Mersun tekniikka Nivaan -> W124, OM601 + automaatti + ym.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kiitoksia Petterille vinkistä. Tämän olin kyllä jollain tapaa sisäistänytkin kun noita moottorin paino asioita selvittelin... Mutta tarttee ruuvailla toi Mersun tyyppikilpi sitten Nivan konepellin alle VAZ autotehtaan tyyppikilven lisäksi.

Mersun purkaminen on nyt päässyt vaihtiin ja tänään tulikin purettua kaikenlaista pientä:

http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=4

Jopa ilmastoinnissa oli vähäsen ainetta sisällä, eli ei ainakaan ihan seulana ollut... Se tuli tyhjättyä ympäristöystävällisesti. :roll:

Mutta edelleenkään ei voi kuin ihmetellä miten tämä vehje voi olla näin yltäpäältä ruosteessa... Siis ihan todellinen seula joka ikisestä paikasta. mikä vaan lähelläkään pohjapeltejä / lokarien kaaria.

Taisin löytää myös huonon käynnistyvyyden syyn... Siis sen lisäksi että hehkut ei pelaa. Vaikuttaa siltä että pumpun imuletku on vuotanut heti pumpun juuresta ja se siis tyhjentää aineet pumpusta, jolloin ei muuta voikkaan olettaa kuin että sahata saa ja pitkään... Ilman ensimmäisen pytyn ruiskuputken raottamista ei lähde käyntiin vaikka miten sahaisi. Mutta sitä kun raottaa, niin hörähtää aika helposti loppujen lopuksi. Mutta nyt siis auto jo siinä kunnossa ettei paljoa käynnistellä enää. :wink:

Ääntä pitävä apulaite paljastui ohjaustehostimen pumpuksi. Laakerit finaalissa. Huomasin myös että toinen lämppärin luukkua heilutteleva "pumppu" tai "sylinteri" puuttui eli sellainenkin tarttee saada. Puhaltimen ympäristön muovit on kokeneet väkivaltaa, mutta ne saanee vissiin liimailtua kokoon jos ei mistään ehjiä löydy.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mutta edelleenkään ei voi kuin ihmetellä miten tämä vehje voi olla näin yltäpäältä ruosteessa... Siis ihan todellinen seula joka ikisestä paikasta.
Taitaa olla aito Suomi-Auto! :lol: Kerran liikennevaloissa piti oikein kärpäsiä pyydystää (avata leuka siis apposelleen) kun viereen tuli ihan poskettoman ruosteinen face-lift-W124. Ovetkin oli puolivälin listoista aivan ruostetta.

Sitä se ruostesuojauksen laiminlyönti teettää..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Saiskohan tuohon W124:n isoon alipainetehostajaan helepolla kiinni minkään normaalin jarrupääsylkyn jossa siis kolme lähtöä? Tuossa joka siinä nyt on kiinni on vain kaksi lähtöä, tosin näyttäisi siinä olevan kolmaskin joka on vaan tulpattu...

Mutta tuon W124:n pääsylkky näyttää niin hiton pieneltä... Nivassa ois kummiskin kolmella männällä etujarrut joten kait siinä pitäis pääsylkkynäkin vähän isompi olla. Nivan oma pääsylkky on ihan jonnin verran isompi kuin W124:n, mutta Nivan oma tehostaja on paljon pienempi.

Vinkkejä tehostajan/pääsylkyn toteutukseen? Yksi vaihtoehto voisi olla Sierrasta sähköinen tehostaja jossa ei oo alipaineita laisinkaan... Mutta ehkä kuiteskin mieluoten laittelisin mahdollisimman paljon romua jota nyt tuosta luovuttajasta löytyy jos vaan käypäisesti saa sovitelleeksi.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Purin luovuttajasta jarrupääsylkyn pois ja äkkiseltään näyttää että voisi olla ihan riittävä Nivaankin kun vaan jättää noi ABS kikkareet poijes. Onkohan W124:n pääsylkystä mitään haisua mihin rööriin pitäisi mikäkin putki laittaa ilman abseja? Abseissahan siitä lähtee vain kaksi putkea, etujarrut ja takajarrut, mutta kyllä siitä kolme lähtöä löytyy joista absi käytössä keskimmäinen on tulpattu.

