W124 230TE outo sammuilu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pieturred
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 29.03.2008 15:46

W124 230TE outo sammuilu

Viesti Kirjoittaja pieturred »

Uutena tulokkaana käännyn mersumiehien puoleen koska tämän hetkinen huoltoni ei vikaa saanut selvitettyä, enkä haluaisi syytää rahaa moneen eri huoltoon loputtomasti. Olen etsinyt haulla ja törmännyt moneen samankaltaiseen sammuiluun, mutta ne eivät kuitenkaan täytä näitä tuntomerkkejä.

VAIHE 1:

Autoni on w124 230TE farkku -89. Ja ongelmana on sammuminen tyhjäkäynnillä kuin myös ajossa. Ensi kertaa ongelmaan törmäsin viime kesänä todella kuumina päivinä. Auto sammui valoissa eikä lähtenyt ainakaan minuuttiin käyntiin, vaikka normaalisti hörähtää aina samantien. Lämpötilat ~80 joten uskoin ettei se olisi ongelma. Kesällä auto teki sitä muutaman kerran.

Ongelmani siis tarkasti kerrottuna on seuraava. Lähden ajamaan ja auto sammuu usein seuraavan 10 minuutin aikana usein tyhjäkäynnillä, mutta myös ajosta (harvemmin). Auto ei kuitenkaan sammu useammin kuin 1-2 kertaa, jonka jälkeen autolla ajaminen on taas "turvallista" kun lämmöt on noussut sinne kaheksaan kymppiin. Auton sammuttua, se ei koskaan lähde helposti käyntiin eikä edes lupaa. Olen huomannut että ongelmaa esiintyykin usein kosteilla, tai miedon pakkasen keleillä.

Auto siis tuntuu usein sammuvan kostealla kelillä eikä useammin kuin 1-2 kertaa. Käyntiin sitä ei toviin sammumisen jälkeen saa josta valoissa takana oleva jono ei tunnu pitävän.

Syksyn ja talven aikana ongelma on alkanut esiintyä useammin ja sitä sen takia huollossa kahdesti on käytetty. Huollossa he kävivät polttoainejärjestelmän läpi, eivätkä ongelmaa löytäneet. Ongelma on myös ollut etteivät he ole huollossa saaneet autoa sammumaan useista koe-ajoista huolimatta.

VAIHE 2:

Noniin, tänään pääsin väkertämään ja pistin auton käyntiin löydettyäni akun takana olevat releet (ilmeisesti bensa ja klimat mikälie?). Naputtelin releitä kevyesti ruuvvarin toisella päällä ja auto sammui joka kerralla. Ei lähtenyt käyntiin ennenkuin naputtelin releen "takaisin" eli jonkun näköinen häikkä siinä tuntuu olevan

Irroitin kummatkin releet ja putsasin ne ulkoa ja sisältä. En huomannut että mikään juotoksista olisi kylmä tai hapettunut. Laittaessani releitä takaisin huomasin että muovi "kotelo" jossa releet ovat kiinni oli haljennut, ja tämän takia koko helahoito pääsi heilumaan aikalailla.

Auto tuntui sammuvan usein kostealla kelillä, jolloin auton käynti ei ole tasaista, vaan heiluttaa aikalailla. Voiko se heilutus aiheuttaa kontaktihäikän bensapumpun releeseen jonka takia auto sammuu? Jos on näin, niin mikä selittää sen että auto ei kuitenkaan starttaa kuin yleensä ~minuutin kuluttua?

-> Jatkoi kuitenkin sammuilua, joten päätin suunnata KL-varaosille ja vaihtaa sytytysvermeet.

VAIHE 3:

Nyt on sitten vaihdettu virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot, ja sytytystulpat. Hyvin hyrähtää käyntiin mutta sammuu vieläkin lämpöjen noustessa kylmän käynnistyksen jälkeen. Sit kun uusiks saa käyntiin ni voi kaasutella moottorin lämpimäks eikä tunnun enää sammuvan. Jos releitä (joista kuvan otin) naputtelen niin tuntuu sammuvan. Liitokset tosiaan olen tarkastanut, enkä niistä mitään löytänyt. Välillä auton sammuessa saa starttailla vaikka 5min eikä tunnu lähtevän, ellei sitten mene näpyttelemään kyseisiä releitä. Tänään ollut kostea päivä jyväskylässä, vaikkei satanutkaan.

Esimerkkinä, sain auton käyntiin ja avasin konepellin. Tutkiskelin aikani, ennenkun pamautin konepellin kiinni ja auto sammui tärähdyksestä johtuen. Tuntuu ettei saa löpöä, vaikka bensa alkaakin tovin päästä haisemaan. Bensan suodatinta en tiedä millon on vaihdettu, koska en itse löytänyt edes koko värkkiä saatika suodatinta.

Kuva releistä:
Kuva

Vika tuntuu olevan muutaman asian yhteensattuma. Kosketushäiriö / sähkövika (kostealla tietyssä lämpötilassa).

