uskoisin että tästäkin aiheesta on jo topicci mutta ei löytynyt kun nopeasti silmäilin...
elikkä miten tapahtuu ja kuinka helposti muuttaa automaatti vaihteinen w123 manuaalivaihteiseksi? paljonko maksaa manuaali laatikko? entä kuinka paljon saan automaattilootasta. tietysti joutuu hommaamaan kytkimen ja kaikki, olisi ehkä helpointa jos olisi joku raato-mersu josta ottaa manuaali osat? en usko että itse vaihteiston vaihtaminen kovin iso homma on mutta entäs kytkin? ja miten kytkin poljin ja pienempi jarrupoljin asettuu automaatti autoon...ja vaihde keppi joutuuko mitään muuta muuttamaan? tällästä pientä...ja moottori on 300D jos siitä tiedosta on mitään apua tämän suhteen...
Jarzki kirjoitti:uskoisin että tästäkin aiheesta on jo topicci mutta ei löytynyt kun nopeasti silmäilin...
elikkä miten tapahtuu ja kuinka helposti muuttaa automaatti vaihteinen w123 manuaalivaihteiseksi? paljonko maksaa manuaali laatikko? entä kuinka paljon saan automaattilootasta. tietysti joutuu hommaamaan kytkimen ja kaikki, olisi ehkä helpointa jos olisi joku raato-mersu josta ottaa manuaali osat? en usko että itse vaihteiston vaihtaminen kovin iso homma on mutta entäs kytkin? ja miten kytkin poljin ja pienempi jarrupoljin asettuu automaatti autoon...ja vaihde keppi joutuuko mitään muuta muuttamaan? tällästä pientä...ja moottori on 300D jos siitä tiedosta on mitään apua tämän suhteen...
Äkkiä kun hahmottelee asiaa tulee seuraavia vaihdettavia osia mieleen....
vetolevy pois ja vauhtipyörä tilaalle,kytkinlevy,asetelma,painelaakeri,vaihteenvalitsin mekanismi välitankoineen,kytkin poljin(siinä onkin onneksi pääsylinteri samassa yhteydessä(nesteen saa jarrujen kipolta),tietystikin työsylinteri,mahd.kardaanin etu-osa...ihan nätti homma toteuttaa,kun saa osat haalittua kokoon.
Helpointa on ehkä tosiaan hankkia joku varaosa-auto, koska tuota pikkuosaa menee niin paljon vaihtoon. Kardaanin pää menee joka tapauksessa vaihtoon, ja tarvitset vitoskoneen automaattipituuden. Neloskoneen automaatti ja kuutoskoneen automaatti taitavat olla kumpikin väärän mittaisia. (Niitä on muuten eri paksuisiakin, mutta kohdallasi ei taida tulla sitä ongelmaa.)
Kytkinpoljin ei ole iso ongelma, jarrupoljin vaan vaihtoon koska se on liian leveä, mutta kiinnikkeessä saattaa olla kytkimen saranointi valmiina. Jos ei ole niin yläkiinnikkeen vaihto ei ole iso homma. Kytkimen hydrauliputken paikat ja läpimenot on kai sellaisenaan valmiina.
Helpoimmalla pääset, kun otat kytkimen ja laatikon pakettina jostakin. Laatikko on kourallisella pultteja kiinni moottorissa, joten se on helppo vaihtaa. Vaihdekeppi menee helposti vaihtaen kanssa, mutta huomioi vipujen pituudet taas, vaihtelee koneen sylinterimäärän mukaan.
Suurin ongelmasi on vetolevyn vaihto vauhtipyörään. Kun otat laatikon irti, näet vetolevyn kiinnityksen. Jos se on kiinni 12 pultilla, ei muuta kun vaihtaen. Jos taas 6 pultilla merkitsee se sitä, että vauhtipyörä ja kampiakseli on tasapainotettu pakettina, ja niiden irrottaminen ja eri asentoon tai eri autoon liittäminen saattaa aiheuttaa täristämistä ja lopulta runkolaakerivaurion, jos et tasapainota niitä. Ja se ei tietysti ole ilmaista, mutta kannattanee.