Perimmäinen on varmastikin takajarrut, mutta onko väliä laittaako oikean vai vasemman etumaiseen/keskimmäiseen. Molemmat lähdöt sekä etumainen että keskimmäinen näyttää lähtevän samasta pisteestä sylinteriä, eli niillä taitaa olla yhteinen kanava.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, mitenkä on sellainen mielikuva, että pääsylinterit on kaikissa W124ssa samankokoiset - 200Dstä 300Ehen. Että luulis piisaavan kapasiteetti.

Vahvistakaas joku joka W124sen tuntee, minulla on enämpi roplaamiskokemusta tuosta pystäristä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Hmm, mitenkä on sellainen mielikuva, että pääsylinterit on kaikissa W124ssa samankokoiset - 200Dstä 300Ehen. Että luulis piisaavan kapasiteetti.

Vahvistakaas joku joka W124sen tuntee, minulla on enämpi roplaamiskokemusta tuosta pystäristä..
Mietimpä tässä hommaa sen verran eteenpäin että tuossa Nivassahan on kolmella sylinterillä etujarrut ja kahdet letkut niihin... Siinä on haaroittimet heti pääsylkyn jälkeen, joten haaroitan ne kaksi etummaista lähtöä ristiin etupyörille ja kolmannen laitan taakse.

Nivassa on vakiona todella mielenkiintoinen haaroitus, jossa vasemmalle etupyörälle menee sylkystä oma linja, sitten toinen linja on haaroitettu vasemman ja oikean kesken sekä kolmas linja haaroitettu oikean ja peräpään kanssa... Arvannette mitä tästä on seurannut? Oikea etujarru ei kulu tasaisesti koska sen toinen linja on haaroitettu peräpään jarruhilujen kanssa jolloin jarrupaloista sorvautuu kolmion muotoisia. Tälläistä haaroitusta en kyllä tee ja ihmettelen minkä voimalla Toljatin insinöörit ovat tähän tulokseen päätyneet...

Ei kellään ois laittaa hyvää linkkiä tai sanoa mitä kannattaisi netistä latailla että saisi hyvän huoltomanuskan W124:ään? Olen noita linkkejä tältä foorumilta tutkiskellut ja parhaalta vaikuttanut "se joku venäläissivusto". Tarpeen olisi joku sellainen manuaali missä olisi sähkökaaviot ja letkujen kaaviot...

Varsinkaan noista alipaineletkuista joita moottorin päällä vilistää ei ole mitään haisua... Tosin onhan niissä sentään värit helpottamassa takaisin asennusta. Johtojen liittimiin olen laitellut ilmastointiteipillä muistilaput, mutta siltikin joku kunnon manuska näistä tekniikan roippeista olisi varmasti todella hyvä apu.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Osaakos kukaan sanoa onko moottorille ja automaattilaatikolle haitallista jos ne ovat normaalissa ajossa pienessä takakenossa?

Kaltevuuden mieltämiseksi 1,5m matkalla olisi 5cm laskua.

Saattaisi vaan helpottaa montakin rakenteellista asiaa ja/tai osan valmistamista jos noi voisi asentaa tälläiseen pieneen takakenoon...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se taitaa lähes tuon verran olla takakenossa mersussakin. Eli ei haittaa.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mitenkähän tuon laakerivikaisen ohjaustehostajan pumpun kanssa kannattaisi menetellä? Löytyykö siihen jotain korjaussarjaa vai tartteeko vaihtaa koko kapine?

Väliaikatietoina mainittakoon että olen purkanut ABS johtosarjan Mersusta pois (tai no yksi yksittäinen musta piuha siitä akun takaa menee sisälle ja tarttee vielä jäljittää) ja oli ilo huomata että sille on kokonaan oma johtosarjansa. Noi absithan siis heitetään mäelle tässä rojektissa kuten aiemmin jo olen sanonutkin.

