Ksenonvaloasiaa..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Mika.T kirjoitti:
Antti V kirjoitti:Pakko kysyä näiltä suurimmilta vastustajilta, mikä saa aina sapen kiehahtamaan noi.
Tätä samaa itekkin tässä muutamassa topikissa miettinyt. Aina sama porukka...


Jos tänne esititte kysymyksen, niin kerron nyt vielä kerran, että mua ei häiritse minkään muun auton xenonit, kuin juuri "eemelin" mainitseman Skodan viritykset. Autotehdas on tehnyt huonot umpiot hyville polttimoille, ei kai siinä sen kummempaa. Siitä ei voine yleistää sapen kiehumista?

Omiin autoihin hommaan xenonit joskus, kunhan löytyy aivan varmaa tietoa siitä, mikä K-malli tehon suhteen on sopivin. Kokeilemaan ja vaihtelemaan en ala noilla hinnoilla. :!:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mika.T kirjoitti:4300-5000K on paras teholtansa. Monia kokeiltu ja todettu tuo parhaaksi. :D
Näin on. 6000K oli ainakin minun mielestä jo liian sininen, valoteho huonompi. Nyt paikallaan philipsin 4300K ja näkee hyvin, sellaiset ne on alunperinkin.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Joo 4300 valoteho on parhaimmillaan. 4300 on Värilämpö lähimpänä valkoista. 6000 ainakin jo hiukan sinertää. ainaskin omassani kun umppioihin katsoo niin näyttää siniseltä, mutta tiellä/lumella hyvin lähellä valkoista valoa.
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Valoista

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Minä tulen laittamaan omaan ajokkiini bi-xenon valot, jahka saan aikaiseksi. Enkä kysy keneltäkään niiden laillisuudesta. Eiköhän sekin päivä vielä valkene, että xenon-valot on pakolliset uusissa autoissa.
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Nyt olisi Sprintteriin palikat, kun vaan jaksaa laittaa kiinni, mutta ehkä ei tuossa myräkässä nyt kumminkaan, kun autolla ei tarvitse kumminkaan nyt ajaa... :)

Polttimot tosin 12000K ja 6000K... Arvatkaapa vaan, kummatko ainakin ensin laitan... :? johan noi 12000K on punaset? :shock:

http://www.day-lights.de/galerie_auto/b ... onen_1.JPG :P
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Niinhän se 12000K taitaa olla jo aika lähellä sitä violettiä/purppuran sinistä.

Netistä löytyy kyllä monia taulukoita, enkä niiden paikkaansa pitävyyttä pysty todistamaan.

Kuva
  • Värilämpötila Väri Valoteho
    4300K Kellertävä 3100lm
    5000K Valkoinen/kellertävä 3000lm
    6000K Valkoinen/sinertävä 2900lm
    8000K Sinertävä 2500lm
    10000K Vahvasti sininen 2300lm
    12000K Purppuran sininen 2100lm
[/img]
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Älkää missää tapauksessa laittako yli 8000K polttimoita, niissä värilämmöissä valo on jo aika tehotonta käytännössä. 8000K polttimo ei ole enää märällä asfaltilla läheskään yhtä hyvä kun on 5000K tai 6000K polttimo.
Käytännössä, 4300K on jo keltainen valoltaan kun autosta päin katsoo, 5000K on inansa kellertävän valkoinen ja 6000K on hieman sinertävän valkoinen.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eemeli kirjoitti: 8000K polttimo ei ole enää märällä asfaltilla läheskään yhtä hyvä kun on 5000K tai 6000K polttimo.
Käytännössä, 4300K on jo keltainen valoltaan kun autosta päin katsoo, 5000K on inansa kellertävän valkoinen ja 6000K on hieman sinertävän valkoinen.
Kuitenkin mitä ite olen käyttänyt noita niin 4300-500K on paras teholtaan. Näkee myös märällä.
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja portbale »

Juselius kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
Antti V kirjoitti:Pakko kysyä näiltä suurimmilta vastustajilta, mikä saa aina sapen kiehahtamaan noi.
Tätä samaa itekkin tässä muutamassa topikissa miettinyt. Aina sama porukka...


Tiedättehän että on olemassa niitä elämäänsä kyllästyneitä marisijoita, kelle mikään ei ole koskaan hyvä. sitte pitää purkaa paha olo muillekkin. mutta jos se elämän laatua parantaa niin mikä ettei. =)
-C280 -94
Vastaa Viestiin