CDI 270 sammuilee ja menee suojakäytölle
CDI 270 sammuilee ja menee suojakäytölle
Auto on 270 CDI A -02, ajettu 320 tkm. Lueskelin tuossa haulla juttuja, mutta yleisimmin liittyvät käynnistysongelmiin. Minulla taas on kaksi oiretta:
1) sammuu silloin tällöin kun lähtee esim. liikennevaloista
- virrat pois ja lähtee ihan normaalisti käymään
- olen kokeillut sitä että pitää kaasulla kierrokset n. 1000 rpm ==> silloin ei ole ikinä sammunut !
2) Kiihdyttäessä menee suojakäytölle
- vähänkään rajummin kiihdyttäessä syttyy keltainen "moottorivaroitusvalo" ja menee suojakäytölle
- sammuttaa ja käynnistää ==> normaalisti !
Normaalissa ajossa toimii ok. Ollut paikallisessa huollossa. Vikakoodi on ollut paineensäätöventtiili siellä railin päässä. Yritettiin vaihtaa, mutta uudempi malli kierteillä ==> ei kuulemma voi vaihtaa vaan pitäisi ostaa koko jakotukki ja venttiili (a 980e). Hieman mietityttää kuitenkin että missä lopulta vika, kun käynnistyy kuitenkin ihan OK. Onko kokemuksia/ehdotuksia mikä voisi olla vikana ?
1) sammuu silloin tällöin kun lähtee esim. liikennevaloista
- virrat pois ja lähtee ihan normaalisti käymään
- olen kokeillut sitä että pitää kaasulla kierrokset n. 1000 rpm ==> silloin ei ole ikinä sammunut !
2) Kiihdyttäessä menee suojakäytölle
- vähänkään rajummin kiihdyttäessä syttyy keltainen "moottorivaroitusvalo" ja menee suojakäytölle
- sammuttaa ja käynnistää ==> normaalisti !
Normaalissa ajossa toimii ok. Ollut paikallisessa huollossa. Vikakoodi on ollut paineensäätöventtiili siellä railin päässä. Yritettiin vaihtaa, mutta uudempi malli kierteillä ==> ei kuulemma voi vaihtaa vaan pitäisi ostaa koko jakotukki ja venttiili (a 980e). Hieman mietityttää kuitenkin että missä lopulta vika, kun käynnistyy kuitenkin ihan OK. Onko kokemuksia/ehdotuksia mikä voisi olla vikana ?
.
Polttoaineen paineelle on oma karttansa järjestelmässä.
Siis, ohjelma pyytää aina tiettyä painetta, joka on sinne karttaan ohjelmoitu, (onkohan tuo nyt ihan oikeilla termeillä sanottu.)
Sitä painetta säädellään railputken toisessa (kuskinpuoleissa) päässä olevalla venttiilillä.
Toisessa päässä on sitten anturi, joka valvoo sitä painetta.
Mikäli kartan mukainen paine ei toteudu, siis se joko ylittyy, tai alittuu, niin järjestelmä sammuttaa moottorin, turvatoimena.
Useimmiten juuri tuo paineensäätöventtiili on se, mikä rikkoontuu, tai eihän sen tarvi, kun vähän jumittua joissain säätökohdissa, niin paine ei enää olekkaan haluttu.
Toiminta on siis kamalan yksinkertainen.
Venttiili päästää koko ajan ylimääräistä painetta paluukiertoon ja anturi valvoo, pysyykö paine säädetyssä haarukassa.
Kun venttili menee kiinni, paine nousee ja kun venttiili aukeaa, niin paine laskee.
Missähän tähän tulokseen on tultu, ettei sitä venttiiliä voi vaihtaa ?
EPC kyllä tuntee varaosanumeron ko. motikalle.
Itse en ole kylläkään vaihtanut.

