Lähteekö diesel auto käyntiin hinaamalla/työntämällä?
Lähteekö diesel auto käyntiin hinaamalla/työntämällä?
Jos akku on aivan tyhjä ja ei pysty hehkuttamaan edes?
W638 CDI
No eikö apukaapeleilla olis järkevin käynnistää. Etukammio dieselin pakkokäynnistys hinaamalla ei ole oikein terveellistä koneelle.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Lähteehän se jos kone on kunnossa ja vetää riittänän pitkään ja on pakko päästä liikenteeseen. Mutta muut konstit ensin. No lisätään, että kesällähän se ei ole ongelma vaikka veteleekin. Mutta riski pitää olla jos työntää käyntiin.
Viimeksi muokannut juhaoh, Pe 16.11.2007 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole sama asia kokeilla käyntiin hehkuttamatta, silloinkin hehkut on toiminnassa käynnistyksen aikana. Hehkureleeltä kun nykäisee vaikkapa liittimen irti niin voi kokeilla kuinka EI lähde
Valkoista savua vain lykkää putkesta.
Vanhemman manuaali dieselin saa hyvin käyntiin hinaamalla, suositeltavaa tosin on käyttää apuvirtaa jos vain mahdollista. Yli 30 asteen pakkasella kerran tuli käynnistettyä noin kun akku oli tyhjä.

Vanhemman manuaali dieselin saa hyvin käyntiin hinaamalla, suositeltavaa tosin on käyttää apuvirtaa jos vain mahdollista. Yli 30 asteen pakkasella kerran tuli käynnistettyä noin kun akku oli tyhjä.
Juuri tätä hain takaa, eli jos joka pytyn hehku on pimeenä, niin lähteekö käyntiin, eli ei lähde niinkö? Siis jos saan ymmärtää muiden viesteistä että hehkuja ei tarvitse ollenkaan jos vaan jaksaa hinkkaa akulla, niinkö?AM kirjoitti:Ei ole sama asia kokeilla käyntiin hehkuttamatta, silloinkin hehkut on toiminnassa käynnistyksen aikana. Hehkureleeltä kun nykäisee vaikkapa liittimen irti niin voi kokeilla kuinka EI lähdeValkoista savua vain lykkää putkesta.
Vanhemman manuaali dieselin saa hyvin käyntiin hinaamalla, suositeltavaa tosin on käyttää apuvirtaa jos vain mahdollista. Yli 30 asteen pakkasella kerran tuli käynnistettyä noin kun akku oli tyhjä.
Kertokaa mikä on hehkun idea ja eroavaisuus bensa sytykseen?
W638 CDI
Ei lähde käyntiin ainakaan sillä viton omalla akulla. Osta hyvä mies jo ehjät hehkut...eläkä kysele 

W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Kyllä suoraruisku dieseli lähtee käyntiin ilman hehkujakin (mm. CDI, E290,ym..) Vai monessako vanhemmassa kuorma-autossa olette nähneet hehkutulpat?? Etukammiomoottori taasen tarvitsee ne hehkut käynnistyäkseen.
Ja kannattaa perehtyä siihen hehkutulppa vs sytytystulppa asiaan esimerkiksi jonkun moottoritekniikan perusteet kirjan avulla.
Ja kannattaa perehtyä siihen hehkutulppa vs sytytystulppa asiaan esimerkiksi jonkun moottoritekniikan perusteet kirjan avulla.
Siis cdi koneessa puristuspaine saa aikaaan sytytyksen? en halua leikkiä idioottia, mutta mielenkiinnosta kysyn mitä varten hehkutulpat ovat?MikaH kirjoitti:Kyllä suoraruisku dieseli lähtee käyntiin ilman hehkujakin (mm. CDI, E290,ym..) Vai monessako vanhemmassa kuorma-autossa olette nähneet hehkutulpat?? Etukammiomoottori taasen tarvitsee ne hehkut käynnistyäkseen.
Ja kannattaa perehtyä siihen hehkutulppa vs sytytystulppa asiaan esimerkiksi jonkun moottoritekniikan perusteet kirjan avulla.
W638 CDI
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Lähteekö käyntiin
Kyllä se voi ilma hehkujakin lähteä Mutta mitä varten ne hehkut on sinne
laitettu. Ei varmaa yksistään reijän tukkeeksi Kyllä niillä tärkeä tehtävä
Ne esilämmittää kantta ja samalla auttaa sytyttämään kylmän polttoaineen
Kyllä siinä saa uuren kannen hankkia Kun vaan ilman hehkuja käynnistää
Kyllä minusta uusi akku ja muutama hehku on paljon halvempi Investointi
kuin uusi kansi Joka maksaa varsikin nykyautossa varmaan hunajaa
Tätä mieltä Yli 40 vuotta Hehkuttanut mersun käymään J.S.Lehti.
laitettu. Ei varmaa yksistään reijän tukkeeksi Kyllä niillä tärkeä tehtävä
Ne esilämmittää kantta ja samalla auttaa sytyttämään kylmän polttoaineen
Kyllä siinä saa uuren kannen hankkia Kun vaan ilman hehkuja käynnistää
Kyllä minusta uusi akku ja muutama hehku on paljon halvempi Investointi
kuin uusi kansi Joka maksaa varsikin nykyautossa varmaan hunajaa
Tätä mieltä Yli 40 vuotta Hehkuttanut mersun käymään J.S.Lehti.
On se aika takkuista käynnistää esikammiodieseliä vaikka olisi vain yksi hehkutulppa pimeenä!
Tuntuu, että kone tulee kurkkimaan konehuoneesta ulos maailman menoa.
Mutta tuo:
Tuntuu, että kone tulee kurkkimaan konehuoneesta ulos maailman menoa.
Mutta tuo:
Jos oikein rajusti yksinkertaistaa, niin voisi ajatella, että se hehkutulppa on sytytystulppa, jossa on jatkuva kipinä päällä:roll:AM kirjoitti: Kertokaa mikä on hehkun idea ja eroavaisuus bensa sytykseen?