Kun tuo homma on tullut tehtyä (teetettyä) toisin päin, niin nurkistani pitäisi löytymän muut kamat, paitsi laatikko. Laatikon tulin myyneeksi yhdelle tutulle. Hinta oli 100€.
Sitten automaattilaatikosta vaihtaessa manuaaliaskiin, joutuu vaihtamaan moottorin ja vaihteiston välissä olevan välilevyn joka on neljällä pultilla kiinni.
Muuten ei vaihteistojen ohjaustapit istu toisiinsa.
Sittenhän sinne kampiakselin päähän pitää sujauttaa se silmälaakeri...
Onkos jarrunestesäiliö samanlainen vai onko nekin erilaisia manuaalilla ja tomaatilla...?
Ymmärtäisin kyllä, jos manuaalista vaihdetaan automaattiin, mutta en toisinpäin...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
selvennykseksi että auto ei ole minun vaan kaverini (mutta mahdollisesti joskus siirtyy omistukseeni ).
ja automaatista manuaaliksi muuttaminen siksi koska tykkää ilmeisesti enemmän ajaa manuaalilla
ja eikös 300D ole viisisylinterinen? koitin tossa äsken kattella netistä mitkä mallit oli 4-sylinterisiä, mitkä 5- ja mitkä 6-sylinterisiä...mutta eipä kai sillä niin väliä jos sen saa kuitenkin paikalleen? käsittääkseni kuitenkin kaikki w123 dieselit on 5-sylinterisiä?
2, 2.2 ja 2.4 ovat nelisylinterisiä, 3.0 on 5kone.
5 Kone on jonkin verran pidempi kuin neloset ja kaikki extra siirtyy taaksepäin eli kardaani tulee vaihtaa lyhyempään.
Sen verta tuosta Mersun viisipyttysestä, että sen kanssa tuntuu olevan varsin tärkeä kardaanin etupätkään tuleva värinänvaimennin ja etupätkä on syytä olla mallia, johon värinänvaimentimen saa kiinni.
Minun Mersussa oli ensin 2 litrainen nelonen ja sen kanssa ei sellaista tarvinut. 3 litrainen 5:nen oli perseestä ilman värinänvaimenninta kun joutui ikävästi kierrättämään kolmosella taajamanopeuksissa. Nyt on värinänvaimennin ja aika hyvä on.
Automaattin kanssa ei ilmeisesti vastaavalla tapaa ole nämä voimansiirtovärinät ongelmana
Harkitsisin kyllä kahteen kertaan kannattaako vaihtaa jos automaatti ehkä ja kun ei tuolla kolmelitrasella vitosella pääse manuaalinkaan kanssa mihinkään järin "urheilullisen" tuntuiseen ajofiilikseen.
juu onhan se ihan selvä ettei tollanen dieseli mikään kierrosherkkä kisakone ole laisinkaan mutta jos ei vaan tykkää tomaatilla ajella niin...noh, kiitos kuitenkin kaikista tiedoista! ...ja lisäkin vielä kelpaa...
Sitten sellainenkin asia, että viisisylinterisen Dieselkoneen tilalle käy "heittämällä" kuusisylinterinen bensamoottori.
Siinä ei tarvitse kardaanien kanssa ährätä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
jos on tarvista siitä laatikosta, niin tallissa lojuu yksi w123 Langin 4-pykäläinen laatikko, mikä oli joskus tarkoitus laittaa tuohon omaan, mutta nyt haluisin siihen (oon halunnu jo pitemmän aikaa, mutta ei oo ollu aikaa) automaatin eli sen manuaalin saa kyllä jos kiinnostaa. ...ja vastaavasti olisi tosiaankin tarvista sille automaatille eli jos nyt rivien välistä lukasee, niin voisi jotain vaihtohärdelliäkin mietiskellä.
Nii ja itse topicciin liittyen - onhan siinä vaihtelemista, mutta ei mitään ylimaallista, ihan perustekniikkaa... oon käyny noissa autopurkaamoissa aina sillon tällön pyörähtää ja aikas monesti noita kytkinpolkimia sun muita hilkkeitä näyttäs olevan monesti paikallaan...