Mikä oikea tapa huoltaa automaattilootaa?
- gulfstream
- Vakiokalustoa
Mikä oikea tapa huoltaa automaattilootaa?
Veho sanoo johdonmukaisesti, että MB C200 CDI:n automaattilaatikon (vm. 2003) öljyjä ei vaihdeta koskaan.
Huolto, johon luotan kuin poliisiin, sanoo, että kyllä kyseisenkin MB:n lootaöljyt tulee vaihtaa vähintään 120.000 kilsan välein. On silloinkin kuulemma laatikkoöljy enemmän venetervaa kuin öljyä muistuttavaa. Huomaa vaihdon jälkeen kuulemma toiminnassakin...
Ketä tässä nyt uskoo? A) Veho haluaa myydä minulle uuden vaihdelaatikon jollain aikavälillä tai B) Rolle haluaa tahkota rahaa... Jotenkin uskon Rollen Tähtihuollon sanaa enemmän kuin kuninkaallista Vehoa...
Huolto, johon luotan kuin poliisiin, sanoo, että kyllä kyseisenkin MB:n lootaöljyt tulee vaihtaa vähintään 120.000 kilsan välein. On silloinkin kuulemma laatikkoöljy enemmän venetervaa kuin öljyä muistuttavaa. Huomaa vaihdon jälkeen kuulemma toiminnassakin...
Ketä tässä nyt uskoo? A) Veho haluaa myydä minulle uuden vaihdelaatikon jollain aikavälillä tai B) Rolle haluaa tahkota rahaa... Jotenkin uskon Rollen Tähtihuollon sanaa enemmän kuin kuninkaallista Vehoa...
- gulfstream
- Vakiokalustoa
Täällä on lisää asian tiimoilta.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Tämä peikko voi asua pellin alla.
Tämä peikko voi asua pellin alla.

Mercedes Benz 124 Owner's Bible muistaakseni kehottaa vaihtamaan öljyt laatikkoon ja
perään ja vielä ohjaustehostimeenkin 60 tuhannen kilsan välein. Pysyy kuulemma
paremmin kunnossa.
Vaihto sisältää riskejäkin. Luotettava alan korjaamokin (Vänttinen) jätti perän täyttötulpan
löysälle. Kaikki ei aina mene putkeen. Amerikkalaiset sanovat: jos se ei ole rikki, älä korjaa
sitä.
Itse kyllä vaihdan säännöllisesti öljyt.
perään ja vielä ohjaustehostimeenkin 60 tuhannen kilsan välein. Pysyy kuulemma
paremmin kunnossa.
Vaihto sisältää riskejäkin. Luotettava alan korjaamokin (Vänttinen) jätti perän täyttötulpan
löysälle. Kaikki ei aina mene putkeen. Amerikkalaiset sanovat: jos se ei ole rikki, älä korjaa
sitä.
Itse kyllä vaihdan säännöllisesti öljyt.
- gulfstream
- Vakiokalustoa
On aika käsittämätöntä, että merkkihuolloksi kutsuva firma, tässä tapauksessa Veho, kehtaakin antaa huolto-ohjeita olla huoltamatta.
- Joo, siihen tulee ny se B-huolto, asiakaspalveluihminen sanoo
- Mitä se pitää sisällään? kysyn minä.
- No siinä on toisenlaisia juttuja kuin A-huollossa. Se on isompi huolto, asiakaspalvelija jatkaa.
- Mitä siinä B-huollossa siis tehdään?
- Vaihdetaan raitisilmasuodatin, öljyt ja suodattimet sekä tarkastetaan alusta.
- Mitä tällainen B-huolto maksaa?
- Tota, en mä sitä ulkoa muista. Siinä irrotellaan pyörät, vaihdetaan tarvittaessa suodattimia, öljyt ja alustakin katotaan läpi
- No, mutta entä hintahaarukka suurin piirtein?
- Se on siinä alkaen 500 euroa
- Mitenkäs vaihteiston öljyt?
- Ei tohon malliin tarvi koskaan vaihtaa öljyjä. Tohan on sellanen malli ettei öljyjä lootaan vaihdeta koskaan
- Onko tosi?
- Joo, sellasta se on nykytekniikka. Kestäähän ne taksissakin koko ajan, eikä me niihin laatikkoöljyjä vaihdella
Sellainen oli puhelu Veholle. Kärry menee huoltoon Rollen pajalle, jossa vaihdetaan MYÖS vaihteiston öljyt, "vaikka tohan on sellanen malli, ettei öljyjä koskaan vaihdeta". Kyllä muuten vaihdetaan. Rolle sanoi, että lootan sisältä tuleva mönjä muistuttaa enemmän raatelu- kuin voiteluöljyä.
Comment, please.
- Joo, siihen tulee ny se B-huolto, asiakaspalveluihminen sanoo
- Mitä se pitää sisällään? kysyn minä.
- No siinä on toisenlaisia juttuja kuin A-huollossa. Se on isompi huolto, asiakaspalvelija jatkaa.
- Mitä siinä B-huollossa siis tehdään?
- Vaihdetaan raitisilmasuodatin, öljyt ja suodattimet sekä tarkastetaan alusta.
- Mitä tällainen B-huolto maksaa?
- Tota, en mä sitä ulkoa muista. Siinä irrotellaan pyörät, vaihdetaan tarvittaessa suodattimia, öljyt ja alustakin katotaan läpi
- No, mutta entä hintahaarukka suurin piirtein?
- Se on siinä alkaen 500 euroa
- Mitenkäs vaihteiston öljyt?
- Ei tohon malliin tarvi koskaan vaihtaa öljyjä. Tohan on sellanen malli ettei öljyjä lootaan vaihdeta koskaan
- Onko tosi?
