Hehkutulppa jumissa, missä irtoaisi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Hehkutulppa jumissa, missä irtoaisi?

Viesti Kirjoittaja mikron »

Auto C 220 d -95. Eivät pajalla saaneet kakkospytyn tulppaa irti. Eivät kuulemma uskalla vääntää ettei mene poikki.

Missä pääkaupunkiseudulla saisi tulpan varmalla irti ettei poikkea? Vai uskaltaako vaan vääntää? Pitäiskö ite ku eivät pajalla uskalla?

Mikäs se jarrunesteen syöttö sinne tulpan juureen on? Auttaako??
C 220D -95
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Ei kai tuossa muuta vaihtoehtoa ole kuin vääntää ja toivoa parasta :roll: . Kyllä ne monesti ovat niin tiukassa että tuntuvat hajoavan, yhtään en kuitenkaan ole vielä poikki saanut.
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Veho hoitaa homman.. :shock:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Jos katkeaa niin sitten katkeaa silkka totuus ei voi mitään, Lisätään työtunteja ja porataan tulppa pois. Kannattaa yrittää liottaa sitä ensin jollain esim. rost off, tai on niitä vieläkin parempia aineita.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Kannattaa ajaa moottori mahdollisimman lämpimäksi, kun kokeilee yrittää sitä tulppaa (ei siksi että näpit palaisi ;) ). Alummini lämpenee enemmän mitä rauta, niin silloin tuo tulppa ei periaatteessa ole niin tiukassa.
Ja se karsta, mikä sitä tahmoo lähtee myös helpommin irti kuumana.

En muista millasessa asennossa hehkut on tuossa kannessa, mutta paras jos onnistuisi, olisi että se hekun kuoppa täyteen jotaan ruosteen irrotin ainetta ja ajamaan. Moottori lämpenee -> liuotin tunkeutuu -> tulppa ei enää niin tiukassa.

Ite joskus todennut tuon että lämpimänä irtoo helpoten. Ihme muuten että tuon perinteisen koneen tulppa on noin tiukassa, yleensä se katkeemis vaara on CDI.ssä.
Ja järki mukana aukastaessa. Ilkee jos se katkeaa... kai vaa se pois, pahimmillaan joutuu irrottamaan kannen...
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Joo meillä oli töissä uusi A6 jossa oli 3.0 V6 TDI moottori josta oli muutamia hehkuja pimeänä, ja niissä oli keraamiset kärjet, hieman karstoittuneet ja joka ikinen napsahti poikki. Ja eipä siinä sitten muute kuin kannet irti. Kyllä oli sitä irtosälää, nippeliä ja nappelia ihan mahdoton määrä. Sittemmin tehtaalta tulleet autot ovat jo metallikärkisillä hehkuilla.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

No kävin auton hakemassa "pajalta" ja se kakkospytyn tulppa oli siis tiukassa. Mutta olivat ilman imusarjan irroitusta sitä yrittäneet niveljatkokappaleella. Ja oli kyllä niin Bilteman kympin työkalun näkösiä että huhhuh! Ei ihme jos ei irtoa, siinähän ennemmin jo se onnettoman näkönen nivel antaa periksi ku se tulppa.
C 220D -95
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Ei mersusta tarvii kantta irrottaa jos tulpan katkaisee, täytyy vaan rakentaa työkalut. joskus tullut pari porattua.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

mikron kirjoitti:No kävin auton hakemassa "pajalta" ja se kakkospytyn tulppa oli siis tiukassa. Mutta olivat ilman imusarjan irroitusta sitä yrittäneet niveljatkokappaleella. Ja oli kyllä niin Bilteman kympin työkalun näkösiä että huhhuh! Ei ihme jos ei irtoa, siinähän ennemmin jo se onnettoman näkönen nivel antaa periksi ku se tulppa.
Ei oo muuten Biltemaanin laatu kummosta. Omaan 230E:n vaihdoin sytytystulpat, niin kaks Biltemaanin tulpanavainta väänsin paskaksi. Eli käytä eri pajalla, kyllä kunnon työkaluilla on suuri merkitys pienenki homman onnistumiseen.

