W202 c280 -95 tunnoton ja vetelevä ohjaus
W202 c280 -95 tunnoton ja vetelevä ohjaus
Elikkäs tämmönen mersu tuli ensimmäiseksi autoksi laitettua. Tuli tuossa tänään ajellessa mieleen että onkohan muilla kokemusta siitä että ohjaus on keskivaiheilla tunnoton ja autoa pitää kokoajan ohjata johonkin. Eli tunnoton ja uraherkkä kapistus meinaa olla, todellakin paljon herkempi kuin kaverilla vastaava c220 samaa vuosimallia oleva. Mistä vikaa etsimään ja millä palikoilla paremmaksi?
lisää
+ takapään monituenta varret ?
Itse kun vaihtelin uudet tangot taakse, ja laitoin säätötankojen epäkeskot
vain "suunnilleen" oikein, niin ei meinannut ajellessa kaista riittää
...onneksi oli matka suoraan säätöpajalle - ja säätöjen jälkeen kaikki tuli kuntoon. Mutta yllättävän suuri vaikutus oli !
Etupää oli tehdassäädöissä, mutta suuntaislaiteiston tietokone kehotti hankkimaan säätöpultit alatukivarsiin - tälläkin oli varmaan oma vaikutus.
Säätöjen hakeminen lähtee kuitenkin siitä, että ensin taka-akseli pitää olla kunnossa, ja sitten siirrytään etuakselistoon...
Toisin sanoen pelkällä etuakseliston auraussäädöllä ei näissä pärjätä.
Itse kun vaihtelin uudet tangot taakse, ja laitoin säätötankojen epäkeskot
vain "suunnilleen" oikein, niin ei meinannut ajellessa kaista riittää

...onneksi oli matka suoraan säätöpajalle - ja säätöjen jälkeen kaikki tuli kuntoon. Mutta yllättävän suuri vaikutus oli !
Etupää oli tehdassäädöissä, mutta suuntaislaiteiston tietokone kehotti hankkimaan säätöpultit alatukivarsiin - tälläkin oli varmaan oma vaikutus.
Säätöjen hakeminen lähtee kuitenkin siitä, että ensin taka-akseli pitää olla kunnossa, ja sitten siirrytään etuakselistoon...
Toisin sanoen pelkällä etuakseliston auraussäädöllä ei näissä pärjätä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... sc&start=0
Katsoppas ensin vaikka tuo linkki. Lisää löytyy haku toiminnolla.
Renkaat, rengaspaineet, lukemattomat nivelet, laskettu alusta ja peräpään camper, aurauskulmat, pyöränlaakerit, ohjaus iskari. Ehkä tässä järjestyksessä.
Nyt kulkee suoraan.
Katsoppas ensin vaikka tuo linkki. Lisää löytyy haku toiminnolla.
Renkaat, rengaspaineet, lukemattomat nivelet, laskettu alusta ja peräpään camper, aurauskulmat, pyöränlaakerit, ohjaus iskari. Ehkä tässä järjestyksessä.
Nyt kulkee suoraan.
Autosta aurauskulmat säädetty keväällä (ei sulje sitä pois että tintattu johonki ja siitä menny taas vituralleen), kuulemma raidetangon päät vaihdettu kans jossaki vaiheessa missä myös voinu mennä jotai pieleen. Renkaat ovat 205/60R15 eli kohtuu maltilliset ja paineet ovat kunnossa. Aluksi huomasin että 80kmh vauhdissa oli tunnoton ohjaus mutta nyt tänään se tuntui vielä 140kmh vauhdissa missä tosin voi jo renkaitten ominaisuus loppua mutta koko tällä välillä vetelyä.
lisää
Onko siitä kulmien säädöstä dokumentti ? eli onko kaikki arvot "vihreällä", eli kaikki säädöt ovat toleranssien sisällä ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
lisää
Vielä sen verran että minulla "säädettiin" ensin paikassa "X",
jossa keskityttiin auraukseen, ja todettiin että muut säädöt on jumissa,
tai ei voi säätää (...ja tästä printti).
Menin sitten Vianor Tammistoon, jossa paikalle tuli lopulta kolmekin asentajaa, ja yksissä tuumin tehtiin suunnitelma, että mitä pitää tehdä.
Vaihdoin sitten nuo etupään epäkeskopultit, ja takapäähän säätötangot +
ylätukivarret. Toisella kerralla sitten saatiin numerot ja kulmat kohdalleen.
Jos tarvitset asentajaa, niin Ruuskanen (Tuusulassa ) olisi sitten lähistöllä.
jossa keskityttiin auraukseen, ja todettiin että muut säädöt on jumissa,
tai ei voi säätää (...ja tästä printti).

Menin sitten Vianor Tammistoon, jossa paikalle tuli lopulta kolmekin asentajaa, ja yksissä tuumin tehtiin suunnitelma, että mitä pitää tehdä.
Vaihdoin sitten nuo etupään epäkeskopultit, ja takapäähän säätötangot +
ylätukivarret. Toisella kerralla sitten saatiin numerot ja kulmat kohdalleen.
Jos tarvitset asentajaa, niin Ruuskanen (Tuusulassa ) olisi sitten lähistöllä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Kun kaikki muu on tarkistettu, niin simpukan välyskin voisi olla hyvä tarkistaa.
Ohjauspyörässä saa olla muistaakseni 25 mm löysää kehällä, kun moottori ei ole
käynnissä.
Kiristys pitää tehdä varovasti, keskelle pitää jäädä väljää ja reunalla ei saa olla
tahmea. Jos säätö tehdään tehtaan ohjeiden mukaan, niin nivelet pitäisi
irrottaa simpukasta ja säätää jousivaakalla 1 Nm (muistaakseni) ohjausvoimaksi.
Ja tässäkin mallissa taisi siinä säädössä olla vasenkätiset kierteet,
eli kiristyy aukipäin. Apusimukka kannattaa katsoa myös.
Aurausta voi yrittää hiukan lisätä, se vakavoittaa menoa. Taakse
voi panna selvästi enemmän painetta renkaisiin kuin eteen.
Ohjauspyörässä saa olla muistaakseni 25 mm löysää kehällä, kun moottori ei ole
käynnissä.
Kiristys pitää tehdä varovasti, keskelle pitää jäädä väljää ja reunalla ei saa olla
tahmea. Jos säätö tehdään tehtaan ohjeiden mukaan, niin nivelet pitäisi
irrottaa simpukasta ja säätää jousivaakalla 1 Nm (muistaakseni) ohjausvoimaksi.
Ja tässäkin mallissa taisi siinä säädössä olla vasenkätiset kierteet,
eli kiristyy aukipäin. Apusimukka kannattaa katsoa myös.
Aurausta voi yrittää hiukan lisätä, se vakavoittaa menoa. Taakse
voi panna selvästi enemmän painetta renkaisiin kuin eteen.