jonkunlaista välijäähdytintäkin löytyy.

Pelkällä ohjelmalla lupailevat ~150hp/360-380Nm, mutta samallahan tuota laittaisi vähän enemmänkin.Ainakin hepoja, vääntöjä ei varmaan enempää Viton voimansiirto kestäkään kunniakkaasti. Harmi jos ei löydy samalla laipalla isompaa ahdinta. Tietty välilaipalla ja putken lähtöä muuttamalla paikalle varmaankin kävisi moniventtiili 300:sen ahdin, se olisi varmaan jo riittävä siihen mihin vakiosuuttimetkin. Menee jo kuitenkin sen verran työlääksi ettei laiska ihminen taida jaksaa alkaa ruuvailemaan.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

onko 108 cdi ja 112cdi ahtimet samoja vai onko eroja? kun tuo 108 vito kaipais uutta ahdinta niin päivittäs sen tuohon 112 ahtimeks,jos ois vaikka parempi... putki ja sitten ohjelmointia hiukan.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

laineracing kirjoitti:onko 108 cdi ja 112cdi ahtimet samoja vai onko eroja? kun tuo 108 vito kaipais uutta ahdinta niin päivittäs sen tuohon 112 ahtimeks,jos ois vaikka parempi... putki ja sitten ohjelmointia hiukan.

Ahdin sama.
Kaikissa 108ssa ei ole cooleria, laita sellainen, niin ihan kivat tehot siitä saa.
Ilman cooleria ei syöttöjäkään voi paljoa nostaa.
Ahtoja ei oikeastaan ollenkaan.
Pakoputken tuunaus turhaa, oikeastaan haitaksi vaan kun pakopuolen ahdistus siirtyy kokonaan ahtimen pakosiiven taakse ponnistamaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

cooleri on vakiona. pakoputkella ainakin 112 cdi:ssä on vaikutusta kun kärryä hinailee. paljon parempi veto on isolla rännillä.

mikä on parempi ahdin tuohon kuin tuo vakio? pakosarjaa en rupee tekemään uutta mutta välilaipan voin tehdä jos tarve. mutta mieluusti bolt on juttu.

jos on samat ahtimet kaikissa,onko vain ohjelma rajoittava tekijä? tehoja tosta ei oo tarkotus huimasti ottaaa...

meneekö orkkis cuulerilla vai laitanko paremman kiinalaisen?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ainakin vanhemmassa Vitossa vakioputkella tulee 160...180 hp *) niin että heilahtaa. Sikäli putken vaihto tuo vain katu-uskottavuutta, ainakin siis vanhassa esikammiokoneessa.

Usein se vain tuntuu, että vetää paremmin kun on "paremmat" äänet. Tuskin on mitattavissa olevaa eroa varttimaililla. :roll:

*) Nämäkin on sitten taas niitä essonbaarin tehoja, joita ei ole tieteellisesti tutkittu :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

siiis tuskin kulkee paremmin huippuja 3.5 tonnia painava kärry perässä mutta jaksaa se sillä isomman putken kanssa hinata paremmin,siiis liikkeelle lähdöt ym...
Vastaa Viestiin