Aika monta modifioitavaa asiaa olen jo paikantanutkin mutta onneksi mitään show stoppereita ei ole vastaan tullut, vaan kaikkiin on olemassa kohtuullisella vaivalla/kustannuksella ratkaisut. Voiman siirron puolesta vaihtelen etu- ja takakardaanit ristiin jolloin jakolaatikko siirtyy noin 25cm taaksepäin ja takamurtokulman pitämiseksi kohtuullisena tiputan sitä myös 5cm alaspäin. Edelleen vaikuttaa siltä ettei öljypohjaan tarvitse koskea, joka on varsin hyvä asia. Nopeusmittariin täytyy tehdä jonkinlaiset välitykset jotta saa erilaivälityksisen perän johdosta lukemat kohdilleen ja myöhemmin noita välityksiä joutuu vielä muuttamaan kun vaihtelee Nivan perät harvemmiksi... Mutta onneksi tähänkin on varsin hyvä suunnitelma olemassa, uskoakseni. :D

Seuraavana projektissa siis jakolaatikon istuttaminen uudelle paikalleen jotta pääsee ihmettelemään moottorin ja vaihteiston paikkaa. Teen samalla pientä modifikaatiota Nivan konepellin aukaisumekanismiin sillä sinne oli tarkoituksena sovittaa W124:n coolit konepellin saranat.

Mutta jottei raati pitkästy tähän tarinointiin, niin kertokaas miten tuon ohjaustehostimen pumpun kanssa kantsii menetellä?
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

hieno rojekti, täytyy myöntää..

sitä tehostajaa ei muistaakseni pysty korjaamaan tai sitten ei vain kannata kun käytettyjäkin on tarjolla aika edullisesti..
esim täällä ois yks.. :mrgreen:
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Nyt ku tuli puheeks, ni miepä muistin tehostajan pumpulle joskus remonttia tehneeni. En kyl muista et millaset laakerit siinä oli, mut eipä tuo oo ameriikantemppu pumppua purkaa ja tarkistaa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=510402
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Täytyypä ottaa ja purkaa toi tehostaja. Kiitos linkistä Jackie!

[MAINOS]

Mainostetaan tässä samalla että tuosta W124 Mersustahan jää kaikenlaista sälää ylimääräiseksi... Mm. kohtuukuntoiset puskurit, kylkien muovilärpäkkeet, helmamuovit, jne.. Käytännössä meillä tulee käyttöön vain kojelauta, johtosarja, moottori ja vaihteisto. Joitain pisteosia sieltä täältä saatetaan hyödyntää mutta paljon ois ylimääräistäkin. Peltejä ei paljoo kannata kysellä kun ovat todella happamia järestään. Tuossa linkki Nivan ylijäämämyyntiin joista löytyy yhteystietoja kun ei olla vielä vastaavaa W124:stä saatu aikaiseksi: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =5&t=25603

Kuvia luovuttajastahan löytyi: http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3

[/MAINOS]

Ja ihan siltä varalta että jotakuta projektin "päiväkirja" kiinnostaa ja ei ole siihen vielä törmännyt, niin se löytyy: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 25&t=25103
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ladakerho! 8)
Tästä aasinsiltana se venäjäläinen sivusto on:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=1

Joildenkin selainten joillakin versioilla näkyy kummasti. Alfamerin julkaisema W124 korjausopas on huomattavasti paree kuin saman lafkan W123 opas. Siinä on kyllä hyödyllistä tiatoo.

Jos aiot suuttimia räpeltää eikä löydy valmiina pitkää (Stahlwille) 27 mm. suutinhylsyä & tähtimallista esikammiohylsyä, niin älä osta. Lainaan omiani postikulujen hinnalla. Paitsi jos sulla on hahlomallinen esikammiokaulus niin sit toi mun tähtimallinen hylsy ei käykään..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Ladakerho! 8)
Tästä aasinsiltana se venäjäläinen sivusto on:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=1

Joildenkin selainten joillakin versioilla näkyy kummasti. Alfamerin julkaisema W124 korjausopas on huomattavasti paree kuin saman lafkan W123 opas. Siinä on kyllä hyödyllistä tiatoo.