Ex 220D:ssäni oli jääny edelliseltä asentajalta se ahtaimmassa paikassa oleva hehku vaihtamatta( oli erimerkkinen tulppa) veikkaisin paikalista mb-korjaamoa yrittäneeksi. Näppärästi kävi vaihto (yleis)korjaamolla, kun asentaja aikansa etsittyään löysi sopivia niveljatkoja.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Lueskelin hehkutulppien vaihdoista. Tuli mieleeni kun työkseni metallihommia teen, että on olemassa aine, tunkeumaneste, jota käytetään halkeamien etsimiseen kappaleista. Sillä on uskomaton kapillaarikyky, menee muovisesta kypärästäkin läpi. Samoin tietty ihosta ja raosta kun raostakin.
Kehuvat tarkastusosaston kaverit että ehdoton aine ruostuneen pultin irrottamiseen. En ole päässyt itse vielä käytännössä kokeilemaan, kaikki kun ovat auenneet helposti. Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia kyseisestä iloisenpunaisesta aineesta? Saattais olla hyvä apu juuttuneen pultin tahi hehkun vaihdossa.
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

miksei kirjoitti:Lueskelin hehkutulppien vaihdoista. Tuli mieleeni kun työkseni metallihommia teen, että on olemassa aine, tunkeumaneste, jota käytetään halkeamien etsimiseen kappaleista. Sillä on uskomaton kapillaarikyky, menee muovisesta kypärästäkin läpi. Samoin tietty ihosta ja raosta kun raostakin.
Kehuvat tarkastusosaston kaverit että ehdoton aine ruostuneen pultin irrottamiseen. En ole päässyt itse vielä käytännössä kokeilemaan, kaikki kun ovat auenneet helposti. Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia kyseisestä iloisenpunaisesta aineesta? Saattais olla hyvä apu juuttuneen pultin tahi hehkun vaihdossa.
Puhut asiaa. Saman olen työkaverilta kuullu, ei ole tullut vain itselle hommatuksi ainetta. Jos ei työmaalta, niin mahtasko jostain hitsaustarvike liikkeestä saada :? Sitähän käytetään ainakin hitsaushalkeamien ensintään.
Ei kai se nyt niin hirveää myrkkyä ole, että ihostaki läpi...Itseasiassa kävin muutaman tunnin koulutuksenki joskus 15 vuotta sitten tohon aineen käyttöön, mutta sitä taittiin käyttää vain pari kertaa. Ja tuo muisti alkaa jo pettää :roll:
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

jaines kirjoitti: Ei kai se nyt niin hirveää myrkkyä ole, että ihostaki läpi...
Miksipäs ei, meneehän vesikin ihosta läpi... :lol:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Triumph
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 07.02.2005 18:23
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Triumph »

Noen ja karstan saa pois kun ottaa ilmansuodattimen irti ja suihkepullolla ruiskuttaa vettä imusarjaan auton käydessä. Kannataa olla varovainen ettei lähellä ole trasselia tai jotain muuta vastaavaa joka voi mennä ventiilien iloksi. Koneen pitää olla lämmin.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

C202, 200 CDI, Hehkutulppa jumissa, miten irtoaisi?

Viesti Kirjoittaja felmit »

hehkutulpat tiukassa :arrow: usko loppui kesken....
Irroitus ainetta kuppeihin ja auto ajoon...
foorumia lukemaan, jännitystä miten jatkossa käy
Viikko ajeltiin, irroitus ainetta lisää, haettiin uudet hehkut
Kokeiltiin varovasti, ennekuin lähdetään ajamaan kone kuumaksi
Lähti irti :?: , kuin eivät olisi kiini olletkaan :D
autodidakti
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Liuotus tärkeintä. Eikä kertaryykäsyllä väännetä auki. Pikkuhiljaa ees taas kiertäen ja liotinaineella liuottaen.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: C202, 200 CDI, Hehkutulppa jumissa, miten irtoaisi?

Viesti Kirjoittaja hanta »

[quote=...Irroitus ainetta kuppeihin ja auto ajoon...quote]

Mikähän irroitusaine mahtoi olla kysessä ?
W203CDI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jarrunestekkin on tuohon liotukseen pätevää. Irtoaa paremmin kuin irrotusöljyillä.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kynttiä jumissa

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Moniventtiilikoneessa hehku ei yleensä jumitu kierteestä, vaan hehkun kärkiosa vanhemmiten turpoaa hiukan ja välissä olevan karstan kanssa jumittuu.
Liotusaine ei taida tunkeutua kärkiosaan saakka, hehku on niin jumalattoman pitkä.
Ainoa tietämäni konsti on jumittumistapauksessa ajaa moottori kuumaksi.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: C202, 200 CDI, Hehkutulppa jumissa, miten irtoaisi?

