Automaatti N:lle auton liikkuessa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Automaatti N:lle auton liikkuessa?

Viesti Kirjoittaja humina »

Tässä kyseessä 722.6, mutta kai tämä muitakin automaattilaatikoita koskee.

Tuttu puheli heittävänsä D:n "odottamaan" peruuttaessaan pihaltaan pois, se kuulemma kytkeytyy päälle vasta kun auto on pysähtynyt. Eli ottaa alkuvauhdin pakilla ja lennossa heittää N:n kautta D:lle.

Tuli tuosta mieleen, ja asian tarkistinkin, että käyttöohjekirjassa kielletään laittamasta vaihdetta vapaalle auton liikkuessa paitsi jos auto pyrkii heittelehtimään.

Mitä sieltä mahdollisesti menee rikki tai onko tuolla em. toiminnalla jotain muita vaikutuksia laatikkoon?
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Heitetäämpä tähän lisää kysymyksiä jatkoksi.

Eli saako nuita "pakkovaihteita" käyttää moottorijarrutukseen kun tuo mersun moottorijarrutus automaatin kanssa on muuten niin laiska?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Masaman kirjoitti:Heitetäämpä tähän lisää kysymyksiä jatkoksi.

Eli saako nuita "pakkovaihteita" käyttää moottorijarrutukseen kun tuo mersun moottorijarrutus automaatin kanssa on muuten niin laiska?
Olen joskus satunnaisesti näin tehnyt ja ei vielä ole mitään rikki menny/toiminnassa ilmennyt ongemia.

Loota on 722.5
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Masaman kirjoitti:Heitetäämpä tähän lisää kysymyksiä jatkoksi.

Eli saako nuita "pakkovaihteita" käyttää moottorijarrutukseen kun tuo mersun moottorijarrutus automaatin kanssa on muuten niin laiska?
En ole kuullut, etteikö saisi.
Sitä paitsi mersun automaatin moottorijarrutushan on suorastaan vahva, jos verrataan "vapaalle heittäviin" jenkkilaatikoihin vaikka. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Aku P kirjoitti:
Masaman kirjoitti:Heitetäämpä tähän lisää kysymyksiä jatkoksi.

Eli saako nuita "pakkovaihteita" käyttää moottorijarrutukseen kun tuo mersun moottorijarrutus automaatin kanssa on muuten niin laiska?
En ole kuullut, etteikö saisi.
Sitä paitsi mersun automaatin moottorijarrutushan on suorastaan vahva, jos verrataan "vapaalle heittäviin" jenkkilaatikoihin vaikka. :wink:
Siis joo kun nyt miettii niin kyl toi tomaatti mikä tos kuupassa on niin jarruttaa kyllä ihan selvästi kun löysää kaasun etenkin taajamanopeuksissa.

Melkein vois verrata manuaaliin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ajeleehan ne Euroopassa vuorenrinteitä alas niin pienellä vaihteella ko ikinä, että sais vauhdin pysymään kurissa. Kai ne siinä hajoaisi jos hajota meinais.

Jenkkilootalla ei tosiaan jarrutella, vapaalla vaan.. Jarrut on pysähtymistä varten :D
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Juuh, kyllähän nuo mersun tomaattilaatikot ihan kestäviä on (koputtaa puuta :lol: ).... Itse kokeiltu kaikenlaista mitä laatikolle voi tehdä.

- moottorijarrutus pakkovaihteilla
- kiihdyttäminen pakkovaihteilla
- vapaalle heitto 100 km/h vauhdista (meni vahingossa :oops: )

Eikä nyt ainakaan ole tuo laatikko oirehtinu sen kummemmin, ainakaan vielä. Nythän auto on seisonnassa mutta pidetään peukut pystyssä että se toimii ensi vuonnakin :twisted:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

itellä tulee käytettyä pakko kolmosta säännöllisesti ohitus tilanteissa ettei tarvii kaasua polkea pohjaan asti pienemmän vaihteen toivossa. Myös taajamassa käytän usein pakko kolmosta.. Tiedä sitten onko mitään haittaa mut ei oo vielä ainakaan mitään levinny (kop kop)
ex: w201 -91
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Masaman kirjoitti:Heitetäämpä tähän lisää kysymyksiä jatkoksi.

Eli saako nuita "pakkovaihteita" käyttää moottorijarrutukseen kun tuo mersun moottorijarrutus automaatin kanssa on muuten niin laiska?
Ainakin omassa vakionopeuden säätimen ollessa päällä laatikko heittää pienempää reippaissa alamäissä.