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
No jos en ole pahasti nukkunut tunnilla aikoinaan amiskassa niin hehkun idea on lämmittää IMUILMAA ennen kun se menee palotilaan.
Ei kantta.
Kun ilma on lämpimämpää niin polttoaine syttyy puristuksessa herkemmin.
Sama pätee oli CDI tai joku muu vanhempi diesel.
Diiselihän syttyy puristuksen tuloksena tulevasta lämmöstä.
Kyllä ainakin vanhemmissa daisuissa hehkujen toimivuus on ihan suoraan verrannollinen käynnistyvyyteen kun tuo koneen muukin kunto.
Mutta sen verran käyntiin vetämisestä.
Entinen W123:n jouduttiin vetämään käyntiin kovasta pakkasesta kun muita vaihtoehtoja ei voitu käyttää tai oli käytetty.
Tulos oli käyntiin lähtö, kun olisi hakannut valupaistinpannuja yhteen.
No lopputulos = kaikki männät halki, öljyt nesteet sekasin eli kone aika paskana.
En suosittele.
Kesti kumminkin ajaa ennen tuota n.50km.
Ei kantta.
Kun ilma on lämpimämpää niin polttoaine syttyy puristuksessa herkemmin.
Sama pätee oli CDI tai joku muu vanhempi diesel.
Diiselihän syttyy puristuksen tuloksena tulevasta lämmöstä.