Polttoaineen paineelle on oma karttansa järjestelmässä.
Siis, ohjelma pyytää aina tiettyä painetta, joka on sinne karttaan ohjelmoitu, (onkohan tuo nyt ihan oikeilla termeillä sanottu.)
Sitä painetta säädellään railputken toisessa (kuskinpuoleissa) päässä olevalla venttiilillä.
Toisessa päässä on sitten anturi, joka valvoo sitä painetta.
Mikäli kartan mukainen paine ei toteudu, siis se joko ylittyy, tai alittuu, niin järjestelmä sammuttaa moottorin, turvatoimena.
Useimmiten juuri tuo paineensäätöventtiili on se, mikä rikkoontuu, tai eihän sen tarvi, kun vähän jumittua joissain säätökohdissa, niin paine ei enää olekkaan haluttu.
Toiminta on siis kamalan yksinkertainen.
Venttiili päästää koko ajan ylimääräistä painetta paluukiertoon ja anturi valvoo, pysyykö paine säädetyssä haarukassa.
Kun venttili menee kiinni, paine nousee ja kun venttiili aukeaa, niin paine laskee.
Missähän tähän tulokseen on tultu, ettei sitä venttiiliä voi vaihtaa ?
EPC kyllä tuntee varaosanumeron ko. motikalle.
Itse en ole kylläkään vaihtanut.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Hhmm, ok eli toisella säädetään ja toisella mitataan. Kumpi tahansa voi olla periaatteessa siis rikki ? Tuota kuskin puoleisessa päässä olevaa yritettiin vaihtaa paikallisessa Mersu-pajassa. Sitä ei saatu vaihdon jälkeen "tiiviiksi" ja hädin tuskin lähti sen kanssa käymään. Vehon kanssa käydyn keskustelun jälkeen sanottiin että tuota kierremallia ei voi vaihtaa, se on "koneistettava" yhteen sen jakotukin kanssa. Vanhemmissa on se laipaillinen ja sen vaihto on piece of cake. Tuntuu niin järjettömän kalliilta tuo putki + venttiili, varsinkin jos ei olekaan siinä vika. No, pitää ehkä viedä Raision Vehoon, josko pystyisivät paremmin testaamaan missä vika. Sen verran tänään taas huomasin että kiihdyttäessä menee entistä herkemmin suojakäytölle, vähänkään rivakampi kiihdytys ja keltainen varoitusvalo syttyy ja tehot pois. Diagnostiikka saisi olla vieläkin tarkempi että kertoisi varmasti mistä kenkä puristaa 

EPC
Moi!
"cscjhe", mikä valo sulla siellä syttyy?
Mulla on -03 270 CDI ja eilen teki kaksi kertaa sen että sytytti keltaisen EPC valon ja pudotti tehot pois juuri kun olin polkaisemassa ohitukseen. Ei sitten tarvinnut ohitella...
Mutta tietääkö joku että mikä se EPC -valo on? Ja onko tässä sama vika kyseessä kuin tuossa ylhäällä on puhuttu?
"cscjhe", mikä valo sulla siellä syttyy?
Mulla on -03 270 CDI ja eilen teki kaksi kertaa sen että sytytti keltaisen EPC valon ja pudotti tehot pois juuri kun olin polkaisemassa ohitukseen. Ei sitten tarvinnut ohitella...
Mutta tietääkö joku että mikä se EPC -valo on? Ja onko tässä sama vika kyseessä kuin tuossa ylhäällä on puhuttu?
vaihdoin kerran omaan säätäjä anturiin (kuskin puoleiseen) sen o-renkaan ja sen nailoni renkaan. niitäkin saa tilattua. saiskos ne tietokoneella ajon aikana katottua että mikä sitä vaivaa. pitäs jonku kehittää semmoset vehkeet joilla saa testatua nuo anturit ja semmonen jolla saa testiä kp pumpun. lähteekö kylmästä hyvin käyntiin?
EPC
Joo, jos tästä biilistä siis on kyse niin aina on lähtenyt hyvin käyntiin kylmillä ilmoilla, sekä esilämmitettynä Webastolla ihan raakasti ilmankin.timlin kirjoitti:vaihdoin kerran omaan säätäjä anturiin (kuskin puoleiseen) sen o-renkaan ja sen nailoni renkaan. niitäkin saa tilattua. saiskos ne tietokoneella ajon aikana katottua että mikä sitä vaivaa. pitäs jonku kehittää semmoset vehkeet joilla saa testatua nuo anturit ja semmonen jolla saa testiä kp pumpun. lähteekö kylmästä hyvin käyntiin?
En nyt muista mitä siinä lukee, mutta se on siinä oikealla puolella mittaria se keltainen moottorin kuva. Ja suojakäytölle menee eli tehot tipahtaa ja vaihtelee aikaisin isompaa pesään.
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
EPC
Just juu. No sitten se on eri valo kun tää mun juttu. Kattelin eilen sen SG2 testerillä, mutta muistissa ei ollut mitään vikakoodeja. Ihme, luulis että toi ois kumminkin jonkun koodin heittänyt siitä.
No, täytyy toivoa ettei ala vaivaamaan enemmän.
No, täytyy toivoa ettei ala vaivaamaan enemmän.
Tähän jatkoa eli mese oli korjaamolla ja vaihdettiin sekä paineanturi että paineensäätäjä. Nyt tuntuisi pelaavan. Hommassa harmittaa se, että tosiaankin piti vaihtaa koko paineenjakoputki (jonka eutpäässä on anturi ja takapäässä se säätäjä). Siihen ei kuulemma saa vaihdettua pelkästään sitä säätäjää. Ei muuten, mutta pelkkä säätäjä olisi ollut 285e ==> koko putki ja säätäjä yli 900e. Ei käsitä miksi on tehty tällainen ratkaisu. Eihän se putki miksikään mene. Asiantuntijan mukaan säätäjä ja putki "koneistetaan" yhteen ja se ei jälkeenpäin tehtynä onnistu. Niin, sanoinko jo että älytön ratkaisu. 

Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Niinpä. Mitä uudempi vehje, sen isompia kokonaisuuksia täytyy vikatapauksissa vaihtaa.cscjhe kirjoitti: Niin, sanoinko jo että älytön ratkaisu.
Joskus tulevaisuudessa tulee aika jolloin saan Veholta ilmoituksen tilaamastanne varaosasta ja voin irroittaa kilpien pikalukituksen ja lähteä noutamaan varaosaa johon voin sitten ne kilvet taas kiinnittää.

Entäs Bosch-Service eikö niiden kautta saa noita osia?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Olen tässä tietysti toisen käden tiedon varassa, mutta pajalla asennettiin erillinen Bosch:lta tilattu säädin, mutta lähti sillä hädin tuskin käymään eli asentajan mukaan juurikin tiiviys ei riittänyt. Mielenkiintoista olisi tietää onko joku saanut sen vaihdettua ilman putkea. Kyse on nyt siis sellaisesta mallista, jossa säädin on kierteillä (ei laipalla) kiinni siitä putken kajuutan puoleisessa päässä.
P.S. Ja ettei tämä vielä riittänyt, nyt syttyi SRS-valo p**kele !
P.S. Ja ettei tämä vielä riittänyt, nyt syttyi SRS-valo p**kele !
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Moi!cscjhe kirjoitti:Mielenkiintoista olisi tietää onko joku saanut sen vaihdettua ilman putkea. Kyse on nyt siis sellaisesta mallista, jossa säädin on kierteillä (ei laipalla) kiinni siitä putken kajuutan puoleisessa päässä.
Vaihdettiin kierteillä oleva paineensäätöventiili samanlaiseen autoon kun sulla.
Vaihdon jälkeen ensi startin yhteydessä piti sahata jonkin verran ennen kun lähti käymään(ilmoja) mutta sen jälkeen startannut normaalisti.
Mersunliikeessä sanovat ettei muka pysty vaihtamaan vain ventiiliä ja tarjosivat koko putkea antureineen ja hinta

Ostin tarvikkeesta Boschin tekemän ventiilin joka on sama kun entinenkin muttei mersun merkillä varustettu ja hinta neljännesosa putken hintaan verrattuna.
Reilu kuukauden kokemuksella hyvin toimii.

Tuolta löytyy tietoa boschin tuotteista

http://ecat-online.bosch.de/toc/fi/0000 ... ramesetJsp
A170cdi-00 1999-