Arvatkaa pelästyinkö ensimmäisellä kerralla tuolla Tampereen seudun mäissä kun kierrokset nousi yhtäkkiä :shock:
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ainakin vanhoissa 722.3 bensa-automaateissa -uskoisin myös 722.4:ssä- moottorijarrutusta tehostaa polttoaineen syötön katkaisu yli 1700 k/min käyntinopeuksissa. Kylmänä ainakin tuntuu siltä, kun valuttelee liikennevaloihin ja kierrokset menevät alle tuon 1700 niin vauhti melkein kiihtyy :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Käyttöä vartenhan ne pakkovaihteetki on, jos ne käytössä hajoais ni tuskin niitä kuskin valittavaksi olisi laitettu. Itsekkin usein ajelen kaupungilla kolmosella, joskus jopa kakkosella :shock:. Sillon on hauska kuunnella moottorijarrutuksessa kasin höpinöitä :D
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Kylmänä ainakin tuntuu siltä, kun valuttelee liikennevaloihin ja kierrokset menevät alle tuon 1700 niin vauhti melkein kiihtyy
Saman ilmiön olen huomannut itsekin, on melkein helpompi saada alamäessä sakot kun vierittää vapaalla sen sijaa että painaisi kaasua :lol:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Automaattia ei siten saisi ajella vapaalla. Siihen on parikin syytä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

veskola kirjoitti:Automaattia ei siten saisi ajella vapaalla. Siihen on parikin syytä.
Onko jotain tekemistä riittävän öljynkierron/paineiden kanssa tuolla seikalla?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Kaapo kirjoitti:
veskola kirjoitti:Automaattia ei siten saisi ajella vapaalla. Siihen on parikin syytä.
Onko jotain tekemistä riittävän öljynkierron/paineiden kanssa tuolla seikalla?
Niin, eihän se öljynpaine kovin korkea silloin ole, mutta eihän ne koneen kierroksetkaan kovin korkeilla käy. Vai olenko ihan hakoteillä :?: :shock: :?:

Vai odottaako minua ensi vuonna laatikkoremppa :?
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se siitä varmaankaan hajoa, jollei sitä tee jatkuvasti ja joka päivä. Se toinen syy on ne levypakat, jotka pyörivät siellä holtittomasti toisiaan vasten kun niitä ei paineta yhteen pneumatiikalla. Aivan turhaa kulumista niillekin. Sama asia kuin N:llä tehtäessä ryntäytystesti, levyt pyörivät toisiaan vasten.

Mitään hyötyähän ei ole laittaa N päälle juuri koskaan.

Perähän pyörittää sitä laatikon lähtöakselia kun auto rullaa mäkeä alas.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

veskola kirjoitti: Sama asia kuin N:llä tehtäessä ryntäytystesti, levyt pyörivät toisiaan vasten.
Huhujen mukaan Volvo on kieltänyt kokonaan ryntäystestin automaateilta.
Omassakin (MB) oli mukana Saksassa papereihin liitetty lappu, jossa ilmoitettiin että maksimi aika ryntäyksessä on 1,2 sek.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

veskola kirjoitti:Ei se siitä varmaankaan hajoa, jollei sitä tee jatkuvasti ja joka päivä. Se toinen syy on ne levypakat, jotka pyörivät siellä holtittomasti toisiaan vasten kun niitä ei paineta yhteen pneumatiikalla. Aivan turhaa kulumista niillekin. Sama asia kuin N:llä tehtäessä ryntäytystesti, levyt pyörivät toisiaan vasten.

Mitään hyötyähän ei ole laittaa N päälle juuri koskaan.
Eli siis vaihde P-asennossa saa kierrättä sitten niinku lystää? Mitens liikennevaloissa? Joskus tulee ite laitettua ihan muutenvaan vaihde N-asentoon jos tietää ettei valotvaihdu ihan hetkeen, onko semmosesta "turhasta" renklaamisesta haittaa? Ainakin koneen kierrokset nousee ~50rpm kun laittaa vaihteen vapalle. :roll:
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Olisi outoa, jos mersu olisi suunnitellut vaihteistonsa siten, ettei saa ryntäyttää.