Kyllä ainakin vanhemmissa daisuissa hehkujen toimivuus on ihan suoraan verrannollinen käynnistyvyyteen kun tuo koneen muukin kunto.
Mutta sen verran käyntiin vetämisestä.
Entinen W123:n jouduttiin vetämään käyntiin kovasta pakkasesta kun muita vaihtoehtoja ei voitu käyttää tai oli käytetty.
Tulos oli käyntiin lähtö, kun olisi hakannut valupaistinpannuja yhteen.
No lopputulos = kaikki männät halki, öljyt nesteet sekasin eli kone aika paskana.
En suosittele.
Kesti kumminkin ajaa ennen tuota n.50km.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Itse laitoin aikanaan w123 300deen käyntiin hinaamalla noin 25 asteen pakkasessa. Ennen hinailua se oli kyllä pari tuntia johdon päässä ja akussa oli vielä sen verran potkua että juuri hehkutti mutta ei enää jaksanut pyörähtää käyntiin ja kaverin auto oli "liian uusi" että se olisi lisävirtaa voinut antaa. Eli kannattaa käyttää ne viimeisetkin virrat ja yrittää hehkuttaa vielä ennen kun nostaa kytkimen ylös hinaillessa, niin itsekkin tein ja Mersu hörähti käymään ilman konevaurioita.
oma 200d lähtee kyllä hinaamalla käyntiin. toissa talvena, vai koska se oli kun oli niitä kovia pakkasia paljon, niin mersu teki huanolla akulla ja liian jäykillä öljyillä aina sen saman tempu. jos oli yli 28 pakkasta, ni ei lähte starttaamalla. kauheesti tuli kylla valkosta savua, mut ei jaksanu tarpeeks nopeeta pyärittää.
sit kun hinas vaan ja hehkutti ja päästi kytkimen, ni aina lähti ihan tosta vaan. pikkasen se kone kolisee siinä, mut mitään vaurioita ei oo koskaan tullu.
kuka niistä hehkuista kyseli, ni voin koittaa sen kertoo, mitä ite tiädän/luulen.
niin näissä
vanhemmissa moottoreissa esim. tää w124 tai w201 koppanen ja joku 200D niin kyllä ne hehkut on siä kannessa, ei imusarjassa. jossakin siä palotilassa tai esikammiossa se hehku sitten hehkuu ja lämmittää ilmaa. sitten kun alkaa starttaan ja mäntä alkaa puristaa ilmaa, niin se hehku hehkuu siä jo täysillä lämmittäen puristuvaa ilmaa, joka sen seurauksena lämpiää niin kuumaks, että kun suutin ruittasee riittävän määrän naftaa kuumaan ilmaan, niin se syttyy. jne.
korjatkaa jos oon menny valehteleen.
sit kun hinas vaan ja hehkutti ja päästi kytkimen, ni aina lähti ihan tosta vaan. pikkasen se kone kolisee siinä, mut mitään vaurioita ei oo koskaan tullu.
kuka niistä hehkuista kyseli, ni voin koittaa sen kertoo, mitä ite tiädän/luulen.
niin näissä
vanhemmissa moottoreissa esim. tää w124 tai w201 koppanen ja joku 200D niin kyllä ne hehkut on siä kannessa, ei imusarjassa. jossakin siä palotilassa tai esikammiossa se hehku sitten hehkuu ja lämmittää ilmaa. sitten kun alkaa starttaan ja mäntä alkaa puristaa ilmaa, niin se hehku hehkuu siä jo täysillä lämmittäen puristuvaa ilmaa, joka sen seurauksena lämpiää niin kuumaks, että kun suutin ruittasee riittävän määrän naftaa kuumaan ilmaan, niin se syttyy. jne.
korjatkaa jos oon menny valehteleen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Timo999 kirjoitti: Mutta tuo:AM kirjoitti: Kertokaa mikä on hehkun idea ja eroavaisuus bensa sytykseen?


Ja joo, kun ei erikseen kerrottu mikä moottori oli kyseessä niin automaattisesti olettaa että joku esikammiovekotin...No allekirjoituksessahan näyttää olevankin CDI.
Suoraruutta tosiaan lähtee kai hehkuttamattakin käyntiin. Eipä tosin ole tullut kokeiltua 290:selle sellaista, enkä kyllä kokeilekkaan...Jos lähtee ontuen käyntiin niin ei pitemmän päälle tee varmaan hyvää.Eikös jenkki kaseissa ollut sitä ongelmaa että jos ei hehkuta kaikilla kunnolla niin alakerta ei oikein tykkää, esikammiovehkeitä tosin.
Kai noita vanhoja Transiitteja pidettiin lohkolämmittimessä kesät
talvet ja hinailtiin myös käymään. Joissain dieselkäyttöisissä laitteissa ei edes
ole hehkuja. Vastaus on siis, että dieselin voi periaatteessa
käynnistää ilman hehkuja, toisin kuin kipinäsytytteisen bensamoottorin.
Nykyiset suoraruiskutteiset moottorit eivät kai edes käytä hehkutusta
kuin kylmällä kelillä ja moottorilla.
Nykyään hinaamista ei suositella lainkaan auton käynnistämiseen, mm. koska
.palamaton bensa voi syttyä katalysaattorissa ja hajottaa sen
-automaattivaihteisto kärsii hinauksesta ja käynnistys tuskin onnistuukaan
-käynnistyksenesto ja muut sähkölaitteet toimivat huonosti, jos akkujännite
on liian pieni
-tehostimet eivät toimi, kun auto ei käy ja jarrutus voi mennä niin pitkäksi
että osuu hinurin perään
talvet ja hinailtiin myös käymään. Joissain dieselkäyttöisissä laitteissa ei edes
ole hehkuja. Vastaus on siis, että dieselin voi periaatteessa
käynnistää ilman hehkuja, toisin kuin kipinäsytytteisen bensamoottorin.
Nykyiset suoraruiskutteiset moottorit eivät kai edes käytä hehkutusta
kuin kylmällä kelillä ja moottorilla.
Nykyään hinaamista ei suositella lainkaan auton käynnistämiseen, mm. koska
.palamaton bensa voi syttyä katalysaattorissa ja hajottaa sen
-automaattivaihteisto kärsii hinauksesta ja käynnistys tuskin onnistuukaan
-käynnistyksenesto ja muut sähkölaitteet toimivat huonosti, jos akkujännite
on liian pieni
-tehostimet eivät toimi, kun auto ei käy ja jarrutus voi mennä niin pitkäksi
että osuu hinurin perään
Re: Lähteekö diesel auto käyntiin hinaamalla/työntämällä?
Riippuu paljon autosta. Sähköisellä sammuttimella/syöttöpumpulla/yhteispaine ruiskutuksella oleva auto tuskin lähtee. Mutta vanhat mekaanisella pumpulla ja sammuttimella (Esim 123, 124, 201, jnejne) olevat kyllä lähtee käyntiin ilman virtaakin.Vitolator kirjoitti:Jos akku on aivan tyhjä ja ei pysty hehkuttamaan edes?

