W203 savuttaa korkeilla kierroksilla
W203 savuttaa korkeilla kierroksilla
Pitääkö huolestua, kun vm-01 W203 C200 CDI automaattia polkaistessa
kick-downiin pöllähtää reilusti mustaa savua? Mielestäni on
aina pölläyttänyt, mutta nyttemmin savua tulee reilummin kuin
ennen.
Harmittaa kun auto oli pari viikkoa sitten huollossa ja siinä
yhteydessä luettiin myös vikakoodit, eikä niissä näkynyt mitään
virheitä.
Kilometrejä on 220 tkm, joten olisiko todennäköisin syy
injektorit? Suodattimethan on juuri vaihdettu huollossa.
Kone on ihan vakiokunnossa ei muutoksia.
t, Turska
kick-downiin pöllähtää reilusti mustaa savua? Mielestäni on
aina pölläyttänyt, mutta nyttemmin savua tulee reilummin kuin
ennen.
Harmittaa kun auto oli pari viikkoa sitten huollossa ja siinä
yhteydessä luettiin myös vikakoodit, eikä niissä näkynyt mitään
virheitä.
Kilometrejä on 220 tkm, joten olisiko todennäköisin syy
injektorit? Suodattimethan on juuri vaihdettu huollossa.
Kone on ihan vakiokunnossa ei muutoksia.
t, Turska
.
Siihen voi olla niin monta syytä.
Suuttimet voi tosiaan jo olla kuluneet.
Imusarjan läpät voi olla irti, tai irtoamassa siitä käyttötangostaan.
Pakokaasun kierrätys on tukkinut imusarjaa/kattia.
Vuotoa ahtoputkissa/coolerissa.
Alipainevuoto.
Egr-venttiilin toimintahäiriö.
Ilmansuodatin.
Tuommoisia tulee nyt ensialkuun mieleen.
Musta savu diiselissä ei yleensä ole vaarallista.
Vaan, sanoisinko lähinnä visuaalinen haitta.
Viittaisi siihen, että ilmaa tulee moottoriin vähänlaisesti.
Mutta se hiljalleen ilmaantunut ilmanpuute voi tosiaan riippua niin monesta, tai oikeastaan useammastakin tekijästä, että täysin arvailuksi menee, ellei ihan varsinaista selvännäkijää ole sattunut tulemaan foorumille.
Ajelet vaan.
Eiköhän sieltä sitten ajan kanssa tule totisempiakin oireita.
Murehdit sitten.
Siihen voi olla niin monta syytä.
Suuttimet voi tosiaan jo olla kuluneet.
Imusarjan läpät voi olla irti, tai irtoamassa siitä käyttötangostaan.
Pakokaasun kierrätys on tukkinut imusarjaa/kattia.
Vuotoa ahtoputkissa/coolerissa.
Alipainevuoto.
Egr-venttiilin toimintahäiriö.
Ilmansuodatin.
Tuommoisia tulee nyt ensialkuun mieleen.
Musta savu diiselissä ei yleensä ole vaarallista.
Vaan, sanoisinko lähinnä visuaalinen haitta.
Viittaisi siihen, että ilmaa tulee moottoriin vähänlaisesti.
Mutta se hiljalleen ilmaantunut ilmanpuute voi tosiaan riippua niin monesta, tai oikeastaan useammastakin tekijästä, että täysin arvailuksi menee, ellei ihan varsinaista selvännäkijää ole sattunut tulemaan foorumille.
Ajelet vaan.
Eiköhän sieltä sitten ajan kanssa tule totisempiakin oireita.
Murehdit sitten.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Petri.Kemppainen
- Mersumies
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
- Paikkakunta: Uusimaa
Mulla oli tuossa vanhemmassa imusarjan läpät jumissa ja se aiheutti juuri noita savupöllähdyksiä esim. ohitettaessa tai muuten kiihdytellessä kunnolla. Savutus väheni aina muutaman repäisyn jälkeen, mutta tuli muutaman kymmenen - sadan kilometrin jälkeen takaisin.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Lisähuomioita savutuksesta
Tutkin eilen lisää tuota savutusta ja tässä tarkennettuja oireita:
Savutus ei itse asiassa rajoitu pelkkään kick-downiin vaan
tulee esille seuraavissa tilanteissa:
1.) Kickdown pölläyttää oikein ison savupilven
2.) Alhaisilla kierroksilla (1200-1700) kaasua reippaasti painaessa
tuuppaa hieman mustaa savua pakoputkesta. Liikkeellelähtötilanteissa
esim.
3.) Yli 1700 kierroksilla savutusta ei esiinny. Olen ajellut esim.
kolmosvaiheella kierrosalueilla 1700-4000, jolloin ei tule savua.
4.) Tyhjäkäynnillä savutusta ei ilmene paitsi ihan yläkierroksilla
(4500) tällöin kai kuuluukin savua tulla?
5.) Käynnistäessä ei tule savua.
Pystyykö näillä tiedoilla yhtään tarkentamaan vian syytä?
t, Turska
Savutus ei itse asiassa rajoitu pelkkään kick-downiin vaan
tulee esille seuraavissa tilanteissa:
1.) Kickdown pölläyttää oikein ison savupilven
2.) Alhaisilla kierroksilla (1200-1700) kaasua reippaasti painaessa
tuuppaa hieman mustaa savua pakoputkesta. Liikkeellelähtötilanteissa
esim.
3.) Yli 1700 kierroksilla savutusta ei esiinny. Olen ajellut esim.
kolmosvaiheella kierrosalueilla 1700-4000, jolloin ei tule savua.
4.) Tyhjäkäynnillä savutusta ei ilmene paitsi ihan yläkierroksilla
(4500) tällöin kai kuuluukin savua tulla?