Tai hinata.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

pakko oli kommentoida asiaa... eihän se nyt sentään paineilmalaatikko ole
paineta yhteen pneumatiikalla

hydrauliikkaa sielä sentään on ;)

Itse olen rääkännyt vuosia mersujen automaatteja kaikin mahdollisin konstein: vapaalle 200 km/h:sta, aina moottorijarrutus vaihteilla, yleensä aina vapaalle valoissa, aina käsivaihto 2-3-2...tosin ajelen kolmi- ja nelivaihteisilla vanhoilla 722.xxx:lla. Yhtään ei ole vielä särkynyt. Ainoat asiat mitkä tiedän, jotka särkevät laatikot varmasti, on pakkovaihto pakilta 1.:lle kun auto vielä liikkuu taaksepäin (ja päinvastoin), laatikon kaikenlainen rääkkääminen kylmänä, varsinkin pakkasella ja huoltamattomuus, öljyjä ei vaihdeta / tarkesteta koskaan.

Ihan vain ajatusleikkinä: esim. 3/4 vaihteisissa 722.xxx :ssä jonkun levypakoista on pakko "luistaa" aina kaikilla muilla vaihteilla kuin 4:lla... ja silloinkin pakin levyt luistavat koko ajan. Muutoin laatikossa ei olisi välityksiä...

Ryntäytyksen ja pakokaasutestien korotettujen kierrosten ongelmat tulevat esim. BMW:n vanhoilla ZF:llä kun laatikon käyttöpaineet olivat ryntäytyksen takia korkeat ja muutoin laatikko oli seisovassa tilassa. Tällöin kytkinakselin stefojen välistä pääsee pumpun käyttöpaine vuotamaan 1. levypakan käyttösylinterin painetilaan, jolloin levyt alkavat painumaan tuon vuotopaineen takia vastakkain ja palovat nopeasti. Tämän takia mm. Ainakin vanhemmilla BMW:llä (mm. ZF HP 22 ja 24) on rajoitetut ryntäytysajat ja tietty tapa tehdä pakokaasutestit....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

JUHHisi kirjoitti:
veskola kirjoitti:Ei se siitä varmaankaan hajoa, jollei sitä tee jatkuvasti ja joka päivä. Se toinen syy on ne levypakat, jotka pyörivät siellä holtittomasti toisiaan vasten kun niitä ei paineta yhteen pneumatiikalla. Aivan turhaa kulumista niillekin. Sama asia kuin N:llä tehtäessä ryntäytystesti, levyt pyörivät toisiaan vasten.

Mitään hyötyähän ei ole laittaa N päälle juuri koskaan.
Eli siis vaihde P-asennossa saa kierrättä sitten niinku lystää? Mitens liikennevaloissa? Joskus tulee ite laitettua ihan muutenvaan vaihde N-asentoon jos tietää ettei valotvaihdu ihan hetkeen, onko semmosesta "turhasta" renklaamisesta haittaa? Ainakin koneen kierrokset nousee ~50rpm kun laittaa vaihteen vapalle. :roll:
on aivan sama onko keppi n vai p asennossa kun kierrättää konetta siis ei p asennossakaan
taajama nopeuksissa kannattaa ajaa kolmos asennossa niin ei laatikko vaihtele kolmosta ja nelosta jatkuvasti sillä aina sisäkalut laatikossa kuluvat kun vaihde vaihtuu
jos ei halua laatikkoaan kuluttaa niin pitää sen kepin pois n asennosta kun auto liikkuu
moottori jarrutus ei juuri laatikkoa kuluta muuta kuin sillä hetkellä kun pienempi vaihde kytkeytyy
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

asiasta kolmanteen, onko se normaalia että kovassa ajossa (siis talla pohjassa) automaatti ei vaihda niin vain kolmoselle, vaan siinä pitää nostaa kaasua vähän ja sitten se vasta vaihtaa neloselle :shock: Jos ei ole normaalia niin mikä osa sieltä on menemässä/mennyt rikki :?

ja veskolalle, en tosiaan kokeillut kuin kerran tuota N-vaihteella alamäessä ajoa :)
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla vähän samaa vikaa. luulisin, et se on säädöistä kiinni. joskus kun oikeen vedättää, niin tuntuu, ettei se vaihda ollenkaan 4:sta. huutaa ja huutaa vaan. sit, ku pikkasen päästää kaasua, ni jo heilahtaa 4:nen silmään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

No mitens onko se normaalia että, Lähtee liikkeelle vaihdekeppi "pakko2"-asennossa mutta 2vaihde ei menepäälle ennenkun on vetäny 1-vaihteen kierokset tappiin?