Jos aiot suuttimia räpeltää eikä löydy valmiina pitkää (Stahlwille) 27 mm. suutinhylsyä & tähtimallista esikammiohylsyä, niin älä osta. Lainaan omiani postikulujen hinnalla. Paitsi jos sulla on hahlomallinen esikammiokaulus niin sit toi mun tähtimallinen hylsy ei käykään..
Ei pelkoa Ladakerhon suhteen. :D Eli en ole jäsen enkä ole aikonut liittyä. Samaan hengenvetoon todettava ettei minulla mitään kyseistä kerhoa vastaankaan ole, muttei vaan oikein Ladat ole miun juttu tätä Nivaa lukuunottamatta. Tuolta vaan on saanut jotain tiedonmuruja rojektiin ja oli loogisin paikka projektipäiväkirjalle. Parasta antia on ollut Ladojen vertailukelpoisuustodistus.

Ja varmaan on syytä tunnustaa että jotenkin Fordit on miun juttu ja niissäkin lähinnä Sierrat (käyttöautoksi rakennettuna). Kenellä se vippaa mistäkin. :lol:

Tämän Niva projektin yhteydessä tosin täytyy myöntää että tulevaisuudessakin houkuttaa yhdistellä eri tekniikoita ja rakentaa vähän "luovemmin" kuin tehdä sitä mitä tehtaalta ulos tulee... Eli ottaa parhaat saatavilla olevat palat sieltä mistä saa. Ja koittaa tehdä hommat fiksulla budjetilla, eli ei suurella rahalla... Mutta ehkä tässä oli nyt tarpeeksi filosofista offtopiccia.

Kiitos hylsylainatarjouksesta, mutta katsellaan nyt mitä tarvitaan ja mitä tuolle koneelle tehdään ennenkuin heitetään Nivan kaulaan.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mitenkähän toi W124:n mittaristo/kojelauta purkautuu? Tein pientä tutkimusta paikanpäällä tänään, mutta äkkiseltään ei kovin montaa ruuvia löytynyt... Ja ne avaamalla ei vielä mikään kojelaudan osa hievahtanutkaan.

Jos jollakulla olisi heittää linkkiä sopivaan ohjeistukseen, niin kiitoksia! Yritän tässä itsekin etsiskellä, mutta monesti apu löytyy kysymällä nopeiten.

Yhden Opel Astran hiljattain saneeranneena olen oppinut että näissä vähänkään uudemmissa autoissa on todella hyvin piilotettuina ruuvit ja tietämätön rikkoo paikat helposti. Ja rikkoahan mie en taho. :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

wiimax.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mittaristo irtoaa virallisesti siten, että poista ratti ja käyttämällä pyöränpinnanohuita, pienellä L-mutkalla varustettuja mittaristonirrotustyökaluja työnnä mittariston molemmilta puolilta työkalut sisään sopivassa kohdassa, käännä L-mutkan mittariston koloon ja vedä rauhallisesti, mutta voimallisesti itseesi päin.

(Mittaristo ei siis ole "millään" kiinni, paitsi mittariaukkoon naftisti sopivalla mittaria ympäröivällä kumilistalla. Olen irrottanut mittariston lukuisia kertoja varovasti kahta tasapääruuvimeiseliä käyttäen molemmilta puolilta hissukseen vängäten.)

Mittaristo ei tule kamalan ulos, siitä pitää liian nafti nopeusmittarin vaijeri huolen. Kun olet saanut mittariston niin ulos kun mahdollista, ropellat sähköpistokkeen irti ja sen jälkeen vielä hieman ulospäin ja - tässä vaihessa kannattaa hieman kiroilla - väännät nopeusmittarin klunssin auki näppivoimin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kiitoksia vastauksista. Tutkiskelin hiukkasen noita WIS kuvia mb.auto.pl:stä ja eiköhän tämä sen avulla ja näillä ohjeilla luonnistu.

Saas nähdä mitä kaikkea jännää teettää kojelaudan asentaminen Nivaan, siinä kun toi kardaanitunneli ei ole ihan keskellä autoa, vaan hiukkasen enemmän tuolla apparin puolella. Varmasti monta kivaa hetkeä saa viettää noiden ilmastoinnin putkien sun muiden kanssa että saapi istumaan.

