
Otin vaan kuvan Waxenbergerin tyyppikilvestä ja eikös siinä seiso että /8 . Tästähän on ollut juttua...
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 070010.jpg
Tuo Lahtisen Mersuhan on "vain" 6.3:n (viralliset kisavehkeet 6.9:jä) lisäksi tehoa oli laskettu viimeisten ratamallien tehoista, vaihteiston välitykset ovat vakiot yms. Oikeastaan Lahtisen Waxemberg on lähes "replika" tosin oikean firman ja oikeitten henkiöiden tekemänä.Ja että onko Lahtisen auto ainoa säilynyt? No se on yleinen käsitys ainakin Suomessa, mutta onhan noita huhuja ja kertomuksia muitten autojen kohtaloista.
Veikkaisen sen olevan "Arppi" ja asennettu ihan suomessa. ihan offtopic: Itse muistan kuinka hienolta tuntui vuonna -83 kun kaverin isän autosta soiteltiin 15-16 vuotiaana kossina ARP:llä...vaikeaa oli vain oppia tangentin käyttö...mieleen jäi erityisesti
autossa ollut puhelin. Taisi olla aika harvinainen varuste.
= vuonna -68 julkaistu malli... asiasta taisi olla muutenkin juttua Mercedes Classic 1/2008 lehdessä. Ainostaan pystäriin lempinimeksi juuttui sitten tuo Stricht acht = /8Niin sitä tarkoitin viestissäni että miksi tyyppikilvessä on tuo /8 .
Ajattelin vaan että nuo suoritusarvot ovat melko hyvä noille tehoille; lukemat nappasin tuosta esitemateriaalista. Koeajojuttu sitten viljelikin erilaisia lukemia; sekä tehoja että suorituskykyjä.SEC-560 kirjoitti:DIN 250 eikö ?unski kirjoitti:huom. SAE... Din on sitten ihan muutaKolmesataa pollea
Tuo nollasta sataan on optimistinen tai sitten se on viritetyn koneen arvo. Urpon koneen teho ja tilavuuskin vaihtelee aina lähteen mukaanFHRA Drag Race Keimola 18.6. 1975 Kaikki ajoneuvotyypit ja luokat
1 Jorma Päivärinta Kawasaki 750 11,16
2 Mikael Silvenius Kawasaki 1000 Yoshimura 11,49
3 Mikko Kozarowizsky Formula Super V VeeMax 1600 12,24
4 Tuisku Urpiala BMW 3.0 CSL 12,35
5 Jorma Taionlahti Ringman 750 Triumph 12,37
6 Harri Nurminen Formula V VeeMax 1300 12,99
7 Ollikainen/Huhtala Sivuvaunu Mp 13,73
8 Antero Lindqvist Simca rII 14,01
9 Hans Sjölund Porsche 911 RC 14,27
10 Urpo Lahtinen MB Waxenberger automaatti 14,42 (nopein katurekisterissä)
11 Henri Toivonen Simca rII 14,57
12 Jyrki Kalpala BMW 2002 Turbo 14,63
13 Kai Svensson Dodge Charger 14,89 (nopein jenkkiauto)
14 Hannu Valtaharju Opel Ascona rII 14,91
15 Pekka Leino Dodge Polara 500 14,98
Kooltaan Urpo Lahtisen 2 280 kg painava Waxenberger 6,8 L Veekasilla vertautuu hyvin jenkkirassien kanssa.
Tehoa löytyy 428 hv, 0 - 100 km/h 4,4 s.
Jerry Slognerin koeajon vuodelta 1971 mukaan Lahtisen Mersu oli 6.3:nen. Uskon sinänsä tuota raporttia, koska Slogner on/oli Eric:n hyvä ystävä....ainakin artikkelien mukaan.tilavuuskin vaihtelee aina lähteen mukaan
Mr Daaz, ei ole tutkimukset varmaan vielä edenneetDaaz kirjoitti:Tästä Lahtisen autosta liikkuu niin älyttömästi kaupunkilegendaa, ettei kannata oikeastaan uskoa mitään totena kerrottua juttua siitä.
Aiheen epätavallisen sekavasta luonteesta (ja yleisön suuresta mielenkiinnosta) johtuen olen työkaverini kanssa ottanut pitkän aikavälin projektiksi ottaa selvää kaikista epäselvistä seikoista ja lopettaa huhut kerralla.
Mutta malttia miehet, totuus tulee vielä julki, takaan sen!![]()
-Daaz