Yhteenvetona kokeiltua / vaihdettua:

Virranjakajan kansi
Pyörijä
Tulpanjohdot
Sytytystulpat
Kummatkin kuvaassa esiintyvät releet tarkastettu / Putsattu
Sammuu myös tankki auki

Ideoita ja ehdotuksia otetaan avoimesti vastaan.
Sepi81
Mersumies
Mersumies
Viestit: 757
Liittynyt: Ma 05.12.2005 09:57
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Sepi81 »

Avaaleppa tuo bensapumpun rele, siellä luultavimmin vika, jutoksissa.
Se on toi missä lukee tuo 4 zyl. 5200
W123 230 Coupe -79
Chevrolet Trans Sporttiin -99 perheen siirtoväline
Projektina MB 500 sec -85 alkamaton projekti
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Suodatin on auton alla tankin lähellä muovin alla.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
pieturred
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 29.03.2008 15:46

Viesti Kirjoittaja pieturred »

Sepi81 kirjoitti:Avaaleppa tuo bensapumpun rele, siellä luultavimmin vika, jutoksissa.
Se on toi missä lukee tuo 4 zyl. 5200
Revin releet irti toistamiseen, tutkailin kumpaakin relettä enkä silmällä erottanut ongelmia. Heiluttelin kevyesti komponentteja ja tutkin josko takapuolella liitokset heiluisi mutta en huomannut ongelmia. Kannattaisko alkaa vaan kolvaileen uusiks liitoksia vaikka ulkoa ei ongelmia huomaa?

Bensapumpun releen mukana lähti toi istukka kanssa, pirun tiukassa oli. Eli se nyt toistaseks repsottaa siellä, ja aika vaikealta tuntui toi takasin asettelu. Onko siihen jotain jippoja vai täytyykö tehä patentti ratkasu?
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Katoppa seuraavaksi tuo mystinen ylijänniterele(se harmaa mustien releitten oikealapuolela) siinä on kannenalla sulake, seki kannattee tarkistaa jos vaikka on huonosti palanu. Tuo ylijännite rele saattaa tuottaa jos jonkilaisia sähkövikoja(oireita).
Pienempi vika, isompi leka.
pieturred
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 29.03.2008 15:46

Viesti Kirjoittaja pieturred »

Pitää tarkistaa vielä toi ylijännitereleen sulake, mutta viime tarkistuksella näytti ainakin olevan kunnossa. Löysin haulla viimein samankaltaisen ongelman. Eli viat tuntuvat kokoajan "yleistyvän" joten sammuilu alkaa olemaan varmaa kun kylmältä koneelta lämmitään sinne 50C tuntumaan.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ight=230te

Ne jotka eivät loppuratkaisua jaksa lukea, niin tiivistettynä ongelmana oli sytytysboksi. Ja seuraakin muutama kysymys, miten vikaa voi diagnosoida? Missä kyseinen värkki sijaitsee. Ja en kyseistä osaa ainakaan KL / Motonetistä bongannut. Mistä kyseisen osan voisi saada halvalla? Onko itse vaihdettavissa (tai kannattaako edes jos autojen remppaus on uutta).
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mersupurkamo E Venetmäki auttaa boksin saamisessa -- ei ehkä sananmukaisesti halvemmalla mutta silti vähemmällä rahalla kuin merkkiliike. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Niin se ylijännitereleen sulake oli yhessätappauksessa palanu niin vähän että piti tositarkasti kattoa valoavasten että huomas
Pienempi vika, isompi leka.
pieturred
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 29.03.2008 15:46

Viesti Kirjoittaja pieturred »

Pientä päivittelyä.

Ylijännitereleen sulake tarkastettu toistamiseen, kunnossa on. Bensapumpun rele revitty irti nyt kolmatta kertaa, ja sisällä olevan kelan liitäntäpinnassa oli suht paljon paskaa jonka sai hinkattua sieltä pois. Illalla pääsen taas koittamaan, toivottavasti auttaisi.

Seuraavaksi vaihtoon menis sitten sytkäboksi, jonka ainakin luulen löytäneeni motonetista hintaan 45€. Ongelmana on että en kyseistä värkkiä löydä pellin alta.
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

katso viellä se lisäilmaluisti....itsellä oli sammuiluun syynä juurikin tuo outo laite....löytyy sieltä ilmanputsarinkotelon alta..
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

kokeilitko kolvata uudelleen komponentteja siitä releestä? omassani ne oli ihan sika pienet ne murtumat niitä juurikaan huomasi, sit kolvattiin ne ja alko pelaa hienosti
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
pieturred
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 29.03.2008 15:46

Viesti Kirjoittaja pieturred »

Putsatun releen (en lähteny kolvaileen ku ei mitään näkyny tosiaan) iskin paikalle, käynnistin ja kokeilin tuntumaa. Oli vielä perkuleen kostea päivä ni ajattelin ettei kauaa hörise. Noh kaikesta huolimatta näytti toimivan hyvin ja päätin lähteä tankille. Parinkymmenen minuutin koeajon jälkeen toiveet oli ylhäällä. Päätin sammuttaa ja antaa jäähtyä että vois kokeilla uusiks. Puolen tunnin viilenemisen jälkeen käynnistin, eikä kauaa pysynyt päällä joten sama ralli jatkuu..

Muutenkin koneesta lähtee nykyään ihmeellinen ääni kun on kiekat yli 2000, ääni on kun se resonois johonkin mutta siltä ei tunnu. Ihmeellistä hörinää. Josko sen luistin kattois ja sit ihmettelis että mitä v**ua seuraavaks keksis vai meneekö auto sillalta alas.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Itse keskittyisin sen releen toimintaan. Jos kerran tai toisenkin sammuu relettä napauttamalla. Ei ole iso homma juottaa niitä uudestaan.
Mersun moottorin liian kriittinen kuuntelu saattaa aiheuttaa hallusinaatioita korville, siitä johtuu epämääräiset äänet. :D
Vastaa Viestiin