Väyrysen etuvalojen säätöongelma!?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
saburo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 23.05.2005 12:57
Paikkakunta: Turun seutu

Väyrysen etuvalojen säätöongelma!?

Viesti Kirjoittaja saburo »

Tervehdys Kaikille
Auto on 1997 W210 290 farkku väyrynen varustettuna xenon-valoilla ja niiden automaattisella korkeussäädöllä. Mennä viikolla huomasin kuskin puoleisen valon suuntauksen olevan todella pielessä. Valo on jämähtänyt näyttämään maahan eli ala-asentoon jolloin valokeila on noin 3 metrin päässä keulasta, vänkärin puoli näyttäisi olevan kunnossa. Miten väyrysessä on valojen automaattinen tasosäätö toteutettu?
1992 W124 CE 300
1970 W108, 280S
1988 EX W124, 200
1997 EX W210, 290 TDT
1987 EX W124, 200 D
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Alipaineletku (jolla taso säätyy) on irti...?
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

Korkeudensäätö on sähköinen. Etu- ja taka-akselilla on omat anturit.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Vikakoodit lukemalla saattaisi selvitä helpoiten lisää. Ilmeisesti kuitenkin etu- ja taka-akselin asentotunnistin on kunnossa, jos toinen valo näyttää oikein. Ohjainlaite on takapenkin alla ainakin farmarissa ja voihan siitä liittimen varmuuden vuoksi tarkistaa. Sen jälkeen joutuu melkeinpä ottamaan valonheittimen käsittelyyn.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

toipoi kirjoitti:Korkeudensäätö on sähköinen. Etu- ja taka-akselilla on omat anturit.
?? No sitten korjaaja puhu mulle kakkia, koska sanoi multa letkun olleen irti, ja siksi valo näytteli minne sattuu. Vai onko siis tuo automaattinen tasonsäätö erilainen kuin manuaalisäätö?
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Manuaalisäätö on alipaineella toimiva, ja paine siis johdetaan "letkua" pitkin (=nailonputki). Automaattisäätö on sähkötoiminen, eli akselitunnistimet lähettävät tietoa sähköisille säätömoottoreille.

Mersumiehelle nuo säätömoottoriviat ovat eksoottisia, mutta arkipäivää monissa muissa merkeissä = vesi ja suola tekevät vähitellen tehtävänsä...

Onneksi Mersuun saa näitä moottoreita varaosana, ettei tarvitse koko lyhtyä ostaa - kuten aika monessa muussa :roll:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Roas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 11.01.2009 16:28
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Roas »

Ei enää liene saburolle ajankohtaista, mutta jos muille tulee samaa ongelmaa, voi ratkaisu olla vastaava, kuten minun kohdalla. Heijastintahan siellä automaattisesti käännellään ja siihen tarvitaan kaksi tukipistettä eli 1. kiinnityskohta, siis sarana ja 2. säätökohta, siis liuku. Itsellä oli heijastin vain irronnut tästä saranasta täysin irti ja heijastin osoitti suoraan maahan. Saranana toimi muovitappi, johon heijastimen reikä painettiin tai päinvastoin. Voi saada asennettua paikalleen umpiota irroittamattakin, itsellä otettiin umpio irti niin sai samalla xenon-lampunkin vaihdettua samalla.
w210 E300 TD
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

MiHe kirjoitti:
toipoi kirjoitti:Korkeudensäätö on sähköinen. Etu- ja taka-akselilla on omat anturit.
?? No sitten korjaaja puhu mulle kakkia, koska sanoi multa letkun olleen irti, ja siksi valo näytteli minne sattuu. Vai onko siis tuo automaattinen tasonsäätö erilainen kuin manuaalisäätö?
Eli classic-mallissa (suomiauto-mallissa :roll: ) ei ole xenon-valoja ainakaan vakiona. Xenon-valoissa siis vain tuo automaattinen tasonsäätö.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Roas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 11.01.2009 16:28
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Roas »

Selvennetään, että xenonit on lyhyissä ajovaloissa, halogeenit pitkissä. Kyseessä on suomi-auto -98 ja valot tehdasasennetut. Olleet avantgarden varusteena tai sitten rastitettu lisukelistalta. Ei ehkä vakiona yleiset, mutta näyttäisi niitä liikenteessäkin olevan. :shock:
w210 E300 TD
Vastaa Viestiin