Ns. nokkapeiton käyttö

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
kylanpaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 13.06.2003 10:44

Ns. nokkapeiton käyttö

Viesti Kirjoittaja kylanpaa »

Tervehdys foorumilaiset.
Mitenkä on tuon etumaskin peittäminen pakkasilla? Moottori saavuttanee käyntilämpötilansa nopeammin ja pysyneekin normaalilämmöissä myös hitaammassa ja lyhyehkössa ajossa. Mutta mitä vahinkoa voi saada aikaan? Kyseessä käyttö w124:ssa, vm. -88, automaatti ja 250 td. (farmari siis).

Hyvää talven jatkoa ja kevättä vaan kaikille.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Katse mittariin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Nokan peittämisestä ei ole mitään haittaa, jos kone ei pääse lämpeämään liikaa. Jos muistaa katsella lämpömittariin aina silloin tällöin, ei hätää ole.

Siis, koneen lämmön tulee pysytellä alle sadassa asteessa :wink:

Normaalisti pahvin asettaminen maskin taakse ei nosta koneen huippulämpöä nimeksikään. Pahvi on syytä poistaa, kun siirrytään plussakeleille.
Terveisin
Tero
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Katse mittariin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

flosse kirjoitti:Nokan peittämisestä ei ole mitään haittaa, jos kone ei pääse lämpeämään liikaa. Jos muistaa katsella lämpömittariin aina silloin tällöin, ei hätää ole.

Siis, koneen lämmön tulee pysytellä alle sadassa asteessa :wink:

Normaalisti pahvin asettaminen maskin taakse ei nosta koneen huippulämpöä nimeksikään. Pahvi on syytä poistaa, kun siirrytään plussakeleille.
Itse käytän W123:ssa silloin tällöin pahvia maskin takana. Olen pyrkinyt jättämään pienen raon syyläriin, jotta ei heti lämpimämmillä keleillä tarvitse hypätä konepeltiä aukomaan :-). W123:ssa pahvin saa helposti kiinni "vappukeppiin".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Katse mittariin

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Itse käytän W123:ssa silloin tällöin pahvia maskin takana. Olen pyrkinyt jättämään pienen raon syyläriin, jotta ei heti lämpimämmillä keleillä tarvitse hypätä konepeltiä aukomaan :-). W123:ssa pahvin saa helposti kiinni "vappukeppiin".
Kaikkein paras on, jos saa jostain vanhan hedelmälaatikon tms. jonka voi puukon avulla murhata. Tuollainen kaksikerroksinen pahvi on niin tanakkaa, että sen saa painettua hienosti sinne sivun vakoon ( :shock: :oops: ) jossa se pysyy tukevasti kiinni.

Saa muuten olla pitkästi plussakelit ennen kuin W123 ainakaan alkaa turhaan kuumentua nokkapeitteen vuoksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Katse mittariin

Viesti Kirjoittaja Mikky »

flosse kirjoitti:Normaalisti pahvin asettaminen maskin taakse ei nosta koneen huippulämpöä nimeksikään. Pahvi on syytä poistaa, kun siirrytään plussakeleille.
Itse olen sen verran hämäläinen, että tajuan ilmojen kylmenemisen siinä vaiheessa kun ennustavat jo lämmintä seuraavalle päivälle. Niin ja täällä etelässä olisi saanut tänä talvena olla laittamassa ja ottamassa pois tuota pahvia kokoajan. Tänään näytti mittari aamulla -21 ja huomiselle ennustivat +5 :)
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
locator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 11.02.2004 18:06
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Katse mittariin

Viesti Kirjoittaja locator »

Jep. Veholta myivät muovisen peitelevyn 200 cdi:hin, ja ohjeessa luki, että poistettava kun ulkoilmanlämpö ylittää +5 astetta.
Mutta varminta tietenkin tarkkailla sitä moottorinlämpöä mittarista. :)
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Joopajoo. En ole itse huomannut mitään eroa lämpöjen suhteen syyläriä peitellessä tai peittämättä. (m103 300se). Kuitenkin nykydieselit on tehty senverran hienolla tekniikalla, jotta hukkalämpöjä ei koneesta kajuutan lämmittämiseen juurikaan heru :lol: . Senpä takia ovat usein varustettu lisälämmittimillä arkitisiin olosuhteisiin. Benatsiinikoneet sensijaan tuottavat lämpöä jopa kajuuttaan asti :P . VAROKAA kaikki, jotka asentelette jonkinlaisia peittoja konehuoneeseen! a). Voi unohtua, b) nyky maantiesuolat "syövät" syylärin helposti haperaan kuntoon = kosketuksesta päreiksi. :twisted:
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Ns. nokkapeiton käyttö

Viesti Kirjoittaja M.K »

Itselläni tuo bensakone rupesi olemaan suorastaan kuuma, sen jälkeen kun vaihdoin jäähdyttäjän edessä olleen reikäpahvin kunnolliseen maskiritilän eteen asennettavaan keinonahkaiseen suojaan(from KL).
Systeemi teki keulasta sen verta tiiviin, että vielä -20 asenteen pakkasilla moottorin lämmöt nousi suht nopeasti 90 viivalle. Kaupunki jurnutuksessa jopa ylikin.
Lämpöjä tasattiin siten, että maskisuojan puoliskoihin tehtiin n.Burana askin kokoiset aukot ja lisäksi nesteenkiertoa tehostettiin käsiohjatulla kiertovesipumpulla. Nyt tuolla kokoonpanolla lämmöt pysyy tasaseen viivan yli 80 vaikka ulkona olisi asteita +5:tä -25:teen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Mace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 09.04.2003 08:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Mace »

Moro!

Mä tein sen suojuksen ihan tyyliin pahvista leikkaamalla maskin muotoon ja parilla mustalla nippusiteellä pahvi maskin taakse kiinni. Paffi pysyy hyvin siellä ja nipparit ei näy mihinkään. Kone lämpiää selvästi nopeammin ja pitää paremmin lämpönsä kun auton jättää jonnekin parkkiin. Ylikuumenemista ei ole esiintynyt plussakeleilläkään. Toinen hyvä asia on se että tiekakki pysähtyy suojukseen eikä sotke pahemmin konehuonetta.
:lol:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Mace kirjoitti:Moro!
Toinen hyvä asia on se että tiekakki pysähtyy suojukseen eikä sotke pahemmin konehuonetta.
:lol:
Tuo suolapaska on kyllä semmonen vitsaus ettei pahemmasta väliä. Itselläni ajot on pääasiassa maantieajoa, josta todella paljon raskaasti suolattua 1-tietä -> konehuone on aina ihan mömmöissään, vaikka huuhtelen sen viikoittain auton pesun yhteudessä painepesurilla. Ei pysy puhtaana millään. Pitäs koittaa itekki tollasta peittoa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Vastaa Viestiin