Tutkiskelin tuota W124:n tulipellin istuttamista Nivaan ja sen joutunee pilkkomaan ainakin kahteen osaan... Mutta eiköhän toikin sinne istune ja mielellään mahdollisimman yhtenä kappaleena että toi kojelauta kävis mahollisimman pienellä säädöllä. Tarvinnee laittaa kardaanitunnelin ylälaidasta poikki, isuttaa yläosa keskelle autoa ja kardaanitunneli jokunen sentti enemmän apparin puolelle. Mutta kunhan tässä nyt saa tuon kojelaudankin purkaneeksi, niin kenties selkiytyy sitten homman laatu enemmän.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

W124:ssä majailleen ilmastoinnin kuvia lisätty galleriaan:

http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3

Ja tässä toisessa topicissa kyselen että mitkähän mahtaa olla alkuperäisiä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 138#511138

Tartteis hankkia ainakin toinen puhaltimen moottorin luona oleva alipaine kello/mäntä zydeemi kun se puuttuu... Jos jälkiasenteisia, niin löytyyköhän Mersulta vastaavaa alkuperäistä jolla korvata?

Ainakin toi puhaltimen moottorin muovikotelo on saanut melkoista penaltyä jossain vaiheessa ajoneuvon historian aikana.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Vinkkejä kattoverhoilun purkuun W124:stä? Aloittelin purkamaan sitä etupään muovihärpäkettä jossa on aurinkolipat ja sisävalo kiinni. muuten se oiskin irti, mutta miten hitolla peruutuspeili lähtee irti?

Kaikki muutkin vinkit kattoverhoilun purkuun on tervetulleita.

Purin tänään kojelaudan pois, sekä rattiakselin. Mittaristoa irroittaessa tuli katseltua sitäkin hiukkasen tarkemmin ja ihan selkeasti näkee että sitä on ruuvailtu:

http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3

Ja suhteellisen kovakouraisestikin näköjään. Noh, toivottavasti toi matkamittari siltikin toimii... Mutta sen näkee sitten. Eipä kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa että toi luovuttajaraato oli halpa ja kone kuulostaa käydessään hyvältä.

Kuvamateriaalia tämän päivän purkuoperaatioista uppailtuna galleriaan. Mutta vinkatkaapa nyt tuosta peruustuspeilistä ja kattoverhoilun purkamisesta.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

raakasti repäisemällä lähtee peili irti
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuossa näyttäisi olevan jälkiasennusilmastointi.Tuosta puupaneelista päätellen. Orkkiksessa on noiden ilmastoinnin nappuloiden reunoilla loivennukset, jälkiasennetuissa tuollainen terävä reuna. Lisäksi orkkis Behrissä taitaa olla Nippondenso kompura ja kuivainkin erilainen.Lisäksi lämppärin puhallin on erilainen, Behrissä kaksisiipinen. Tosin tuo lämppärin puhaltimen sijoitus vähän hämää..muistelisin että ainakin Diaviassa puhallin oli jotenkin hämärästi sijoitettu, ei noin näkysällä konehuoneen puolelta?

Mittaria on näköjään Ruuvattu tunteella :lol: No onneksi noita on Suomi pullollaan, niinkuin muitakin osia.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuosta voiman ulosottoasiasta tuli vaan mieleen, että minkäslainen vaihteisto se on G-sarjan mersuissa, niissähän pitäis olla voiman ulosotto ja valmiina.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mesedesi kirjoitti:Tuosta voiman ulosottoasiasta tuli vaan mieleen, että minkäslainen vaihteisto se on G-sarjan mersuissa, niissähän pitäis olla voiman ulosotto ja valmiina.
Voineepi olla joo, mutta sitä tuskin saa automaattiin sovittaneeksi... Ja automaatti oli tarkoitus pitää. Ajattelin virittää Nivan omaan jakolaatikkoon jotain tilanteeseen sopivaa. :wink:

Ja kiitos xr5:lle peilin irroitusvinkistä. WIS dokkareita lukiessa sanottiin vain että "irroita peili". Ei mitään kuinka se tapahtuu, mutta hiukkasen epäilin tuota kyseistä metodia.