Viesti Kirjoittaja felmit »

hanta kirjoitti:Mikähän irroitusaine mahtoi olla kysessä ?
Chesterton 723, vaikka en osaa sitä sen enempää alkaa kehumaan. :roll:
Jarrunesteen käytöstä olin forumilta lukenut, epäilytti itäkätevät konstit, miksi myyvät erillistä irroitusainetta, jos jarruneste toimii paremmin :?:
Ensimmäisellä kerralla, jos olisi lähdetty vääntämään :arrow: poikki olisi mennyt.
Nyt lähti helposti.
Näytti aivan siltä, että irroitusöljy valui kolostaan kierteiden läpi hehkun juureen ja kiillotti/ irroitti piet.
Mitään koneen huudatuksia ei tehty.
Ainoastaan yhdessä, hehkun aivan kärjessä, näkyi enää noki/piki möykkyjä.
kaksi hehkua oli pimeänä, silti 3:sta löytyi järkevät vastusarvot :roll:
autodidakti
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Suosittelen; Varsinais-Suomessa

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Vastaisen varalle...
Tuolla saadaan pirusti kiinni olevat hehkut irti, kokemusta on: 8)

Loimaan Autokunnostus Tuominen Ky
Leppäkuljunkatu 5, 32200 LOIMAA
Puhelin: 02 7632175
Fax: 02 7632175

Empulla on tietotaitoa mersuista laidasta laitaan; viime piipahduksella työn alla oli autoja välillä 200D - SL 600 :shock:
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
stm
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 26.09.2007 16:19

hehkun poraus

Viesti Kirjoittaja stm »

lahdessa mba-autokorjaamossa porasarjat mersun hehkutulpille
ei hätää jos katkee
roplaaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 13.01.2005 21:19

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

Saikkonen käy empulla sähköhommat tekemässä..ammattimies jolla avaimia joka lähtöön,eikä ole biltemasta.
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

cdi:n hehkujen irroitusongelmissa voidaan auttaa, kiinni saa puhelimella 050 593 5932 tai yvllä
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

MB:llä on myös ihan oma työkalunsakin niille katkenneille CDI tulpille.

Ilmeisesti Forte:lta on tulossa - vai lie jo tullutkin - markkinoille joku lillinki juuri näitten ylijumittuneiden hehkutulppien liotukseen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Oman 300dt -97 hakasin just korjaamolta. oli useamman kierroksen pyöriny auki ja sitte juminu, ei aukea, eikä mene kiini. Toinen korjaaja arveli että olisko joskus aikasemmin vaihettu ja pistetty uusi paikalleen puhistamatta pohjaa = ei ole ollu loppuunsa asti kiini ja karstottunu pahasti. Nyt se on osittain auki ja auto koottuna pihassa, neuvovat viemään yhele äijäle jonka pitäs se saaha auki. Olivat kyllä liuotetteet ja väännelleet vaikka kuinka, mutta ei. Mitäs sitte tehhään? Onko ideoita, vai vienkö suoraan sitte äijäle.
Pienempi vika, isompi leka.
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Olisko vinkkejä että millä aineilla vois kokkeila, normi crceet tiettään kyllä
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Haulla olisi löytynyt tämä ohje:

http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/61 ... hehkut.pdf

Mercedes
Kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613

Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden
hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille
kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen
estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään
35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori
uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet
uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5
minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V).
Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös
vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm
voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste)
sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana
useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu (ks. kuva).
Se on päällystetty rasvalla. Kierrettäessä työkalua
sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat
rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm
vääntömomentilla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

JarkkoN kirjoitti:Haulla olisi löytynyt tämä ohje:

http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/61 ... hehkut.pdf

Mercedes
Kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613

Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden
hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille
kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen
estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään
35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori
uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet
uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5
minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V).
Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös
vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm
voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste)
sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana
useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu (ks. kuva).
Se on päällystetty rasvalla. Kierrettäessä työkalua
sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat
rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm
vääntömomentilla.
itelä on kyllä 616 mutta samat ohjeet siihen luulis kans käyvän. Niin onko crceetä parempia aineita tiossa.
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia kyseisestä iloisenpunaisesta aineesta? Saattais olla hyvä apu juuttuneen pultin tahi hehkun vaihdossa.
On, ei tunkeudu riittävän pitkälle eli hehkun alapäähän.
Ainakaan kohtuullisessa ajassa.
Yleensäkin liottelu on aika toivotonta kun tulppa on niin pitkä.

Meillä on työmaalla väristinlaite jolla jumittuneita hehkutulppia irrotellaan, ei silläkään aina lähde vaan katkeaa.
Eikä kannata haaskata aikaa kovin kauaa jos tulppa ei ole vaikeassa paikassa, vääntää poikki ja poraa pois.
Katkenneen hehkun irrotukseen on Klann työkalusarjat.

Joskus on niitä tapauksia että on säästetty ja yritetty itse viimeiseen asti, silloin saattaa olla viisainta ottaa suosiolla kansi irti ;)
Vastaa Viestiin