Jos akku on täysin tyhjä niin Laturi ei ala lataamaan vaikka moottori käynnistysikin. Laturi vaatii akulta heräte jännitteen että se alkaisi lataamaan.
- Paddington
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: To 15.11.2007 10:20
- Paikkakunta: Alkaa P:llä, loppuu A:lla, Hianoo olla Pohojammaalla
Tuossa on kaikki tarvittava tieto noihin hehkuihin ja muutakin yleistä diesel asiaa..
Audi A6 Avant 2.5 TDi
(ex)W124 250D (Työkalu)
(ex)S123 300 TDT (Huvipuisto)
(ex)W124 250D (Työkalu)
(ex)S123 300 TDT (Huvipuisto)
no joo jos ei enään muuta keksi niin ilmanputsari pois tulta sisään vaikka kosanilla ja varmaan lähtee eikä hajota mitään niin ja eihän se pensa mootori käy ilman sytystulpaa tai kipinää tulpassa mut käyse tietysti diiselillä lämpimänä mut kolisee aika lailla on joskus tullu kokeiltua mut ei kyllä lähde käyntiin kylmänä löpöllä
ehe ehe se siitä viisastelusta

Minua on kyllä aina hirvittänyt jutut kun ei kuulemma tartte hehkuja käyttää jos ei huvita tai ne on kaikki rikki..
Kaikkivarmaan teitää että neste ei puristu kasaan niinkuin ilma.
Eli palamaton löpö toimii yhtä pahana koneen hajottajana kuin vuotavavesi kannetiivisteestä. -> Ilmapuristuu kasaan mutta syttymätön löpö "vie" palotilan-tilavuutta ja näin puristukset saattaa kasvaa liian koviksi alakerran laakereille ja sitten on kallis remppa tiedossa.
Kone ei mene laakista sököks, mutta pidemmällä aikavälillä voi jo haitattakkin. Siksi myös kannattaa vaihdattaa ne vuotavat suuttimet pikapikaa.
Itse suosin hehkuttaa koneen ollessa kylmä niin vielä 5-10sekuntia valon sammumisen jälkeen. Omani vm.93 C-sarjan 220d hehkuttaa aina 180sekuntia, myös käynnistymisen jälkeen. Tai näin ainakin asentaja kertoi kun hehkuja meikän vehkeeseen vaihtoi. Ilmeisesti tuo jälkihehku on ainakin viimevuosituhannen vehkeissä.

Kaikkivarmaan teitää että neste ei puristu kasaan niinkuin ilma.
Eli palamaton löpö toimii yhtä pahana koneen hajottajana kuin vuotavavesi kannetiivisteestä. -> Ilmapuristuu kasaan mutta syttymätön löpö "vie" palotilan-tilavuutta ja näin puristukset saattaa kasvaa liian koviksi alakerran laakereille ja sitten on kallis remppa tiedossa.
Kone ei mene laakista sököks, mutta pidemmällä aikavälillä voi jo haitattakkin. Siksi myös kannattaa vaihdattaa ne vuotavat suuttimet pikapikaa.
Itse suosin hehkuttaa koneen ollessa kylmä niin vielä 5-10sekuntia valon sammumisen jälkeen. Omani vm.93 C-sarjan 220d hehkuttaa aina 180sekuntia, myös käynnistymisen jälkeen. Tai näin ainakin asentaja kertoi kun hehkuja meikän vehkeeseen vaihtoi. Ilmeisesti tuo jälkihehku on ainakin viimevuosituhannen vehkeissä.