mersujen v-6 bensamoottoreista?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

mersujen v-6 bensamoottoreista?

Viesti Kirjoittaja stanger »

Osaako kukaan kommentoida näitä esim 3.2litraisia mersun "veekuus" koneita..millasia pelejä kestoltaan? ajolleen? jne...

Onkohan tuommoinen kuinka onneton "viritys" kululleen väykyn kopassa?

kaikki tieto tervetullutta!
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Ahdettuna aika nami, vaparia en mene kommentoimaan.
Ahdettuna tosin ainoat vaihtoehdot ovat SLK32 ja C32
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Jani Anttila kirjoitti:Ahdettuna aika nami, vaparia en mene kommentoimaan.
Ahdettuna tosin ainoat vaihtoehdot ovat SLK32 ja C32
ainahan se ylipaineistettu kivempi on käskeä mutta ei nyt oikein vain taida rahat riittää, jos puhutaan uudemmasta ahdetusta melberistä.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No joo, mutta totta puhuen taitaa olla aika pomminvarma pata.

Tämä ahdettu perustuu samaan moottoriin (M112 ja M112K) ja jos ahdettu kestää "lähes mitä vaan" niin kyllä se kestää sitten vaparinakin. Käsinrakennetulla, ahdetulla AMG koneella ja normaalilla vapaasti hengittävällä tietysti on monin paikoin eroavaisuuksia, tehoihin jne vaikuttavat osat (kannet, nokat jne) ovat erit mutta esimerkiksi alakerta taitaa olla molemmissa sama. Ja jos näin on niin ei sitä vaparia saa ainakaan sieltä rikki. Ahdetussakin ne vähät ongelmat liittyy imuilman jäähdytykseen ja sitä ongelmaahan vaparissa ei tietenkään ole. Eiköhän ne tärkeimmät asiat ole kuitenkin molemmissa ns. samasta puusta veistetyt, eli paikat on rajusti ylimitoitettuja ja kestävyys on siten taattu. Toki kaiken saa rikki jos oikein yrittää...

Kyllä moottori ja voimansiirto on niitä viimeisiä asioita joista uudehkon mersun kohdalla täytyy olla huolissaan, enemmän olisin huolissani esim. ruosteesta.

Kohta joku tulee sanomaan että pitäisi ennemmin hommata W123 200d, koska esson baarissa jollakin on uudesta tuontihelmestä suuttimet vuotaneet, ilmamäärämittarit seonneet, katalysaattorit menneet tukkoon ja ollut vielä joku mystinen käynnistysvika kaupan päälle. Kun miettii että missä koneissa niitä ongelmia uudemmissa on ollut niin tuppaavat olemaan dieseleitä. Eikä niitäkään voi huonoksi sanoa, ei missään nimessä.

Meillä on nyt ollut 4 uudehkoa (suhteellista) mersua ja kilsoja niihin on kerätty yhteensä useampia satkuja ja koskaan ei ole mitään suurempaa, oikeaa vikaa ollut. Tosin ainoastaan viimeisimmässä kutoskone, josta tietoja kaipasit.

Kulkupuolesta isommassa korissa en juuri mitään osaa sanoa, mutta eiköhän se reilu parisataa pollea eemeliäkin liikuta ihan riittävästi, se ei kuitenkaan kovin paljon C:tä painavampi taida olla.

Veli eerola varmaan tulee pian kertomaan oman näkemyksensä M112:sta
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Entäpä 2,4 litran veekutonen? Ainakin soma kompakti paketti pellin alla. Muuta en vielä tässä vaiheessa tiedäkään.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:shock: Ai niin joo... ja saako tuon ikäisestä väykystä luistonestoa millään ilveellä kokonaan pois?? (joskus kerran vuodessa saattaisi hyvittaa ajaa ovi edellä, kunhan on vaan tarpeeksi liukasta).
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Omassa väykyssä 2,8v6 joka nyt on kutakuinkin saman sorttinen kuin 320, ajettu 230t km,ja hyvin toimii..bensaa vie maantiellä 7-8l/100km kaupungissa 3x enemmän,automaatti ottaa omansa sekä 2km työmatka ajot.Oman kärryn kohdalla tein osto päätöksen kun kuulin kuinka nätisti 6pyttynen voi käydä,ja voimaa on liikuttamaan w210 koppaakin...Kumi palaa risteyksessä piiiitkän jos haluaa,voiman huomaa paremmin kun vauhtia on jo 100 ja siitä polkaisee :)
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