Muuten kyllä tuntuu pelaavan ihan jäjellisesti mutta mietityttänyt vaan tuo ettei suostu vaihtaa 1-2 ellei vedätä yli 5000rpm. siis jos keppi on pakko2-asennossa ja vaihde on 1-vaihteella.

Laatikkona 722.3. Kai. No 4-vaihdetta eteenpäin ja vuosmalli -93 W202 220d.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Muuten kyllä tuntuu pelaavan ihan jäjellisesti mutta mietityttänyt vaan tuo ettei suostu vaihtaa 1-2 ellei vedätä yli 5000rpm. siis jos keppi on pakko2-asennossa ja vaihde on 1-vaihteella.
722:n toimii juuri noin. Alin pakkovaihde on "suunniteltu vain" erittäin jyrkkiin mäkiin moottorijarrutusta varten, jolloin 2. ei saa vaihtua liian aikaisin, edes osakaasulla.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

kaijan kirjoitti:asiasta kolmanteen, onko se normaalia että kovassa ajossa (siis talla pohjassa) automaatti ei vaihda niin vain kolmoselle, vaan siinä pitää nostaa kaasua vähän ja sitten se vasta vaihtaa neloselle :shock: Jos ei ole normaalia niin mikä osa sieltä on menemässä/mennyt rikki :?

ja veskolalle, en tosiaan kokeillut kuin kerran tuota N-vaihteella alamäessä ajoa :)
Mulla sama homma. Eli jos kick-downilla kiihyttää ni vetää kakkosen rajottajaan ja sitten vasta vaihtaa kolmoselle ellei ennen rajottajaa hiukkasen nosta kaasua. Muut vaihteet kyllä vaihtaa ihan ok. Ja jos ilman kick-downia kiihyttää niin kyllä sitten vaihtaa kakkoselta kolmosellekki ihan normaalisti.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

automaatti ei vaihda niin vain kolmoselle, vaan siinä pitää nostaa kaasua vähän ja sitten se vasta vaihtaa neloselle
Ensiksi kannattaa kokeilla vaihteiston "kaasuvaijerin" löysäämistä kierroksella, parilla. Mikäli se ei auta löytyy laatikon venttilipakasta, säätöruuvi maksimikieroksiin...vaatii siis laatikon öljypohjan poistamisen...mikäli asian kokee niin häiritseväksi....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

unski kirjoitti:
Muuten kyllä tuntuu pelaavan ihan jäjellisesti mutta mietityttänyt vaan tuo ettei suostu vaihtaa 1-2 ellei vedätä yli 5000rpm. siis jos keppi on pakko2-asennossa ja vaihde on 1-vaihteella.
722:n toimii juuri noin. Alin pakkovaihde on "suunniteltu vain" erittäin jyrkkiin mäkiin moottorijarrutusta varten, jolloin 2. ei saa vaihtua liian aikaisin, edes osakaasulla.
Hyvä hyvä, eli autossani ei sii ole Downin syndroomaa ! :)
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kinnunen kirjoitti:
kaijan kirjoitti:...onko se normaalia että kovassa ajossa (siis talla pohjassa) automaatti ei vaihda niin vain kolmoselle, vaan siinä pitää nostaa kaasua vähän ja sitten se vasta vaihtaa neloselle :shock: Jos ei ole normaalia niin mikä osa sieltä on menemässä/mennyt rikki...
Mulla sama homma. Eli jos kick-downilla kiihyttää ni vetää kakkosen rajottajaan ja sitten vasta vaihtaa kolmoselle ellei ennen rajottajaa hiukkasen nosta kaasua. Muut vaihteet kyllä vaihtaa ihan ok. Ja jos ilman kick-downia kiihyttää niin kyllä sitten vaihtaa kakkoselta kolmosellekki ihan normaalisti.
190E ja 722.4 toimii siten, että sähköinen kick-down vetää joka vaihteella rajoittajaan ennen vaihtoa isommalle. Täyskaasulla ilman kick-downia vaihto tapahtuu alemmilla kierroksilla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

tomant kirjoitti:190E ja 722.4 toimii siten, että sähköinen kick-down vetää joka vaihteella rajoittajaan ennen vaihtoa isommalle. Täyskaasulla ilman kick-downia vaihto tapahtuu alemmilla kierroksilla.

tomant
Niin puhuin tuosta secin lootasta. Kick-downilla kiihytettäessä tosiaan ykköseltä kakkoselle ja kolmoselta neloselle vaihtaa juuri ennen rajoittajaa, mutta kakkosen ja kolmosen väli ottaa rajoittajaan.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Vastaa Viestiin