- Joo, sellasta se on nykytekniikka. Kestäähän ne taksissakin koko ajan, eikä me niihin laatikkoöljyjä vaihdella
Sellainen oli puhelu Veholle. Kärry menee huoltoon Rollen pajalle, jossa vaihdetaan MYÖS vaihteiston öljyt, "vaikka tohan on sellanen malli, ettei öljyjä koskaan vaihdeta". Kyllä muuten vaihdetaan. Rolle sanoi, että lootan sisältä tuleva mönjä muistuttaa enemmän raatelu- kuin voiteluöljyä.
Comment, please.
Veholta näköjään tulee ristiriitaista tietoa. Runsas vuosi sitten kyselin tomaatin öljynvaihtovälejä ja sanoivat että uusien sääntöjen mukaan vaihdetaan ensimmäisten 60 000 jälkeen ja se on sitten myös viimeinen tarvittava vaihto. Olen itse vaihtanut pari kertaa (60 tkm välein) ja purkanut vanhan suodattimen; ensimmäisellä kerralla löytyi noin parin millin mittaisia kiiltäviä sorvinlastuja, toisella kerralla vain hieman mustaa mömmöä. Voiteluominaisuudet ilmeisesti pysyy niinkuin moottorin long-life öljyissäkin, mutta erilaista epäpuhtautta kertyy kyllä niin paljon että hirvittäisi ajaa samoilla öljyillä kovin pitkään.
W203CDI
Re: Mikä oikea tapa huoltaa automaattilootaa?
veho koivuhaka 320cdi 1999 öljyt+suodatin+vaihto rapiat 200,-gulfstream kirjoitti:Veho sanoo johdonmukaisesti, että MB C200 CDI:n automaattilaatikon (vm. 2003) öljyjä ei vaihdeta koskaan.
kohtuu veloitus hintatarjous veho call center
mb 500 c140 -92
329hp/480nm
mb 320 cdi -99
237hp/550nm
329hp/480nm
mb 320 cdi -99
237hp/550nm
Pitskun Veho suositteli mulle ainakin kun 140tkm:n kohdalla huollettiin laatikko että 200tkm kohdalla seuraavan kerran. Sanoi vielä että taksit vaihdattavat 120tkm:n välein. Itse ajattelin noudattaa tuota 60tkm:n väliä jos ei mee paaliin ennen tuota seuraavaa huoltoa...
On varmaan välillä aika lujilla vääntöjen kanssa (silloin kun piruus iskee). Maksoi viimeksi koko hoito 160 euroa eli ilmaista on(muihin ylläpitokustannuksiin nähden).

- gulfstream
- Vakiokalustoa
Rollen Tähtihuolto vaihtoi öljyt moottoriin, perään ja laatikkoon kaikkine suodattimineen. Lisäksi tehtiin nk. B-huollon "alustantarkastus". Ja mitäpä löytyi (olisikohan Veho löytänyt?):
- laatikosta tuli ulos venetervaa muistuttanutta raateluöljyä
- takajousi oli poikki (!)
- narinahela vaihtoon
- raitisilmasuodatinta ei ollut lainkaan
yms.
Kaikkiaan 16 eri kohtaa (ja osia liki saman verran vaihdettiin) korjattiin. Töitä 4,5 tuntia ja osineen kaikkineen laskun loppusumma oli 720 euroa.
Veho olisi vaihtanut öljyt, suodattimet ja tarkastanut alustan. Lieköhän olisi tehty hommia noin perusteellisesti. Jos Veho olisi löytänyt nuo kaikki korjausta vaativat paikat, olisi loppusumma ollut varsin toisenlaisen. On oma juttunsa, olisiko Veho löytänyt muuta kuin puuttuneen raitisilmasuodattimen...
Niin. Öljyjä eivät olisi laatikkoon tai perään vaihtaneet Veholla... Nyt on sekin puoli kunnossa.
Kohtuullista ja tuo lisää mielenrauhaa. Työkseen kun joutuu kilsoja keräämään, täytyy vempeleiden pelata.
- narinahela vaihtoon
yms.
Kaikkiaan 16 eri kohtaa (ja osia liki saman verran vaihdettiin) korjattiin. Töitä 4,5 tuntia ja osineen kaikkineen laskun loppusumma oli 720 euroa.
Veho olisi vaihtanut öljyt, suodattimet ja tarkastanut alustan. Lieköhän olisi tehty hommia noin perusteellisesti. Jos Veho olisi löytänyt nuo kaikki korjausta vaativat paikat, olisi loppusumma ollut varsin toisenlaisen. On oma juttunsa, olisiko Veho löytänyt muuta kuin puuttuneen raitisilmasuodattimen...
Niin. Öljyjä eivät olisi laatikkoon tai perään vaihtaneet Veholla... Nyt on sekin puoli kunnossa.
Kohtuullista ja tuo lisää mielenrauhaa. Työkseen kun joutuu kilsoja keräämään, täytyy vempeleiden pelata.
- gulfstream
- Vakiokalustoa
Niin, tuohon summaan sisältyi myös seisontajarrun totaalinen korjaus, jarruhihnojen vaihto tms. Täytyisi katsoa koko lista "kuormakirjasta", mutta se on tuolla auton hansikaslokerossa...
gulfstream kirjoitti:Rollen Tähtihuolto vaihtoi öljyt moottoriin, perään ja laatikkoon kaikkine suodattimineen. Lisäksi tehtiin nk. B-huollon "alustantarkastus". Ja mitäpä löytyi (olisikohan Veho löytänyt?):
- narinahela vaihtoon
yms.