TaunusTomi kirjoitti:ja voimaa on liikuttamaan w210 koppaakin... voiman huomaa paremmin kun vauhtia on jo 100 ja siitä polkaisee :)
...Öööh :roll:

Tarkoitit varmaan että voiman puutteen huomaa silloin kun polkaisee +100km/h vauhdista :shock: . Ainakin oma C280T jossa oli tuo 2.8 M112 V6 moottori tuntui puutuvan siinä satasen jälkeen. Tosin Suomessa riittää että ottaa 120km/h "rivakasti"... ;) .

Väykkyä kokeilin sillä 2.4 V6 m112 koneella ja se vasta oli puutunut laitos. Kone kiersi ja huuti mutta auto ei liikkunut mihinkään. Ehkä nämä tuntemukset vaihtelevat siihen mihin on tottunut. Itselleni tuo oli tehokkain siihen mennessä omistamani auto. Vaikka S320 jossa M112 3.2 V6 on huomattavasti painavampi auto mitä tuo C280T, niin satasen jlk. se tuntui liikkuvan huomattavsti paremmin. Outo juttu, mutta vääntöä tuntui olevan käytännössä paljon enempi ja laajemmalla alueella.

Plussaa noissa M112 koneissa on mielestäni M104 koneisiin verrattuna kulutus. Tuo farkkuni kulutti bensaa sen 10l/100km ajeli täällä pk-seudulla miten tahansa. Matka-ajossa meni 8.5l keskimäärin. Öljyä ei syönyt nuo M112 koneet yhtään verraten vastaaviin m104 koneisiin. M112 koneissa on kuitenkin huomattavsti suurempi huoltoväli...
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Ei, vaan että satasen jälkeen rupee tapahtumaan kun polkaisee.Paikaltaan lähtiessä massa tuntuu jos on pitoa :roll:
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: mersujen v-6 bensamoottoreista?

Viesti Kirjoittaja eerola »

stanger kirjoitti:Osaako kukaan kommentoida näitä esim 3.2litraisia mersun "veekuus" koneita..millasia pelejä kestoltaan? ajolleen?...
...Onkohan tuommoinen kuinka onneton "viritys" kululleen väykyn kopassa?...!
M112-koneesta W210-korissa en tuollaisesta osaa sanoa, koska ei ole omakohtaista kokemusta. W203-korissa sensijaan kokemusta on.

Kirjoittelin taannoin tänne vertailun C240 vs. C320. Vaikka molemmat autot kulkevat M112-koneella, ne tuntuvat erittäin erilaisilta: 2,6-litrainen kone haluaa kiertää, ennenkuin auto liikkuu. Maksimivääntö saavutetaan vasta 4500 rpm:n tuolla puolen. Ahtamaton 3,2-litrainen toki tykkää kyllä kierroksista sekin ja kuulostaa silloin kivalta, mutta se jaksaa liikuttaa autoa iloisesti pienilläkin kierroksilla. 3,2-litraisen huippuvääntö on tarjolla 3000-4600 rpm.

Puhun paljon väännöstä, sillä se että kone jaksaa tarkoittaa että sitä ei tule piiskatuksi samalla tavalla kuin ohuempivääntöistä moottoria. Ja lopputulos tarkoittaa vaivattoman tuntuista etenemistä ja pidempiä tankkausvälejä.

Minulla on ollut kaksi 320-koneista Mersua. Olen ollut erittäin tyytyväinen moottoriin. Jos ajaa paljon, bensa-auton kanssa voi aina tuumia, että vähemmänhän se voisi kuluttaa. Mutta jos ajaa alle "diesel-rajan" kilometrejä ja haluaa kivan moottorin, jonka ylläpitäminen on järkevän hintaista, voin aidosti suositella 3,2-litraista M112:a . Rehellisesti sanoakseni, henkilökohtaisesti en 240-koneista autoa haluaisi. Mieluummin ottaisin M111-230K:n.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Kiitoksia vastauksista.
Huomenna ollaan viisaampia kun autoa käy kokeilemassa :)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Vastaa Viestiin