5.) Käynnistäessä ei tule savua.
Pystyykö näillä tiedoilla yhtään tarkentamaan vian syytä?
t, Turska
Omassani helpottaa "savutusta", kun vetäisee motarilla reilusti kierroksia.
Autolootasta suurin pykälä 3-vaihteella ja sit lämä auki.
Jkl-Vaajakoski motarin pätkää kun hetken matkaa tarjoaa, niin loppu pikku pössäyttelyt.
Jos se siihan laukee niin huonouttaa laukee.
ja kyseessä oli 202 200cdi
Autolootasta suurin pykälä 3-vaihteella ja sit lämä auki.
Jkl-Vaajakoski motarin pätkää kun hetken matkaa tarjoaa, niin loppu pikku pössäyttelyt.
Jos se siihan laukee niin huonouttaa laukee.
ja kyseessä oli 202 200cdi
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
siitä 10 euroo tunti saa
Re: Lisähuomioita savutuksesta
Turska kirjoitti:Tutkin eilen lisää tuota savutusta ja tässä tarkennettuja oireita:
Savutus ei itse asiassa rajoitu pelkkään kick-downiin vaan
tulee esille seuraavissa tilanteissa:
1.) Kickdown pölläyttää oikein ison savupilven
2.) Alhaisilla kierroksilla (1200-1700) kaasua reippaasti painaessa
tuuppaa hieman mustaa savua pakoputkesta. Liikkeellelähtötilanteissa
esim.
3.) Yli 1700 kierroksilla savutusta ei esiinny. Olen ajellut esim.
kolmosvaiheella kierrosalueilla 1700-4000, jolloin ei tule savua.
4.) Tyhjäkäynnillä savutusta ei ilmene paitsi ihan yläkierroksilla
(4500) tällöin kai kuuluukin savua tulla?
5.) Käynnistäessä ei tule savua.
Pystyykö näillä tiedoilla yhtään tarkentamaan vian syytä?
t, Turska
1.
Katti/katit/pakop. voisi olla tukossa.
-> Kattien kopistelua. Loppupätkän irroitus ja uusi kokeilu.
Imusarjan tukkoisuus.
-> Ahtoletkua irti imusarjan puolelta ja lampun kanssa kurkkimaan.
Kaikkien alipaineletkujen tarkistus.
Molempien alipaineventtilien tarkistus.
Ahtimen alipainekellon tarkistus, liikkuuko vivut herkästi.
2.
Normaalia.
Ahtopaine on vasta nousemassa.
3.
Normaalia.
Ahtopaine ja moottorin ilmansaanti silloin maksimissaan.
4.
Jees.
5.
Hyvä.
Suuttimet kunnossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kokeillaan
Kiitoksia kaikille vastauksista. Etenkin Tuikulle!
Eilen ajelin normaalia pitempää reissua. Ajelin sellaisen
30 kilometrin matkan kolmosvaihteella korkeilla kierroksilla.
Ja pölläyttelyt väheni huomattavasti.
Toi EGR on kyllä ikävä juttu, harmi että oma masiina on
vanhempaa vuosimallia, että ohjelmaa ei voi suoraan muuttaa.
Kaipa se täytyy jossain vaiheessa vaihtaa tuohon 2005 vuosimalliin,
joka oli ADAC:n tilastoissa todella luotettavan oloinen. Samalla
voisi vähän ruuvata ohjelmistoa.
t, Turska
Eilen ajelin normaalia pitempää reissua. Ajelin sellaisen
30 kilometrin matkan kolmosvaihteella korkeilla kierroksilla.
Ja pölläyttelyt väheni huomattavasti.
Toi EGR on kyllä ikävä juttu, harmi että oma masiina on
vanhempaa vuosimallia, että ohjelmaa ei voi suoraan muuttaa.
Kaipa se täytyy jossain vaiheessa vaihtaa tuohon 2005 vuosimalliin,
joka oli ADAC:n tilastoissa todella luotettavan oloinen. Samalla
voisi vähän ruuvata ohjelmistoa.
t, Turska
Ota suojamuovit moottorin päältä irti, jolloin vipujen tanko näkyy imukanavien välistä. Tanko on n. 8-10mm leveä ja 2mm paksu latta. Sopivalla rautalangasta väännetyllä koukulla saat vivusta kiinni ja vedettyä sen niin eteen kuin vaan tulee. Silloin kanavat ainakin ovat auki. Tämän jälkeen kannattaa tarkistaa, että pysyvätkö ne auki vai saako alipainekello vedettyä ne takaisin pienemmälle. Yleensä pysyvät, jos ovat jo hetken olleet jumiutuneena.Kettunet kirjoitti:Tarviiko tuota imusarjan läppävikaa todentaakseen purkaa paljonkin
todetakseen toimintakunnon? Meinaan vaan että meinaa pöläytellä mullakin välillä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
W203 savuttaa
Itselläni on myös -01 w203 200cdi koneella ja se kaasuttaessa pölläytti kunnon mustan pilven. Vaihdoin koneeseen vain kaasuläpän tunnistus anturin ja savutus väheni huomattavasti.
Re: W203 savuttaa korkeilla kierroksilla
Miksi sinne on laitettu "kaasuläpän tunnistus anturi" kun ei ole kaasuläppääkään?
Olisiko ehkä ilmamassamittari mikä vaihdettu?
Kuluneena se kyllä voisi vaikuttaa EGR:n toimintaan, ja varmaankin (?) lisätä savutusta..
Olisiko ehkä ilmamassamittari mikä vaihdettu?
Kuluneena se kyllä voisi vaikuttaa EGR:n toimintaan, ja varmaankin (?) lisätä savutusta..