Lueskelin eilen illalla noita WIS ohjeistuksia ja huomasin että ainakin joissain malleissa on oikeassa takapyörässä jokin nopeuteen/matkaan liittyvä anturi. Näinköhän on tässäkin? Luulisin ettei ole sen perusteella mitä piuhoja olen kontista purkanut ja samalla myös toivon ettei ole sillä siinä olisi taas yksi viriteltävä asia lisää. Kuten kuvista huomaatte tässä vehkeessä mittari on vaijerin kanssa. Mutta liekö siellä siltikin jotain anturia ABS:n lisäksi?

[EDIT]
Osaakos muuten kukaan tämän perusteella sanoa mitkä kylmäaineet tässä on ollut: http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3

Toi päätyproppu lienee täyttöaukko? Ja ilmeisesti se on erilainen eri kylmäaineissa?
[/EDIT]
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Peruutuspeili irtosi, tosin tuli ruuveineen päivineen katosta kun se jousihässäkkä oli jotenkin jumittunut siihen kiinnityslevyyn. Mutta sikälis ehjänä kaikki kun korkkasi katon puolelta, joten eipä hätää.

Mikähän se tälläinen törmäysturvaboksi onkaan? http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3

Tartteeko jotain erikoisvarovaisuutta irroittamisessa ja käsittelemisessä? Airbägejä tässä vehkeessä ei ole näkynyt.... Uudelleen asentamisessa tarttee varmaan huomioida toi kulkusuunta nuoli, mutta onko tässä mitään muuta "ihmeellistä"?

[EDIT]
Ja sen verran selvisi että tää luovuttaja W124 on ollut Kovasen taksifirman autoja... Oli sen sorttista paperia ja käyntikorttia katon etupään muovien alla jemmassa.
[/EDIT]
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuo boksi liittyy turvavöihin, niissä on sellaiset esikiristimet törmäyksen sattuessa. Sen tarkemmin en siitä osaa sanoa..

Takana ei pitäisi olla navoissa antureita muissa kuin sellaisissa missä ASR luistonesto. Ja 200D:ssä tuskin on :wink:
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kiitoksia AM. :)

Sitten seuraava kysymys: Saattaa olla että joutuu hiukkasen kaventamaan tuon OM601:n öljypohjan pattia kuskin puoleisesta takareunasta... Näettekö mitään estettä sille jos tekisi öljypohjan patista kuskin puolelta kapeamman? Varmaan täytyisi kompensoida pienentynyttä öljymäärää suurentamalla joltain toiselta kantilta?

Ihan sata varmaa tuon öljypohjan muokkaustarve ei ole, mutta saattaa joutua... Ja siksi kyselenkin jo etukäteen.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jos ei öljytilavuus vallan raakasti pienene, niin ei tarvinne kompensoida juuri mitenkään.
Pienentynyttä tilavuutta voi tasata myös tihentämällä vaihtoväliä.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kun ei tuon luovuttajan mukana tullut mitään käsikirjaa, niin paljonkos muuten tuohon OM601 pannuun menee normaalisti öljyä?

Toinen W124 aiheinen kysymys, että olikos tässä jossain mittarivalojen kirkkaussäätö? WIS dokuja lukeneena siinä ilmeisesti on jonkin sortin automatiikka, mutta ei siis manuaalista säädintä? Jos näin, niin miten automatiikka toimii? Olen kyllä koittanut hiukkasen mittarivalojen säätöä etsiskelläkin, mutta kenties touhottaessani montaa asiaa yhtäaikaa olen puusilmänä sen missannut. :lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Moottoriöljyn tilavuus on 6.5l joten sitä öljypohjaa kestää kyllä pienentää aikalailla ennenkuin silä on jotan merkitystä.

Mittarivalojen himmennin on mittariston vasemmanpuoleisessa nupissa. Samassa josta painamalla nollaantuu trippi.
Vastaa Viestiin